Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Marras 2015 18:41

O timotheus, the thing entrusted guard thou, avoiding the profane vain-words and opposition of the falsely-named knowledge,
which certain professing -- concerning the faith did swerve; the grace is with you. Amen

1.tim. 6:20-21, young's literal translation

Mutta pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä messiasta kohtaan.
for if, indeed, he who is coming doth preach another yahuwsua whom we did not preach, or another spirit you receive which you did not receive, or other good news which you did not accept -- well were you bearing it,

[2.kor. 11:3-4]

See that no one shall be carrying you away as spoil through the philosophy and vain deceit, according to the deliverance of men, according to the rudiments of the world, and not according to messiah,

kol. 2:8

Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

ilm. 18:4

Älkää eksykö, huono seura hyvät tavat turmelee, awake up righteously, and sin not; for some are ignorant of elohim: for shame to you I say it.

[1.kor. 15:33-34]

Autuas se mies, joka ei vaella väärien neuvossa, ja ei seiso syntisten tiellä, ja ei istu kussa pilkkaajat istuvat

[Psalmi 1:1, v. 1776 käännös hieman korjattuna]

Blum, toivottavasti huomioit yllä olevat lauseet ja otat vaarin lauseista tiit. 3:10 ja room. 16:17. Ajattelen että jos opiskelet siellä tiedekunnassa, niin on riski että omaksut huonoja vaikutteita ja vääriä käsityksiä, ja ajattelen että on riski että omaksut myös vääriä oppeja.

Blum, oletko huomioinut jakeet 2.tess. 3:10-12, teetkö blum töitä? Ei tarvitse vasta julkisesti foorumilla.

Sillä jo silloin, kun olimme teidän tykönänne, me sääsimme teille, että kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä.
Sillä me olemme kuulleet, että muutamat teidän keskuudessanne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu. Semmoisia me käskemme ja kehoitamme läpi hallitsijamme jahuwsua messiaan, tekemään työtä hiljaisuudessa, syömään omaa leipäänsä.

2.tess. 3:10-12

Aamu-Usva kirjoitti:En voi toisen yksityiselämään neuvoillani puuttua.
Itse ajattelen että jos joku menee kävelemään heikoille jäille, niin kyllä voisin varottaa ja kehottaa että älä mene. Samaten varotin blumia opiskelemasta teologiaa yliopistossa, ajattelen että ne opinnot voivat eksyttää. Sitäpaitsi mielestäni se ei ole yksityisasia, jos joku uskova opiskelee eksyttäviä oppeja, ja alkaa sitten eksyttää muitakin uskovia. Eräistä blumin viesteistä on mielestäni näkynyt katolisuuden puolustamista. Ja mielestäni aamu-usva sinun joistain viesteistäsi on voinut huomata että olet eksynyt omaksumaan joitain raamatunvastaisia humanistisia käsityksiä.

Kerroit aamu-usva tuossa viestissäsi myös että hait tohtoriopintoihin. En vaadi sua vastaamaan foorumilla seuraaviin kysymyksiin, mutta voisit itseksesi pohtia seuraavia kysymyksiä: Olisiko sulla tarpeeksi aikaa rukoilla?
Miten mahtaa olla, joutuisiko miehesi ja lapsesi kärsimään opinnoistasi? Muistaakseni kerroit että poikasi on kolmevuotias. Mitä jos miehesi ei hyväksy jatko-opiskeluasi, olisitko alamainen miehellesi siinä asiassa, etkä suorittaisi tohtoriopintoja? Joutuiko miehesi ja lapsesi kärsimään maisteriopinnoistasi? Miltä mahtoi miehestäsi ja pienistä lapsistasi tuntua kun äiti suoritti opintojaan? Oliko sulla tarpeeksi aikaa lapsillesi?

voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa,
olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei elohimin sana pilkatuksi tulisi

tiit. 2:4-5

Kirjoitit vähän aikaa sitten seuraavasti:

Aamu-Usva kirjoitti:Olemme joka toinen viikonloppu yhden pienen vauvan tukiperheenä kuten myös tänä viikonloppuna. Vauva on kaikin puolin ihana ja rakastettava ja vielä ikäisekseen vauvaksi todella helppohoitoinen, mutta vie kuitenkin kaiken aikani ja keskittymiseni. Sitten tuntuu, että omat lapseni kaipaisivat enemmän läsnäoloani myös heille. Vanhimmalla on koekin huomenna, mutta en ole siihen hänen kanssaan ehtinyt paneutumaan.
Olen myös yhden järjestön puheenjohtaja ja seuraavan kokoontumisemme alustaja perui tulemisensa, joten pitäisi saada joku tilalle. Arkeni tuntuu nykyään vaan sellaiselta, että ei ehdi mitään asioita hoitaa kunnolla. Huomenna taas työpäivä ja töissäkin on ollut erityisen kiirettä ja viime viikollakin ylitöitä kaikkina muina päivinä paitsi perjantaina...
Valitinko tarpeeksi?
Taputtakaa vähän päähän, niin eiköhän tämä taas tästä

Ja silloin kun hoitotieteenmaisteriopintosi olivat vielä kesken, kirjoitit:

Aamu-Usva kirjoitti:Minulla on ollut viime aikoina myös jotenkin hengellisesti tosi väsynyt olo ja enemmän kiinnostusta kaikkeen maalliseen. Rukouskin on nykyään niin vähäistä.

[suom. käännökset enimmäkseen v. 1938 käännöksestä, joitain korjauksia tehty]
uuhi

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Marras 2015 22:14

uuhi kirjoitti:Älkää eksykö, huono seura hyvät tavat turmelee, awake up righteously, and sin not; for some are ignorant of elohim: for shame to you I say it.[1.kor. 15:33-34]

En löytänyt tuollaista tekstiä, eikä sitä 1.Kor. 15:33-34 (KR38) olekaan käännöksessämme (eikä edes Kideonien Raamatussa suomi-ruotsi-englanti). Lähdeviitteesi Korinttolaiskirjeeseen on virheellinen. Siellä ei kerrota esittämälläsi tavalla kahdella kielellä kyseisestä ilmoituksesta. MIKÄ IHME SINUA OIKEIN VAIVAA?
Jukka

Re: Yksin Raamattu?

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Marras 2015 22:23

Jukka kirjoitti:
En löytänyt tuollaista tekstiä, eikä sitä 1.Kor. 15:33-34 (KR38) olekaan käännöksessämme (eikä edes Kideonien Raamatussa suomi-ruotsi-englanti). Lähdeviitteesi Korinttolaiskirjeeseen on virheellinen. Siellä ei kerrota esittämälläsi tavalla kahdella kielellä kyseisestä ilmoituksesta. MIKÄ IHME SINUA OIKEIN VAIVAA?

Jukka hyvä, minusta tuon yllä olevan kirjoituksesi viimeinen lause on turhan päälle käyvä. Voitaisiinko ilmaista mielipiteemme hiukan maltillisemmin?

Siunausta sinulle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Blum » 11. Marras 2015 22:40

uuhi,

uskon, että millään alalla en täysin pystyisi välttämään noita valhetietoja. Löytyykö maailmasta alaa, jota opiskellessa ei joutuisi altistumaan jollekin, mikä ei ole totta? Tutkimus menee jatkuvasti eteenpäin ja ihmiset erehtyvät, vanhoja teorioita hylätään ja uusia otetaan tarkastelun alle. Teologian opiskelu voi mielestäni tarjota paljon hyödyllistä tietoa siihen nähden, minkä verran sen opiskelussa loppujen lopuksi on suoranaista eksytystä. Olen teologisessa oppinut paljon hengellisistä asioista ja koen kasvaneeni hengellisesti. Löydämmekö me mistään maailmasta sellaista paikkaa, jossa ei olisi harhakäsityksiä tai epätäydellisyyttä?

Vaikka huono seura turmeleekin hyvät tavat, ei minulla edelleenkään ole aikomusta lähteä pois maailmasta ja ihmisten keskeltä. Koen, että minulla sitä vastoin on tärkeä tehtävä "harhaoppisten" keskellä. Hehän juuri Jeesusta, totuutta tarvitsevat! Ja jos teologisessa tiedekunnassa ollaan väärässä, niin mitä väärää on siinä, että sen erehdyksiä yritetään vastustaa tai korjata? Ilmeisesti sinäkin olet jotenkin altistanut itseäsi "harhaopille", kun kerran olet päätynyt käsitykseen, että luterilaisuus ja katolisuus ovat harhaoppia. Kuinka voisit väittää tällaista, ellet tuntisi sitä, mitä kritisoit? Samoin minäkin voin yliopistossa perehtyä harhaoppeihin - jotta tuntisin vastustajani ja jotta minulla olisi resursseja harjoittaa laadukasta kritiikkiä.

Minä kyllä tiedän, että teologian opiskelussa on riski omaksua vääriä oppeja. Mutta tuleeko hengellisen ihmisen välttää riskejä viimeiseen asti? Eihän meidän tule jättää esimerkiksi todistustehtävämme ihmisten parissa vain siksi, että meillä on riski hairahtua kohdatessamme vastaväitteitä? Pitääkö riskinoton välttämisen olla elämäämme hallitseva asia? Eikö tässä ole vaara, että eristäydymme maailmasta, erakoidumme ja jätämme maailman ihmiset oman onnensa nojaan? Eikö Jumala voi lähettää uskossaan vahvoja tällaisten ihmisten luo pimeisiinkin paikkoihin ja pitää huolta lähettiläistään, varjella heitä?

Minä uskon, että meillä on nimenomaan tehtävä maailmassa, mutta meidän tulee olla tarkkoina ja varoa, että maailma ei saastuta meitä. Tässä rukousta tarvitaan, minunkin elämässäni. Tämä siis, miten ajattelen tällä hetkellä. Mutta pitänee tutkia Raamattua lisää, jotta ymmärtäisin paremmin, tarkoittaako valheellisen tiedon välttäminen totaalista eristäytymistä siitä. En ole ihan varma siitä, miten tuo 1. Tim. 6:20 tulisi ymmärtää.

Saan opintotukea, mutta sitäkin saan vain sillä ehdolla, että suoritan tietyn määrän opintopisteitä tietyssä ajassa. Täten siis näen vaivaa opiskelujeni eteen, mistä hyvästä minulle maksetaan opintotukea. Tämän lisäksi olen yrittänyt saada esimerkiksi kesätöitä, mutta en ole vähään aikaan onnistunut niiden saamisessa.

Edelleenkään ei ole mikään automaatio, että harhaoppien tuntemaan opettelu johtaisi siihen, että aletaan julistaa harhaoppia.

Olen jo monta kertaa todennut, että hyvän argumentaation katolista kirkkoa vastaan puolustaminen ei ole sama asia kuin katolisen kirkon puolustaminen. Jos olet tästä eri mieltä, pyydän sinua perustelemaan mielipiteesi sen sijaan että vain jatkaisit sen toteamista, että viesteistäni näkyy katolisuuden puolustamista. Näytä minulle, missä kohtaa olen puolustanut katolisuutta.

Samoin toivoisin sinun voivan näyttää toteen arvelusi, että teologisessa tiedekunnassa yritetään salaa koota opiskelijoita katolisen kirkon helmaan. Samoin sen, että se, mitä ajattelen katolisesta kirkosta, johtuu siitä, että opiskelen teologiaa.

Lisäksi edelleen haluaisin kuulla, miten kääntäisit paraiteomai-sanan jakeessa Tiit. 3:10. Olen myös kiinnostunut kuulemaan, millä menetelmällä teet korjauksia käännöksiin, mistä saat täällä esittämäsi käännökset joillekin alkukielen sanoille ja miten hyvin tunnet kreikkaa ja hepreaa.
Blum

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Marras 2015 22:48

Uuhi: Katsotaan nyt pääsenkö edes sinne jatko-opiskelijaksi ja jos pääsen, niin miten se homma sitten järjestyy. Mieheni tukee kyllä minua ja on paljon läsnä lasten elämässä. Hän olisi ylpeä minusta jos opiskelisin vielä lisää. Hän ei itse ole opiskellut peruskoulun jälkeen mitään ja jotenkin minä olen siitä sitten taas hänessä ylpeä. Olemme kaikin tavoin erilaisia ja kuitenkin meillä on 12. hääpäivä lauantaina ♡

Turha nyt vielä jossitella jatko-opintojeni kanssa. Sisään pääseminen on niin epävarmaa. Muutama muukin on hakenut lääketieteelliseen jatko-opiskelijaksi. Eli tässä vain töiden tekemistä jatkan tällä hetkellä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Marras 2015 10:35

*
Wikipedia ei anna tietoa mikä vuonna tänne Suomeen kantautunut vauvakasteoppi tuli. Luulen että joskus vuonna 1700? Että luterilaiset uskovat jääräpäisesti pitävät vauvakastetta oikeana oppina niin alkuperäisestä vauvakasteopista voi ottaa selvää ja todeta ettei todella perustu Raamattuun mutta ongelmaa on se että tieto puuttuu mikä vuonna tänne Suomeen kantautunut vauvakasteoppi astui.... :roll:

Sorry minua taas mietityttää....
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Marras 2015 11:49

*
Alkuperäislähteiden mukaan nykyisen Suomen alueella on ollut sekä itäisiä että läntisiä kristillisiä vaikutteita jo ennen 1000-lukua. Vaikutteista oli yksi hautaustapa joka astui vuonna 1100-luvun aikana. Niin ne kristilliset vaikutteet ovat varmaan sakramenteista mikä ei perustu Raamattuun. Nimittäin kai vauvakasteoppi oli mukana?

Vuoden 1686 kirkkolain myötä kaikki valtakunnan asukkaat sidottiin luterilaiseen tunnustukseen, kirkon itsenäisyys lakkautettiin kokonaan ja kirkosta muodostettiin valtion laitos. Kirkkolakiin sisältyi myös vauvakasteoppi? Minä arvasin lähelle oikein että noin 1700-luvulla.

1700-luvulla puhdasoppisuuden ajan yhtenäinen kirkko alkoi murentua. Saksasta saapui uusia uskonnollisia virtauksia, kuten pietismi. Se korosti yksilöllistä uskonelämää. Pietismiksi liikkeen nimesivät sen vastustajat. Nimi tulee latinan sanasta pietas, joka tarkoittaa hurskautta. Liike korosti henkilökohtaisen uskonelämän merkitystä. Se saarnasikin parannuksen tekemisestä ja entisen syntielämän hylkäämisestä.

Pietistit kokoontuivat myös kirkon ulkopuolella niin sanottuihin konventikkeleihin, jotka yleensä suomennetaan seuroiksi. Näissä kokouksissa luettiin Raamattua, keskusteltiin hengellisistä asioista ja laulettiin. Pietismin sisällä oli monenlaisia uskonnollisia suuntia.

Hallen pietismissä opetettiin, että uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa, vaan lapsi syntyy uskoen ja aikuisen kadotettua usko, uudestisyntyminen tapahtuu tietoisessa herätyksessä, joka johtaa selvään parannuksentekoon. Heidän keskuudessaan opetettiin "ecclesiola in ecclesia -oppia", mikä tarkoittaa, että tosiuskovaisten seurakunta toimii kirkon sisällä.

Ecclesiola in ecclesia on latinaa ja merkitsee suomennettuna kirkkoa kirkon sisällä.[1] Oppi tarkoittaa sitä, että kuolleen kirkon sisällä uskotaan vaikuttavan todellisen elävän seurakunnan. Tämä opetus on ominaista pietismille ja muulle herätyskristillisyydelle.[1] Suomessa esimerkiksi vanhoillislestadiolaisuudella on tämänkaltainen opetus kirkon sisällä toimivasta todellisesta seurakunnasta.

Ajatelkaa, 1700-luvulla pietismi tuli Suomeen ja opetti että pelastuminen perustuu parannuksentekoon uskomalla Jeesukseen mutta silti vauvakasteoppi jossain alkoi "sotkeutua" samaan soppaan erottamatta toisistaan jota kirkko opettaa sokeasti sanoen että pelastuminen perustuu vauvakasteeseen. :shock: :? :roll:

Pietismistä vielä... Pietismi on varmaan vanhoillislestadiolaisuudesta mutta opettaako se vielä että pelastuminen perustuu parannuksentekoon uskomalla Jeesukseen?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 12. Marras 2015 19:02

pekka kirjoitti:Jukka hyvä, minusta tuon yllä olevan kirjoituksesi viimeinen lause on turhan päälle käyvä. Voitaisiinko ilmaista mielipiteemme hiukan maltillisemmin?

Siunausta sinulle.

Veli, minä en ole hyvä, sillä jos olisin niin olisin varmaan hillinnyt itseni tuollaiselta lihalliselta tölväisyltä uuhia kohtaan. Vanha aatu oikein käpristeli ja valitti, kun annoit palautetta. On nuo ylläpitäjät oikeita raakalaisia....

Mitä tulee uuhin kirjoituksiin ja totuuden puolustamiseen, niin "sota ei yhtä miestä kaipaa". Uskon, että joukostamme löytyy niitä, jotka tahtovat puolustaa Jumalan Sanaa eikä minun tarvitse kuvitella olevani ainoa tehtävän saanut (kuten Elia itsestään kuvitteli).

Kiitos ojennuksestasi.
Jukka

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 13. Marras 2015 00:20

Blum, aiotko ottaa vaarin jakeista room. 16:17 ja tiit. 3:10 vai etkö aio? Luuletko että siellä tiedekunnassa ei muka ole sellasia ihmisiä opettajina joista varotetaan jakeessa room. 16:17? Kehottaisin sua myös miettimään vakavasti mm. seuraavia lauseita

Mutta pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä messiasta kohtaan.
for if, indeed, he who is coming doth preach another yahuwsua whom we did not preach, or another spirit you receive which you did not receive, or other good news which you did not accept -- well were you bearing it,

[2.kor. 11:3-4, jae 4 englanniksi, koska v. 1938 käännöksessä jae 4 on mielestäni epätarkasti käännetty]

O timotheus, the thing entrusted guard thou, avoiding the profane vain-words and opposition of the falsely-named knowledge,
which certain professing -- concerning the faith did swerve; the grace is with you. Amen

[1.tim. 6:20-21, young's literal translation]

See that no one shall be carrying you away as spoil through the philosophy and vain deceit, according to the deliverance of men, according to the rudiments of the world, and not according to messiah,

[kol. 2:8]

Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

[ilm. 18:4 ]

Blum kirjoitti:
Olen jo monta kertaa todennut, että hyvän argumentaation katolista kirkkoa vastaan puolustaminen ei ole sama asia kuin katolisen kirkon puolustaminen. Jos olet tästä eri mieltä, pyydän sinua perustelemaan mielipiteesi sen sijaan että vain jatkaisit sen toteamista, että viesteistäni näkyy katolisuuden puolustamista. Näytä minulle, missä kohtaa olen puolustanut katolisuutta.

Kirjoitit aikaisemmin tällä foorumilla mm. seuraavasti:

Blum kirjoitti:Otetaanpa vaikka transsubstantiaatio, kiirastuli, aneet tai pyhimysten rukoilu, KAIKKIIN katolilaisilla on selitykset. Ja ne ovat monesti pelottavan hyviä.

Mielestäni opiskelu yliopiston teologisessa tiedekunnassa ei ole työntekoa. Aiotko blum ottaa vaarin seuraavista jakeista?

and to be aspiring to lead a quiet life and to be practicing your own [thing] and to be working with your hands, just as we commanded you

[1. thess. 4:11]

Sillä jo silloin, kun olimme teidän tykönänne, me sääsimme teille, että kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä.
Sillä me olemme kuulleet, että muutamat teidän keskuudessanne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä, vaan puuhailevat sellaisessa, mikä ei heille kuulu. Semmoisia me käskemme ja kehoitamme läpi hallitsijamme jahuwsua messiaan, tekemään työtä hiljaisuudessa, syömään omaa leipäänsä.

[2.tess. 3:10-12]

Kerroin siis että arvelen että teologisessa tiedekunnassa yritetään koota opiskelijat katolisen kirkon helmaan. Tuo on arveluni, ei mulla ole siihen varsinaisia todisteita, uskon silti että arveluni pitää paikkansa. Arvelen myös että teologisessa tiedekunnassa opiskelu on joko aikaansaanut tai lisännyt kiinnostustasi katolisuuteen ja katolisuuden puolustamista sinulta

Blum kirjoitti:Lisäksi edelleen haluaisin kuulla, miten kääntäisit paraiteomai-sanan jakeessa Tiit. 3:10. Olen myös kiinnostunut kuulemaan, millä menetelmällä teet korjauksia käännöksiin, mistä saat täällä esittämäsi käännökset joillekin alkukielen sanoille ja miten hyvin tunnet kreikkaa ja hepreaa.

Joitakin vuosia sitten tutkin sanaa paraiteomai, tutkin sitä sanakirjoista ja tutkin jokaista uuden testamentin lausetta joissa se löytyy, ja tulin siihen tulokseen että suomen kielestä ei mielestäni löydy täsmällistä vastinetta jolla voisi kääntää sanan paraiteomai lauseessa tiit. 3:10, mutta käänsin sanan paraiteomai sanalla vetäytyä lauseessa tiit. 3:10, mutta en ole tyytyväinen sanaan vetäytyä, koska se mielestäni kuulostaa hieman ehkä epäselvältä tuossa lauseessa. Mutta olen ajatellut että en kääntäisi sanaa paraiteomai sanoilla karttaa tai torjua jakeessa tiit. 3:10, olen ajatellut että jotkut voivat ehkä ymmärtää sanan karttaa sellasella tavalla että melkein juoksevat karkuun harhaoppisia.

vetäydy harhaoppisesta ihmisestä jälkeen yhden ja kahden varotuksen

kirjeestä titukselle 3:10

Vastaukseni: viime aikoina, kun olen aikonut siteerata jotain raamatunlausetta esim. tällä foorumilla, olen usein katsonut sen ensin young's literal translationista ja sitten verrannut suomalaista v. 1938 käännöstä siihen. Jos on vaikuttanut siltä että noiden kahden käännöksen välillä on merkittävä eroavaisuus, olen ottanut esille kreikankielisen tekstin [byzanttilainen teksti] ja tutkinut lausetta sieltä, ja jos on vaikuttanut siltä että suomalaisessa käännöksessä on virhe, ja jos olen kreikankielisen tekstin perusteella osannut korjata virheen, niin olen korjannut. Jos en ole osannut korjata virhettä, niin siinä tapauksessa olen useimmiten siteerannut young's literal translationia englanniksi.
Vastaukseni: käännökset alkukielen sanoille tutkimalla sanakirjoja, ja tutkimalla monia lauseita raamatusta, joissa kyseinen sana löytyy, ja tutkin myös eri raamatunkäännöksiä, ja joissain tapauksissa kun olen yrittänyt selvittää jonkun kreikan sanan merkitystä, olen myös tutkinut sellaista hebrean sanaa tai sellaisia hebrean sanoja joiden käännöksenä kyseinen kreikan sana on vanhan liiton kirjotusten kreikankielisessä septuagintakäännöksessä. Enimmäkseen tutkin kreikka-englanti ja hebrea-englanti sanakirjoja, en kreikka-suomi, enkä hebrea-suomi sanakirjoja. En väitä enkä ole väittänyt hyvin osaavani kreikkaa ja hebreaa. En aio kääntää muille luettaviksi sellasia lauseita, jotka tuntuvat mulle liian vaikeilta kääntää. Ajattelen myös, että olisi tärkeää olla täynnä pyhää henkeä silloin kun kääntää vaikeampia lauseita, että voisi kuulla pyhän hengen antamaa ohjausta.

Aamu-Usva kirjoitti:Uuhi: Katsotaan nyt pääsenkö edes sinne jatko-opiskelijaksi ja jos pääsen, niin miten se homma sitten järjestyy. Mieheni tukee kyllä minua ja on paljon läsnä lasten elämässä. Hän olisi ylpeä minusta jos opiskelisin vielä lisää. Hän ei itse ole opiskellut peruskoulun jälkeen mitään ja jotenkin minä olen siitä sitten taas hänessä ylpeä. Olemme kaikin tavoin erilaisia ja kuitenkin meillä on 12. hääpäivä lauantaina ♡

Turha nyt vielä jossitella jatko-opintojeni kanssa. Sisään pääseminen on niin epävarmaa. Muutama muukin on hakenut lääketieteelliseen jatko-opiskelijaksi. Eli tässä vain töiden tekemistä jatkan tällä hetkellä.

Siunattua hääpäivää teille!

Kerroit että miehesi on paljon läsnä lasten elämässä. Jos pääsisit jatko-opiskeljaksi, niin kuka hoitaisi lapsia silloin kun sinä opiskelet? [Ei tarvitse vastata julkisesti.] En mitenkään usko että olisi elohimin tahto että vaimo tekisi väitöskirjaa jättäen lapsensa miehensä hoidettavaksi.

voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa,
olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei elohimin sana pilkatuksi tulisi

tiit. 2:4-5
[suom. käännökset v. 1938 käännöksestä, joitain korjauksia tehty]
uuhi

ViestiKirjoittaja Blum » 13. Marras 2015 02:46

uuhi,

et vaikuta ymmärtävän, että jos Room. 16:17 ja Tiit. 3:10 tarkoittavat myös ei-uskovia, jotka ovat väärässä, niin minusta ei todellakaan riitä, että jättäisin vain teologian opinnot. Eikö minun pitäisi samantien erottautua kaikista ihmisistä, jotka ovat vähänkin väärässä? Oletko sinä tehnyt näin? Miten ihmeessä hyväksyt työskentelyn harhaoppisten kanssa, mutta et hyväksy, jos joku sellainen esittää minulle yliopistossa näkemyksiään? Eikö yhdessä työskentely harhaoppisten kanssa ole vähintään yhtä riskialtista kuin se, että altistan itseni rajoitetuksi ajaksi heidän näkemyksiensä kuuntelemiselle ja lukemiselle, kun tarkoitukseni ja pyrkimykseni on suurempi hyvä ja rakkaus? Merkitseekö sinulle mitään se todistustehtävä, joka Herran Jeesuksen seuraajilla on harhaoppisten parissa? Jos Room. 16:17 ja Tiit. 3:10 käskevät, että ei-uskovien kanssa ei saa olla missään tekemisissä, niin miten julistamme evankeliumia?

2. Kor. 11:3–4 ei nähdäkseni kiellä sitä, että ollaan tekemisissä harhaoppisten kanssa, ennemminkin se vaikuttaa varoituksen sanoilta, samoin kuin Kol. 2:8. Ilm. 18:4 puhuu suuresta Babylonista, mutta en näe siitä ulos lähtemistä samana asiana kuin ei-uskovien seurasta pidättäytymistä, koska jälleen toimisimme siinä mielestäni lähestyskäskyä vastaan ja eri tavoin kuin apostolit.

Toistaiseksi minulle siis jää tutkimuksen alaiseksi vain 1. Tim. 6:20–21. Mutta aion todella tutkia sitä ja yrittää selvittää, mitä se todella tarkoittaa, missä kontekstissa ja tarkoituksessa se on kirjoitettu. Ihan suorilta käsin en siis vain sinun tulkintasi perusteella siitä rupea isoja ratkaisuja tekemään.

Itse asiassa jos otamme tuon harhaoppisista vetäytymisen niin kirjaimellisesti, että pienikin opettajan virheellinen käsitys tekee hänestä harhaoppisen, eikö meidän tulisi erottautua myös jokaisesta seurakunnasta? En nimittäin usko, että pystymme yhdestäkään seurakunnasta löytämään täydellisiä opettajia. Samoin eivät yliopisto-opettajani ole täydellisiä, mutta minun kokemukseni mukaan he kuitenkin pyrkivät tutkimuksillaan etsimään kaikista todenmukaisimpia käsityksiä. Tiede on tavallaan luonteeltaan etsivää, ja monet sanovat, että mitään lopullista totuutta ei pyritä tai kyetä edes saavuttamaan. Siten kaikki, mitä meille opetetaan, on koettelun alaista enkä usko, että meille loppujen lopuksi opetetaan niitä lopullisina totuuksina. Tiedeyhteisö etsii, tutkii ja käy keskustelua.

On mielestäni erikoista, että pidät katolisen kirkon puolusteluna sitä, kun minä vain sanon, että katolilaisilla on selityksiä omien oppiensa tueksi, ja että ne ovat pelottavan hyviä. Tarkoitin, että ne ovat minun mielestäni pelottavan hyviä niin, että en kykene niitä selityksiä tämänhetkisillä tiedoillani kumoamaan. En siis ottanut edes kantaa siihen, ovatko katolilaisten selitykset lopulta pitäviä. Viestilläni ei ollut mitään tarkoitusta puolustella siinä mainitsemiani oppeja, itse asiassa en vieläkään usko ja harjoita niistä mitään. Tarkoitukseni oli se sama, mitä olen jatkuvasti toistanut: etsiä niitä hyviä argumentteja usein kehittymättömien tilalle. Jään siis edelleen odottamaan, että osoitat, missä olen todellisuudessa puolustanut katolista kirkkoa tai sen oppia.

Koen edelleen hyvän argumentaation ja argumentaatioon liittyvän asian puolustamisen eri asioiksi. Jos vaikka jotakin ihmistä syytettäisiin oikeuden edessä ja ihmiset huutelisivat tuota syytettyä vastaan sitä, mitä mieleen tulee, niin tekisinkö minä väärin, jos pyytäisin heitä esittämään kunnon perusteita huonojen sijaan? Jos pyytäisin tällaisia perusteluja, tarkoittaisiko se, että olen syytetyn puolella tai puolustelen hänen mahdollisia pahoja tekojaan?

Itse en näe siinä systeemissä, missä rahaa saan, suurta eroa siihen, että tekisin työtä ja saisin palkkaa. Palkkaa saadaan sillä ehdolla, että tehdään työtä. Minä saan opintotukea sillä ehdolla, että opiskelen, mikä on taas verrattavissa työhön sisällöltään. Vaikka opintotuki on tuki, minun on tiettyjen sääntöjen mukaisesti annettava vastineeni niin, että valtio hyötyy siitä.

Sitä paitsi en näe myöskään vääränä ottaa vastaan tukea, jos sitä minulle tarjotaan. Kaikelta antamiselta ja vähävaraisten tukemiselta putoaa mielestäni aika pitkälti pohja pois, jos mitään tukia ei saa ottaa vastaan. Kuinka mitään voidaan antaa, jos ei saa ottaa vastaan? Minä olen kyllä yrittänyt saada töitä, mutta en ole saanut. Opiskelen juuri siksi, että jonain päivänä voisin tehdä normaalia palkkatyötä kokopäiväisesti, jos Herra tahtoo. Yhteiskuntamme on sellainen, että aika moni työ edellyttää opiskelua.

Miten määrittelet sen, että meidän tulee tehdä työtä käsillämme? Millaista on tämä käsillä työn tekeminen? Tarkoittaako se pelkkiä käsitöitä tai pelkkää fyysistä työtä? Millä perusteella?

Uskot, että arvelusi pitää paikkansa siitä, että yliopistossa yritetään koota opiskelijoita katolisen kirkon helmaan. Mutta arveluksi se jää, ellet voi esittää todisteita. Täten siis minun mielestäni tämä arvelusi ei toistaiseksi kestä koetusta. Kuka vain voi esittää arveluja, mutta todisteet ratkaisevat, ja olisin niistä kiitollinen.

Kiinnostukseni lisääntymistä katolisuuteen en kiellä, ja teologian opiskelu voi olla sitä lisännyt. Mutta olen kiinnostunut katolisuudesta lähinnä siksi, että haluan tutkia perusteellisesti sitä asiaa, johon otan kantaa. Ja koen, että katolinen kirkko on niin tärkeä asia, että siihen olisi hyvä kyetä ottamaan kantaa.

Mikä saa sinut luottamaan niin suuresti Young's Literaliin Translationiin? Ja mistä sanakirjasta olet löytänyt täällä kuuluisaksi tekemäsi sanan "jälkeenmuutosharkita", vai oletko keksinyt sen itse jollain menetelmällä?

Muuten olen kiitollinen vastauksista, jotka näissä kieliasioissa annoit.
Blum

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu