Aamu-Usva kirjoitti:Monella meistä on oppimista vielä siinä, että todella sydämestämme pitäisimme toista parempana kuin itseämme ja toisten mielipiteitäkin parempina kuin omiamme, että varttuisimme keskinäisessä rakkaudessa.
pekka kirjoitti:Kiitos vastauksestasi rpe.
Mutta olisi tarpeellista kuulla miksi olet päätynyt tuohon näkemykseesi että niin sanottu vauvakaste olisi Jumalan tahto? Onko mielestäsi Raamatussa jokin kohta tai joitain kohtia mitkä mielestäsi tukevat tuota näkemystäsi "kasteen armosta"?
Voitko laittaa ne kohdat tähän ketjuun näkyville että voimme sitten yhdessä pohtia ja keskustella opetetaanko niissä kenties tuosta "kasteen armosta" mistä kerroit? Koitetaan keskustella rauhallisesti ja asiallisesti.
Kiitos sinulle rpe.
rpe kirjoitti:luulen, että helpoimmalla päästään kun luettaisiin esim Lähetyshiippakunnan piispanaan pitämänsä TT Matti Väisäsen kirjat "Pyhä kaste Raamatussa ja Pyhä kaste kirkossa". Voi olla, että jos laitan tänne liudan , joskus jopa asiayhteydestäänkin irroitettuja Raamatun kohtia, keskustelu ei välttämättä hyödytä niin paljon kuin hienosti toivomasi rauhallinen ja asiallinen keskustelu vaikeasta aiheesta. Minulla on ystäviä vapaissa suuntauksissa (hellunt.kko ja vapaakko) ja ole kokenut hyvänä tapana, että kasteesta ei kannata välttämättä hirveesti vääntää, koska näkökulmaerot ovat ilmeiset, mutta kuitenkin samaan Jumalaan uskomme ja samasta sovituksesta riemuitsemme. Itselleni heräsi halu lähinnä vain lyhyesti tuoda esille omaa taustaa, koska on hyvä olla rehellinen ja avoin. Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, akateeminen keskustelu esim kasteesta ja sakramenttiteologiasta on Suomessa varsin kevyttä, mutta esim USA:ssa suomalainen suuresti arvostamani prof TT Veli-Matti Kärkkäinen on helluntailaisena tehnyt uraa uurtavaa työtä ekumenian alalla, jossa tunnustetaan väriä mutta iloitaan ja etsitään sitä, mikä yhdistää. Historioitsijana sanoisin, että sosialistinen fysiikka ja matematiikka NL:ssa oli yhtä hyvää, ellei jopa parempaakin kuin lännessä, vaikka yhteiskunnallinen ja ideologinen tausta oli kovin erilainen. (sosialismia en kuitenkaan haluais muuten tähän enää sotkea...
rpe kirjoitti: haluan korostaa vain omaa kokemusta kasteesta: minulle kaste on aina, kaikissa tilanteissa Jumalan teko ihmiselle, siksi lapsen kaste on minulle äärimmäinen osoitus Jumalan armosta ja pelastushalusta ikään ja sukupuoleen katsomatta. Kun arjessa, aina silloin tällöin kun epäusko ja synti ja ahdistus omasta kelvottomuudesta painaa päälle, saan palata kasteen armon äärelle ja todeta, että olen kastettu, olen pelastettu armosta. Uskon, että kyseessä on nimenomaan Pyhän Hengen työ, ei oma teologinen tai sielullinen päättely. Siksi minulla kaste ja ehtoolliskysymyksessä on puhdas omatunto. Kirkon sakramentit ovat itselleni tie armon maailmaan, jossa Jumala toimii, en minä syntisenä, mutta kuitenkin armahdettuna. Simul iustus, et peccator!
Blum kirjoitti:Pieni korjaus: simul iustus et peccator ei tarkoita "myyty synnin alaisuuteen" vaan enemmänkin: "samanaikaisesti vanhurskas ja syntinen".
rpe kirjoitti: ...on minulle kuin luontevaa myös ajatella, että tälläkään palstalla ei ole yhtään, minä mukaanlukien niin sanotun raamatullisen kristinuskon harjoittajaa.
pekka kirjoitti:rpe kirjoitti: ...on minulle kuin luontevaa myös ajatella, että tälläkään palstalla ei ole yhtään, minä mukaanlukien niin sanotun raamatullisen kristinuskon harjoittajaa.
Mitä tarkoitat tuolla lauseellasi? Tarkoitatko kenties sitä että tältä foorumilta ei löydy ainoatakaan Herran Jeesuksen seuraajaa vai mitä ihmettä tarkoitat tuolla lauseellasi?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa