Kristillinen reggae

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja todael » 07. Elo 2011 14:04

Selvennän tässä edellä antamiani ajatuksia, koska nähtävästi ne ovat tulleet väärin ymmärretyiksi.

Itse en edusta romaanimusiikia vaan otin sen esimerkiksi siitä, että Jumala on puhutellut minua voimakkaan evankeliumin sanoman kautta sellaisessa musiikissa jota en koskaan ole tietoisesti "fanittanut". Tällä tarkoitan että "lahkoutuminen" määrättyjen musiikkityylien taakse on asettumista toista vastaan ja Jumalan toiminnan rajoittamista. Näen tällaisen "musiikillisen-lahko-hengen" juuri populaarisesta musiikista vaikutteita saanneissa, koska heille se MÄÄRÄTTY musiikkityyli on NIIN tärkeää, että sen puolesta täytyy asettua JOPA muita uskovia vastaan.

Edelleen. MIksi Jumala voisi käyttää romaani musiikkia eikä reggaei musiikkia ? En lähesty kysymystä tältä kannalta. Lähestyn asiaa sen kautta kirkastaako Jumalan Henki Kristuksen vaiko ei. Mutta sen tiedän, että Jumalan Pyhä Henki ei yhdy maallisen rock-bändi tyylisen konsertoinnin sisälle, koska se edustaa täysin ihmistä koroittavaa viihteellistä musiikki toimintaa. Reaggei edustaa rock-musiikkin muotoa, ja siinä esiintyvä asenne on ihmistä koroittava (muusikkoja) sekä tyypillinen bändi-ideologiaa esille tuova.
On naiivia lähteä pilkkaamaan virsiä juomalauluiksi, kutsua romaanimusiikkia yhtä maalliseksi, puolustaaksensa sillä täysin maallisesta muodosta kopioitua reaggei-musiikkia sellaiseksi, jolla voitaisiin tuoda Jumalan kunniaa ja ylistystä seurakunnan keskelle. Toni sanoi tärkeän kommentin tuolla; hengellinen musiikki ei ole sitä että maalliseen musiikkin vain lisätään hengellinen sanoma, musiikin ja sanoman tulee olla sopusoinnussa, ja juuri Hengen hedelmät kertovat paljon mistä motiivista muusikot musiikkia tekevät.

Nähtävästi erästä tunnetuinta gospel-reggaei bändiä Christafaria kehutaan heidän netti sivuillaan seuraavasti : (linkki : https://www.christafari.com/bio.html)

"I've seen then play many times and every time they've rocked the crowd. I guarantee that if you put them on any stage at any major festival they will tear the house down. I am confident that the exit polls will be that they are one of the top performers because they bring something different-and an amazing live show!" - Charles Dorris, former vice-president and head of Christian Music at the William Morris Agency and Chairman of the Gospel Music Association.

käännös :
"Olen nähnyt heidän soittavan useita kertoja ja joka kerta he ovat "rockanneet" yleisön. Takaan että jos laitat heidät mille tahansa lavalle, mihinkä tahansa suureen festivaaliin, he tulevat pistämään paikat sekaisin. On täysin luottavainen siihen että poislähtijöiden kanta tulee olemaan se, että he ovat yksi huippu esiintyjistä koska he tuovat jotakin erilaista ja hämmästyttävän live-shown"
William Morris Agency and Chairman of the Gospel Music Association.

Jokainen uudestisyntynyt tiedostaa että tässä koroitetaan ihmistä ja mainostetaan bändiä aivan kuin maallisiakin bändejä... tämä on surullista, koska tämä kaikki MUKAMAS tehdään Jumalan kunniaksi. Itse asiassa se kaikki kääntyy Jumalan häpäisemiseksi.

Keskustelu on muodostunut jo vahvasti "lahkohenkiseksi", ja niitä jotka etsivät Jumalan Sanan mukaista merkitystä hengelliselle musiikille jo aletaan tässä keskustelussa halventaa ja mielestäni jopa nälviä. Siksi itse päätän keskustelun tähän, toteamalla että elämme vaikeita aikoja seurakunnan keskellä - musiikki on tullut suureksi hajottavaksi ja erottavaksi tekijäksi SIITÄ SYYSTÄ - koska se synnyttää erimusiikki ryhmien kautta "musiikillisia-lahkoja". Kapinallisuus Jumalan Sanaa kohtaan on pahin asennemuoto, jonka näen nykyisessä populaarisesta musiikista vaikutteita hakevien asenteissa - tärkeää on puolustaa omaa musiikkityyliään eikä enää Jumalan Sanaa. Tämä on vaarallista sekä jopa hengellistä sokeutta aikaansaavaa.

Kiitos Isä, että Sinä tulet kirkastamaan Poikasi Jeesuksen ja ennalleen asettaaman seurakuntasi yksin Sinun kunniasi varaan. Aamen.

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 07. Elo 2011 14:38, muokattu yhteensä 1 kerran
todael

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Elo 2011 14:19

Masa kirjoitti:On ollut mielenkiintoista seurata keskustelua ja sen rönsyilyä.

Yritän tehdä yhteenvetoa niillä "silmillä" jotka omaan

Pekka valitsee kuunneltavan musiikin levyn kansien mukaan, jos on tummaa sävyä niin ei se on huono ts. musiikki ei ole kuunneltavaa.

Toni laittaa rajan sanontaan "pienikin hapatus hapattaa koko taikinan", ts. vaikka laulun sanat ylistäisivät Jumalaa ja korottaisi Jeesusta, mutta jos itse musiikissa ilmenee esim, voimakkaita kohtia niin koko kappale on silloin hapatettu joka ei sovi kuunteluun.

Todel arkku ja kärryvertauksella samoilla linjoilla kuin Toni. Kylläkin sillä erotuksella että Todel antaa omasta mielestään oikean musiikkityylin meille eli veisut/ romaanimusiikki.

(itseäni kyllä ihmetyttää juuri tuo romaanimusiikki tässä yhteydessä.
Olin viime sunnuntaina kirkossa jossa romaani porukka lauloi, sanat olivat äärimmäisen hyvät ja koskettavat, mutta sävel oli lähes tanssimusiikkia)

Tässä kohtaa onkin hyvä siirtää musiikki ketjuissa oleva opetus elävään elämään.

Joten näiden opetuksien mukaan kirkossa kuulemani musiikki se ei voi olla Jumalan mielenmukaista, vaan pitää olla saatanasta sillä pienikin hapatus (sävel) kun hapattaa koko taikinan samoin taistelee arkku vertausta vastaan)

Petri taas on sitä mieltä, että raskas musiikki on pahasta, mutta toisaaltaan grenellä ei ole mitään väliä - kumpi näistä sitten loppujen lopuksi pitää paikkansa?

Masa, veljeni Herrassa. Tuo asia minkä tuossa toit esille minun sanomastani oli vain yksi kohta ja silloin keskusteltiin raskaan rokin joululevystä. Puutuin silloin tuon joululevyn taiteelliseen ulkoasuun hengellisessä mielessä. Eli värien käyttöön joka oli mielestäni pahasti epäonnistunut niin kuin koko levyn sisältökin joka mielestäni edelleenkin joutaisi romukoppaan. Mutta ei siitä asiasta nyt enempää.

Olen huomannut näissä musiikkikeskusteluissa monien kirjoituksista sen, että mennään kovin helposti mukaan maailmassa oleviin suosittuihin virtauksiin eikä oikein haluta, Herran pelossa, kyseenalaistaa asioita Pyhässä Hengessä ja rukouksessa ja kuunnella mitä Jumala haluaa meille kertoa asioiden oikeellisuudesta ja asioiden tarkoitusperistä eli mikä on Jumalan tahto ja mikä on pimeydestä lähtöisin. Ilman Pyhää Henkeä ihmisellä ei ole mitään mahdollisuuksia taistella saatanaa vastaan.

Joten uskovan ihmisen pitää nöyrtyä rukouksessa kuuntelemaan Mitä Jumala haluaa meille kertoa Pyhän Hengen kautta jostain asiasta eikä suin päin rynnätä saatanan järjestämään ansaan. Niitä ansoja on kaikkialla ja vain Pyhän Hengen voimassa kykenemme nuo ansat paljastamaan ja hylkäämään ne.

Toivon kaikille uskonveljille ja -sisarille Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja firefall » 07. Elo 2011 14:24

Christafari = Christ + rastafari?
firefall

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 17:01

PetriFB kirjoitti:Hessu:

Minä ihmettelen sinun asennettasi tällä foorumilla. Täällä on ollut kaikilla vapaus kirjoittaa miten he uskovat. Kysymyksiä on sallittu ja niihin on vastattu. Toki jokainen vastaa siten kuin uskoo ja ymmärtää, eikä ne aina mene yksiin toistensa kanssa. Kaikilla foorumin jäsenillä on sama mahdollisuus kysyä ja vastata, eikä tämä foorumi ole koskaan ollut sellainen, missä muut kysyvät ja ylläpito vastaa. Tämä on keskustelufoorumi, jossa jokainen keskustelee ja tuo asioita esille sen mukaan kuin ymmärtää ja uskoo.

Tuo kysymyksiin kiertelemisen väite sekä "väärät" Raamatun kohdat ja kanaankieliset lauseet, jota tuot esille voi myös johtua siitä, että sinulle ei kelpaa annetut vastaukset, vaan haluaisit että niihin vastataan siten kuin itse uskot. Jos näin on asia, niin silloin itse et anna muille tilaa, vaan haluaisit määritellä muille mikä on oikein ja mikä on väärin, eli itse julistat meille muille miten asiat ovat. Toivon mukaan et kuitenkaan toimi näin.

En olekaan tarkoittanut ylläpitoa, enkä edes itse asiassa tiedä ketä ylläpitoon kuuluu. Tarkoitin tällä foorumilla ahkerasti kirjoittavia. Tietenkään ei kenenkään tarvitse vastata niinkuin minä haluaisin, enkä niin haluaisikaan, vaan haluan nimenomaan kuulla miten toiset ajattelevat. Mutta olen huomannut, että hankaliin kysymyksiin ei vastata ollenkaan tai sitten niitä kierrellään ja kaarrellaan. Mutta ilmeisesti asiaan on puututtu, kun olen alkanut saamaan vastauksia, eli tältä osin asiaan puuttumiseni on tainnut tuottaa hedelmää, kiitos ja kunnia Herralle.

PetriFB kirjoitti:Ensinnäkin sanon sen, että minun mielestäni ns. kristillinen rokki musiikki ei ole Jumalan tahdon mukaista musiikkia.

Minäkin, kuten olen jo kirjottanutkin, olen varautunut rock-musiikin suhteen. Mutta tämän keskustelun aiheena oleva, alussa linkitetty musiikki, on aika kaukana rockista, eli ihmettelen miksi tässä ketjussakin jotkut keskustelevat rockista, varsinkin kun täällä on olemassa toinen ketju jossa keskustellaan siitä.

PetriFB kirjoitti:Itse olen sitä, että terve uskon kasvu johdattaa ihmisen kuuntelemaan sellaista musiikkia, joka on hengellistä ja Jumalan tahdon mukaista ja jota kuunnellaan sen vuoksi, ei sen vuoksi että se edustaa jotakin tiettyä musiikki genreä.

Olen samaa mieltä ja olen kokenut sen todeksi omassa elämässäni. Mutta en minä rehellisesti sanottuna koskaan ole kuunnellut mitään musiikkia sen vuoksi, että se edustaa jotain genreä. Jos kuuntelen esimerkiksi alussa linkitettyjä, en kuuntele niitä siksi että ne ovat reggaeta, vaan koska pidän niistä, sekä sanomasta että musiikista. Ei musiikista itsestään pitäminenkään väärin ole, vai onko mielestäsi?

PetriFB kirjoitti:Minun mielestä uskovilla ei tulisi olla romaanimusiikkia, eikä kristillistä rokkia tai jotakin muuta maallista genreä, vaan hengellistä musiikkia, joka on saatu Jumalalta. Uskovien tulisi tehdä pelkästään hengellistä musiikkia, eikä sitä tule kategorioida mihinkään genreen, sillä "taivaassa" ei ole maailmallisia musiikki genreitä. Jos joku muu luokittelee sen johonkin genreen se on hänen ongelmansa ei uskovan, joka on saanut musiikkinsa Jumalalta "taivaasta".

Olen samaa mieltä. Siksi ihmetyttääkin ne mielipiteet, jotka sanovat esimerkiksi sellaisen musiikin olevan sopimatonta hengelliseen sanomaan, jota maailmassa luokitellaan reggae-musiikiksi. Kun meidän ei tulisi katsoa siihen, mihin genreen se tässä maailmassa luokitellaan, vaan kuunnella musiikki musiikkina ja arvioida se sen mukaan mitä kuullaan.

Siunausta myös Petri-veljelle, ja kiitos vastauksista.
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 17:06

todael kirjoitti:...Reaggei edustaa rock-musiikkin muotoa...

Jaa-a... Minä koen kyllä reggaen ja rockin kahtena täysin eri musiikityylinä, jotka eivät ole kovin lähellä toisiaan. Ainakin esimerkiksi Katajaisen kansan laulu, joka avausviestissä linkitettiin, on lähempänä iskelmää kuin rockia (jos sitä nyt täytyy lähteä johonkin genreen vertaamaan). Jos reggaeta sanotaan rockiksi, voidaan aika monenlaista musiikkia sanoa rockiksi. Mutta jos näkemyksesi on, että reggae = rockia, niin ymmärrän sitten asian enkä koe tarvetta enää keskustella asiasta.

Kiitos vastauksesta, ja siunausta Todael-veljelle!
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 17:31

todael kirjoitti:Itse en edusta romaanimusiikia vaan otin sen esimerkiksi siitä, että Jumala on puhutellut minua voimakkaan evankeliumin sanoman kautta sellaisessa musiikissa jota en koskaan ole tietoisesti "fanittanut". Tällä tarkoitan että "lahkoutuminen" määrättyjen musiikkityylien taakse on asettumista toista vastaan ja Jumalan toiminnan rajoittamista. Näen tällaisen "musiikillisen-lahko-hengen" juuri populaarisesta musiikista vaikutteita saanneissa, koska heille se MÄÄRÄTTY musiikkityyli on NIIN tärkeää, että sen puolesta täytyy asettua JOPA muita uskovia vastaan.

Olen sama mieltä, että jos asetutaan ja taistellaan toisia uskovia vastaan, musiikin tai minkä tahansa muun asian perusteella, tehdään tietysti väärin. Olen nähnyt tuota samaa myös, sekä populaarimusiikista pitävien että muunlaisesta musiikista pitävien keskuudessa, ja se on erittäin valitettavaa. Itse pidän aidosti monenlaisesta musiikista, joten minun ei ole tarvinnut kauheasti taistella tuollaista lahkoutumista vastaan. Toki agressiivisen heavyn yms suhteen minun on täytynyt ottaa linjaksi vetää raja johonkin, mutta siinä ei ole kyse lahkoutumisesta, vaan omantunnon kysymyksestä sopiiko evankeliumia ja Jumalan Hengen asioita tuoda esille sellaisella tavalla. Mutta pyrin sen suhteen olemaan aika suvaitsevainen, minulla on esimerkiksi hyvinkin läheisiä uskonveljiä ja sisaria jotka kuuntelevat heviä, enkä ole koennut asiasta heitä lähteä oikomaan. Mielipiteen olen kertonut, kun olemme aiheesta juteltu, mutta olen kokenut antaa heidän pitää oman linjansa siinä suhteessa.

todael kirjoitti:Edelleen. MIksi Jumala voisi käyttää romaani musiikkia eikä reggaei musiikkia ? En lähesty kysymystä tältä kannalta. Lähestyn asiaa sen kautta kirkastaako Jumalan Henki Kristuksen vaiko ei. Mutta sen tiedän, että Jumalan Pyhä Henki ei yhdy maallisen rock-bändi tyylisen konsertoinnin sisälle, koska se edustaa täysin ihmistä koroittavaa viihteellistä musiikki toimintaa...

Tässä olen myös pitkälti samaa mieltä. Evankeliumi ja hengelliset laulut eivät ole tarkoitettu viihdykkeeksi. Mutta olen tässä keskustellut pelkästä musiikista itsestään, en siitä miten jotkut sitä käyttävät. Myös romaanimusiikkia tai mitä tahansa muuta musiikkia voidaan esittää väärällä tavalla, ihmistä ja viihteellisyyttä korottavana.

todael kirjoitti:On naiivia lähteä pilkkaamaan virsiä juomalauluiksi, kutsua romaanimusiikkia yhtä maalliseksi, puolustaaksensa sillä täysin maallisesta muodosta kopioitua reaggei-musiikkia sellaiseksi, jolla voitaisiin tuoda Jumalan kunniaa ja ylistystä seurakunnan keskelle. Toni sanoi tärkeän kommentin tuolla; hengellinen musiikki ei ole sitä että maalliseen musiikkin vain lisätään hengellinen sanoma, musiikin ja sanoman tulee olla sopusoinnussa, ja juuri Hengen hedelmät kertovat paljon mistä motiivista muusikot musiikkia tekevät.

Ei täällä kukaan ole pilkannut virsiä juomalauluiksi. Lumina ja minä sanottiin, että ollaan kuultu niiden alunperin olleen juomalauluja joihin on tehty hengelliset sanat. En edes tiedä onko se totta, mutta niin olen vain kuullut.

Romaanimusiikki on musiikkityylinä tietysti yhtä maallista kuin reggae. Sehän on itsestäänselvää, kun kumpaakaan ei ole alunperin soittaneet uskovat, vaan maallista sanomaa julistavat ihmiset. En ymmärrä miksi on naiivia sanoa tämä tosiasia. Ja tämän perusteella on itsestäänselvä tosiasia sanoa, että reggae-musiikki siinä kuin romaanimusiikki, on ikäänkuin lisäisi hengellisen sanoman maalliseen musiikkiin. Kaiken musiikin suhteen voi sanoa niin, sillä kaikki musiikki on lähtöisin maailmasta. Ainakaan minä en ole kuullut, että uskovat olisivat kehittäneet jotakin musiikkityyliä.

todael kirjoitti:Nähtävästi erästä tunnetuinta gospel-reggaei bändiä Christafaria kehutaan heidän netti sivuillaan seuraavasti...

Luin christafarin sivuilta lainaamasi jutun, ja mielestäni se oli myös liiallisesti ihmistä ja bändiä korottavaa, eli ei hyvä. Mutta jos sen perusteella sanotaan, että kaikki samankaltaista musiikkia soittavat ovat samalla tavalla vääristyneitä, ammutaan vähäsen ohi tai yli. Varmasti joka tyylisuuntaa edustavissa kristillisissä muusikoissa ja ryhmissä löytyy niitä, jotka korottavat itseään. Sille ei muut samankaltaista musiikkia soittavat mahda mitään.

todael kirjoitti:Keskustelu on muodostunut jo vahvasti "lahkohenkiseksi", ja niitä jotka etsivät Jumalan Sanan mukaista merkitystä hengelliselle musiikille jo aletaan tässä keskustelussa halventaa ja mielestäni jopa nälviä.

Minä en ole huomannut, minun mielestäni tämä keskustelu on ollut ihan rakentavaa. Tyylini saattaa olla joskus liiankin suorapuheinen, mutta keskustelen aina veljien ja sisarten kanssa rakkaudesta lähtöisin, enkä ole ainakaan tarkoituksella nälvinyt ketään.

todael kirjoitti:Kapinallisuus Jumalan Sanaa kohtaan on pahin asennemuoto, jonka näen nykyisessä populaarisesta musiikista vaikutteita hakevien asenteissa - tärkeää on puolustaa omaa musiikkityyliään eikä enää Jumalan Sanaa.

Tuo on todella surullista. Mutta se ei koske jokaista, joka pitää musiikista joka sattuu olemaan populaarista. Pidetään Jumalan Sana kunniassa, aamen.

Siunauksin.
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 17:44

Elikkä mikäli nyt olen ymmärtänyt oikein Petriä ja Todaelia, niin ongelma ei olekaan itse musiikki, vaan se jos musiikkia kutsutaan jollain genren nimellä. Olenko ymmärtänyt oikein?

(Ja lisäksi ymmärsin myös todaelin monet hyvät pointit viihteellisyyttä ja ihmisten korottamista vastaan, joista olen koko ajan ollut samaa mieltä).
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 17:57

Todael,

Esitän kysymyksen vielä havainnollisen esimerkin kautta.

Ajatellaan, että tulet hengelliseen kokoukseen, jossa soi esimerkiksi romaanilaulu jossa on sinua koskettavat sanat. Ajattelet sen olevan siunattua hengellistä musiikkia, ja annat kunnian Jumalalle.

Mutta todellisuudessa laulu onkin syntynyt niin, että sen tekijä on kuunnellut maallista romaanimusiikkia ja pitänyt siitä musiikillisesti, ja saanut siitä innoitteen tehdä samantyylistä musiikkia, mutta vain hengellisellä sanomalla.

Onko tässä mitään eroa siihen, että joku kuuntelee reggae-musiikkia, ja saa innoitteen tehdä sentyylistä musiikkia hengellisellä sanomalla?
Hessu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Elo 2011 18:17

Hessu kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Hessu:

Minä ihmettelen sinun asennettasi tällä foorumilla. Täällä on ollut kaikilla vapaus kirjoittaa miten he uskovat. Kysymyksiä on sallittu ja niihin on vastattu. Toki jokainen vastaa siten kuin uskoo ja ymmärtää, eikä ne aina mene yksiin toistensa kanssa. Kaikilla foorumin jäsenillä on sama mahdollisuus kysyä ja vastata, eikä tämä foorumi ole koskaan ollut sellainen, missä muut kysyvät ja ylläpito vastaa. Tämä on keskustelufoorumi, jossa jokainen keskustelee ja tuo asioita esille sen mukaan kuin ymmärtää ja uskoo.

Tuo kysymyksiin kiertelemisen väite sekä "väärät" Raamatun kohdat ja kanaankieliset lauseet, jota tuot esille voi myös johtua siitä, että sinulle ei kelpaa annetut vastaukset, vaan haluaisit että niihin vastataan siten kuin itse uskot. Jos näin on asia, niin silloin itse et anna muille tilaa, vaan haluaisit määritellä muille mikä on oikein ja mikä on väärin, eli itse julistat meille muille miten asiat ovat. Toivon mukaan et kuitenkaan toimi näin.

En olekaan tarkoittanut ylläpitoa, enkä edes itse asiassa tiedä ketä ylläpitoon kuuluu. Tarkoitin tällä foorumilla ahkerasti kirjoittavia. Tietenkään ei kenenkään tarvitse vastata niinkuin minä haluaisin, enkä niin haluaisikaan, vaan haluan nimenomaan kuulla miten toiset ajattelevat. Mutta olen huomannut, että hankaliin kysymyksiin ei vastata ollenkaan tai sitten niitä kierrellään ja kaarrellaan. Mutta ilmeisesti asiaan on puututtu, kun olen alkanut saamaan vastauksia, eli tältä osin asiaan puuttumiseni on tainnut tuottaa hedelmää, kiitos ja kunnia Herralle.

PetriFB kirjoitti:Ensinnäkin sanon sen, että minun mielestäni ns. kristillinen rokki musiikki ei ole Jumalan tahdon mukaista musiikkia.

Minäkin, kuten olen jo kirjottanutkin, olen varautunut rock-musiikin suhteen. Mutta tämän keskustelun aiheena oleva, alussa linkitetty musiikki, on aika kaukana rockista, eli ihmettelen miksi tässä ketjussakin jotkut keskustelevat rockista, varsinkin kun täällä on olemassa toinen ketju jossa keskustellaan siitä.

PetriFB kirjoitti:Itse olen sitä, että terve uskon kasvu johdattaa ihmisen kuuntelemaan sellaista musiikkia, joka on hengellistä ja Jumalan tahdon mukaista ja jota kuunnellaan sen vuoksi, ei sen vuoksi että se edustaa jotakin tiettyä musiikki genreä.

Olen samaa mieltä ja olen kokenut sen todeksi omassa elämässäni. Mutta en minä rehellisesti sanottuna koskaan ole kuunnellut mitään musiikkia sen vuoksi, että se edustaa jotain genreä. Jos kuuntelen esimerkiksi alussa linkitettyjä, en kuuntele niitä siksi että ne ovat reggaeta, vaan koska pidän niistä, sekä sanomasta että musiikista. Ei musiikista itsestään pitäminenkään väärin ole, vai onko mielestäsi?

PetriFB kirjoitti:Minun mielestä uskovilla ei tulisi olla romaanimusiikkia, eikä kristillistä rokkia tai jotakin muuta maallista genreä, vaan hengellistä musiikkia, joka on saatu Jumalalta. Uskovien tulisi tehdä pelkästään hengellistä musiikkia, eikä sitä tule kategorioida mihinkään genreen, sillä "taivaassa" ei ole maailmallisia musiikki genreitä. Jos joku muu luokittelee sen johonkin genreen se on hänen ongelmansa ei uskovan, joka on saanut musiikkinsa Jumalalta "taivaasta".

Olen samaa mieltä. Siksi ihmetyttääkin ne mielipiteet, jotka sanovat esimerkiksi sellaisen musiikin olevan sopimatonta hengelliseen sanomaan, jota maailmassa luokitellaan reggae-musiikiksi. Kun meidän ei tulisi katsoa siihen, mihin genreen se tässä maailmassa luokitellaan, vaan kuunnella musiikki musiikkina ja arvioida se sen mukaan mitä kuullaan.

Siunausta myös Petri-veljelle, ja kiitos vastauksista.

Hessu kirjoitti:Veljet, välillä ihmettelen miksi ylläpidätte keskustelufoorumia, kun selvästi tarkoituksenne on vain julistaa.

Tuosta viimeisestä lainauksesta tulee tosi selkeästi esille se miten todella selvästi tarkoitit nimenomaan ylläpitoa siinä kritiikissäsi. Tämä vain sellaisena huomiona on että on hyvä seistä sanojensa takana, eikä muuttaa toiseksi sitä mitä on sanonut. Koska silloin keskustelu ajautuu siihen pisteeseen, jossa sitä ei voi enää jatkaa, koska millään ei ole silloin enää merkitystä ja asian voi aina kääntää omaksi eduksi ja toisen tappioksi.

Toivon mukaan kuitenkin nyt voimme jatkaa asialinjalla tätä keskustelua. Yleensä tällä foorumilla ihmiset ovat saaneet vastauksia kysymyksiinsä se on sitten eri asia ovatko ne aina oikeita ja hyväksyykö kysyjä vastauksen. On tietysti myös kysymyksiä joihin ei osata vastata, kun ei tiedetä niihin vastauksia. Minä en ainakaan osaisi vastata jokaiseen kysymykseen jota täällä on kysytty.

Minä näen rokin ja reggaen käsitteet sellaisiksi, jotka eivät kuulu hengellisen musiikin sanastoon, koska Jumala antaa taivaasta meille musiikkia, joka on tehty taivaasta, joka ei edusta mitään maailmallista musiikkigenreä.

Joissakin tapauksissa itse musiikista siis melodiasta (sävel) pitäminen on Jumalan tahtoa vastaan. Esimerkkinä heti vaikkapa heavyrock. Itse en ajattele hengellistä musiikkia maallisina musiikkigenreinä ja siksi en edes halua käyttää hengellisestä musiikista muuta nimitystä kuin hengellinen musiikki, jolla tarkoitan sitä, että se on tehty taivaassa, ei maan päällä. Eli Jumala on antanut sen laulun sävelmät ja sanat uskovalle. Näin tulisi olla kaikessa uskovan elämässä, joka liittyy uskossa elämiseen ja Jumalan palvelemiseen.

Minusta ongelma ei ole pelkästään se, että kutsutaan musiikkia jonkin genren mukaan, vaan se että monet uskovat itse kutsuvat musiikkiaan kristilliseksi rokiksi, reaggaeksi, humpaksi jne., koska Jumala antaa taivaasta taivaallista musiikkia, ei maallista musiikkia. Siksi mielestäni uskovien ei tulisi kutsua musiikkia kuin hengelliseksi musiikiksi ja soittaa hengellistä musiikkia, jonka Jumala antaa taivaasta. Sille emme voi tietysti mitään jos joku nimittää hengellistä musiikkia jonkin maallisen genren mukaan, mutta itse en niin tee.

Tästä kirjoituksestani saa tietenkin olla eri mieltä jos niin kokee ja uskoo, eikä sitä ole pakko kenenkään uskoa, mutta itse uskon niin.

Jumalan siunausta Hessu veljelle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 18:42

PetriFB kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Veljet, välillä ihmettelen miksi ylläpidätte keskustelufoorumia, kun selvästi tarkoituksenne on vain julistaa.

Tuosta viimeisestä lainauksesta tulee tosi selkeästi esille se miten todella selvästi tarkoitit nimenomaan ylläpitoa siinä kritiikissäsi. Tämä vain sellaisena huomiona on että on hyvä seistä sanojensa takana, eikä muuttaa toiseksi sitä mitä on sanonut. Koska silloin keskustelu ajautuu siihen pisteeseen, jossa sitä ei voi enää jatkaa, koska millään ei ole silloin enää merkitystä ja asian voi aina kääntää omaksi eduksi ja toisen tappioksi.

No totta puhuen en tiedä ketä täällä on virallisia ylläpitäjiä, tarkoitin tuossa kun kirjoitin "ylläpidätte keskustelufoorumia" teitä jotka täällä aktiivisesti julistatte, mutta joilta en siinä vaiheessa ollut saanut suoraa vastausta kysymykseeni. Eli en siis tarkoittanut foorumin moderointia, ja käytin itse siinä virheellisesti tuota sanaa "ylläpitää". Pyydän anteeksi niiltä ylläpitäjiltä, joita tuolla virheeni mahdollisesti kosketti.

LISÄYS: Eli kävin lukemassa ketä ylläpitoon kuuluu, ja pahoittelen Jukka-Pekkaa siitä että virheeni osui häneen.

PetriFB kirjoitti:Toivon mukaan kuitenkin nyt voimme jatkaa asialinjalla tätä keskustelua. Yleensä tällä foorumilla ihmiset ovat saaneet vastauksia kysymyksiinsä se on sitten eri asia ovatko ne aina oikeita ja hyväksyykö kysyjä vastauksen. On tietysti myös kysymyksiä joihin ei osata vastata, kun ei tiedetä niihin vastauksia. Minä en ainakaan osaisi vastata jokaiseen kysymykseen jota täällä on kysytty.

Minä en hakenut varsinaisesti takaa jotain määrättyä tietoa tai oikeita vastauksia, vaan selvennystä näkemyksiinne. Ja kun niitä aloin saamaan, niin asia on siltä osin kunnossa.

PetriFB kirjoitti:Minä näen rokin ja reggaen käsitteet sellaisiksi, jotka eivät kuulu hengellisen musiikin sanastoon, koska Jumala antaa taivaasta meille musiikkia, joka on tehty taivaasta, joka ei edusta mitään maailmallista musiikkigenreä.

Mitä tarkoitat "rockin ja reggaen käsitteillä"? Eihän musiikissa itsessään ole käsitteitä, se on vain musiikkia. Jos jossain reggae- tai rock- laulussa on tekijä käyttänyt maailmallisia käsitteitä, niin lopputuloksena on tietysti maailmallista musiikkia. Ja tämä koskee kaikkia musiikkityylejä. Mutta pelkkä musiikki ei sisällä vielä minkäänlaisia käsitteitä, eikä se itsessään edusta mitään genreä, paitsi ihmisten tekemissä luokitteluissa.

PetriFB kirjoitti:Joissakin tapauksissa itse musiikista siis melodiasta (sävel) pitäminen on Jumalan tahtoa vastaan. Esimerkkinä heti vaikkapa heavyrock.

Minun mielestäni hevimusiikin melodiasta pitäminen ei ole Jumalan tahtoa vastaan, sillä voihan joku tehdä heviversion jostain kauniista hengellisestä sävelmästä, jossa melodia pysyy samana vaikka se pilataan rankalla sovituksella.

PetriFB kirjoitti:Minusta ongelma ei ole pelkästään se, että kutsutaan musiikkia jonkin genren mukaan, vaan se että monet uskovat itse kutsuvat musiikkiaan kristilliseksi rokiksi, reaggaeksi, humpaksi jne., koska Jumala antaa taivaasta taivaallista musiikkia, ei maallista musiikkia.

Tuota juuri tarkoitin. Että esimerkiksi sellaisen hengellistä musiikkia tekevän, jonka musiikki luokitellaan maailmassa reggaeksi, ongelma ei ole se että hän tekee senkuuloista musiikkia, vaan ongelma on jos hän itsekin alkaa kutsua sitä reggaeksi. Siis näin ymmärsin sinun tarkoittavan, ja ilmeisesti juuri sitä tarkoitat.

Itse olen siitäkin eri mieltä, mutta tämä ei ole minulle mikään suuri kysymys. Eli mielestäni musiikki tai laulut eivät muutu miksikään, vaikka itse sanoisimme niitä jollain genrellä. Mutta yleisesti ottaen olemme näissä kysymyksissä pitkälti samaa mieltä, ja nämä erimielisyydet ovat hyvin pieniä. Eli ainakin minun osaltani kannatti selventää näkemyksiä, sillä yhdessä vaiheessa minusta näytti siltä kuin olisimme enemmänkin eri mieltä asioista ja aloin huolestumaan teistä, mutta nyt huomaan ettei suurempaan huolestumiseen olekaan syytä.

Ylistys Herralle! Ja siunausta veljille :)
Hessu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu