Hengellisiä lauluja

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Syys 2015 19:49

Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Juha » 09. Syys 2015 16:54

Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Juha » 09. Syys 2015 16:57

Niin paljon hienoa musiikkia että ei tiedä mitä linkkaisi :D
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Syys 2015 17:58

Simojoki on tehnyt paljon hienoja hengellisiä lauluja. Ensi viikon tiistaina pääsen Simojoen Nordic Praise -kiertueelle Turun Logomoon. Ihana siskoni on hommannut minulle lipun.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Loka 2015 00:14

Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Loka 2015 09:43

Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja tanu » 19. Loka 2015 18:53

PetriFB kirjoitti:

Kyllä meillä on ihmeellinen Jumala! :D
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Jukka » 19. Loka 2015 20:10

Ylenpänä nimimerkki hrmn2 tarjosi meille 'hengellisen laulun', jonka kopiota en uudelleen linkitä. Kappaleen sanat alkavat kohdassa 0:24 min ja ja seuraavan 46 sekunnin aikana toistetaan (jos oikein laskin) kahdeksan (8) kertaa yksinomaan sanoja "saamme periä Jumalan valtakunnan". Samanlaista tautofoniaa seuraa myöhemmin kappaleessa, kun toistetaan lauseita "katso Jumalan asuinsijaa ihmisten keskellä" sekä "ihmeen kaunista". Mistä juontaa aikanamme tapa toistaa laulujen sanoja (varsinkin ylistyslaulujen sanoja) pitkät ajat?

Eräässä kokouksessa nuoret lauloivat suurella innolla Raamatusta poimimiaan sanoja "Minä nostan silmäni vuoria kohti mistä tulee minulle apu". Virkettä toistettiin suurella paatoksella uudelleen ja uudelleen ja kuulijakunta tempautui mukaan vastataten "aamen ja halleluja-huudoin". Myöhemmin kerroin joillekin laulajista, että psalmi kertoo, että apu ei tule vuorilta, josta kylläkin sitä monet etsivät, vaan "apu tulee Herralta, joka on tehnyt taivaan ja maan".

Itse kavahdan lauluja, joissa toistetaan toistamasta päästyä samaa asiaa monia kertoja. Ne kyllä synnyttävät sielussa voimakkaitakin tunteita, mutta henki ei niistä virvoitu.
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 13. Syys 2018 00:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Laulu johon Jukka viittaa, on poistettu koska linkki oli vanhentunut eikä toiminut enää.
Jukka

ViestiKirjoittaja Lily » 19. Loka 2015 20:23

Aamen taas kerran Jukan ajatuksille!

Tuohan samojen lauseiden toistaminen yhä uudestaan ja uudestaan on joukkosuggestioita.

Uppoaa väärä oppi paremmin uskoviin kun ensin "ylistetään" reilu tunti ja sitten saarnataan. Saadaan ensin ihminen sielulliseen tilaan joka on sitten todella vastaanottavainen kun on hyvä olo ja tunne, sitten syötetään hapatusta. Helppo ja halpa tapa saada uskova mukaan höpöhöpö henkeen jossa on väärää karismaattisuutta, valherakkautta ja vapautta, sekä maailmallista viihdettä naamioituneena hengellisyyteen.

Eikös silloin uudenliiton seurakunnan alkuaikoina, ensin kuunneltiin kun saarnattiin ja opetettiin ja se aiheutti sitten halun ylistää :)

Itse kun kuuntelen ylistys/hengellistä musiikkia, niin kyllähän se kumpuaa tunteesta ja halusta ylistää Herraa kun on Hänelle kiitollinen, eikä niin että pitää päästä fiiliksiin...

Ylistyskin on mun mielestä kokonaisuudessaan muutakin kun hengelliset laulut, se on asenne ja mieli.

Kristuksella oli muuten valtavan ihailtava mielen laatu, Hän oli miltei koko ajan ylistyksen mielellä suhteessa Isään :)
Lily

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 19. Loka 2015 22:43

Minä uskon, että Jumalalla ei ole niin tarkkoja vaatimuksia sille minkälaista Hänen ylistämisen "pitäisi olla". Jos joku kokee haluavansa ylistää monisanaisesti, uskon että se on Jumalalle yhtä mieluista kuunneltavaa kuin vähemmän sanoja käyttävät. Tärkeintä on sydämen tila, että ylistäminen ei ole suorittamista vaan aitoa ja vilpitöntä Pyhän Hengen vaikuttamaa ilomieltä Jumalan hyvyydestä ja olemuksesta <3
hrmn2

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu