Joel:
Et vieläkään vastannut minun kysymykseeni, et varsinkaan tähän:
Kysyisin sinulta, että jos olet lukenut kirjoitukseni, niin minkä takia kysyit minulta sitä että voinko olla jokaisessa asiassa ja kohdassa (pois lukien Raamatun jakeet) väärässä? Kysyn tätä siksi, koska jokainen uskova joka lukee kirjoitukseni, niin hän huomaa sen varmasti etten ole tässä kirjoituksessani erehtynyt joka asiassa ja väärässä kaikessa, vaikka heidän mielestään voisinkin olla jossakin väärässä. Siksi ihmettelen sitä miksi kysyit kysymyksen, jos olet lukenut kirjoitukseni.
Ota huomioon myös tuon laajempi kokonaisuus. Jos uskot kuten annat ymmärtää uskovasi samoin esille ottamien kohtien kanssa miten ymmärrän uskon asioita, niin miksi kysyit minulta voinko olla kaikessa väärässä, jos itsekin koet, että joku niistä kohdista oli oikein?
Se miksi haluaisin tietää vastauksen tähän kysymykseen johtuu siitä, että millä logiikalla ja motiivilla kysytään, että voiko olla mahdollista, että olisin kirjoituksessani väärässä jokaisessa asiassa ja kohdassa (pois lukien Raamatun jakeet) jos ja kun olet lukenut ja tiedät, etten ole kirjoituksessani jokaisessa asiassa ja kohdassa väärässä?
Minä itse en voisi kysyä tällaista kysymystä keneltäkään, jos luen jonkun tekstin ja huomaan siinä totuutta, vaikka en olisikaan kaikesta samaa mieltä. Siksi minusta olisi hyvin outoa kysyä häneltä voiko olla mahdollista, että hän on väärässä kaikessa, koska hän ei ole kaikessa väärässä, vaikka olisikin jossain väärässä. Mikä on motiivi ja asia tämän takana, että tällaisen kysymyksen esittää?
Se on totta, että me kaikki voimme ja ymmärrämmekin jossakin kohdin väärin Raamattua.
Hebr 11:6 kohdassa oli kyse siitä, että meidän tulisi olla täysin varmoja Jumalan olemassaolosta, ei jokaisesta opinkappaleesta. Raamatun sanan mukaan emme voi olla otollisia Jumalalle, jos emme usko Hänen olevan olemassa. Silloin kun uskomme Jumalan olevan olemassa, niin olemme Hänelle otollisia. Minä uskon tuon sanan olevan totta, koska se on Jumalan sanaa meille kaikille.
Opinkappaleissa voimme erehtyä, emmekä kykene olemaan varmoja kaikissa opinkappaleissa, mutta koskien Jumalan olemassaoloa meillä tulisi olla varmuus, sillä miten voit uskoa Jumalaan ja olla otollinen ja jos epäilet Hänen olemassaoloaan, niin miten voisit uskoa Häneen niin kuin Hän haluaa? Sen ymmärrän, jos uskontien alussa epäröimme tällä alueella, mutta uskon kasvun kautta sekä Pyhän Hengen todistuksen kautta meillä tulisi olla varmuus Jumalan olemassaolosta.
Minä näen asian, niin että on hyvä tiedostaa se että olemme Jumalan armosta ja Hänen vaikutuksestaan nöyriä, pieniä, heikkoja ja vajavaisia ihmisiä uskovina ja voimme erehtyä uskon opinkappaleissa (niin se on osoitus ettemme ole ylpeitä), mutta jos epäilemme ja olemme epävarmoja jokaisessa asiassa vain sen tähden, ettemme ylpistyisi, niin silloin eläisimme tässä suhteessa vääristyneessä uskossa.
Jos jättäisin epävarmuuden jokaiseen asiaan, niin se johtaisi seuraavanlaiseen olotilaan: Epäilen onko Jumalaa olemassa, epäilen onko Jeesus Pelastaja, epäilen olenko pelastettu, epäilen olenko Jumalan lapsi, epäilen asuuko Pyhä Henki minussa jne.
Huomaatko sen, että joka asian epäileminen on totaalisen vääristynyttä uskoa, ei Raamatullista uskoa.
Se on taas eri kun tiedostamme ettemme voi ymmärtää kaikkea ja voimme erehtyä. Sitten kun olemme Raamatullisessa uskossa, niin tiedämme Jumalan olevan olemassa, tiedämme Jeesuksen olevan Pelastaja, tiedämme olevamme pelastettuja, tiedämme olevamme Jumalan lapsia, tiedämme Pyhän Hengen asuvan meissä jne.
2 Tim 3:14 Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut,
Jos viittaat "kiista" kysymyksellä vesikasteeseen, niin kun olen Jumalan armosta ymmärtänyt vesikasteen tapahtuvan uskoon tulemisen jälkeen, niin ei minulla tule olla tässä asiassa pienen pientä prosenttia sydämessäni, että olen voinut ymmärtää asian väärin Raamatusta.
Jos jokaisessa asiassa olisimme epävarmoja siitä mikä on oikein ja mikä on väärin, niin se olisi aika ahdistavaa, koska Jumalan lapsen tulisi elää totuudessa eikä valheessa tai väärän opetuksen mukaan. Raamatun ihan totuus on uskon varmuus, jonka Jumala vaikuttaa ja todistaa sydämelle. Uskon varmuudella, en tarkoita sitä ettemme voisi erehtyä, koska voimme erehtyä, vaan sitä että on asioita ja Raamatun opetuksia, joista voimme olla täysin varmoja ja niitä ovat mm. Jumala on olemassa, Jeesus on Pelastettu, olen pelastettu Jumalan armosta, minussa asuu Pyhä Henki, vesikaste vastaanotetaan uskoon tulemisen jälkeen.
Ihana totuus on se ettei meidän tarvitse elää jatkuvassa epävarmuudessa koskien kaikkea, eikä meidän tarvitse epäillä kaikkea, sillä uskon kautta kasvamme ja opimme ymmärtämään asioita ja saavuttamaan uskon varmuutta koskien Raamatun opetusta, vaikka emme voikaan kaikkea ymmärtää ja tietää ja voimme erehtyä, niin siitä huolimatta saamme kasvaa ja pysyä varmoina siinä minkä olemme Jumalan armosta oppineet. Minä olen varma sydämessäni, että vesikaste tapahtuu uskoon tulemisen jälkeen ja siksi olenkin käynyt kasteella sen jälkeen kun Jumala armossaan pelasti minut. En sitä heti ymmärtänyt, mutta ajan päästä ymmärsin ja sain siitä uskon varmuuden.
En ole myöskään kirjoittanut tekstiini, että aina varmuudella kaikki toimivat niin ja näin ilman poikkeusta. Se millä mielellä tekstin lukee voi myös vaikuttaa miten sen kokee ja ymmärtää. Aion tehdä tekstiini muutamia muutoksia ettei kukaan vahingossa tai tarkoituksellisesti ymmärrä minua väärin.
Jos meillä on sellainen kuva Jumalasta, että Hän salliessaan synnin vaikuttaa sen kautta hyviä asioita, niin tällainen vääristynyt Jumalakuva voi johtaa siihen, että uskova ymmärtää Jumalan tahdon ja sallimuksen olevan sama asia, vaikka ne ovat eri asioita. Vaikka hänellä on väärä kuva Jumalasta, niin totta kai hän voi ja näkeekin asioita oikein. Hän voi ymmärtää vesikasteen Raamatullisesti, seurakunnan Raamatullisesti, seurakunnan johtajuuden Raamatullisesti, mutta hän voi silti sekoittaa Jumalan tahdon ja sallimuksen samaksi asiaksi.
Totta kai väärän Jumalakuvan omaava voi ymmärtää Raamattua oikeinkin ja ymmärtääkin, mutta tietyissä asioissa hän ei voi sitä ymmärtää oikein. Silloin kun uskova ymmärtää Jumalan rakkauden, pyhyyden ja oikeudenmukaisuuden oikein, niin hän ei sekoita Jumalan tahtoa ja sallimusta yhdeksi ja samaksi asiaksi, mutta jos hän sekoittaa, niin silloin hänen Jumalakuvansa on tässä kohden väärä ja sillä on aika haitalliset seuraukset, vaikka hän ymmärtäisi oikein vesikasteen, seurakunnan johtajuuden, Raamatullisen seurakunnan jne.
Tämä Raamatun kohta on ihana lupaus, jonka Pyhä Henki todistaa ja vahvistaa varmaksi, niin että me voimme olla uskon täydessä varmuudessa koskien pelastusta ja sitä minkä Hän opettaa meille.
Hebr 10:
19 ¶ Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija,"
22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
23 pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
24 ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;
Kirjoitit vielä uuden viestin ja sanoit näin:
..."josta en ole erehtynyt"...
Ei siis ole pienen pintäkään mahdollisuutta, että et voi olla (ihmisenä ) noissa asioissa erehtynyt?
Tuon sanomisen jälkeen tämäkin lause on vain sanan helinää...
..."vaikka olenkin erehtyväinen, pieni ja vajavainen ihminen"
Vähän sama jos sanoisin nyt, että minulla ei ole sinua vastaan mitään, mutta kuitenkin kommenteissani tulee melko selvästi esille se, että minä olen sinua vastassa jossain asiassa(oissa) . Eli olisi minulta vain sanan helinää sanoa nyt, että minulla ei ole sinua vastaan mitään.
Niin nämä asiat olivat seuraavanlaisia:
Toki voin olla jossakin kohdassa väärässä ja erehtyneeni kirjoituksessani siinä miten ajattelen, uskon ja ymmärrän uskon asioita, mutta en kuitenkaan kaikessa tässä kirjoituksessani. Perustelen sen miksi tässä kirjoituksessani en voi olla kaikessa väärässä:
Kirjoitin näin: Uskovina meidän tulisi ymmärtää ja oppia ajattelemaan asioista aina hengellisesti Jumalan näkökulmasta käsin, ei luonnollisen ihmisen mukaisesti, koska ihmisen järki eksyttää pois totuudesta. Meidän tulee myös ymmärtää se, että minkä Jumala sanoo synniksi, niin se on Hänelle paha asia, jota ei saisi tehdä ollenkaan, koska synti tuhoaa ihmisiä, tuottaen kipua, kärsimystä ja kuolemaa.
Minusta tuo yllä oleva on täysin Raamatun sanan mukaista opetusta ja ymmärrystä? Uskotko sinä samoin?
Kirjoitin näin: Raamatun evankeliumi on yksinkertainen, sillä jos ihminen uskoo Jeesukseen, niin hän pelastuu, mutta jos hän ei usko, niin synnin orjana ja saatanan pettämänä oman valintansa tähden hän valitsee iankaikkisen kadotuksen
Minusta tuokin yllä oleva on täysin Raamatun sanan mukaista opetusta ja ymmärrystä? Uskotko sinä samoin?
Kirjoitin näin: Se on suurta Jumalan armoa, että Hän on pelastanut meidät jumalattomuudesta ja kadotuksesta. Ilman Jumalan armoa, emme olisi pelastavassa uskossa. Meillä ei ole mitään omia ansioita koskien pelastusta ja Jumalan lapseutta, vaan kaikki on puhdasta Jumalan armoa.
Tämäkin on minusta Raamatun sanan opetuksen mukaista opetusta ja ymmärrystä. Uskotko sinä samoin? Näitä kohtia olisi muitakin, mutta riittäköön nuo esimerkit tässä kohden.
Kysyn nyt sinulta vieläkin, että olenko sinun mielestäsi väärässä, joissakin noista kohdista, jotka otin esille? Ja jos olen, niin missä ja mikä on totuus?
Yritän vielä toistaa, että koen etten ole erehtynyt noissa kirjoitin näin kohdissa, vaikka muuetn olen erehtyväinen ihminen sekä pieni, heikko ja vajavainen. Jos pystyt Raamatun sanan kautta todistamaan, että olen jossakin kohdin noissa kirjoitin näin kohdissa erehtynyt, niin silloin olet oikeassa siinä, että sanani ovat vain sanan helinää ja minun tulee tehdä parannus. Mutta jos en ole erehtynyt noissa kirjoitin näin kohdissa (vaikka olenkin vajavainen ja voin erehtyä jossakin muussa), niin miten sitten meidän tulisi toimia ja menetellä tässä kohdin?
Minustakin on reilua ja rehellistä käydä avointa keskustelua kanssasi ja haluan sitä jatkaa, sillä koen tämän asian olevan todella tärkeä. Sinua siunaten ja rukouksissa muistaen.