Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Marras 2015 22:37

Mr Kerimäki kirjoitti:olipa erikoista tekstiä edellä ...ymmärrän kyllä ,että jokainen voi ihan vapaasti opiskella yliopistotasolla vaikka Aku Ankkaa ja tutkia sitä ja Ankkalinnan historiaa sukupuita yms .Mutta nyt puhutaan Raamatusta ,joka on tälläkin palstalla aika monelle Pyhä kirja ja olemme kokeneet sellaista kuten Pyhän Hengen voimaa ,jolla sana aukeaa .
Joten aika ylimielistä tekstiä oli tuolla edellä .

Kyllä. Minäkin koen hyvin samalla tavalla kuin sinä.

Etten sotkisi tätä ketjua, niin tässä https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=2258

katolinen teologi määrittelee mitä Helsingin teologinen tiedekunta on. Jos se on totta mitä tämä katolinen teologi sanoi, niin mielestäni teologinen tiedekunta ei ole kenenkään uskovan paikka, jos hän pyrkii siellä opiskelemaan Jumalan sanan totuutta, koska siellä ei edes pyritä sitä tekemään. Jos katoliinen teologi oli väärässä, niin korjatkoon joku sitä mitä teologinen tiedekunta on Helsingissä ja katsotaan sitten asiaa uudestaan.
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 15. Marras 2015 22:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 15. Marras 2015 22:39

Jos Kirjoitukset (Raamattu - VT ja UT) ovat sinun mielestäsi ylin auktoriteetti, mutta eivät ainoa auktoriteetti, niin mikä tai millä on se muu auktoriteetti? Tähän voi vastata Raamattu yksin ketjussa, niin ei tässä rönsyilisi.

Mikä tuossa viestissäni antoi ymmärtää minun "mielestäni" ajattelevan noin? Vaisuliini kysyi mitä tarkoittaa "sola scriptura", ja minä vastasin mitä se tarkoittaa. Pyysinpä vielä Blumia ja rpe:tä korjaamaan, etten antaisi väärää kuvaa.

Mitä tulee kysymykseesi, en tahdo keskustella asiasta.
JHK

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Marras 2015 22:49

JHK kirjoitti:Uskonpuhdistuksessa muotoiltu periaate, "kirjoitukset yksin". Esitetään yleensä muodossa "Kirjoitukset ovat uskon ylin auktoriteetti", yli ja ohitse tradition, kirkkolain, ihmisjärjen jne. Kaikki oppi on periaatteessa oltava Raamatulla perusteltavissa, tai se on hylättävä.

Sola scriptura ei kuitenkaan ole sama asia kuin "Raamattu yksin", jota tälläkin foorumilla jonkin verran tapaa. Raamattu ei puhu, sitä täytyy lukea ja tulkita. Tälle tulkinnalle sitten haetaan tukea ja perusteluja kristillisestä traditiosta ja kokemuksesta. Sola scriptura ei tarkoita sitä, että Raamatussa on vastaukset kaikkiin kysymyksiin, tai että se on kaikessa selkeä ja ristiriidaton. Kirjoitukset ovat ylin auktoriteetti, mutta eivät ainoa auktoriteetti.

rpe ja Blum saavat korjata ja täydentää tätä.
-----

Mikä tuossa viestissäni antoi ymmärtää minun "mielestäni" ajattelevan noin? Vaisuliini kysyi mitä tarkoittaa "sola scriptura", ja minä vastasin mitä se tarkoittaa. Pyysinpä vielä Blumia ja rpe:tä korjaamaan, etten antaisi väärää kuvaa.

Mitä tulee kysymykseesi, en tahdo keskustella asiasta. Minua ei huvita kuulla mitä minun "pitää uskoa" tästä tai tuosta asiasta.

Tummennettu (jonka tummensin) kohta antaa ymmärtää, että VT:n ja UT:n (jota pidät ylimpänä) auktoriteettina on vielä jotakin muuta auktoriteettia. Mitä tarkoititi sillä?

Olisihan se Jeesuksen opetuslapsen luonteen mukaista keskustella ja etsiä vastauksia Raamatusta siihen miten Jeesukseen tulee uskoa. Kyllähän meidän tulee Häneen jotenkin uskoa ja minä uskon, että niin kuin Raamattu opettaa. Jumala sanassaan sanoo meille miten meidän pitää uskoa Häneen. Siksi en ymmärrä miksi et halua tästä keskustella. Minua ainakin huvittaa kuulla ja ymmärtää se miten minun pitää uskoa Jeesukseen, sillä siitä kertoo Jumalan sana.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Blum » 15. Marras 2015 22:51

pekka kirjoitti:

Niin, minusta pitäisi käyttää niitä nimityksiä mitkä meille on Raamatussa annettu jos se vain on suinkin mahdollista.

PetriFB kirjoitti:

Raamatun opetuksen mukaan Uuden Liiton aikakaudessa jokainen uskova on Jumalan pappi.

Seurakunnan paimenista Raamattu ei käytä nimitystä pappi, koska kaikki uskovat ovat pappeja, siksi Raamattu käyttää paimenista nimityksiä vanhimmat, kaitsijat sekä johtajat (ryhmä miehiä).

Jos ja kun ymmärrämme asian Raamatusta oikein, niin meidän ei tulisi käyttää pappi sanaa seurakunnan paimenista, koska sen opetuksen takana on Raamatun sanaa vääristelevät uskonnolliset tahot.

Toki minä sen tiedän, miten Raamattu näitä termejä käyttää, ja minusta olisi selkeämpää jos me käyttäisimme niitä samoin. Mutta pointtini ei ollut se. Pointtini oli, että kaikesta huolimatta monet vain nyt nimittävät seurakunnan paimenen virkaa papin viraksi ja saamme paljon aikaan kiistoja aiheen vierestä, jos toistemme kieliin perehtymättä julistamme pappi-maallikko-jaon vääräksi. Tämä voi johtaa suureenkin väärinymmärrykseen, jos emme ota huomioon toistemme kielenkäyttöä. En toki väitä että täällä olisi se jätetty tekemättä tai että raamatullista kieldnkäyttöä ei saisi toisille selventää. Mutta joskus mielestäni voi olla aiheen kannalta hyvin turhaa takertua siihen, jos joku käyttää pappi-sanaa Raamatun kannalta virheellisesti. Usein aihe näet on aivan muu kuin pappi-sanan raamatullinen käyttö tai edes pappeus tai paimenuus.
Blum

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Marras 2015 23:15

Raamatun tulkinnasta

Kirjoitan nyt tähän ketjuun koska tässä ketjussa puhutaan tästä aiheesta. Raamatun tulkinnasta on monenlaisia näkemyksiä. Jotkut sanovat että Raamattu ei puhu vaan sitä täytyy tulkita. Ja tälle tulkinnalle sitten haetaan tukea ja perusteluja kristillisestä traditiosta ja kokemuksesta. Mutta tällainen ei ole Raamatun tapa eikä edes logiikan mukaan oikea tapa. Sillä koska Raamattu on Jumalan sanaa ja siksi täysin totta niin sitä ei tule tulkita ihmisten traditioiden ja kokemuksien kautta sillä silloin nämä traditiot ja kokemukset määräisivät sen mitä näemme sanassa. Tällaisessa tilanteessa ihmisen traditiot ja kokemukset asettuisivat määrittämään sitä mitä sana sanoo. Tällöin jokainen voisi itse määrittää sen mitä haluaa sanassa nähdä. Eli toisin sanoen ihminen sanoisi sen mitä Jumalan sana sanoo kun asian tulisi olla juurikin täysin toisinpäin.

Koska Jumalan sana on absoluuttinen totuus niin sitä ei tule silloin tulkita ihmisten mielipiteiden kautta vaan Jumalan tulee itse tulkata sanansa ihmiselle – vain tällöin voimme pysyä totuudessa. Ja Jumalan sanan totuuden jonka Pyhä Henki meille tulkkaa tulee sitten toimia tulkitsijana kaikille ihmisten mielipiteille – traditioille ja kokemuksille. Tämä on Raamatun opettama tapa ja myös logiikan mukaan ainoa keino määritellä totuuden kautta asiat sillä vain Jumala tietää totuuden eikä kukaan ihminen ja siksi totuuden tulee olla tulkitsija ei vajavaisten ihmisten mielipiteet ja kokemukset.

Eli Jumalan sana on totuus jonka Jumala aukaisee ja tulkkaa Pyhän Hengen kautta jokaiselle ihmiselle joka nöyrällä sydämellä kysyy totuutta. Jumalan sanan totuus toimii sitten Pyhän Hengen kautta tulkitsijana kaikelle muulle. Tämä tarkoittaa silloin sitä että Raamatun käännökset jotka eivät perustu sanatarkkaan käännökseen vaan ihmisen tulkintaan siitä ajatuksesta mitä Raamattu haluaa missäkin kohdassa sanoa ovat hävittäneet ihmisen sanan kautta Jumalan sanan absoluuttisen totuuden ja korvanneet sen vajavaisen ihmisen luuloilla siitä mitä Jumala haluaa sanoa. Tästä esimerkkinä Raamatun väännös 1992.

Hebr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Jumalan sana on elävää ja voimallista. Se ei ole kuollutta kirjainta vaan elävää sanaa – Jumalan totuuden puhetta meille.

1.Kor. 2:12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
2:13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Jumala antaa armostaan niille jotka turvaavat (uskovat) Herraan Jeesukseen Pelastajana ja Herrana Pyhän Hengen jonka tehtävä on opettaa meille se mitä Jeesus on sanonut. Toisin sanoen tulkata meille – aukaista ymmärryksemme sille mitä sana tarkoittaa. Jumala antaa meille Pyhän Hengen opettajaksi/tulkiksi jotta tietäisimme mitä Jumala on meille lahjoittanut sanansa kautta. Jumala itse voi olla ainut ja oikea Jumalan sanan aukaisija ja tulkitsija koska vain silloin meidän on mahdollista tulla tuntemaan absoluuttinen totuus – ja koetella absoluuttisen totuuden kautta ihmisten mielipiteet ja erottaa oikea väärästä.

Ajatelkaa kuinka mahtavan lahjan Luoja Jumala antaa meille armostaan Herran Jeesuksen kautta kun nöyrrymme Hänen edessään ja emme turvaa omaan ymmärrykseemme vaan Jumalaan (San.3:5). Jumala haluaa itse puhua suoraan sydämiimme elävän ja voimallisen sanansa kautta Pyhässä Hengessä jotta voisimme tulla tietämään ja oppimaan kaiken sen mitä Jumalan haluaa meille sanoa ja lahjoittaa. Kun rakastamme Jumalaa ja etsimme vain ja ainoastaan Hänen tahtoaan ja kunniaansa niin me tulemme tietämään sen onko Raamatun sana Jumalasta vaiko ei (Joh.7:17).

Tämä tieto ei ole ihmistieteiden kautta löydettävissä tai todistettavissa koska se on Jumalan lahja jonka Jumala lahjoittaa niille jotka tahtovat Häntä rakastaa. Tämän vuoksi Jeesus ilmoittaa Itsensä hänelle joka tahtoo Häntä rakastaa (Joh.14:21-23). Siksi tätä tietoa ei ole edes tarkoitettu niiden löydettäväksi jotka eivät sydämestään halua nöyrtyä etsimään Luojaansa ja rakastaa Häntä. Tämän takia tieteen kautta ei voi todistaa Jumalan sanan totuutta koska Jumalan sana ja Jumala ovat tieteen tavoittamattomissa sen yläpuolella. Tiede pystyy parhaimmillaan tukemaan sitä mitä absoluuttinen totuus sanoo mutta ei koskaan todistamaan Jumalan sanan olevan totuus ihmisille koska usko joka syntyy Jumalan absoluuttisen totuuden sanan kautta on Jumalan - ei ihmisen lahja.
Viimeksi muokannut toni t päivämäärä 15. Marras 2015 23:25, muokattu yhteensä 2 kertaa
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja JHK » 15. Marras 2015 23:21

Olisihan se Jeesuksen opetuslapsen luonteen mukaista keskustella ja etsiä vastauksia Raamatusta siihen miten Jeesukseen tulee uskoa. Kyllähän meidän tulee Häneen jotenkin uskoa ja minä uskon, että niin kuin Raamattu opettaa. Jumala sanassaan sanoo meille miten meidän pitää uskoa Häneen. Siksi en ymmärrä miksi et halua tästä keskustella. Minua ainakin huvittaa kuulla ja ymmärtää se miten minun pitää uskoa Jeesukseen, sillä siitä kertoo Jumalan sana.

En tahdo "keskustella" sinun kanssasi, koska minua ei huvita kuulla taas yhtä saarnaa siitä, mitä minun mielestäsi pitäisi asiasta ajatella. :roll:
JHK

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Marras 2015 23:32

JHK kirjoitti:

En tahdo "keskustella" sinun kanssasi, koska minua ei huvita kuulla taas yhtä saarnaa siitä, mitä minun mielestäsi pitäisi asiasta ajatella. :roll:

Jos et tahdo "keskustella" tai "kuulla" esimerkiksi Petrin kantaa niin miksi ihmeessä olet täällä foorumilla? Jos minä en tahtoisi keskustella kanssasi tai kuulla mielipidettäsi niin en tulisi foorumille jossa olet. Ei se sen kummempaa ole. Tuollaiset en tahdo keskustella kanssasi ja kuulla mielipiteitäsi kommentit ovat lapsellisia koska ei täällä kenenkään ole pakko olla - mutta jokaisella jäsenellä on oikeus täällä ilmaista mielipiteensä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Marras 2015 23:34

JHK kirjoitti:

Minusta sinä ylireagoit ja liioittelet, sillä kyse on siitä mitä Jumala sanoo sanassaan siihen miten Häneen pitää uskoa, ei siitä mitä minä tai sinä "käskemme" tai "ajattelemme" miten Häneen pitäisi uskoa.

En tietenkään painosta ja taidan ymmärtää mistä on kyse. Nyt menen jo yöpuulle, hyvää yötä ja Jeesus myötä.
PetriFB

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Marras 2015 23:54

*
Anna minulle anteeksi kun kysyin mitä se tarkoittaa. En halunnut johtaa riitaan. Anteeksi!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja JHK » 16. Marras 2015 07:54

Ei ole sinun vikasi millään muotoa Vaisuliini.

Referoin sola scripturan sisällön, en omia uskomuksiani. Kiitokseksi tuli taas näpäytys siitä miten asiasta pitäisi ajatella. En lausunut omia mielipiteitäni, enkä edes tahdo niitä alkaa lausumaan, kun tiedän tasan tarkkaan mitä siitä seuraa. Toni saat rauhassa lällätellä siellä lapsellisuudestani jost tahdot, mutta on asioita, joista keskustelen vain niiden kanssa, joilla on kunnioittava asenne toisen mielipiteitä kohtaan. Olen foorumilla keskustellakseni ihmisten kanssa niistä asioista joista tahdon keskustella heidän kanssaan.

Koetin jopa kohteliaasti ilmaista etten tahdo keskustella, mutta Petrille piti vääntää rautalangasta.
JHK

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu