Kristillinen reggae

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Hessu » 08. Elo 2011 01:59

Todaelille vielä sanoisin - yleensä en tee tällaista oman toiminnan selittämistä, mutta teen sen nyt kun ilmeisesti elät väärässä käsityksessä - että en kirjoita tässä ketjussa puolustellakseni omaa toimintaani. Itse kuuntelen ja soitan mielestäni melko epätrendikästä musiikkia. Lauluja tehdessäni en oikeastaan voi sanoa tekeväni mitään, sillä koen Jumalan antavan ne minulle sanoja ja säveliä myöten. Tässä esimerkiksi yksi laulu jonka olen Herralta saanut: https://www.youtube.com/watch?v=tZUbfHJrwB8.

Olen toki saanut myös yhden laulun joka tyyliltään muistuttaa reggae-musiikkia, mutta en ollut suunnitellut sellaisen tekemistä, vaan se vain syntyi eräänä aamuna kun olin rukouksessa ja koin kehoitusta ottaa kitaran käteen. Ymmärsin sinun tarkoittavan "valjastamisella", että tehdään tietoisesti musiikkia jonkun tietyn maailmallisen muotin mukaan jotta se myisi tai uppoaisi paremmin ihmisille. Mutta koska olen tuon kappaleen saanut Jumalalta sen muotoisena, enkä yrittänyt itse tehdä sentyylistä kappaletta, on se Jumalan antama ja minun tulee silloin soittaa sitä myös sen muotoisena, vaikka se toisikin jollekin mieleen maallisen reggae-musiikin. Kaikki Jumalalta saamani kappaleet ovat jonkun musiikkityylin muotoisia, ja kaikki ne tuovat varmasti jollekin mieleen jotain aiemmin tehtyä maallista musiikkia. Mutta ei sillä ole merkitystä vaikka joku niin sanoisi, kun itse tiedän Jumalan antaneen ne, niin silloin ne ovat "made in heaven" eivätkä tehty jonkun muotin mukaan, vaikka ne jonkun mielestä muistuttaisikin jotain maallista balladia tai reggaeta tai mitä ikinä sitten muistuttavatkaan.
Hessu

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Elo 2011 02:33

Hessu kirjoitti:Todaelille vielä sanoisin - yleensä en tee tällaista oman toiminnan selittämistä, mutta teen sen nyt kun ilmeisesti elät väärässä käsityksessä - että en kirjoita tässä ketjussa puolustellakseni omaa toimintaani. Itse kuuntelen ja soitan mielestäni melko epätrendikästä musiikkia. Lauluja tehdessäni en oikeastaan voi sanoa tekeväni mitään, sillä koen Jumalan antavan ne minulle sanoja ja säveliä myöten. Tässä esimerkiksi yksi laulu jonka olen Herralta saanut: https://www.youtube.com/watch?v=tZUbfHJrwB8.

Olen toki saanut myös yhden laulun joka tyyliltään muistuttaa reggae-musiikkia, mutta en ollut suunnitellut sellaisen tekemistä, vaan se vain syntyi eräänä aamuna kun olin rukouksessa ja koin kehoitusta ottaa kitaran käteen. Ymmärsin sinun tarkoittavan "valjastamisella", että tehdään tietoisesti musiikkia jonkun tietyn maailmallisen muotin mukaan jotta se myisi tai uppoaisi paremmin ihmisille. Mutta koska olen tuon kappaleen saanut Jumalalta sen muotoisena, enkä yrittänyt itse tehdä sentyylistä kappaletta, on se Jumalan antama ja minun tulee silloin soittaa sitä myös sen muotoisena, vaikka se toisikin jollekin mieleen maallisen reggae-musiikin. Kaikki Jumalalta saamani kappaleet ovat jonkun musiikkityylin muotoisia, ja kaikki ne tuovat varmasti jollekin mieleen jotain aiemmin tehtyä maallista musiikkia. Mutta ei sillä ole merkitystä vaikka joku niin sanoisi, kun itse tiedän Jumalan antaneen ne, niin silloin ne ovat "made in heaven" eivätkä tehty jonkun muotin mukaan, vaikka ne jonkun mielestä muistuttaisikin jotain maallista balladia tai reggaeta tai mitä ikinä sitten muistuttavatkaan.

Hessu kaikki minkä luulee tulevan Jumalalta ei sitä kuitenkaan ole. Otan esimerkin. Joku voi sanoa esimerkiksi niin että kokee hengessään että on Jumalan tahdon mukaista julistaa evankeliumia Jeesuksesta lapsille piirtämällä Jeesus eri tilanteisiin. Henkilö voi järkeillä kehoituksen Jumalalta tulleeksi vaikka uskoisikin Jumalan kielto käskyn Raamatusta. Henkilö voi siis piirtää eräänmiehen joka tekee samanlaisia asioita kuin Jeesus ja esittää lapsille ikäänkuin Jeesusta. Eli yritetään oman inhimillisen järjen avulla kiertää Jumalan tahtoa jotta omat mieltymykset tulisivat mahdollisiksi. Ei siis muka piirretä Jeesusta mutta kuitenkin koitetaan piirroksella opettaa evankeliumia Jeesuksesta. eli valheen kautta yritetään kuvata totuutta. Sellaisella maallisella järkeilyllä voidaan siis ajautua tilanteeseen missä oman järkeilyn tuloksena rikotaan Jumalan lakia vastaan. On siis todella vaarallista koittaa inhimillisesti järkeillä itselle mieluinen asia Jumalan tahdoksi vaikka Raamattu ilmoittaa asian olevan Jumalan tahdon vastainen.

Luin nopeasti kirjoitukset ja olen Hessu ihmeissäni siitä miten sinä katsot asiaa täysin inhimillisestä maallisesta näkökulmasta etkä ollenkaan hengellisesti vaikka on kyse hengellisestä musiikista. Yrität järkeillä asiaa vaikka se on hengellinen.

Jumalan sanan opetusta ei tule yrittää järkeillä vaan se tulee tutkiskella hengellisesti. Se ei tietenkään tarkoita sitä että Jumalan sanan opetus olisi järjen vastaista vaan päinvastoin.

Toin jo aamulla esille sen miten itse näen. Eli sillä ei ole väliä mihin maailmalliseen musiikki genreen joku niputtaa hengellisen musiikin vaan sillä ainoastaan on väliä että musiikki on tehty taivaassa eli se on Jumalan Hengen tuotosta ja silloin musiikissa sävelessä ja rytmissä ja melodiassa esiintyy vain Hengen hedelmien mukaisia asioita. Tämä asia sulkee sitten sen pois että minkä tahansa maallisten musiikki genrien musiikit voisivat olla hengellisiä sillä ne eivät voi sitä olla sen vuoksi että eivät edusta Hengen hedelmien mukaisia asioita musiikkisävel tyyleiltään eli ovat liian agressiivisia jne..

Eli sillä ei ole mielestäni mitään väliä millä maallisella genrellä joku haluaa kuvata hengellistä musiikkia vaan sillä on ainoastaan väliä täyttääkö musiikki Hengen hedelmien vaatimukset sillä jos ei täytä ei musiikkia ole tehty taivaassa vaan maassa ja lihassa.

No onko reggae sitten hengellistä musiikkia. Itse uskon että ei sillä ns kristillinen reggae matkii sellaista maallista tyyliä jolla ei ole ollut mitään tarkoitusta ylistää Jumalaa alunperin vaan jopa päinvastoin. Jumalan antamaa musiikkia on ollut niin kauan kuin ihmiset on Jumalaa Jumalan tahdon mukaisesti ylistäneet musiikin tahdissa. Taivaallinen musiikki ei siis matki mitään maallista genreä vaan on annettu taivaasta. Jotkut maalliset genret ovat alkaneet matkimaan Jumalan ylistysmusiikin rauhallisuutta ja sävyisyyttä ja iloa eli tyylejä jne. Kristillisessä reggaessa siis mennään ja halutaan matkia maallista ja se kertoo sen ettei kyseessä ole taivaasta saatu. Eli se että tietoisesti halutaan matkia ja koittaa tehdä maallisesta hengellistä kertoo sen että musiikki on ihmisen omasta lihasta ei taivaasta.

Psalmeissa ylistettiin Jumalaa musiikilla jo paljon ennen mitään maallisia musiikki genrejä. He eivät matkineet maallista musiikkia vaan soittivat niin kuin Henki heille antoi. Uskovat ovat toimineet näin läpi ihmiskunnan historian. Meilläkin on laulukirjoja joissa on Jumalalta saatuja hengellisiä lauluja. Ne voivat muistuttaa jotain maallista genreä ja joku ne voi niputtaakkin johonkin maalliseen genreen mutta ne eivät ole syntyneet mistään maallisen genren matkimisesta sillä ne on tehty taivaassa ja annettu sieltä Jumalan Pyhän Hengen kautta uskovien sydämeen jotka ovat taivaassa tehdyn musiikin ilolla soittaneet Herralle ylistykseksi.

On siis väärin sen takia että hengellinen musiikki voi vastata maallisia genrejä sanoa että hengellinen musiikki on tehty maallisesta sillä niin ei ole sillä hengellistä musiikkia on ollut aina. Eikä hengellistä voi tehdä maallisesta vaan se tulee AINA taivaasta sillä muutoin se ei ole hengellistä.

Hengellinen musiikki on siis aina Jumalan Hengen antamaa ja siksi siinä ei ole mitään lihallista sillä Jumalan Henki on lihan tekoja vastaan ja siksi hengellinen musiikki koostuu hengen hedelmien mukaisista asioista. Reggae on lihallista musiikkia sillä sitä ei alunperin ole saatu taivaasta ja sitä on alunperin käytetty pimeyden uskonnoissa. Tämä asia kertoo jos asiaa haluaa vähänkään tutkiskella hengellisesti että reggae musiikki ei ole hengellistä vaan siinä ollaan hengelliset sanat liitetty maalliseen ja silloin kokonaisuutena se ei ole Jumalan Hengen mukaista musiikkia eli hengellistä.

Hengellistä musiikkia ei ole myöskään kopioitu mistään romaani musiikista mutta romaanit soittavat monesti taivaasta saatua musiikkia. Paltalkissakin monesti kuuluu romaanien laittamaa musiikkia jossa kerrotaan väkevää ilosanomaa Herrasta ja sitä säestää taustalla rauhallisesti muutama soitin. On myös romaani musiikkia joka matkii tarkoituksella maallisia genrejä ja siloin musiikki ei ole hengellistä. Eli romaanimusiikki ei ole automaattisesti hengellistä. Jotkut voivat myös matkia taivaasta saatua musiikkia ja liittää siihen maallisen sanoman ja silloin ei ole enään kyseessä hengellinen musiikki sillä hengellinen ei ole koskaan sekoitus sillä Jumalan Henki on lihan tekoja vastaan.

Hengellistä musiikia ei tule myöskään niputtaa maallisiin musiikki genreihin sillä hengellisen musiikin rajat kulkevat Hengen hedelmissä ei maallisissa musiikki genreissä. Siksi taivaasta saatua musiikkia ei voi sanoa jonkin tietyn genren musiikiksi vaikka hengellinen musiikki sopiikin maallisiin musiikki genreihin mutta ei lähellekkään kaikkiin vaan ainoastaan sellaisiin jotka pysyvät tyyliltään Hengen hedelmien ilmoittamissa asioissa.

Näin minä näen asian. En sano että ilmoitan totuuden asiasta vaan sanon että näin näen asian kun olen sitä Raamatun valossa tutkinut. Raamatun tulee olla ainut lähtökohta sille missä valossa asiaa tutkimme ei maalliset genret ja järkeilyt sillä sanoohan sanakin,

1.Kor.2:11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
2:12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut.

Hessu toivon samoin kuin veli todael että jätät inhimillisen katsontakannan ja rukoilet että Jumalan Henki kirkastaa sinulle asian sillä vain Jumalan Hengen kautta voimme ymmärtää Jumalan Hengen aikaan saamia asioita.

En lähde asiassa väittely linjalle mutta kommentoin jos on aihetta. Huomenna tosin ei ole juuri aikaa.

Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa veli Hessulle.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hessu » 08. Elo 2011 03:17

toni l kirjoitti:Hessu kaikki minkä luulee tulevan Jumalalta ei sitä kuitenkaan ole. Otan esimerkin. Joku voi sanoa esimerkiksi niin että kokee hengessään että on Jumalan tahdon mukaista julistaa evankeliumia Jeesuksesta lapsille piirtämällä Jeesus eri tilanteisiin. Henkilö voi järkeillä kehoituksen Jumalalta tulleeksi vaikka uskoisikin Jumalan kielto käskyn Raamatusta. Henkilö voi siis piirtää eräänmiehen joka tekee samanlaisia asioita kuin Jeesus ja esittää lapsille ikäänkuin Jeesusta. Eli yritetään oman inhimillisen järjen avulla kiertää Jumalan tahtoa jotta omat mieltymykset tulisivat mahdollisiksi. Ei siis muka piirretä Jeesusta mutta kuitenkin koitetaan piirroksella opettaa evankeliumia Jeesuksesta. eli valheen kautta yritetään kuvata totuutta. Sellaisella maallisella järkeilyllä voidaan siis ajautua tilanteeseen missä oman järkeilyn tuloksena rikotaan Jumalan lakia vastaan. On siis todella vaarallista koittaa inhimillisesti järkeillä itselle mieluinen asia Jumalan tahdoksi vaikka Raamattu ilmoittaa asian olevan Jumalan tahdon vastainen.

Kuten tiedät, olen tuosta asiasta kanssasi eri mieltä, eli mielestäni Jeesuksen kuvan voi piirtää. Ja omasta mielestäni näkemykseni ei perustu järkeilylle vaan Hengen antamalle ymmärrykselle, aivan kuin sinäkin koet omalla kohdallasi. Olkoon molemmilla oikeus kokea niin, ja toimia omantuntonsa mukaisesti niinkuin Herran edessä hyväksi koemme.

toni l kirjoitti:Luin nopeasti kirjoitukset ja olen Hessu ihmeissäni siitä miten sinä katsot asiaa täysin inhimillisestä maallisesta näkökulmasta etkä ollenkaan hengellisesti vaikka on kyse hengellisestä musiikista. Yrität järkeillä asiaa vaikka se on hengellinen.

En katso asiaa täysin inhimillisestä näkökulmasta, mutta minä en vain löydä Raamatusta perusteita sille, että musiikki itsessään olisi hengellistä. Toki uskon siihen, että Jumala voi antaa melodioita, mutta sillekään en löydä kauheasti perusteluja Raamatusta, joten pidän uskoni siihen asiaan enemmänkin hiljaisena sydämen tietona, ja opetan ihmisille enemmän sitä mille löytyy Raamatusta vankemmat perusteet.

toni l kirjoitti:Toin jo aamulla esille sen miten itse näen. Eli sillä ei ole väliä mihin maailmalliseen musiikki genreen joku niputtaa hengellisen musiikin vaan sillä ainoastaan on väliä että musiikki on tehty taivaassa eli se on Jumalan Hengen tuotosta ja silloin musiikissa sävelessä ja rytmissä ja melodiassa esiintyy vain Hengen hedelmien mukaisia asioita. Tämä asia sulkee sitten sen pois että minkä tahansa maallisten musiikki genrien musiikit voisivat olla hengellisiä sillä ne eivät voi sitä olla sen vuoksi että eivät edusta Hengen hedelmien mukaisia asioita musiikkisävel tyyleiltään eli ovat liian agressiivisia jne..

Mutta Toni rakas veli, olen monta kertaa sanonut, että minunkin mielestä liian agressiivinen musiikki (jota pidän oikeastaan enemmänkin metelinä kuin musiikkina) ei voi olla Jumalalle mieluista. Eli siitä asiasta ollaan yhtä mieltä. Mutta esimerkiksi reggae ei ole agressiivista. Eikä edes nopeatempoista ja lujaa, kuten aiemmin kirjoitit. Mielestäni reggaen tyylisessä musiikissa voi ihan hyvin esiintyä Jumalan mielen mukaisia rytmejä ja melodioita ja säveliä.

Mutta tässä seuraavassa lauseessa arvioitkin asian sitten ihan toisella perusteella:

toni l kirjoitti:No onko reggae sitten hengellistä musiikkia. Itse uskon että ei sillä ns kristillinen reggae matkii sellaista maallista tyyliä jolla ei ole ollut mitään tarkoitusta ylistää Jumalaa alunperin vaan jopa päinvastoin. Jumalan antamaa musiikkia on ollut niin kauan kuin ihmiset on Jumalaa Jumalan tahdon mukaisesti ylistäneet musiikin tahdissa. Taivaallinen musiikki ei siis matki mitään maallista genreä vaan on annettu taivaasta. Jotkut maalliset genret ovat alkaneet matkimaan Jumalan ylistysmusiikin rauhallisuutta ja sävyisyyttä ja iloa eli tyylejä jne. Kristillisessä reggaessa siis mennään ja halutaan matkia maallista ja se kertoo sen ettei kyseessä ole taivaasta saatu. Eli se että tietoisesti halutaan matkia ja koittaa tehdä maallisesta hengellistä kertoo sen että musiikki on ihmisen omasta lihasta ei taivaasta.

En tiedä pitääkö tuo paikkansa muiden reggae-tyylistä musiikkia soittavien kohdalla, mutta minun kohdallani se ei pidä paikkaansa. En minä koita mitään matkia, ja kaikella kunnioituksella haluan sanoa, että enköhän minä itse tiedä paremmin mitä teen, kuin vaikkapa sinä...

toni l kirjoitti:Psalmeissa ylistettiin Jumalaa musiikilla jo paljon ennen mitään maallisia musiikki genrejä. He eivät matkineet maallista musiikkia vaan soittivat niin kuin Henki heille antoi. Uskovat ovat toimineet näin läpi ihmiskunnan historian. Meilläkin on laulukirjoja joissa on Jumalalta saatuja hengellisiä lauluja. Ne voivat muistuttaa jotain maallista genreä ja joku ne voi niputtaakkin johonkin maalliseen genreen mutta ne eivät ole syntyneet mistään maallisen genren matkimisesta sillä ne on tehty taivaassa ja annettu sieltä Jumalan Pyhän Hengen kautta uskovien sydämeen jotka ovat taivaassa tehdyn musiikin ilolla soittaneet Herralle ylistykseksi

Mistä sinä tiedät, ovatko hengellisen laulukirjan laulut taivaasta saatuja vaiko maallisia tyylejä matkittuja? Tämä ei ole ivallinen kysymys, vaan haluaisin aidosti tietää millä perusteella niin sanot.

toni l kirjoitti:On siis väärin sen takia että hengellinen musiikki voi vastata maallisia genrejä sanoa että hengellinen musiikki on tehty maallisesta sillä niin ei ole sillä hengellistä musiikkia on ollut aina. Eikä hengellistä voi tehdä maallisesta vaan se tulee AINA taivaasta sillä muutoin se ei ole hengellistä.

Minä en olekaan sanonut, että hengellistä musiikkia voisi tehdä maallisesta. Minun mielestäni musiikki itsessään ei ole maallista tai hengellistä, vaan se on pelkkää musiikkia. Sanoma määrittelee onko se hengellistä vai maallista. Toki Jumala antaa hengellisiin lauluihin myös melodian, mutta jos niistä lauluista otetaan sanat pois ja soitetaan pelkkää melodiaa, ei se itsessään ole mitenkään hengellistä. Vai mitä mieltä olet siitä?

toni l kirjoitti:Hengellinen musiikki on siis aina Jumalan Hengen antamaa ja siksi siinä ei ole mitään lihallista sillä Jumalan Henki on lihan tekoja vastaan ja siksi hengellinen musiikki koostuu hengen hedelmien mukaisista asioista. Reggae on lihallista musiikkia sillä sitä ei alunperin ole saatu taivaasta ja sitä on alunperin käytetty pimeyden uskonnoissa. Tämä asia kertoo jos asiaa haluaa vähänkään tutkiskella hengellisesti että reggae musiikki ei ole hengellistä vaan siinä ollaan hengelliset sanat liitetty maalliseen ja silloin kokonaisuutena se ei ole Jumalan Hengen mukaista musiikkia eli hengellistä.

Mutta tuon ihan saman voi sanoa mistä tahansa musiikkityylistä, johon kaikki hengellinen musiikki voidaan luokitella. Jos vaikka kokouksessa säestetään kitaralla yhteislaulua, voi joku luokitella sen johonkin tiettyyn genreen, ja voi sanoa sen genren olevan alunperin lihallista. Etkö näe, että näissä ei ole mitään eroa?

Kun sanot, että reggaeta ei alunperin ole saatu taivaasta, niin tarkoitatko sitten, että olisi olemassa jokin musiikkityyli joka olisi alunperin taivaasta?

Vielä korjaus tuohon väitteeseesi, että reggae-musiikkia alunperin olisi käytetty pimeyden uskonnoissa. Se ei pidä paikkaansa, vaan se tapahtui vasta myöhemmässä vaiheessa reggae-musiikin historiassa. Totuudessa on hyvä pysyä pienissäkin asioissa, eikä valheen keinoin puolustella omia ajatuksia.

toni l kirjoitti:Hengellistä musiikkia ei ole myöskään kopioitu mistään romaani musiikista mutta romaanit soittavat monesti taivaasta saatua musiikkia. Paltalkissakin monesti kuuluu romaanien laittamaa musiikkia jossa kerrotaan väkevää ilosanomaa Herrasta ja sitä säestää taustalla rauhallisesti muutama soitin. On myös romaani musiikkia joka matkii tarkoituksella maallisia genrejä ja siloin musiikki ei ole hengellistä. Eli romaanimusiikki ei ole automaattisesti hengellistä. Jotkut voivat myös matkia taivaasta saatua musiikkia ja liittää siihen maallisen sanoman ja silloin ei ole enään kyseessä hengellinen musiikki sillä hengellinen ei ole koskaan sekoitus sillä Jumalan Henki on lihan tekoja vastaan.

Juuri tätä tarkoitan reggae-musiikinkin suhteen. Sitä voidaan tehdä maailmaa matkien, mutta ei se tarkoita että se automaattisesti olisi maailman matkimista.

toni l kirjoitti:Hengellistä musiikia ei tule myöskään niputtaa maallisiin musiikki genreihin sillä hengellisen musiikin rajat kulkevat Hengen hedelmissä ei maallisissa musiikki genreissä. Siksi taivaasta saatua musiikkia ei voi sanoa jonkin tietyn genren musiikiksi vaikka hengellinen musiikki sopiikin maallisiin musiikki genreihin mutta ei lähellekkään kaikkiin vaan ainoastaan sellaisiin jotka pysyvät tyyliltään Hengen hedelmien ilmoittamissa asioissa.

Et oikein ymmärrä yhtä asiaa. Nimittäin kaikki musiikki kuuluu johonkin genreen. Tuo väittämäsi on sama kuin väittäisi, että ei voi sanoa hengellisessä musiikissa olevan tempoa. Genre-määrittelyt ovat ihmisten tekemiä musiikin teorian välineitä samalla tavalla kun tempo-määrittelyt tai sointumäärittelyt. Se ei ole millään tavoin hengellinen kysymys, ja jos siitä tekee sellaisen, ei voi ymmärtää mistä oikeastaan puhutaan.
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 08. Elo 2011 03:58

Asetellaanpa kysymys näin:

Jos Jumala voi antaa sellaista musiikkia, joka genrejen mukaan luokitellaan esimerkiksi romaanimusiikiksi tai kitaraballadiksi, niin miksi ei Jumala voi antaa sellaista musiikkia, joka genrejen mukaan luokitellaan reggaeksi?

Tähän asti sanotut perustelut jonka mukaan reggae olisi liian agressiivista tai nopeatempoista, tai alunperin palvellut toista uskontoa, on jo kumottu.
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 08. Elo 2011 04:47

Vielä yksi kysymys:

Onko se Jumala vai ihminen, joka määrittelee musiikin johonkin tiettyyn genreen kuuluvaksi? Ihminen, ei Jumala.
Entä onko se Jumala vai ihminen, joka määrittelee asiat oikeaksi tai vääräksi? Jumala, ei ihminen.

Miten sitten on mahdollista, että musiikin suhteen määriteltäisiin oikea tai väärä sen mukaan, millä tavoin ihminen määrittelee musiikin?

Miettikää hetki tätä niin huomaatte, että ajatus ei vaan toimi.
Hessu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Elo 2011 09:25

Hessu kirjoitti:
Kuten tiedät, olen tuosta asiasta kanssasi eri mieltä, eli mielestäni Jeesuksen kuvan voi piirtää. Ja omasta mielestäni näkemykseni ei perustu järkeilylle vaan Hengen antamalle ymmärrykselle, aivan kuin sinäkin koet omalla kohdallasi. Olkoon molemmilla oikeus kokea niin, ja toimia omantuntonsa mukaisesti niinkuin Herran edessä hyväksi koemme.

En katso asiaa täysin inhimillisestä näkökulmasta, mutta minä en vain löydä Raamatusta perusteita sille, että musiikki itsessään olisi hengellistä. Toki uskon siihen, että Jumala voi antaa melodioita, mutta sillekään en löydä kauheasti perusteluja Raamatusta, joten pidän uskoni siihen asiaan enemmänkin hiljaisena sydämen tietona, ja opetan ihmisille enemmän sitä mille löytyy Raamatusta vankemmat perusteet.
Minä en olekaan sanonut, että hengellistä musiikkia voisi tehdä maallisesta. Minun mielestäni musiikki itsessään ei ole maallista tai hengellistä, vaan se on pelkkää musiikkia. Sanoma määrittelee onko se hengellistä vai maallista. Toki Jumala antaa hengellisiin lauluihin myös melodian, mutta jos niistä lauluista otetaan sanat pois ja soitetaan pelkkää melodiaa, ei se itsessään ole mitenkään hengellistä. Vai mitä mieltä olet siitä?
Vielä yksi kysymys:

Onko se Jumala vai ihminen, joka määrittelee musiikin johonkin tiettyyn genreen kuuluvaksi? Ihminen, ei Jumala.
Entä onko se Jumala vai ihminen, joka määrittelee asiat oikeaksi tai vääräksi? Jumala, ei ihminen.

Miten sitten on mahdollista, että musiikin suhteen määriteltäisiin oikea tai väärä sen mukaan, millä tavoin ihminen määrittelee musiikin?

Miettikää hetki tätä niin huomaatte, että ajatus ei vaan toimi.

Hessu sinun ongelmasi on se, että joissakin asioissa (ei kaikissa) sinä itse määrittelet sen mikä on Jumalan tahto ja puet sen hengelliseksi, vaikka se ei ole sitä. Tässäkin keskustelussa se tulee esille. Toki tuo ongelma on meille kaikille yhteinen, sillä jokainen kompastuu tai on kompastunut jossakin asiassa.

Esimerkiksi tuo kuva asia on täysin selvästi kielletty Kymmenessä Käskyssä johon 5 Moos luku 4 antaa vahvistuksen. Koska yleisesti ihmiset ovat hyväksyneet tämän väärän asian ja se on pesiytynyt seurakuntiinkin, niin pidät sitä hengellisenä asiana, vaikka Raamattu kieltää sen niin VT:ssa kuin UT:ssa.

Jokaisella toki on oikeus kokea asioita, niin kuin he kokevat, mutta uskovan kokemus Jumalan sanasta ja sen opetuksesta tulisi perustua Jumalan sanan totuuteen ja Pyhän Hengen voimaan ja Hänen todistukseen.

Matt 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Pelkkä Jumalan Hengen kokemus ei riitä, eikä pelkkä kirjoitusten (Raamattu) tunteminen, vaan tarvitaan molemmat, että ei eksy.

Et löydä perusteita Raamatusta sille, että musiikki olisi hengellistä. Minä löydän perusteet Raamatusta sille, että Jumala antaa ja johdattaa hengellistä musiikkia taivaasta, joka on taivaassa tehty.

Fili 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Jumala vaikuttaa (ja pitäisi) kaiken tahtomisen ja tekemisen mitä uskova tekee uskossa, siis kaikkeen mitä tehdään uskon asioita koskien. Totta kai Jumala silloin myös antaa musiikkiin sävelen (ja sanat), jonka kautta Hän haluaa ihmisiä evankelioitavan. Kyllä Jumala tietää, että kaikenlainen musiikki ei käy hengelliseen lauluun, joka ylistää ja kirkastaa Jumalaa.

Et löydä asialle perusteita, vaikka Raamatun perusopetus on että Jumala vaikuttaa kaiken tahtomisen ja tekemisen ja tekee aina uutta taivaallista ja että maallinen viisaus on sielullista ja riivaajien viisautta. Jumala nimenomaan on Hän, joka tekee kaikessa taivaallista Pyhän Hengen mukaista hedelmää, jonka kautta eletään uskossa ja palvellaan Jumalaa.

Mielestäni toimit inhimillisen viisauden mukaan kuva- ja musiikkiasioissa, joista on kuitenkin selvä ilmoitus Jumalan sanassa. Kaikenlainen musiikin sävel ja tempo ei käy hengelliseen lauluun.

Musiikki on tausta, kuten ihminen joka julistaa evankeliumia. Taustan tule olla kunnossa ja Jumalan tahdon mukaista, kuten jo aiemmin toin esille. Kun uskova ihminen julistuksen jälkeen lopettaa evankeliumin julistuksen, niin ei evankeliumi kuitenkaan mihinkään muutu ja uskova ei lakkaa olemasta hengellinen. Jos Jumala antaa uskovalle sanat ja musiikin hengelliseen lauluun, niin totta kai se musiikki on myös taivaasta ja on hengellistä, vaikka joku ottaisi sanat pois, koska Jumalan Henki on synnyttänyt sen. Mutta silloin tämä musiikki ei enää ilman sanoja voi toimia evankeliumin julistuksen välineenä, koska evankeliumiin kuuluu ilmoitus pelastuksesta, syntienanteeksi antamisesta uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Evankeliumin julistusta ei voi tehdä millä tavalla tahansa, vaan Pyhässä Hengessä Jumalan vaikuttaessa ja antaessa uskoa. Siksi et voi valjastaa evankeliumia mihin tahansa musiikkiin. Jos sinulle vain sanoma määrittelee onko se hengellistä vai ei, niin silloin joku voisi puhua esim. pelastussanomaa humalassa ja jos kuulet sanoman, niin sanot että se on hengellistä, etkä silloin välitä millaisiin vaunuihin evankeliumi on valjastettu. Ymmärtäkö nyt että evankeliumia ei voi valjastaa ihan mihin tahansa musiikkiin. Esimerkiksi heavyrock ja pelastussanoma ei tee siitä hengellistä laulua, koska heavyrock musiikki on pimeydestä ja ihmiselle haitallista.

2 Kor 6: 16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".

Otan vielä yhden esimerkin esille, joka tuo ikävällä tavalla esille kuinka ihminen itse määrittelee evankeliumin vastoin totuutta, eli valjastaa sen vääriin vaunuihin.

Jouluevankeliumi ei ole Jumalan tahto. Tarkoitan tällä sitä, että Herra Jeesus ei ole syntynyt joulukuun 25. päivä, silti monet uskovat vetävät näitä valheen vankkureita uskoen tähän sekä he myös kiivailevat asian puolesta ja pitävät niitä lakihenkisinä, jotka kertovat asiasta totuuden. Jumala ei tue valhetta, eikä Jumala sano ok valheelle, joka sanoo Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä.

Joulukuun 25 on yleisesti hyväksytty tapa uskoa vastoin Jumalan sanan totuutta. Mutta koska siihen on totuttu, niin siksi monet uskovat pitävät siitä kiinni ja koittavat perustella sitä Raamatulla tai sanovat, että asia on vain niin, vaikka se ei ole niin.

Toin tuon asian esille selventääkseni sitä kuinka ihminen helposti valjastaa evankeliumin vääriin vaunuihin uskoen sen olevan Jumalan tahto, vaikka se ei sitä ole. Maallinen viisaus, sielullisuus johdattaa näin uskovaa ja hän luulee sen olevan Jumalasta vaikka ei ole.

Ihminen määrittelee maalliset musa genret ei Jumala. Jumala määrittelee asiat oikeaksi ja vääräksi ei ihminen.

Jos joku julistaa väärää evankeliumia, niin pystyykö Jumalan totuutta rakastava uskova toteamaan sen vääräksi, ei oikeaksi? Uskon ja tiedän, että pystyy. Samalla tavalla uskova pystyy sanomaan ja määrittelemään, että esim. heavyrock ei kuuluu hengelliseen musiikkiin.

Jos emme kykenisi määrittelemään Pyhän Hengen ja Raamatun avulla mikä on oikeaa ja väärää, niin emme voisi myös koskaan tietää mikä on oikeata tai väärää evankeliumia sekä opetusta. Huomaatko kuinka koitat selitellä asioita ja millä tavalla oma selittelysi ajatuu vastoin sanan opetusta. On päivän selvää, että vaikka Jumala määrittelee oiekan ja väärän niin Hän antaa meille myös ymmärrystä erottaa oikeaa ja väärää, Sinun selityksesi mukaan ihminen ei kykene erottamaan oikeaa ja väärää, koska haluat olla oikeassa musiikki asiassa etkä etsi Jumalan tahtoa, siksi selität itsesi ristiriitaan sanan opetuksen kanssa.

Minusta sinun kannattaisi miettiä sitä miten ja millä tavoin koitat ajaa asiaasi ja koitat puolustella sitä kaikin mahdollisin tavoin, joka ei kuitenkaan toimi, sillä et saa Jumalaa tekemään lihan mukaisia asioita, koska Hän tekee Pyhän Hengen kautta uutta hengellistä, eikä Hän hyväksy mitä tahansa vaunuja evankeliumin julistamiseen.

Minusta sinun myös kannattaa miettiä todaelin esille tuomaa asiaa Jumalan pyhyydestä, josta käsin Hän määrittelee meille asioita kuinka Häntä tulee palvella. Ei siis niin, että ihminen lihasta käsin määrittelee millaiset vaunut sopivat evankeliumiin.

Jumalan siunausta Hessu veljelle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Lumina* » 08. Elo 2011 10:54

Osui aamulla psalmi 119 eteen, luin sen ja tuli halu imeä siitä asioita itseeni ja tehdä parannusta,arvostaa niitä jotka Herran lakia tutkivat päivät yöt ja tehdä parannusta omassa elämässä, olisin voinut kopsata mutta on aika pitkä.
Tulin uudella mielellä lukemaan ja kirjoittelemaan ,mutta valitettavasti tämä reggae keskustelun viimenen sivu teki mulle epämiellyttävän olon??? Herra auta ja armahda :(
Lumina*

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Elo 2011 11:13

Perusteet on todellakin annettu Raamatusta että hengellinen laulu on Jumalan Hengen vaikuttama eli taivaassa tehty. Ymmärrän kantasi asiaan nyt täysin sillä jos tätä asiaa ei usko niin silloin ihminen tietenkin inhimmillistää koko kysymyksen.

Tämä asia tulisi ensin ymmärtää sillä muutoin koko asiaa ei mielestäni voi käsittää ja sillon kaikki inhimilliset jaarittelut on turhaa.

Siunausta Hessulle.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lumina* » 08. Elo 2011 12:28

Jostain syystä tuli matalapainetta mutta tuli mieleen kun Hessu laittoi pelkästä musiikista että voiko olla hengellistä niin muutama paikka Raamatusta jossa puhutaan sävelistä mitä tää nyt sitten onkaan tai tarkoittaakaan?

Job 30:31
Niin muuttui kanteleeni soitto valitukseksi ja huiluni sävel itkun ääneksi."
Ps. 98:5
Veisatkaa Herran kiitosta kanteleilla-kanteleilla ja ylistysvirren sävelillä,
1. Kor. 14:7
Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
Lumina*

ViestiKirjoittaja Lumina* » 08. Elo 2011 12:55

Lumina* kirjoitti:Jostain syystä tuli matalapainetta mutta tuli mieleen kun Hessu laittoi pelkästä musiikista että voiko olla hengellistä niin muutama paikka Raamatusta jossa puhutaan sävelistä mitä tää nyt sitten onkaan tai tarkoittaakaan?

Job 30:31
Niin muuttui kanteleeni soitto valitukseksi ja huiluni sävel itkun ääneksi."
Ps. 98:5
Veisatkaa Herran kiitosta kanteleilla-kanteleilla ja ylistysvirren sävelillä,
1. Kor. 14:7
Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?

Onko se musiikki sitten sitä sielullista..syntynyt sieluntilassa.Sielullisuudesta yleensä kuulee puhuttavan negatiiviseen sävyn vaikka Raamattu kehoittaa rakastamaan koko sydämmestään mielestään ja sielustaan...iloitsemalla tai itkemällä.
Lumina*

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu