Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 16. Marras 2015 10:53

toni t kirjoitti:Raamatun tulkinnasta

Kirjoitan nyt tähän ketjuun koska tässä ketjussa puhutaan tästä aiheesta. Raamatun tulkinnasta on monenlaisia näkemyksiä. Jotkut sanovat että Raamattu ei puhu vaan sitä täytyy tulkita. Ja tälle tulkinnalle sitten haetaan tukea ja perusteluja kristillisestä traditiosta ja kokemuksesta. Mutta tällainen ei ole Raamatun tapa eikä edes logiikan mukaan oikea tapa. Sillä koska Raamattu on Jumalan sanaa ja siksi täysin totta niin sitä ei tule tulkita ihmisten traditioiden ja kokemuksien kautta sillä silloin nämä traditiot ja kokemukset määräisivät sen mitä näemme sanassa. Tällaisessa tilanteessa ihmisen traditiot ja kokemukset asettuisivat määrittämään sitä mitä sana sanoo. Tällöin jokainen voisi itse määrittää sen mitä haluaa sanassa nähdä. Eli toisin sanoen ihminen sanoisi sen mitä Jumalan sana sanoo kun asian tulisi olla juurikin täysin toisinpäin.

Koska Jumalan sana on absoluuttinen totuus niin sitä ei tule silloin tulkita ihmisten mielipiteiden kautta vaan Jumalan tulee itse tulkata sanansa ihmiselle – vain tällöin voimme pysyä totuudessa. Ja Jumalan sanan totuuden jonka Pyhä Henki meille tulkkaa tulee sitten toimia tulkitsijana kaikille ihmisten mielipiteille – traditioille ja kokemuksille. Tämä on Raamatun opettama tapa ja myös logiikan mukaan ainoa keino määritellä totuuden kautta asiat sillä vain Jumala tietää totuuden eikä kukaan ihminen ja siksi totuuden tulee olla tulkitsija ei vajavaisten ihmisten mielipiteet ja kokemukset.

Eli Jumalan sana on totuus jonka Jumala aukaisee ja tulkkaa Pyhän Hengen kautta jokaiselle ihmiselle joka nöyrällä sydämellä kysyy totuutta. Jumalan sanan totuus toimii sitten Pyhän Hengen kautta tulkitsijana kaikelle muulle. Tämä tarkoittaa silloin sitä että Raamatun käännökset jotka eivät perustu sanatarkkaan käännökseen vaan ihmisen tulkintaan siitä ajatuksesta mitä Raamattu haluaa missäkin kohdassa sanoa ovat hävittäneet ihmisen sanan kautta Jumalan sanan absoluuttisen totuuden ja korvanneet sen vajavaisen ihmisen luuloilla siitä mitä Jumala haluaa sanoa. Tästä esimerkkinä Raamatun väännös 1992.

Hebr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Jumalan sana on elävää ja voimallista. Se ei ole kuollutta kirjainta vaan elävää sanaa – Jumalan totuuden puhetta meille.

1.Kor. 2:12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
2:13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Jumala antaa armostaan niille jotka turvaavat (uskovat) Herraan Jeesukseen Pelastajana ja Herrana Pyhän Hengen jonka tehtävä on opettaa meille se mitä Jeesus on sanonut. Toisin sanoen tulkata meille – aukaista ymmärryksemme sille mitä sana tarkoittaa. Jumala antaa meille Pyhän Hengen opettajaksi/tulkiksi jotta tietäisimme mitä Jumala on meille lahjoittanut sanansa kautta. Jumala itse voi olla ainut ja oikea Jumalan sanan aukaisija ja tulkitsija koska vain silloin meidän on mahdollista tulla tuntemaan absoluuttinen totuus – ja koetella absoluuttisen totuuden kautta ihmisten mielipiteet ja erottaa oikea väärästä.

Ajatelkaa kuinka mahtavan lahjan Luoja Jumala antaa meille armostaan Herran Jeesuksen kautta kun nöyrrymme Hänen edessään ja emme turvaa omaan ymmärrykseemme vaan Jumalaan (San.3:5). Jumala haluaa itse puhua suoraan sydämiimme elävän ja voimallisen sanansa kautta Pyhässä Hengessä jotta voisimme tulla tietämään ja oppimaan kaiken sen mitä Jumalan haluaa meille sanoa ja lahjoittaa. Kun rakastamme Jumalaa ja etsimme vain ja ainoastaan Hänen tahtoaan ja kunniaansa niin me tulemme tietämään sen onko Raamatun sana Jumalasta vaiko ei (Joh.7:17).

Tämä tieto ei ole ihmistieteiden kautta löydettävissä tai todistettavissa koska se on Jumalan lahja jonka Jumala lahjoittaa niille jotka tahtovat Häntä rakastaa. Tämän vuoksi Jeesus ilmoittaa Itsensä hänelle joka tahtoo Häntä rakastaa (Joh.14:21-23). Siksi tätä tietoa ei ole edes tarkoitettu niiden löydettäväksi jotka eivät sydämestään halua nöyrtyä etsimään Luojaansa ja rakastaa Häntä. Tämän takia tieteen kautta ei voi todistaa Jumalan sanan totuutta koska Jumalan sana ja Jumala ovat tieteen tavoittamattomissa sen yläpuolella. Tiede pystyy parhaimmillaan tukemaan sitä mitä absoluuttinen totuus sanoo mutta ei koskaan todistamaan Jumalan sanan olevan totuus ihmisille koska usko joka syntyy Jumalan absoluuttisen totuuden sanan kautta on Jumalan - ei ihmisen lahja.

Olen samaa mieltä tässä mitä Toni sanoi.

Uskon vakaasti ja olen omin silmin nähnyt, kuinka Jumala avaa kirjoitukset syvällisesti täysin teologiasta mitään tietämättömälle henkilölle niin, että hänelle tuli tieto ja ymmärrys Raamatun sanasta ja Jumalan tahdosta. Ei kerralla ja heti eikä tietenkään täydellinen, mutta pikkuhiljaa ajan kanssa tälle henkilölle aukesi Raamatun sana ja asiat.

Tämä on sama ilmiö, joka tapahtuu jokaiselle uudestisyntyneelle.

Minä vierastan suuresti maallikkoopettajien ja saarnaajien piikittelyä ja väheksymistä, sillä Jumala on katsonut hyväksi heitä käyttää työssänsä. Jos he kelpaavat palvelioiksi Jumalalle, ne kelpaavat minullekkin. Ja heitä on paljon Jumalan valitsemia vaikka mihin työhön, raamatun opetuksesta sielunhoitoon. Raamattu ei kehoita uudestisyntynyttä hakemaan opetusta erityisesti ihmisviisaudelta, tai joltain ei Jumalalliselta taholta, joten siksi ajattelen että uskovalla on Jumalassa kaikki tarvittava tieto ja voima varustautuakseen siihen työhön johon Jumala hänet ohjaakin.

Myöskään Raamatussa ei ole kehoitusta että perustakaa rakennuksia joissa opetatte veljiä opettamaan sanaa ja tutkimaan kirjoituksia, ja minä Jumala annan sinne laitosten johtoon ihmisiä jotka varustan tähän työhön. Jumala ei ole sanonut, että Hän on mukana tässä toiminnassa ja että se on Hänen tahtonsa.

Ei ole siis teologian opetuksen armolahjaa tai armoitusta eikä tehtävää lueteltu Raamatussa. Tässä taas ihmiset ovat päättäneet vähän "auttaa Jumalaa" ja perustaa itse omat laitoksensa, joissa ovat riippuvaisia toisista ihmisistä ja omasta viisaudestaan eivätkä ole riippuvaisia Jumalasta tullakseen vahvaksi sanassa. Ihminenhän ja heidän keksimänsä oppipiste systeemi arvioi kuka valmistuu koulutuksesta, kuka on valmis. Kun saa tarpeeksi opintopisteitä ja täyttää muita ihmisten mittareita niin olet valmis. Ei siis ole kyse Jumalan aikataulusta ja mittareista , vaan ihmisten. Ihminenkö oppipiste järjestelmineen tietää senkin paremmin kuka on valmis ja arvollinen opettamaan jumalan sanaa ja paimentamaan Jumalan seurakuntaa? Tuleeko se tosiaan yliopistolta tämä taivaallinen kaitsijan/opettajan/sielunhoitajan virka ? Onnistuimmeko me auttamaan Jumalaa, joka ei muistanut vain tätä sanaansa laittaa? Yleensä kun ihminen rupeaa auttamaan Jumalaa on seurauksena katastrofi.

Minä myös uskon, että on suuri riski joutua eksyksiin teologisessa tiedekunnassa opiskellessaan, tätä vissiin ei kukaan kiistä sillä monet sieltä valmistuneet ovat myöhemmin valitelleet tätä, siksi toteankin vain että tuo tie ei ole jokaiselle se paras tai helpoin. Jumala voi sielläkin toki ihmisen varjella eksymykseltä ja sieltä toki saa hyödyllisiäkin työkaluja hengelliseen elämäänsä....kunhan ei eksy.

Tässä vielä varoitukseksi teologian tohtorin Kari Kuulan todistus siitä miten menetti uskonsa opiskellessaan teologiaa yliopistossa:

Teologian tohtori, pastori Kari Kuula kertoo Savon Sanomien verkkosivuilla kadottaneensa teologiaa opiskellessaan uskonsa Jumalaan.

”Kun kaikkea isossa kirjassa selitetään aatehistoriallisina ketjuina ja ihmisyhteisöiden toimintana, koko jumalausko alkoi näyttäytyä samanlaisena ilmiönä. Sekin on pelkkää ihmisten uskomusta ja puuhaa”, hän kirjoittaa.

Kuulan mukaan Jumalaa ei oteta teologisessa tutkimuksessa lainkaan lukuun.

– Kadotin uskoni Jumalaan. Se ei tapahtunut hetkessä vaan vähän kerrallaan. Syynä oma tyhmyys. Opiskelin satasella ja ahmin ikinälkäisenä kirjoja, koska itselleni rakkaisiin uskonkysymyksiin oli avautunut uusi ja innostava näkökulma, historiallinen, analyyttinen, järkiselityksiä hakeva tutkimus, Kuula tilittää.

Teologian osa-alueet pelaavat Kuulan mukaan samoilla säännöillä kuin muutkin tieteet.

– Tutkittava asia sijoitetaan kaikille avoimeen, yleisesti tiedettyyn ja tunnustettuun viitekehykseen, josta käsin sitä selitetään. Niinpä Jumalaa ei oteta lainkaan lukuun teologisessa tutkimuksessa. Tämä johtuu siitä, ettei Jumalaa itseään voi tutkia eikä hänestä saada varmaa, kaikkia vakuuttavaa yhteistä tietoa.

Kuula kirjoittaa, ettei teologisen metodin ”jumalattomuudessa” ei ole ”mitään arveluttavaa”.

– Tiede vain on sellaista. Vaikka tajusin tämän teorian tasolla, vuosikausien seurustelu raamatuntutkimuksen parissa kanssa muutti sisäisiä ajatteluratoja. Kun kaikkea isossa kirjassa selitetään aatehistoriallisina ketjuina ja ihmisyhteisöiden toimintana, koko jumalausko alkoi näyttäytyä samanlaisena ilmiönä.

- Jälkeenpäin tajusin tyhmyyteni. Olin katsonut Raamattua tieteen kapeasta näkökulmasta kuvitellen, että niin avautuu koko totuus uskonnon olemuksesta. Nyt näen teologian paljon laajemmin ja tasapainoisemmin. Se tutkii ihmisten toimintaa ja aatteita, jotka uskonnollinen ajattelija voi sijoittaa suurempaan kontekstiin, johon tiede itse ei enää yllä. Tarkoitan tällä suuremmalla kontekstilla Jumalan todellisuutta, tai jos usko ei riitä ihan tähän, puhutaan vaikka jumalaoletuksesta.

– Uskonto voi aivan oikeasti olla sitä, miksi se perinteisesti määritellään, ihmisen suhdetta Jumalaan. Vasta tämän oletuksen kautta teologia löytää sielunsa, Kuula toteaa.

LÄHDE:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset ... aan%C2%94/

Tosiasia on, että asiassa piilee riski ja itse uskon että Jumala on voimallinen täydellisesti varustamaan palvelijansa siihen tehtävään mihin Hän hänet katsoo hyväksi laittaa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Marras 2015 11:55

Blum kirjoitti:vaisuliini:

Taas uusi sana mitä en ole ennen kuullut. Voisiko joku tarkentaa mitä sola scriptura tarkoittaa?

Blom, voisitko kertoa mitä mieltä olet siitä että Jumala on omin käsin kutsunut minut kasteelle suoraan taivaasta ja konkreettisesti? Ihan uteluttaa mielipiteesi siitä 

Mielestäni JHK osasi selittää sola scripturan aika hyvin.

Pidän ihan mahdollisena sitä että Jumala on sinut tuolla lailla kasteelle kutsunut. :)

Ok. Tuota on mukava kuulla. :) Varmaan tiedät että kaste ei ole pelastukseksi vaan pyhitykseksi. Se on askel uskonkuuliaisuuteen. Raamatun mukaan vain usko Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastaa. Sori taas uteluttaa sinun pelastumisesi mihin tai keneen pelastumisesi perustuu jos saa kysyä :)

Haluaisin laittaa muutama kohtaa tänne Raamatusta jossa puhuu konkreettisesta ja pyhästä Jumalan kutsusta omin käsin mitä minun kohdalla tapahtui. Koska ennen sitä pidin vauvakasteen oikeana oppina mutta Jumalan pyhä kutsu mullisti minua enkä voinut vastustaa sitä pyhää kutsua. Kasteen jälkeen ymmärsin kasteen oikealla tavalla.

Apo 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille tämä lupaus kuuluu ja teidän lapsillenne ja kaikille, jotka ovat kaukana, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." RK

2Tim. 1:9 Hän on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsulla, ei meidän tekojemme vaan oman suunnitelmansa ja armonsa mukaan, jonka hän antoi meille Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja paa » 16. Marras 2015 13:40

Lily kirjoitti:
paa kirjoitti:Lyhyesti: minusta uskova voi opiskella teologisessa, kunhan ymmärtää pitää Jumalan ja Raamatun ykkösenä elämässään ja pysyy nöyränä. Eksyminen ihmisviisauden palvontaan on olemassa myös teologisen ulkopuolella, kiitos mm. internetin.

Kuka muistaa, että mihin saatana lankesi? ... Omaan parhauteensa ja upeuteensa.

Sama se on edelleen ihmisten kanssa, ihminen lankeaa omaan erinomaisuuteensa. Samahan tapahtui paratiisissa, käärme houkutteli Eevan " minä tiedän paremmin kuin Jumala" syntiin.

Ei siihen lankeamiseen tarvita akateemista tutkintoa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 16. Marras 2015 13:50

Muuten.. onko täällä ketään teologia, jonka mielestä teologian opiskelu olisi jotenkin Jumalan tahtoa vastaan? Tai onko kenelläkään akateemista tutkintoa JA olisi sitä mieltä, ettei uskova saa opiskella teologiaa?

Ettei tämä vaan olisi akateemiset vs. ei-akateemiset kiista. Suomessa korkealle kouluttautuneet on nostettu omalle jalustalle muutenkin, ja tohtoriksi väitelleet ovat suunnilleen Jumalasta seuraavia. Mahtaisiko tällaiset asiat vaikuttaa tähänkin keskusteluun.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Blum » 16. Marras 2015 14:03

Mikko Murpatti:

Uskon vakaasti ja olen omin silmin nähnyt, kuinka Jumala avaa kirjoitukset syvällisesti täysin teologiasta mitään tietämättömälle henkilölle niin, että hänelle tuli tieto ja ymmärrys Raamatun sanasta ja Jumalan tahdosta. Ei kerralla ja heti eikä tietenkään täydellinen, mutta pikkuhiljaa ajan kanssa tälle henkilölle aukesi Raamatun sana ja asiat.

Tämä on sama ilmiö, joka tapahtuu jokaiselle uudestisyntyneelle.

Minä vierastan suuresti maallikkoopettajien ja saarnaajien piikittelyä ja väheksymistä, sillä Jumala on katsonut hyväksi heitä käyttää työssänsä. Jos he kelpaavat palvelioiksi Jumalalle, ne kelpaavat minullekkin. Ja heitä on paljon Jumalan valitsemia vaikka mihin työhön, raamatun opetuksesta sielunhoitoon. Raamattu ei kehoita uudestisyntynyttä hakemaan opetusta erityisesti ihmisviisaudelta, tai joltain ei Jumalalliselta taholta, joten siksi ajattelen että uskovalla on Jumalassa kaikki tarvittava tieto ja voima varustautuakseen siihen työhön johon Jumala hänet ohjaakin.

Myöskään Raamatussa ei ole kehoitusta että perustakaa rakennuksia joissa opetatte veljiä opettamaan sanaa ja tutkimaan kirjoituksia, ja minä Jumala annan sinne laitosten johtoon ihmisiä jotka varustan tähän työhön. Jumala ei ole sanonut, että Hän on mukana tässä toiminnassa ja että se on Hänen tahtonsa.

Ei ole siis teologian opetuksen armolahjaa tai armoitusta eikä tehtävää lueteltu Raamatussa. Tässä taas ihmiset ovat päättäneet vähän "auttaa Jumalaa" ja perustaa itse omat laitoksensa, joissa ovat riippuvaisia toisista ihmisistä ja omasta viisaudestaan eivätkä ole riippuvaisia Jumalasta tullakseen vahvaksi sanassa. Ihminenhän ja heidän keksimänsä oppipiste systeemi arvioi kuka valmistuu koulutuksesta, kuka on valmis. Kun saa tarpeeksi opintopisteitä ja täyttää muita ihmisten mittareita niin olet valmis. Ei siis ole kyse Jumalan aikataulusta ja mittareista , vaan ihmisten. Ihminenkö oppipiste järjestelmineen tietää senkin paremmin kuka on valmis ja arvollinen opettamaan jumalan sanaa ja paimentamaan Jumalan seurakuntaa? Tuleeko se tosiaan yliopistolta tämä taivaallinen kaitsijan/opettajan/sielunhoitajan virka ? Onnistuimmeko me auttamaan Jumalaa, joka ei muistanut vain tätä sanaansa laittaa? Yleensä kun ihminen rupeaa auttamaan Jumalaa on seurauksena katastrofi.

Myös minä uskon vakaasti siihen, että Jumala avaa kirjoitukset syvällisesti teologiasta suuremmin tietämättömille ja uskon tämän monta kertaa omin silmin nähneeni. Tämän vuoksi minäkin vierastan maallikkosaarnaajien periaatteellista väheksyntää. Vaikka pidänkin teologian tuntemusta hyödyllisenä asiana, ei sitä mielestäni pidä kuitenkaan edellyttää Raamatun opettajilta.

Viimeisessä kappaleessa kirjoittamasi suhteen jäin kaipaamaan sitä, miten määrittelet sanan teologia. Jos ei kerran ole teologian opetuksen armolahjaa, niin millä määritelmällä? Jos teologian opetus määritellään vaikka raamatullisen näkemyksen Jeesuksen ylösnousemuksesta opettamiseksi, niin kaiketi teologian opettaminenkin voi olla tehtävä seurakunnassa. Toki tiedän sen, että Raamatussa ei missään taida olla sanaa teologia, joten tässäkin voisimme pysyä raamatullisessa kielenkäytössä.

Koen, että on tärkeää myös erottaa yliopistoteologia ja kirkollinen teologia toisistaan (koska sana kirkko arvatenkaan ei ole täällä kovin pidetty, niin jälkimmäisen kohdalla voi ajatella vaikka jotain sellaista kuin raamatullinen tai hengellinen teologia). Itse en näe, että yliopiston teologinen tiedekunta opintopisteineen olisi ensisijaiselta tehtävältään paikka, jossa koulutetaan opettamaan Jumalan sanaa ja paimentamaan Jumalan seurakuntaa. Siksi minun on yliopiston kannalta vaikea nähdä teologista tiedekuntaa "Jumalan auttamisena". Yliopiston ensisijainen tarkoitus ei varmaan enää pitkään aikaan ole ollut olla hengellinen koulu, jossa tullaan vahvaksi sanassa. Sen sijaan se on tieteellinen tutkimuslaitos. Se pitää paikkansa, että ev.-lut. pastorit käyvät koulutustaan yliopistossa, mutta tässäkin tapauksessa ymmärtääkseni kirkko vain hyväksyy sen tutkinnon, joka yliopistossa suoritetaan. Papiksi täältä ei kukaan valmistu, vaan teologian maisteriksi/kandidaatiksi. Oma asiansa sitten on, onko kirkolta järkevää edellyttää teologian yliopisto-opintoja pastoreilta.
Blum

ViestiKirjoittaja Blum » 16. Marras 2015 14:12

vaisuliini, kysyit pelastuksestani, siitä, mihin tai keneen pelastumiseni perustuu.

Ajattelen, että pelastumiseni perustuu Jeesuksen työhön, Hänen antamaansa uhriin minun puolestani. Tuohon uhriin haluan uskoa ja luottaa sellaisella uskolla, minkä Jumalan sana määrittelee.

Tunnustan kuitenkin, että minua vaivaa suuri epävarmuus niin kutsutun "pelastuksen dynamiikan" suhteen: mitä kaikkea tarvitaan pelastukseen, mikä on Jumalan osuus ja mikä ihmisen osuus? Minkä kaikkien elementtien täytyy olla läsnä oikeanlaisessa uskoontulossa... En vain tiedä tällä hetkellä. Pelastus on minulle yksityiskohtaisemmin ajateltuna aika suuri mysteeri. Tämä on jopa estänyt minua evankelioimasta: en tiedä yksityiskohtaisen tarkasti, millaista sanomaa minun tulisi julistaa. Tämä voi toki vaikuttaa oudolta kristityn kirjoittamana, mutta se vain on totuus. Toivon, että asiat selvenevät. Koen kuitenkin, että minulla on rauha tämän asian kanssa siten, että en ole hirvittävän ahdistunut.
Blum

ViestiKirjoittaja Lily » 16. Marras 2015 14:28

paa kirjoitti:
Lily kirjoitti:
paa kirjoitti:Lyhyesti: minusta uskova voi opiskella teologisessa, kunhan ymmärtää pitää Jumalan ja Raamatun ykkösenä elämässään ja pysyy nöyränä. Eksyminen ihmisviisauden palvontaan on olemassa myös teologisen ulkopuolella, kiitos mm. internetin.

Kuka muistaa, että mihin saatana lankesi? ... Omaan parhauteensa ja upeuteensa.

Sama se on edelleen ihmisten kanssa, ihminen lankeaa omaan erinomaisuuteensa. Samahan tapahtui paratiisissa, käärme houkutteli Eevan " minä tiedän paremmin kuin Jumala" syntiin.

Ei siihen lankeamiseen tarvita akateemista tutkintoa.

Juu ei tarvita ei, on ihan sama onko ihmisellä mikä titteli tai ei ollenkaan sitä, silti voi langeta omaan parhauteensa. Varsinkin kun olkaa maailmassa niin ollaan niin hyviä ettei tarvita Jumalaa mihinkään ja kun ollaan uskossa niin silloinkin helposti paisumme ja ylpistymme.

Itse olen sanasta ymmärtänyt, että meistä jokainen Kristuksen ruumiin jäsen tarvitsee kaikella tavalla toisia jäseniään jotta pysyisi tasavertaisuus ja nöyryys ja se että olisimme kaikella tavalla riippuvaisia muista jäsenistämme... Jokainen on yhtä huono ja hyvä, mutta eri tavoilla. Siinä sitä onkin meillä kaikilla nöyrtymistä kun kuitenkin aina ollaan muita huonompia, Niinkuin sana sanoo :) ja tarvitsemme jokainen toisiamme aina, jotta voisimme uskossa kasvaa.
Lily

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 16. Marras 2015 14:37

paa kirjoitti:Muuten.. onko täällä ketään teologia, jonka mielestä teologian opiskelu olisi jotenkin Jumalan tahtoa vastaan? Tai onko kenelläkään akateemista tutkintoa JA olisi sitä mieltä, ettei uskova saa opiskella teologiaa?

Ettei tämä vaan olisi akateemiset vs. ei-akateemiset kiista. Suomessa korkealle kouluttautuneet on nostettu omalle jalustalle muutenkin, ja tohtoriksi väitelleet ovat suunnilleen Jumalasta seuraavia. Mahtaisiko tällaiset asiat vaikuttaa tähänkin keskusteluun.

No, kyllä minustakin vaikuttaa siltä, että akateemista koulutusta pidetään jonakin mittana sille, kuinka hyvin ymmärtää Raamatullisia totuuksia.
Kyllähän sitä tällaisia seuraavanlaisia kommentteja vähän ihmettelee:

rpe kirjoitti:Siksi itseoppineen selvittäjän ja ammattilaisen erottaa siitä, että amatööri "tietää", ammattilainen opettelee tietämään ja tulkitsemaan.

Olisiko nuo termit selkokielelle käännettynä: itseoppinut selvittäjä-uskova, amatööri-uskova ja ammattilais-uskova, sen perusteella, kuinka paljon on opiskellut akateemisesti?
Mielenkiintoisilla termeillä jaotellaan uskovia. :(

Se, mitä Lily sanoi, niin ylpeys on kuitenkin jokaisen vaarana, olipa sitä koulutusta tai ei.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Marras 2015 14:42

Lily kirjoitti:
Juu ei tarvita ei, on ihan sama onko ihmisellä mikä titteli tai ei ollenkaan sitä, silti voi langeta omaan parhauteensa. Varsinkin kun olkaa maailmassa niin ollaan niin hyviä ettei tarvita Jumalaa mihinkään ja kun ollaan uskossa niin silloinkin helposti paisumme ja ylpistymme.

Itse olen sanasta ymmärtänyt, että meistä jokainen Kristuksen ruumiin jäsen tarvitsee kaikella tavalla toisia jäseniään jotta pysyisi tasavertaisuus ja nöyryys ja se että olisimme kaikella tavalla riippuvaisia muista jäsenistämme... Jokainen on yhtä huono ja hyvä, mutta eri tavoilla. Siinä sitä onkin meillä kaikilla nöyrtymistä kun kuitenkin aina ollaan muita huonompia, Niinkuin sana sanoo :) ja tarvitsemme jokainen toisiamme aina, jotta voisimme uskossa kasvaa.

Amen. Kirjoitit tärkeää asiaa. :toghether:
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Marras 2015 14:44

*
Lily voiko perehtyä Raamatun totuuteen opiskelemalla teologiaa kun sydämessä on Raamatun mainittu peite?

Sadanpäällikkö Kornelius oli hurskas ja Jumalaa pelkäävä mies joka tarvitsi kuulla Sanaa Pietarin kautta kun ilmestynyt enkeli ensin kehotti hakemaan Pietarin kuullakseen mitä hänellä sanottavaa ja Sanaa kuullessaan Kornelius täyttyi Pyhällä Hengellä ja se on uudestisyntymisen merkki.

Sauli Tarsolainen oli yksi esimerkki kun oli juutalaisen uskonnon ja farisealaisen tulkinnan tähden kiivas fariseus mutta tunsi järjen tasolla ne kirjoitukset perehtymättä ollenkaan totuuteen. Kun Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, niin taivaasta leimahti yhtäkkiä kirkas valo hänelle. Sen jälkeen kun Sauli sai näkönsä ja vetäytyi yksinäisyyteen ollessaan 3 vuotta Jumalan kanssa kaksistaan niin Jumala avasi hänelle pyhät kirjoitukset. Siten Paavali nyt opetti Jumalan tietä käyttäen Mooseksen lakia, profeettojen sanoja ja Psalmeja joihin hän perehtyi täysin. Juuri ne todistaa Herrasta Jeesuksesta.

Sauli oli sokeutunut mutta siten hänen silmistä putosi ikäänkuin suomukset ja sai näkönsä niin sydämestä otettiin Raamatun mainittu peite pois. Ennen sitä hän oli uudestisyntymätön fariseus ja "aivokristitty" jonka sydämellä oli peite siltä kirkkauden evankeliumilta. Maailman jumala on sokaissut hänet siksi ne pyhät kirjoitukset eivät vielä avautuneet hänelle. Fariseuksena hän väitti tuntevansa ne kirjoitukset ja piti paheksuen kristinuskoa häpäistynä.

Kun silmät aukeni ja sai näkönsä ja piti oman farisealaisen opin roskana Jeesuksen Kristuksen tuntemisen rinnalla, sanoo Raamattu. Koulutus ja muu opillinen teologia ovat maallisia, sielullisia ja riivaajien viisaudesta joka ei ole se sama viisaus joka tulee ylhäältä.

Kun on uudestisyntynyt niin peite otetaan pois sydämestä ja pyhät kirjoitukset avautuvat hänelle kun hän ottaa Sanaa vastaan nöyränä jolle Jumala antaa armoa joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi. Jeesuksen Kristuksen tuntemisen rinnalla katsotaan koulutusta ja opillista teologiaa roskaksi. Mitä sanot Lily?
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 17. Marras 2015 14:21, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu