1 Kor 5:
1 ¶ Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
2 Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?
3 Sillä minä, joka tosin ruumiillisesti olen poissa, mutta hengessä kuitenkin läsnä, olen jo, niinkuin läsnäollen, puolestani päättänyt, että se, joka tuommoisen teon on tehnyt, on
4 -sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen-
5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
Tässä kohdassa saatanan haltuun hylättävä eli haureudessa, jossa eräs eli isänsä vaimon kanssa seksisuhteessa. Tämä eräs ei tässä kohdassa ollut tehnyt parannusta haureudestaan ja siksi Paavali sanoi, että hänet tulisi poistaa seurakunnan keskuudesta, koska hän eli haureuden synnissä. Tämä eräs haureudenharjoittaja oli itse oman syntisen tekonsa kautta ajanut itsensä tilanteeseen, jossa hänellä ei ollut enää oikeutta ja mahdollisuutta olla seurakunnan keskellä syntinsä tähden ja sanonta hyljättävä saatanan haltuun oli tarkoitettu seurakunnalle ettei seurakunta olisi enää yhteydessä tähän huorintekijään, sillä hän eli haureuden synnissä, eikä haureuden harjoittaja voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä siten olla seurakunnan keskuudessa haureutta harjoittaen.
Tämä huorintekijä oli ajanut itse itsensä saatanan haltuun haureuden synnin kautta ja seurakunnan tuli jättää hänet haureuteensa ja syntiinsä, koska hän ei halunnut tehdä parannusta. saatanan haltuun jättäminen lihan turmioksi tarkoittaa sitä, että hän synnissä rypiessään tuhoaa itseään sekä sitä toista osapuolta, mutta hän voi mennä itseensä ja ymmärtää tekevänsä syntiä, jolloin hän voi tehdä parannuksen ja pelastua iankaikkiseen elämään kun hän tekee parannuksen sekä hän tietysti silloin tulee pelastumaan myös kun Herran päivä koittaa.
saatanan haltuun jättäminen ei tarkoita sitä, että Jumala ulkoistaa likaisen työn saatanalle ihmisen pelastumiseksi, vaan sitä että synnintekijä katumattomuudessaan on synnin vallassa ja siten saatanan hallussa oman syntinsä ja katumattomuutensa takia, mutta voi pelastua tekemällä parannuksen synnistään. Synti ja synnissä rypeminen ei pelasta ketään, mutta parannuksen tekemisen kautta ihminen pelastuu ja synnintekijä saa armon ja pelastuksen.