Kirjoittaja Leea » 07. Marras 2015 12:56
Tuli tuosta Suomen sodista mieleen. Luen juuri tällä hetkellä Jouni Tillin kirjaa Suomen pyhä sota. Siinä käsitellään Suomen jatkosodan aikaa, jolloin papisto oikeutti sodan käyttäen Raamatun kohtia väärin uskonnollis-poliittisiin tarkoitusperiin. Neuvostoliitto nähtiin pahana ja Suomea verrattiin Vanhan testamentin Israelin kansaan, oli oikeutettua käydä pyhää sotaa Neuvostoliittoa vastaan. Se oli myös ristiretki ja sankarivainajat olivat uhri isänmaan alttarille. Itä-Karjalakin oli luvattu maa, joten sen valtaus nähtiin uskonnollisesti oikeutettuna. Samalla kun Suomi oli tässä ”pyhässä” sodassa niin sen liittolaisena oli Saksa, joka tuhosi juutalaisia. Ikävää luettavaa, mutta toisaalta ymmärrettävää jos suurin osa papeistakaan eivät olleet uudestisyntyneitä. Mutta uskovillekkin tämänkaltainen on vaarana jos yritetään lähteä taistelemaan/ajamaan asioita lihallisin asein. Mielestäni JHK sanoi seuraavan asian aika hyvin: ”Minusta kristillisesti motivoituneen yhteiskunnallisen vaikuttamisen tien päässä odottavat inkvisitio, ristinretket ja holokausti. ”
Meidän uskovien isänmaa odottaa taivaassa. Turhaa ja haitallistakin ajaa kiivaillen poliittisesti tämän maanpäällisen kotimaan asioita. Tehtävämme on kutsua muita taivastielle ja kohdella kaikkia lähimmäisen rakkaudella (eikä tämä aina niin helppoa itsellekään). Vaikka esim. Islam on todella julma uskonto, niin muslimitkin tulee kohdata Jeesuksen rakkaudella ja rukoilla että he vapautuisivat tuosta uskonnosta, joka kahlitsee heitä.
"Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä"."
Joh. 18:36
"Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra". Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle". Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä."
Room. 12:18-21