PetriFB kirjoitti:Luuk 15:17 Niin hän meni itseensä ja sanoi: ‘Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yltäkyllin leipää, mutta minä kuolen täällä nälkään!
Jeesus opettaa tässä hengellisen vertauksen ja tuhlaajapoika muisti ja toi ensimmäiseksi esille isän leivän ja sitä kautta huolenpidon (Jeesus on elämän leipä ja Hänessä on Jumalan hyvyys ja huolenpito) ja ymmärsi kuolevansa nälkään. Minun mielestäni tässä kohdassa on selvä opetus Jumalan huolenpidosta ja hyvyydestä, joka veti tuhlaajapoikaa parannukseen ja nälkä oli synnin kapinan seuraus. Jos ei toimi ja elä Isän tahdossa niin näivettyy ja kuolee synnin kapinaan.
Minä ymmärrän tuon Jeesuksen antaman vertauken niin, että Jeesus halusi kertoa tuon vertauksen kautta sen, että niinkuin tuo isäntä oli armahtavainen ja laupias (kaiken synninteon jälken) niin on myös meidän Jumalamme myös ja nuin Hän myös toimii.
Minusta sinulla on tässä hieman jännää ja ristiriitaista tulkintaa. Minusta tuossa myös tulee selkeästi esille se, että ei poika tiennyt isän olevan armahtavainen ja laupias niinkuin me uskovat monesti myös ajattelemme synnin ryvittäminä (siksi tämä vertaus Jeesukselta). Eli kyllä tuossa on selkeä opetus Jumalan armahtavasta luonteesta ei siitä, että poikaa vetää parannukseeen isän hyvyys ja huolenpito.
Sekin voi vaikuttaa miten näemme Raamattua kuinka luemme ja ymmärrämme sitä. Jos uskoo Jumalan hyvyyteen, niin näkee Jumalan hyvyyden vetävän parannukseen, mutta jos uskoo synnin vaikuttavan ja vetävän parannukseen, niin silloin voi lukea ja ymmärtää asian, niin että synti tai synnin seuraus vetää parannukseen. Raamatun opetuksen mukaan Jumalan hyvyys vetää parannukseen, joka tulee myös tuhlaajapojan tarinan kautta esille
Minä uskon, että Jumalan hyvyys on aina takana kun Jumala vetää ihmistä parannukseen. Jumalan hyvyyttä on myös se, että Hän sallii perkeleen käydä meidän kimppuumme jos mikään muu ei oikein auta. Sekin on Jumalan hyvyyttä, että hän ei anna perkelleellä täysin vapaita käsiä. Myös sekin on Jumalan hyvyyttä, että hän koettelee meitä niinkuin Jobia vaikka se tapahtuikin saatanan kautta.