Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tuleeko synnistä kiittää Jumalaa

ViestiKirjoittaja Jukka » 09. Loka 2015 20:07

vaisuliini kirjoitti:Eikö tuhlaajapojan nälkä ole vertauskuva?
Nälkä = hengellinen nälkä tai hengellinen tyhjyys?

Luulen, että olet vaisuliini lähempänä vertauksen ydintä kuin monet pitkiä "teologisia" selityksiä kirjoittavat. Siitä lähtien, kun ihminen karkoitetiin pois paratiisista on hänen sisimmässään ollut jumalakaipuu. Sen janon sammuttamiseen on haettu tyydytystä maailman tarjoamista huveista (irstaasta elämästä) ja epäjumalanpalveluksesta (sikojen ruokakaukaloilta).

Itse ymmärrän Jeesuksen tässä vertauksessa kuvaavan Israelia (vanhempi veli) ja pakanoita (nuorempi veli). Herra kertoi useamman saman tyyppisen vertauksen juutalaisille (esimerkiksi viinitarhasta). En tässä yritä selittää Jeesuksen vertausta sen syvällisemmin, mutta kertomuksesta huomaan, että vanhempi veli ei ymmärtänyt asemaansa isänsä talossa vaan suuttui isälleen irstaatti eläneen veljensä hyväksymisestä jälleen perheenjäseneksi (puhtaiden juhlavaatteiden ja sormuksen kera). Nuorempi veli otettiin takaisin sisälle taloon, vanhempi lähti ulos talosta eikä ole tähän päivään mennessä palannut takaisin.

Mitä tämän otsikon alla tapahtuvaan keskusteluun tulee niin kaikki kärsimyksemme ei johdu meidän tekemästä synnistä. Sokeana syntynyt mies kärsi paljon, mutta Jeesus sanoi, ettei hän tehnyt syntiä eikä hänen vanhempansa. Joosefin kärsimykset Egyptissä eivät johtuneet synnistä vaan niiden kautta Jumala valmisti häntä suureen tehtävään pitääkseen Aabrahamin jälkeläiset elossa, joista kerran oli syntyvä maailman Vapahtaja. Joonatanin poika tippui 5-vuotiaana palvelijan sylistä portaissa ja ranmautui. Pahan voimat aiheuttivat Jobille suuria kärsimyksiä ja menetyksiä hän sanoi: "Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi!"

Minä olen ymmärtänyt Raamatusta, että Jumala hallitsee ja johtaa historian kulkua. Kaikki on alistettu Jeesuksen jalkojen alle, vaikka me emme näekkään vielä kaikkea Hänen jalkojensa alle alistetuksi. Koska minua ei voi kohdata mikään Jumalan sallimatta niin miksi en voisi kiittää kaikesta, minkä Hän kohdalleni sallii? Kaikki ei ehkä koidu minun parhaaksi mitä tapahtuu (miksi pitäisi minun parhaaksi tapahtua), mutta Hänen valtakuntansa parhaaksi kaikki kääntyy. Hän hallitsee kaikkeutta. Mitään ei ole jätetty sattumien varaan eikä yksikään synnintekijä koske vähäisimpäänkään Jumalan lapseen Isän sitä sallimatta. Näin minä uskon ja tätä uskoa on vaikea minulta pois ottaa niin kauan kuin hallitsijan valtikka on Herran Jeesuksen kädessä ja se totisesti on.
Jukka

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Loka 2015 20:11

Jos saatanan pitämisessä vapaalla jalalla on jotakin hyötyä, hyvää ja tärkeää sekä positiivista Jumalalle, niin se olisi sama asia kuin Jumala pitäisi synnin tekoja hyödyllisinä, hyvinä, tärkeinä sekä positiivisina, koska näitä tekoja saatana tekee vapaalla jalalla ollessaan. Raamatun mukaan saatanassa ei ole mitään hyvää, vaikka hän onkin vapaalla jalalla:

Petri, oletko samaa mieltä jos väitän, että jos minä jätän omaan elämääni jonkun synnin niin se tarkoittaa sitä, että minä silloin jollain tapaa pidän siitä synnistä?

Tai jos väitän, että jos Petrin mielestä jokin asia on äärettömän paha sen takia että se saa pahaa aikaan niin Petri myös tuhoaa tämän pahan jotta se ei tekisi enää pahaa.
Joel.A

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Loka 2015 20:58

Olen minäkin seurannut tätä keskustelua mielenkiinnolla ja olen hiukan ymmälläni siitä ettei yksimielisyyttä tahdo oikein ilmeisesti löytyä nyt näistä puheena olevista asioista.

Joh. ilm. 17:

12. Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ovat kymmenen kuningasta, jotka eivät vielä ole saaneet kuninkuutta, mutta saavat vallan niinkuin kuninkaat yhdeksi hetkeksi pedon kanssa.

13. Näillä on yksi ja sama mieli, ja he antavat voimansa ja valtansa pedolle.

14. He sotivat Karitsaa vastaan, mutta Karitsa on voittava heidät, sillä hän on herrain Herra ja kuningasten Kuningas; ja kutsutut ja valitut ja uskolliset voittavat hänen kanssansa."

15. Ja hän sanoi minulle: "Vedet, jotka sinä näit, tuolla, missä portto istuu, ovat kansoja ja väkijoukkoja ja kansanheimoja ja kieliä.

16. Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa.

17. Sillä Jumala on pannut heidän sydämeensä, että he täyttävät hänen aivoituksensa, yksimielisesti, ja antavat kuninkuutensa pedolle, kunnes Jumalan sanat täyttyvät.

18. Ja nainen, jonka sinä näit, on se suuri kaupunki, jolla on maan kuninkaitten kuninkuus."

Tuosta yllä olevasta Raamatun kohdasta tulisi mieleen se, että Jumala hallitsee myös kaikkea pahaa/pahuutta maailmassa ja että Jumala toimii myös pahan joukkojen kautta niin että Jumalan tahto toteutuu (esim. Jumalan tuomio). Eikö siinä lue että he (pahuus, pahan joukot) täyttävät hänen eli Jumalan aivoitukset, vai kuinka ymmärrätte tuon kohdan?

Kuinka Petri näet tuon asian voisiko asia olla näin kuten sanoin? Vai kuinka tulkitset tuon Raamatun kohdan ja eritoten siis juuri tuon alleviivaamani kohdan?

Siinä lukee myös että Jumala on pannut heidän (pahan joukot) sydämeensä eli kuinka tulkitsette tuon kohdan mitä tuo mielestänne tarkoittaa?

Kyllä muutkin saavat mielellään kommentoida tätä asiaa ja tuota laittamaani Raamatun kohtaa, kiitos paljon kaikille.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Loka 2015 21:49

Joel:

Ensimmäinen kysymys on monitahoinen, koska joku voi pitää siitä synnistä, jonka jättää elämäänsä sekä toinen ei pidä siitä synnistä, jonka jättää elämäänsä, mutta ei kykene voittamaan sitä jne. Jumala ei pidä synnistä, vaikka sallii sen olemassaolon tässä ajassa, mutta Uudessa Jerusalemissa ei ole enää syntiä.

Uskovana en tuhoa murhaajia enkä pedofiilejä jne., vaikka he tekevät pahaa. Jumala aikanaan heittää heidät iankaikkiseen kadotukseen, jos he eivät tee parannusta. Tämä on Jumalan tapa hoidella synti ja minä jätän sen Hänelle.

Pekka:

Jumala ei voi tehdä syntiä se on Raamatun opetus. Raamatun kokonais- ja hengellisen opetuksen valossa ymmärrän Jumalan sallivan sen, että kymmenen kuningasta vihaavat porttoa ja polttavat hänet tulessa sekä he antavat kuninkuutensa pedolle ja näin Jumalan ennalta tiedetty ja ilmoitettu ilmoitus toteutuu.

Jumala hallitsee kaikkea pahuutta ja pahaa maailmassa, sillä ilman Jumalan sallimusta ei tapahdu mitään pahaa. Jumala ei kuitenkaan ohjaa ja toimi pedon ja antikristuksen kautta, vaan sallii heidän määräaikansa tehdä pahuutta kunnes tuomitsee heidät. Jos Jumala toimisi toteuttaen pahuutta pedon kautta, niin olisiko se reilua heittää peto kadotukseen? Silloinhan Jumala olisi pedon pahuuden takana. Jumalassa ei ole kuitenkaan pahuutta, eikä toimi pedon kautta, vaan salli sen toimia määräaikansa.

Raamattu on hengellinen kirja, joka pitää ymmärtää hengellisesti, ja jos emme ymmärrä sitä hengellisesti, niin voimme tehdä Jumalasta pahan, joka toimii maailmassa pahuuden kautta. Minä en uskaltaisi edes leikitellä tällaisen asian kanssa, sillä Jumala ei toteuta tahtoaan pahuuden kautta, vaan sallii sen määräaikaan asti, jolloin kaikki pahuus saa iankaikkisen tuomion.

2 tess 2:
8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

Tämäkin tulee ymmärtää hengellisesti, että Jumala sallii eksytyksen, eikä lähetä saatanan vaikutuksesta tapahtuvaa valheen voimaa kaikilla vääryyden viettelyksillä, vaan sallii sen tulemuksen. Kuinka Jumala voisi tuomita ketään, jos Hän itse lähettäisi saatanallisen eksytyksen? Kyllä meidän tulee ymmärtää Raamattua hengellisesti, sillä muutenhan voimme tehdä Jumalasta saatanallisen eksytyksen lähettäjän. Minua ahdistaa sellainen ajatus, jossa uskotaan, että Jumala toteuttaisi pahaa lähettämällä eksytyksen maan päälle. Jumala on hyvä Jumala, joka lähetti Jeesuksen tekemään tyhjäksi perkeleen teot. Se kertokoon kaiken siitä mitä Jumala tekee.

Nyt on aika sanoa hyvää yötä ja valmistautua huomiseen päivään. Viikonloppuna ja ensi viikolla on kiireitä, joten pääsen tänne harvakseltaan, ennen kuin kiireet helpottavat.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Loka 2015 22:00

Ok, kiitos Petri vastauksestasi. Ehkä väsyneenä selitin vähän huonosti, mutta sitä en todellakaan ole tarkoittanut että Jumala olisi pedon pahuuden takana, enkä mielestäni niin edes kirjoittanutkaan. En ikinä voisi tuollaista edes kirjoittaakaan mutta joka tapauksessa siis kysymys on Jumalan sallimuksesta kun esim. tämä tulee aikanaan toteutumaan maan päällä: "Sillä Jumala on pannut heidän sydämeensä, että he täyttävät hänen aivoituksensa".

Jumalan siunausta sinulle Petri huomiseen koitokseesi ja hyvää yötä sinulle ja kaikille muillekin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Loka 2015 22:30

Otetaas uudestaan.

Petri kirjoittaa: Ensimmäinen kysymys on monitahoinen, koska joku voi pitää siitä synnistä, jonka jättää elämäänsä sekä toinen ei pidä siitä synnistä, jonka jättää elämäänsä, mutta ei kykene voittamaan sitä jne. Jumala ei pidä synnistä, vaikka sallii sen olemassaolon tässä ajassa, mutta Uudessa Jerusalemissa ei ole enää syntiä.

Uskovana en tuhoa murhaajia enkä pedofiilejä jne., vaikka he tekevät pahaa. Jumala aikanaan heittää heidät iankaikkiseen kadotukseen, jos he eivät tee parannusta. Tämä on Jumalan tapa hoidella synti ja minä jätän sen Hänelle.

Petri, oletko samaa mieltä jos väitän, että jos minä säästän tuhoamisen sijaan itse rakentamani talon joka on vuosien varrella mennyt täysin homeeseen niin se tarkoittaa sitä, että siinä hometalossa on tällöin minulle jotain joka saa sen tuhoamisen sijaan säästämään?

otan varmuuden vuoksi vielä toisen samanlaisen esimerkin jotta ajattelsit näitä asioita ihan vain loogisesti.

Oletko samaa mieltä jos väitän, että jos jätän elämääni koiran joka on aivan hirvittävän paha ja siinä ei ole mitään hyvää minulle, mutta kuitenkin sen säästän niin eikö tässä koirassa ole vielä jotakin minulle hyvää mikä saa minut hävittämisen sijaan pitämään sen?

Tai jos väitän, että jos Petrin mielestä jokin asia on äärettömän paha (robotti) sen takia että se saa pahaa aikaan niin Petri myös tuhoaa tämän pahan jotta se ei tekisi enää pahaa.

.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Loka 2015 23:24

Tuli viel sellainen mieleen.

Petri, kuvitellaan vielä että sinä olisit tämän uskonaskeleen perustaja ja ainut hallitsija. Sinulla on myös sellainen ajatus että ääretömässä pahassa ei ole mitään hyvää. Nyt tämä ääretön paha riehuu, tuhoaa, eksyttää jne muita foorumilaisia minkä kerkee. Mitä teet. annatko tälle äärettömän pahalle heti nyt ikuisen porttikiellon kera vai annatko tämän vain olla ja tehdä tuhojaan kanssa keskustelijoissa?

Minä uskon vakaasti, että heitätä sellaisen heti nyt pihalle porttikieltojen kera, jotta se ei enää eksyttäsisi ja tuhoaisi lisää ihmisiä, eikö vain?

Ajatteles nyt Jumalaa. Hän on koko maailman Luoja ja hallitsija sekä täydellinen hyvyys joka vihaa täydellistä pahaa ja hän ei hallitsijana anna kuitenkaan täydelliselle pahuudelle porttikieltoa tähän maailmaan vaan pikemminkin antaa jopa tietynlaiset valtuudet tehdä pahaa ihmisten keskuudessa.

Mitä tämä nyt loogisesti ajateltuna tarkoittaa? Minusta paholaisella ja sen teoilla on jotakin hyvää tarkoittavaa merkitystä Jumalalle jos kerta hän ei ole saanut vielä porttikieltoa vaa pikemminkin on saanut jopa tietynlaisen valtuudet (hyväksynnän) tehdä pahaa täällä. Eikös vain?
Joel.A

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Loka 2015 09:30

Outo keskustelu jota pyöritetään niin ettei peräs pysy :)

Itselle nousi vielä illalla ennen nukkumaan menoa tuo "kiittäkää joka tilassa vai joka tilasta" Tuli mieleen että voi sitä toki kiittää siitä tilastakin, jonka ymmärrän sillätavalla, että päästessäni Jumalan armosta pois synnin riivauksesta, kiitän Jumalaa siitä että pelasti mut turvaan niin kuin "tulesta temmaten" :) ja samalla pyytää anteeksi Jumalalta ja läheisiltä esim haavoja jotka mahdollisesti aiheutti läheisilleen synnissä rypiessään.Aloituksen kysymys oli "tuleeko synnistä kiittää Jumalaa" ...en edelleenkään voi kuvitella että siitä synnistä tulisi kiittää, vaan siitä että ihmisen/ihmisten silmät avautuu ymmärtäessään synnin merkityksen ja tuhoavan vaikutuksen.Miten tämä voi olla näin vaikeaa :) Voi olla että en ihan pääse samoille "aalloille" toisten kanssa :crazy:
systeri

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Loka 2015 11:58

systeri kirjoitti:Outo keskustelu jota pyöritetään niin ettei peräs pysy :)

Itselle nousi vielä illalla ennen nukkumaan menoa tuo "kiittäkää joka tilassa vai joka tilasta" Tuli mieleen että voi sitä toki kiittää siitä tilastakin, jonka ymmärrän sillätavalla, että päästessäni Jumalan armosta pois synnin riivauksesta, kiitän Jumalaa siitä että pelasti mut turvaan niin kuin "tulesta temmaten" :) ja samalla pyytää anteeksi Jumalalta ja läheisiltä esim haavoja jotka mahdollisesti aiheutti läheisilleen synnissä rypiessään.Aloituksen kysymys oli "tuleeko synnistä kiittää Jumalaa" ...en edelleenkään voi kuvitella että siitä synnistä tulisi kiittää, vaan siitä että ihmisen/ihmisten silmät avautuu ymmärtäessään synnin merkityksen ja tuhoavan vaikutuksen.Miten tämä voi olla näin vaikeaa :) Voi olla että en ihan pääse samoille "aalloille" toisten kanssa :crazy:

Näin on Systeri kuten kirjoitat asia minustakin, hyvin outoa on tämä keskustelu. Mistä se sitten johtuu?

Minusta siitä ainakin että pitäisi tietää ja tuntea kaikki Jumalan moninaiset aivoitukset ja Hänen tiensä jotka ovat meille suuremmilta osilta käsittääkseni kuitenkin salattu ja pimennossa ja kuitenkin yritämme pienillä aivoillamme ja aina vajavaisella ymmärryksellämme tuosta kaikesta jotakin ymmärtää ja myös kirjoittaa tänne foorumille.

Eikö siitä ikään kuin väkisinkin tule silloin tietynlaista sekametelisoppaa ja yksimielisyyttä ei tahdo löytyä monilta osin vaikka joistain asioista (Jumalan aivoituksista) pääsemmekin yhteisymmärrykseen näissä hyvin vaikeissa asioissa mitä tässä ketjussa on nyt yritetty yhdessä pohtia.

Voisiko tämä asia olla näin kuten yritin selostaa?

Naahum 1:

2. Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen. Herra kostaa vihollisilleen ja pitää vihaa vihamiehillensä.

3. Herra on pitkämielinen ja suuri voimassansa, mutta Herra ei jätä rankaisematta. Hänen tiensä käy tuulispäässä ja myrskyssä, ja pilvi on hänen jalkojensa tomu.

4. Hän nuhtelee merta ja kuivaa sen, ja kaikki virrat hän ehdyttää. Baasan ja Karmel kuihtuvat, ja Libanonin kukoistus kuihtuu.

5. Vuoret järkkyvät hänen edessänsä ja kukkulat sulavat. Hänen kasvojensa voimasta kohoaa maa, maanpiiri ja kaikki sen asuvaiset.

6. Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä.

Jer. 23:20 

Eikä Herran viha asetu, ennenkuin hän on toteuttanut ja täyttänyt sydämensä aivoitukset. Aikojen lopulla te tulette sen hyvin ymmärtämään.

Niin, tuossa yllä lukee muun muassa että Herran viha ei asetu "ennenkuin hän on toteuttanut ja täyttänyt sydämensä aivoitukset". Voimmeko me varmuudella tietää kaikki Jumalan aivoitukset niin kuin tietää tulisi?

Ja miten tulee ymmärtää tuo että Jumala "sallii" pahan voimien toimia tässä maailmanajassa hyvin monin eri tavoin? Tarkoittaako että Jumala "sallii" samaa asiaa kuin että Jumala "antaa luvan" saatanalle toimia joissain tietyissä asioissa, kuitenkin Jumalan tarkasti asettamissa rajoissa, niin että Jumalan tietyt moninaiset aivoitukset voivat tässä maailmanajassa toteutua?

Ja miten tulee ymmärtää nuo alla olevat Herran ja saatanan väliset keskustelut?

Job 1:

7. Niin Herra kysyi saatanalta: "Mistä sinä tulet?" Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Maata kiertämästä ja siellä kuljeksimasta".

8. Niin Herra sanoi saatanalle: "Oletko pannut merkille palvelijaani Jobia? Sillä ei ole maan päällä hänen vertaistansa; hän on nuhteeton ja rehellinen mies, pelkää Jumalaa ja karttaa pahaa."

9. Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Suottako Job pelkää Jumalaa?

10. Olethan itse kaikilta puolin suojannut hänet, hänen talonsa ja kaiken, mitä hänellä on; olet siunannut hänen kättensä työn, ja hänen karjalaumansa ovat levinneet ympäri maata.

11. Mutta ojennapa kätesi ja koske kaikkeen, mitä hänellä on: varmaan hän kiroaa sinua vasten kasvojasi."

12. Niin Herra sanoi saatanalle: "Katso, kaikki, mitä hänellä on, olkoon sinun käsissäsi; älä vain koske kädelläsi häneen itseensä". Ja saatana meni pois Herran edestä.

Job 2:

2. Niin Herra kysyi saatanalta: "Mistä sinä tulet?" Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Maata kiertämästä ja siellä kuljeksimasta".

3. Niin Herra sanoi saatanalle: "Oletko pannut merkille palvelijaani Jobia? Sillä ei ole maan päällä hänen vertaistansa; hän on nuhteeton ja rehellinen mies, pelkää Jumalaa ja karttaa pahaa. Vielä hän pysyy hurskaudessansa, ja sinä olet yllyttänyt minut häntä vastaan, tuhoamaan hänet syyttömästi."

4. Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Nahka nahasta; ja kaikki, mitä ihmisellä on, hän antaa hengestänsä.

5. Mutta ojennapa kätesi ja koske hänen luihinsa ja lihaansa: varmaan hän kiroaa sinua vasten kasvojasi."

6. Herra sanoi saatanalle: "Katso, hän olkoon sinun käsissäsi; säästä kuitenkin hänen henkensä".

7. Niin saatana meni pois Herran edestä ja löi Jobiin pahoja paiseita, kantapäästä kiireeseen asti.

Mitä sinä Petri vastaat noihin kysymyksiini tuossa yllä? Kiitos sinulle.

Ja myöskin kaikki te muutkin mitä vastaatte noihin kysymyksiini? Kiitos kaikille vastauksistanne.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 10. Loka 2015 14:54

Tutkimattomat ovat Herran tiet.
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu