Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Loka 2015 10:43

systeri kirjoitti:Eihän synti pitänyt alunperin edes kuulua ihmiselämään.Kiittivätkö Aadam ja Eeva aikoinaan siitä että lankesivat syntiin ja saivat Jumalalta tuomion vai ajattelivatko kenties ettei olisi pitänyt ottaa sitä omenaa,nyt kaikki olisi toisin??

Kuten aikaisemmin kirjoitin, on asioita, joita emme täysin ymmärrä. Minusta on kuitenkin sopimatonta käyttää Aadamin synnistä sanontaa, että se oli omenan ottaminen. Eevan rikkomushan ei vielä johtanut ihmissukua synnin ja kuoleman tilaan, vaan Aadamin rikkomus. Kukaan ei "kuole Eevassa" vaan "kaikki kuolevat Aadamissa", joka on sen esikuva, joka oli tuleva s.o Kristuksen (Room. 5:14).

Meillä, jotka tutkimme Raamattua (kuten Sinä ja minä) on synnin ongelmaa suurempi ongelma se, ettemme tiedä, mistä paha tuli. Siihen ei tunnu löytyvän vastausta. Sen tiedämme, että paha tuli ihmiskuntaan pahaksi muuttuneen enkeliruhtinaan kautta, josta sanotaan "Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys" (Hes. 28:15). Mistä tuli paha ja vääryys, kun Jumala oli luonut kaiken hyväksi? No, en neuvo kovasti miettimään. Tiedämme, että jostain paha tuli ja Aadamin se sai valtaansa, kun hän tahtoi olla niin kuin Jumala. Siitä lähtien ihminen on halunnut olla oma jumalansa. Jumala ei kuitenkaan jättänyt meitä turmiovoimien valtaan, jotka seurasivat ensimmäistä Aadamia ja kaikkia hänen jälkeläisiään. Jumala lähetti lupauksiensa mukaan toisen Aadamin -viimeisen aadamin ja toisen ihmisen- jonka uudeksluovien voimien valtaan pääsemme uskon kautta. "Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi. Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi". "Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa".
Jukka

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Loka 2015 12:04

Aivan Jukka.Koska nämä asiat ovat Raamatun lehdille kirjoitettu ne ovat pitäneet tapahtua ja uskonkin että jos tämä asia kaivellaan ihan pohjia myöten alusta saakka,niin ehkä pääsemme yhteisymmärrykseen tästä asiasta :roll:

Minusta on kuitenkin sopimatonta käyttää Aadamin synnistä sanontaa, että se oli omenan ottaminen.

Voi olla että on sopimatonta...siihen mun ymmärrykseni ei ihan riitä vielä, mutta opeta sinä tarkemmin niin ehkä se avautuu :roll:
systeri

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Loka 2015 15:03

jukka1954 kirjoitti:Veljeni Toni. Meillä on tässä asiassa eri näkemykset. .

No katsotaanpa missä kohden.

jukka1954 kirjoitti:Minä näen ja olen sydämessäni varma siitä, että Jumala hallitsee kaiken aikaa. En anna mitään 'kunniaa' paholaiselle, että hän voisi käydä Jumalan asettamien rajojen yli. Yksikään hius ei tipu päästämme Jumalan sallimatta. Yksikään armeija ei hyökkää toiseen maahan Jumalan sallimatta. Yksikään diktaattori ei nouse valtaan Jumalan sallimatta. Nälänhätä, maanjäristykset ja lukemattomat muut kärsimykset eivät kohtaa ihmistä eikä ihmiskuntaa Jumalan sallimatta. Jos joku ei tätä näe niin hän on tullut sokeaksi. .

Olen samaa mieltä.

jukka1954 kirjoitti:Aloituksen otsikko on mielestäni vähintäinkin kummallinen, kun ajattelen sitä henkilökohtaisella tasolla. .

Ei otsikko ole mitenkään kummallinen vaan siinä on selkeä kysymys – tuleeko synnistä kiittää? Kysymys koskee kaikkea syntiä. Tosin sille en voi mitään jos joku ei vain ymmärrä kysymystä mutta minusta se on todella selkeä ja sinäkin olet vastannut siihen selkeästi niin kuin näet.

jukka1954 kirjoitti:Jos teen syntiä niin minun tulee -ei kiittää Jumalaa- vaan tehdä parannus. Synti on hyljättävä. .

Olen samaa mieltä.

jukka1954 kirjoitti:Paavali ja Siilas väärin kohdeltuina, ruoskittuina ja jalkapuussa kiittivät vankilassa Jumalaa samana iltana, kuin heidät oli pahoinpidelty. He ottivat tapahtumat "Jumalan kädestä" ja sillä oli siunattuja seurauksia.

Olen samaa mieltä. Paavali ja Siilas kärsivät tuolloin evankeliumin ja Kristuksen nimen tähden. Raamattu opettaa että meille on kunnia-asia kärsiä evankeliumin ja Kristuksen nimen tähden ja siksi kun kärsimme evankeliumin ja Kristuksen nimen tähden syyttöminä vaivaa niin saamme ja meidän tulee kiittää tästä asemastamme ja siitä että meille on suotu oikeus kärsiä Kristuksen tähden.
jukka1954 kirjoitti:Samoin Paavali kerskasi heikkoudestaan, joka johtui pahoinpitelyistä ja vainoista. Hän tiesi, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi jotka rakastavat Jumalaa. Tuossa Roomalaiskirjeen 8 luvun loppuosassa mainitaan monta kärsimystä, jotka Sanan ilmoituksen mukaan vaikuttavat parhaaksemme. "Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina". Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Miksi niistä ei tulisi kiittää vaikka ne vaikuttavat parhaaksemme? Siksikö, että jumalattomat aiheuttavat ne rikkomalla Jumalaa ja meitä vastaan? Pitäisihän meidän tietää odottaa vastustusta, koska Herra kertoi niiden kohtaavan meitä, Paavali sanoi, että joudumme vainottaviksi, jos elämme jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa. Kun joudumme kärsimään syntisiltä vastustusta sen tähden, että olemme kristittyjä, niin Pietari kehoittaa meitä silloin ylistämään Jumalaa, sillä Kirkkauden Henki on päällämme.

Miksikö niistä tulee kiittää? Petri on vastannut tähän jo selkeästi monta kertaa ketjussa mutta vastaan myös itse vielä.

Fil. 1:29 Sillä teidän on suotu, Kristuksen tähden, ei ainoastaan uskoa häneen, vaan myös kärsiä hänen tähtensä.

Apt 5:40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.
41 Niin he lähtivät pois neuvostosta iloissaan siitä, että olivat katsotut arvollisiksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden.

1 Piet 2:19 Sillä se on armoa, että joku omantunnon tähden Jumalan edessä kestää vaivoja, syyttömästi kärsien.
20 Sillä mitä kiitettävää siinä on, jos te olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden piestään? Mutta jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte kärsiä, niin se on Jumalan armoa.
21 Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,
22 joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut,"
23 joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee,
24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut".

1.Pie. 4:12 Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa,
4:13 vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.
4:14 Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.
4:15 Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin;
4:16 mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa.

4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?
4:18 Ja "jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?"
4:19 Sentähden, uskokoot myös ne, jotka Jumalan tahdon mukaan kärsivät, sielunsa uskolliselle Luojalle, tehden sitä, mikä hyvää on.

Raamattu opettaa ettei kaikki kärsimys ole kiitettävää vaan ainoastaan Jumalan tahdon mukainen kärsimys on kiitettävää. Pietari kysyy että mitä kiitettävää siinä on jos kärsitte syntienne tähden? Hän myös sanoo ettei kenenkään kristityn tulisi kärsiä, murhaajana, varkaana tai pahantekijänä tai siksi että sekaantuu hänelle kuulumattomiin.

Miksi Pietari sanoo noin? Koska kärsimys joka tulee noiden asioiden tähden ei ole Jumalan tahdon mukaista kärsimystä koska Jumala ei tahdo että teemme syntiä. Jumala ei tahtoisi että kärsimme synnin seurauksista koska Hän ei tahdo että tekisimme syntiä ja siksi niissä ei ole mitään kiitettävää – paremminkin hävettävää. Sillä kärsimys joka tulee syntien tähden on synnin hedelmää. Raamattu ei opeta sellaista että syntien tähden kokema kärsimys olisi kiitettävää. Raamattu ei opeta kiittämään Jumalaa silloin kun kärsimme sen vuoksi kun meitä piestään omien pahojentekojemme tähden. Pahojentekojen tähden kuuluukin kärsiä mutta Raamattu ei kehota silloin kiittämään vaan häpeämään.

Minusta Raamattu ei anna mitään arvoa synnin teoilla eikä korota niitä ja siksi Pietari selkeästi kysyy mitä kiitettävää siinä on jos kärsitte syntienne tähden? Ei mitään. Jotkut saattavat ajatella että no se piekseminen syntien tähden voi johtaa parannukseen ja siksi syntien tähden kärsimyskin olisi kiitettävää mutta Pietari ei ajatellut niin. Pietari ei kehota kiittämään synnin tähden kärsimisestä koska silloin kiittäisimme syntiemme seurauksesta.

Pietari ei siis kehota kiittämään syntiemme tähden tulevasta kärsimyksestä vaikka Jumala salliikin ne meille. Ei kaikki mitä Jumala sallii meille tapahtuvan ole kiitettävää koska Jumala sallii myös vääryyden tapahtuvan vielä määräajan. Ei ole mitenkään arvokasta ja arvostettua Jumalan silmissä kärsiä synnin seurauksista vaan se on synnin palkka. Jumala ei kuitenkaan arvosta sellaista kärsimystä eikä Hän siksi odota että Häntä kiiteltäisiin asiasta jota Hän ei arvosta. Synnistä ja kärsimyksestä joka tulee syntiemme kautta tulee paremminkin hävetä Jumalan edessä.

Raamattu opettaa selkeästi mitä on Jumalan tahdon mukainen kärsimys. Mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa. (1.Pie.4:16). Sillä se on armoa, että joku omantunnon tähden Jumalan edessä kestää vaivoja, syyttömästi kärsien (1.Pie.2:19). Jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte kärsiä, niin se on Jumalan armoa (1.Pie.2:20). Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne. (1.Pie.4:14). Niin he lähtivät pois neuvostosta iloissaan siitä, että olivat katsotut arvollisiksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden (Apt.5:41).

Jumalan tahdon mukaista kärsimystä ja kiitettävää kärsimystä on se kun saamme kärsiä kristittyinä – Jeesuksen nimen tähden syyttöminä mihinkään pahaan (Jumalan silmissä). On arvokasta ja etuoikeus kärsiä kristittynä Jeesuksen nimen tähden. Raamattu opettaa että kun kärsimme kristittyinä niin meidän ei tule hävetä (niin kuin synnistä kärsiessämme tulisi) vaan meidän tulee kiittää siitä osasta (kristitty) Jumalaa. Paavali ja Siilas kärsivät nimenomaan kristittyinä ja siksi he kiittivät siitä Jumalaa – he kiittivät heidän osastaan (kristittyinä) ja siitä että he olivat arvollisia kärsimään vaivaa syyttöminä Jeesuksen nimen tähden.

jukka1954 kirjoitti: Mitä sitten minulle tapahtuu väärien lakien, pahojen ihmisten aiheuttamien tekojen tai mullistusten kautta tms niin kiitän niistä Jumalaa, koska Hän kaikkivaltiaana sallii ne minulle. Niillä on tarkoituksensa vaikka en nyt sitä ymmärtäisikään.

Tästä olen eri mieltä. Niin kuin edellä tuli esille niin Raamattu ei kehota kiittämään kaikesta kärsimyksestä vaan Jumalan tahdon mukaisesta. Siksi tämä kommenttisi Jukka ilman tarkennusta on epäraamatullinen. Sillä Raamattu ei opeta kiittämään siitä jos kärsimme esimerkiksi syntiemme tähden. Eli Jos joku tekee sinulle pahaa siksi että olet itse toiminut Jumalan tahdon vastaisesti (eikä siksi että olet kristitty) niin Raamattu ei opeta kiittämään sellaisesta kärsimyksestä.

Samoten Raamattu ei opeta meitä kiittämään siitä että kärsimme pahoista Jumalan tahdon mukaisista laeista tai teoista. Mitä kiitettävää niissä on? Miksi ihmeessä kiittäisimme Jumalaa pahojen ihmisten teoista? Sen sijaan Raamattu opettaa kiittämään siitä kun saamme kärsiä syyttöminä Jeesuksen nimen vuoksi. Raamattu opettaa meitä kiittämään ja ylistämään Jumalaa kristityn osasta ja siitä että saamme ja meille on suotu oikeus kärsiä vaivaa Kristuksen nimen vuoksi Hänen esimerkkiään seuraten. Siitä meidän tulee kiittää ja ylistää Jumalaa ei siitä että Jumala sallii meidän kokea synnin tekoja.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Lily » 11. Loka 2015 15:42

Eikös Aadamin synti ollut se, että hän antoi pois Jumalan antaman osan itsensä ja paratiisin hallitsijana viettelevän naisen tähden. Eevan lankeamiseen tarvittiin yliluonnollinen ja Aadamin lankeamiseen vain nainen :)

Sama touhu on sitten jatkunut jo kohta 6000 vuotta, no ehkä kohta tulee loppu siihen niin kuin kaikkeen
muuhunkin ikävään kun Jeesus palaa takaisin :)
Lily

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Loka 2015 15:44

Kuten jo sanoin Toni, ymmärrämme tämän asian (eräiltä osin) eri tavoin. En pidä asiaa vakavana niin kauan, kun ette yritä kammeta Jumalaa pois valtaistuimeltaan (siinä satuttaa vain itsensä). Minulle otsikkoasiassa käsitelty kysymys on kirkas ja selvä: Jumala hallitsee ja hallitsee juuri nyt. Loppua kohden kuljettaessa Hänen suvereeni hallitusvaltansa pyritään kieltämään samoin kuin Hänen Sanansa arvovalta murentamaan. Kummassakin ennustusten mukaan onnistutaan, mutta ei sentään aivan kokonaan. Jumalalla on aina ollut, on nyt ja on loppuun asti jäännös, joka tunnustaa Jeesuksen kaikkivaltiuden "...kirkkaudella ja kunnialla sinä [Jumala] hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet [Jeesuksen] hallitsemaan kättesi tekoja" (Hebr. 2:7b) ja "Herra on pystyttänyt istuimensa taivaisiin, ja hänen kuninkuutensa hallitsee kaikkia" (Ps.103:19). Tosin jo aikaisemmin sanoin jossain tekstissäni, että minulla on tämä usko, että Hän hallitsee koko kaikkeutta nyt, mutta jos valtikka on lähtenyt Hänen kädestänsä eikä Hän istu Isänsä oikealla puolella valtaistuimella, niin olen väärässä (toivottavasti tuossa ei ollut mukana paljolti itsesääliä, se kun aina toisinaan nostaa minussa päätään).

Tästä asiasta en haluaisi jatkaa kovasti keskustelua. Ymmärrän, ettei toisin asian näkevät tarkoita pahaa Jeesukselle, mutta nämä kirjoitukset tuntuvat kovin pahoilta minun sydämessäni. Koen, että ne loukkaavat minun Herrani kuninkaallista kunniaa ja valtasuuruutta ja Jeesus tietää, että puhun nyt totta: näin koen. Toivottavasti ymmärrätte edes osaksi minua, että jos hyväksyn näkemyksen, ettei Jumala hallitse nyt, niin "luovutan" osan Hänen hallintavallastaan Saatanalle.

Jatkan kirjoittamista toisten otsikkojen alla tällä hyvällä foorumilla ja toivotan koko sydämestäni kaikille veljilleni ja sisarilleni Jeesuksen armon ja varjeluksen osallisuutta - ja teidän kanssanne sen uskon olevankin.
Jukka

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Loka 2015 16:25

jukka1954 kirjoitti:Kuten jo sanoin Toni, ymmärrämme tämän asian (eräiltä osin) eri tavoin. En pidä asiaa vakavana niin kauan, kun ette yritä kammeta Jumalaa pois valtaistuimeltaan (siinä satuttaa vain itsensä). Minulle otsikkoasiassa käsitelty kysymys on kirkas ja selvä: Jumala hallitsee ja hallitsee juuri nyt. Loppua kohden kuljettaessa Hänen suvereeni hallitusvaltansa pyritään kieltämään samoin kuin Hänen Sanansa arvovalta murentamaan. Kummassakin ennustusten mukaan onnistutaan, mutta ei sentään aivan kokonaan. Jumalalla on aina ollut, on nyt ja on loppuun asti jäännös, joka tunnustaa Jeesuksen kaikkivaltiuden "...kirkkaudella ja kunnialla sinä [Jumala] hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet [Jeesuksen] hallitsemaan kättesi tekoja" (Hebr. 2:7b) ja "Herra on pystyttänyt istuimensa taivaisiin, ja hänen kuninkuutensa hallitsee kaikkia" (Ps.103:19). Tosin jo aikaisemmin sanoin jossain tekstissäni, että minulla on tämä usko, että Hän hallitsee koko kaikkeutta nyt, mutta jos valtikka on lähtenyt Hänen kädestänsä eikä Hän istu Isänsä oikealla puolella valtaistuimella, niin olen väärässä (toivottavasti tuossa ei ollut mukana paljolti itsesääliä, se kun aina toisinaan nostaa minussa päätään).

Tästä asiasta en haluaisi jatkaa kovasti keskustelua. Ymmärrän, ettei toisin asian näkevät tarkoita pahaa Jeesukselle, mutta nämä kirjoitukset tuntuvat kovin pahoilta minun sydämessäni. Koen, että ne loukkaavat minun Herrani kuninkaallista kunniaa ja valtasuuruutta ja Jeesus tietää, että puhun nyt totta: näin koen. Toivottavasti ymmärrätte edes osaksi minua, että jos hyväksyn näkemyksen, ettei Jumala hallitse nyt, niin "luovutan" osan Hänen hallintavallastaan Saatanalle.

Jatkan kirjoittamista toisten otsikkojen alla tällä hyvällä foorumilla ja toivotan koko sydämestäni kaikille veljilleni ja sisarilleni Jeesuksen armon ja varjeluksen osallisuutta - ja teidän kanssanne sen uskon olevankin.

En ole missään kohden yrittänyt kammeta Jumalaa pois Hänen valtaistuimeltaansa. Hän hallitsee aina kaikkea eikä mitään tapahdu koskaan Hänen sitä sallimattaan. On ihmeellistä ettet näe sitä että esimerkiksi minä näen näin. No sinä saat nähdä asian niin kuin haluat mutta se on väärä syytös jos sanot että yritän kammeta Jumalaa pois Hänen valtaistuimeltaan. Sillä se että Raamattu ei opeta kiittämään synnin teoista ei millään tapaa tarkoita sitä etteikö Jumala hallitsisi.

Luuk.4:5 Ja perkele vei hänet korkealle vuorelle ja näytti hänelle yhdessä tuokiossa kaikki maailman valtakunnat
4:6 ja sanoi hänelle: "Sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, [i]sillä minun haltuuni se on annettu
, ja minä annan sen, kenelle tahdon.[/i]

Raamattu opettaa että maailma on annettu saatanan haltuun määräajaksi. Tämäkään ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö Jumala hallitsisi kaikkea. Kyllä Hän hallitsee ja Hänen sallimattaan ei tapahdu mitään pahaa. Jos Jumala ei olisi sallinut saatanan ottaa maailmaansa haltuun määräajaksi niin ei hän olisi sitä saanut.

Mielestäni on tietynlaista Jeesuksella "lyömistä" sanoa että "Koen, että ne (minun kirjoitukset) loukkaavat minun Herrani kuninkaallista kunniaa ja valtasuuruutta ja Jeesus tietää, että puhun nyt totta".

Tuo on siksi minusta Jeesuksella lyömistä että esität vahvasti ja tunteellisesti sen että minun näkemykseni loukkaa Jeesuksen kunniaa mutta et osoita mikä esimerkiksi edellisessä viestissäni jossa perustelin asian Raamatulla oli väärin. Perusteeton vetoaminen siihen että Jeesuksen kunniaa loukataan on mielestäni vääränlaista "Jeesuksella löymistä".

Minä pyrin perustelemaan näkemykseni Raamatun eli Jeesuksen sanalla. Raamattu itse sanoo että "mitä kiitettävää siinä on, jos te olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden piestään?" (1.Pie.2:20). ja "älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin; mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa." (1.Pie.4:15-16).

Pietarin opetuksesta saan selkeästi sellaisen kuvan ettei syntien tähden tuleva kärsimys ole kiitettävää - vaikka Jumala sallii senkin meille. Saan myös sen kuvan että syntien tähden kärsimisestä tulee hävetä eikä kiittää. Sen sijaan meidän tulee kiittää ja ylistää Jumalaa kun saamme kärsiä kristittyinä - Kristuksen nimen tähden - Kristuksen esimerkkiä seuraten.

Miten ihmeessä tämä loukkaa Jeesuksen kunniaa? Eikö se paremminkin kirkasta Kristuksen kunniaa ettemme kiitä Häntä sellaisista asioista joita Hän itsekkin vihaa (laittomuus - Hebr.1:9) vaikka Hän salliikin sellaisen vielä tapahtua maailmassa. Vaan kiitämme Häntä siitä että olemme kristittyinä arvollisia kärsimään Hänen nimensä tähden syyttöminä niin kuin Hän - Hänen esimerkkiään seuraten.

Toivotan myös sinulle Jukka Jumalan siunausta ja armoa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Loka 2015 16:59

Eiköhän tässä kohtaa kannata sanoa kuten puhemies eduskunnassa,että.....ei tule lisäpuheenvuoroja ja tämä asia on loppuunkäsitelty.

Aina jossain vaiheessa tulee vaihe ,jolloin se kirkkaus ja kunnia ja loisto alkaa kadota ja tilalle tulee muu ......Asianomaiset pohtivat tätä asiaa hyvin ja monelta kantilta ja jos joku ensikertalainen pohtii samaa asiaa ja lukee tätä ketjua niin ....alkupyörtymisen jälkeen varmaankin ymmärtää tämän asian ja monien muiden asioiden moninaisuuden kun asia liittyy Jumalaan .Samantyylisiä asioita lie aika liuta ,mitkä on herättäny puhetta esim Jumalan käskyn ympärillä ..Älä Tapa .
Kuitenkin VT puolella mentiin välillä ja tapettiin urakalla.

Mutta se on taas omakertomuksensa se .
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Loka 2015 17:14

Mr Kerimäki kirjoitti:Eiköhän tässä kohtaa kannata sanoa kuten puhemies eduskunnassa,että.....ei tule lisäpuheenvuoroja ja tämä asia on loppuunkäsitelty.

Aina jossain vaiheessa tulee vaihe ,jolloin se kirkkaus ja kunnia ja loisto alkaa kadota ja tilalle tulee muu ......Asianomaiset pohtivat tätä asiaa hyvin ja monelta kantilta ja jos joku ensikertalainen pohtii samaa asiaa ja lukee tätä ketjua niin ....alkupyörtymisen jälkeen varmaankin ymmärtää tämän asian ja monien muiden asioiden moninaisuuden kun asia liittyy Jumalaan .Samantyylisiä asioita lie aika liuta ,mitkä on herättäny puhetta esim Jumalan käskyn ympärillä ..Älä Tapa .
Kuitenkin VT puolella mentiin välillä ja tapettiin urakalla.

Mutta se on taas omakertomuksensa se .

Mielestäni tätä ketjua ei kannata sulkea - ainakaan vielä. Sillä tämä on todella tärkeä aihe ja tähän saattaa tulla vielä hyviä ja uusia näkemyksiä aiheesta.

Kun VT:n puolella vanhan liiton seurakunta toteutti rangaistuksia Jumalan säätämien käskyjen mukaan niin he eivät silloin tehneet syntiä kun esimerkiksi langettivat kuolemantuomion Jumalan säätämyksen mukaan. Älä tapa tarkoitti sitä ettei kukaan saanut tappaa toista oman mielensä mukaan - mutta seurakunnalla oli oikeus langettaa Jumalan antama ja määräämä kuolemantuomio tietyistä synneistä. Koska kuolemanrangaistus oli Jumalan käsky ei sen toteuttaminen seurakunnan taholta ollut VT:n aikaan syntiä ja synnin kautta toimimista.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Loka 2015 19:14

Kiitoksia kaikille kirjoituksistanne.

Lainaus PP:n kotisivuilta:

https://www.kotipetripaavola.com/lopuna ... paus3.html

”Ilm 9:
13 ¶ Ja kuudes enkeli puhalsi pasunaan; niin minä kuulin äänen tulevan kultaisen alttarin neljästä sarvesta, Jumalan edestä,
14 ja se sanoi kuudennelle enkelille, jolla oli pasuna: "Päästä ne neljä enkeliä, jotka ovat sidottuina suuren Eufrat-virran varrella".
15 Silloin päästettiin ne neljä enkeliä, jotka hetkelleen, päivälleen, kuukaudelleen ja vuodelleen olivat valmiina tappamaan kolmannen osan ihmisistä.

Ilmestyskirjan yhdeksännestä luvusta käy ilmi, että Jumalan enkeleillä on valta pidättää asioita. Jumalan kuudes enkeli sai Jumalalta käskyn päästää vapaaksi neljä sidottuna olevaa enkeliä (kapinallisia ja langenneita enkeleitä), jotka erilaisten asioiden kautta saavat aikaan maapallon kolmannen osan ihmisten kuoleman.”

Olen samaa mieltä, ja mielestäni tuossa kohdassa puhutaan toisesta "voi!"-huudosta eli tuossa Raamatun kohdassa Jumalan tahto ( kuudes pasunatuomio: eli kuudes enkeli tulee puhaltamaan kuudenteen pasunaan ja joka tulee sitten ymmärtääkseni johtamaan siihen, että kuudes vihan malja tullaan vuodattamaan maan päälle) on se, että neljä pahaa enkeliä tullaan päästämään vapaaksi "jotka ovat sidottuina suuren Eufrat-virran varrella" ja tuo tapahtuma tulee sitten lopulta johtamaan siihen että maailmassa tulee tuolloin syttymään suursota ja sen seurauksena tulee maailmassa kuolemaan kolmas osa ihmiskunnasta joka sinä aikana maanpiiriä asuttaa.
Mutta jäljelle jääneet ihmiset eivät tule tekemään "parannusta murhistaan eikä velhouksistaan eikä haureudestaan eikä varkauksistaan" (ilm. 9:21).

Vai mitä mieltä te muut olette tuosta Raamatun kohdasta eli kuinka selitätte ja ymmärrätte tuon kohdan mitä siinä meille kerrotaan? Kiitos oikein paljon vastauksistanne.

Jumalan siunausta ja varjelusta kaikille teille rakkaat foorumilaiset.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Loka 2015 22:28

Vielä hetkeksi paluu käsiteltävään asiaan.
Toni, kirjoitit: "No sinä saat nähdä asian niin kuin haluat mutta se on väärä syytös jos sanot että yritän kammeta Jumalaa pois Hänen valtaistuimeltaan". En kohdistanut tekstiäni henkilökohtaisesti Sinuun tai en ainakaan tarkoittanut niin tehdä (lausua väärää tuomiota). Me lähestymme tätä asiaa eri näkökulmasta kuten olen sanonut. Näkemyserostamme huolimatta arvostan Sinua rakkaana veljenäni ja sanoin kerran ennen näitä kirjoituksiamme mm. PP:lle, että pidän suuresti kirjoituksistasi ja ne ovat siunanneet minua. Minun allekirjoitukseeni liitetty teksti puhuu selvää kieltä suhtautumisestani syntiin ja ennen kaikkea se kertoo Jumalan suhtautumisesta syntiin.

En näemmä osaa ilmaista oikein sitä, mitä pyrin esille tuomaan. Puhun Jeesuksen hallintavallasta joka on mielestäni kiistaton. Hänessä pysyy kaikki voimassa ja koossa. Jos Hän vetää koko kaikkeutta koossa pitävän sanansa pois (Kol. 1:16-17), niin lakkaamme silmänräpäyksessä olemasta. Hän ei tietenkään niin tee vaan toteuttaa uskollisesti sanansa, joka sisältää suuria lupauksia vanhurskaille ja iankaikkisia tuomioita jumalattomille. Hän loi kerran sanallaan kaiken tyhjästä ja samalla sanalla Hän kerran hävittää kaiken (Hebr. 1:10-12), luodakseen sitten uudet taivaan ja uuden maan, jossa vanhurskaus asuu. Sitä me odotamme toivossa ja hetkittäin ikävöin täältä sinne.

Muistetaan eri puolilla maailmaa kärsivää seurakuntaa. Saakoon Jumala valmistaa meitä ahdingon aikoihin, jotka mahdollisesti kohtaavat tätä maata. Uskon, että pakolaisvirta maahamme on Jumalan puhetta meille uskoville. Hyvää yötä, Jeesus myötä.
Jukka

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu