Kristillinen reggae

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja toni t » 06. Elo 2011 21:24

Rauhaa.

Kaikki musiikki ei voi olla hengellistä jos musiikkiin liitetään hengelliset sanat. Eli musiikista itsestään ei tule Jumalan Hengen hedelmää vaikka siihen liitettäisiin hengellisiä sanoja jos musiikki muuten on vastoin Jumalan Henkeä. Hengellinen musiikki sisältää aina Jumalan Hengen hedelmien satoa.

Gal. 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

Hengellinen musiikki koostuu Hengen hedelmistä rauhallisesta, sävyisästä, iloisesta ja ystävällisestä melodiasta. Hengellinen eli Jumalan Hengen vaikuttama musiikki ei ole agressiivista ja riehakasta, sekavaa, mölinää, örinää, räminää jne..

Todael toi viestissään todella hyvin esille sen kuinka evankeliumia tulee viedä eteenpäin Jumalan tahdon mukaisissa vaunuissa. Esimerkiksi evankeliumia ja saatanan palvontaa ei tule kuljettaa samanlaisissa vaunuissa (musiikissa) sillä mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Musiikin kauttako??

Olin tänään koiran kanssa kävelyllä ja mietin ja rukoilin miten tämän asian saisi hyvin selitettyä niin mieleeni tuli Jeesus ja se miten Jeesus oli puettu. Herra Jeesus ei ollut puettu komeisiin ja koristeellisiin vaatteisiin vaan hänellä oli tavalliset köyhän miehen sen ajan vaatteet. Jeesus ei ollut sellainen näky josta juutalaiset olisivat sanoneet katsokaa meidän kuningaamme vaan Jeesus näytti maallisessa köyhyydessään juutalaisista halveksittavalta ei miltään ei varsinkaan kuninkaalta.

Jesaja. 53:2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
53:3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
53:4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana.

Herra Jeesus ei ulkoisesti miellyttänyt tämän maailman ihmisten silmä ja korvasyyhyä eikä se ollut tarkoituskaan. Herra Jeesus julisti evankeliumiaan köyhän asussa sillä Jumalan evankeliumia ei ole maallista rikkautta ja lihan mielistelyä koreissa vaatteissa.

Herran Jeesuksen vaatteet eivät kirkastaneet ja korottaneet Jeesusta ihmisten silmissä vaan Jeesuksen vaatteetkin kirkastuivat Herran Jeesuksen kautta.

Matt. 17:2 Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.

Vaatteet eivät kirkasta Jumalaa vaan Jumala valaisee vaatteet. Samoiten on hengellisen musiikin laita. Musiikin ei ole tarkoitus olla se joka vetoaa ihmisiin vaan evankeliumin jota musiikki julistaa. Hengellisen musiikin tarkoitus ei tule olla maailman ihmisten lihan korvasyyhyn mielistelyä maailman ihmisiin oppoavilla melodioilla joissa on kova ja nopea tempo jne.. vaan Kristuksen sana tulee pukea Kristuksen tavoin asuun joka on Herran tahdon mukainen eikä tätä maailmaa mielistelevä. Kristuksen sana tulee pukea Kristuksen Hengen hedelmillä rauhallisuudella, sävyisyydellä, itsensähillitsemisellä, ilolla jne.. sellaiset vaatteet Kristuksen sanalle voivat näyttää maailman mielestä köyhiltä ja mitättömiltä mutta silloin Kristuksen sana on puettu hengelliseen asuun eli Jumalan mielen mukaiseen asuun joka ei mielistele ihmisten silmiä ja korvia.

Efe. 6:6 ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan Kristuksen palvelijoina, sydämestänne tehden, mitä Jumala tahtoo

Jumala valaisee Jumalalle mieluisen musiikin samanlailla kuin valaisi Jeesuksen vaatteetkin. Järjestys tulee siis olla se että Kristuksen kautta musiikkikin saa loiston eikä toisinpäin että musiikki koittaisi valaista Kristusta tämän maailman ihmisten silmissä.

Hengellinen musiikki ei siis voi olla minkälaista tahansa musiikkia jossa on hengelliset sanat samoiten kun Jeesuskaan ei esiintynyt rikkaissa vaateissa vaan Jumalan tahdon mukaisissa. Samoiten Jumalan tahdon eli hengellisen musiikin tulee istua Herran Jeesuksen päälle. Jeesusta ei tule musiikissa pukea rokkariksi tai reggae muusikoksi vaan hengen hedelmistä koostuvaan sävyyn/melodiaan jonka Herra Jeesus sanansa kautta valaisee.

Mielestäni sellainen että Jumalan sanat tekevät sama mistä musiikista (taustasta) hyvän on Raamatun vastaista. Niin kuin täällä on hyvin tuotu esille pimeydellä ja valkeudella ei ole mitään yhteistä ja siksi niitä ei tule myöskään sekoittaa sillä Jumalan Henki on lihan tekoja vastaan.

Kysynkin onko musiikki vastaus Paavalin kysymyksiin?

2.Kor. 6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
6:15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
6:16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."
6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
6:18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias."

:musics: :hearts:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Elo 2011 21:54

Lumina* kirjoitti:Mietin täs sitä Jumalan muuttavaa voimaa..ihminen saa voiman tullessaan uskoon mutta pysyy lihassa,liha vaan menettää voimaansa..ei ne mitenkään sekoitu.Musiikki saa voiman kun siihen kirjoitetaan hengelliset sanat..tausta menettää voimansa jos sanat julistaa Jumalan kunniaa.
Jeesus muutti vedenkin viiniksi??

Jeesus muutti veden viiniksi kuvaa erinomaisesti sitä millaista on Jumalan uudeksi tekevä ja muuttava voima. Vesi ei ollut enää tavallista vettä, vaan se muutti kokonaan muotoa ja muuttui viiniksi, eli tuli täysin uudeksi.

2 Kor 5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

Tuon Raamatun jakeen suuntaan Jumala kasvattaa ja muuttaa meitä. Vanha katoaa ja uusi tulee sijalle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Lumina* » 06. Elo 2011 22:42

Niin mutta eihän ihminen lihastaan eroon pääse vaikka onkin uusi luomus..ja pysyyhän se viini samana nesteenä,siihen tulee vaan voima.Vanhoissa juomalauluissa on pysyny sama sävel mutta niihin on tullu Jumalan voima sanojen kautta :) Vai meinaatko että mikään virsi ei oo "made by heaven"..vai miten se meni :)
Anteeksi...edelleen todaelin kirjoitus on hyvä ja puhutteleva, mutta kaikki täytyy koetella ja sitä täs nyt kaikessa vajavaisuudessa tehdään.
Mua kiinnostaa mikä on se uuden liiton vaunu ..filippukselle sanottiin "käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja" Sanaako?? vai miksiköhän siinä käskettiin pysytellä lähellä vaunuja??Teidän kirjoituksista saa sen kuvan että ne vanhat vankkurit on joku jolla viedään Sanaa...mä oon kuvitellu että silloin kun mennään vanhoilla vankkureilla, niin se on se vanha kunnon evankeliumi jossa saarnataan parannusta...voi olla että oon pihalla vaunu-asiois :think2:

Jumala valaisee Jumalalle mieluisen musiikin samanlailla kuin valaisi Jeesuksen vaatteetkin. Järjestys tulee siis olla se että Kristuksen kautta musiikkikin saa loiston eikä toisinpäin että musiikki koittaisi valaista Kristusta tämän maailman ihmisten silmissä.

Kuka on väittäny että musiikki tois voiman lauluun..kyllä täs on ollu kysymys sanoista.Sori Toni ja Petri...ei oo tarkoitus olla rasittava,vaan ymmärtää tää asia ja olla varma ennenkö alkaa pauhata nuorisolle :)
Lumina*

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Elo 2011 23:08

Lumina* kirjoitti:Niin mutta eihän ihminen lihastaan eroon pääse vaikka onkin uusi luomus..ja pysyyhän se viini samana nesteenä,siihen tulee vaan voima.

Kun Herra Jeesus muutti veden viiniksi, niin se muuttui kokonaan toiseksi aineeksi, eli tuli ihan uudeksi aineeksi. Vesi ja viini ovat kummatkin nestemäistä, mutta kuitenkin ihan eri asioita. Se pointti mikä mulla oli tässä, että tuo veden muuttaminen viiniksi tosiaankin kertoi kuinka Jeesus muutti veden viiniksi, eli poisti vanhan ja teki siitä täysin uuden.

Minä olen edelleenkin sitä mieltä, että uskovien tulisi saada niin musiikkiin kuin kaikkeen muuhunkin innoitus Jumalalta, ei maailmasta.

Uskova on myös uutena luomuksena sellainen mikä on kokonaan uusi, ei siis samanlainen kuin vanha ihminen, sillä uskon kautta Jeesukseen Pyhä Henki tulee meihin asumaan. Pyhä Henki ei asu jumalattoman synnin orjan sydämessä, mutta asu uskovan sydämessä. Ennen uskoa ei ollut Pyhää Henkeä, mutta uskon kautta Jumalan armosta on Pyhä Henki, joka tekee meistä uskovista uusia luomuksia, siis kokonaan uusia, sillä se vanha olomuoto (ilman Pyhää Henkeä) on kadonnut meistä, koska Pyhä Henki asuu meissä. Ihminen ei pääse eroon lihastaan, mutta lihan mielen tulisi kuolla koko ajan enemmän ja tilalle astua Hengen mieli yhä enemmän hallitsemaan meitä:

Room 8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;

2Kor 5:16 Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.

2 Kor 10: 3 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi;
4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle
6 ja olemme valmiit rankaisemaan kaikkea tottelemattomuutta, kunhan te ensin olette täysin kuuliaisiksi tulleet.

Nykyajan kristillisyydessä olemme aika kaukana siitä mitä Raamattu todella opettaa esimerkiksi uudesta luomuksesta. Olemme kristuksessa täysin uusia luomuksia, emme tule täydellisiksi tässä ajassa, mutta koko ajan uusina luomuksina saamme kasvaa uskossa kohti täyttä miehuutta Kristuksessa Jeesuksessa.

Ef 4: 11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

Jumalan siunausta sinulle sisareni Herrassa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Lumina* » 06. Elo 2011 23:41

Kun Herra Jeesus muutti veden viiniksi, niin se muuttui kokonaan toiseksi aineeksi, eli tuli ihan uudeksi aineeksi. Vesi ja viini ovat kummatkin nestemäistä, mutta kuitenkin ihan eri asioita. Se pointti mikä mulla oli tässä, että tuo veden muuttaminen viiniksi tosiaankin kertoi kuinka Jeesus muutti veden viiniksi, eli poisti vanhan ja teki siitä täysin uuden.

Miksei tää vois päteä musiikkiin..esim. virsiin..laulu pysyy lauluna mutta siitä tuli kuitenkin Uusi.

Minä olen edelleenkin sitä mieltä, että uskovien tulisi saada niin musiikkiin kuin kaikkeen muuhunkin innoitus Jumalalta, ei maailmasta.

Siis virret ei oo Jumalalta saatuja vaan edelleen vanhoja vaikka niis olis sanoma?

Uskova on myös uutena luomuksena sellainen mikä on kokonaan uusi, ei siis samanlainen kuin vanha ihminen, sillä uskon kautta Jeesukseen Pyhä Henki tulee meihin asumaan. Pyhä Henki ei asu jumalattoman synnin orjan sydämessä, mutta asu uskovan sydämessä. Ennen uskoa ei ollut Pyhää Henkeä, mutta uskon kautta Jumalan armosta on Pyhä Henki, joka tekee meistä uskovista uusia luomuksia, siis kokonaan uusia, sillä se vanha olomuoto (ilman Pyhää Henkeä) on kadonnut meistä, koska Pyhä Henki asuu meissä. Ihminen ei pääse eroon lihastaan, mutta lihan mielen tulisi kuolla koko ajan enemmän ja tilalle astua Hengen mieli yhä enemmän hallitsemaan meitä:

Nii..tästä en osaa kehittää kysymystä joka sopis musiikkiin :think2:
Lumina*

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Elo 2011 00:03

Lumina* kirjoitti:

Miksei tää vois päteä musiikkiin..esim. virsiin..laulu pysyy lauluna mutta siitä tuli kuitenkin Uusi.

Siis virret ei oo Jumalalta saatuja vaan edelleen vanhoja vaikka niis olis sanoma?

Nii..tästä en osaa kehittää kysymystä joka sopis musiikkiin :think2:

En ole sanonut, että virret eivät ole saatu Jumalalta. Toin esille sen, että kun vesi muuttui viiniksi, niin se muutuui kokonaan toiseksi eli täysin uudeksi, sillä se ei enää ollut vettä, vaan viiniä. Näin Jumala tekee myös meille uusina luomuksina, emme ole enää se sama vanha ihminen mitä olimme ennen, koska uudestisyntymässä meihin tulee asumaan täysin uutta mitä ei ole ennen ollut, eli Pyhä Henki. Siksi olemme täysin uusia luomuksia, joiden ei enää tulisi vaeltaa lihan mielen mukaan, vaan Hengen mielen. Tämä on tietenkin siis kasvu prosessi:

2Pie 3:18 ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.

1Pie 1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.

2Pie 1:2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
Juud 1:2 Lisääntyköön teille laupeus ja rauha ja rakkaus.

Tämä kasvuprosessi tapahtuu kokonaan uudelle ihmiselle, joka on Jumalan armosta täysin uusi luomus.

Siihen musikkiin vielä joku sananen. Olen sitä mieltä että innoitus musikkiin kuten kaikkeen muuhunkin uskon asioihin tulee tulla Jumalalta sellaisena kuin Hän sen tahtoo antaa meille. olen sitä mieltä, että uskovien musiikin ei tulisi olla mitään genreä, vaan Jumalalta tullutta.

Virsi tarkoittaa Jumalan antamaa hengellistä laulua, jonka alkuperä on tietenkin Raamatussa:

5 Mo 31:19 Ja nyt kirjoittakaa itsellenne tämä virsi. Opeta se israelilaisille ja pane se heidän suuhunsa, että tämä laulu olisi minulle todistajana israelilaisia vastaan.
PetriFB

ViestiKirjoittaja todael » 07. Elo 2011 00:44

Kiitos rakkaille veljille tärkeistä Raamatun kohdista ja vahvasta Raamatun antamasta todistuksesta, jolla meitä kaikkia Jumalan evankeliumin kautta kehotetaan jättämään taakse vanhan elämämme ja kasvamaan Jumalan tahdon ymmärtämisessä sekä Pyhän Hengen voimassa uuteen elämään Jeesuksessa Kristuksessa.

Kun luemme Raamattua kokonaisvaltaisesti alusta loppuun, huomaamme toistuvan teeman kaikkialla Raamatussa. Jumala erottaa valkeuden ja pimeyden toisistaan – tämä tapahtui jo luomisessa (1Moos.1:4) Jumalan tahto ja Hänen olemuksensa siis erottuu pimeydestä ja asettuu kokonaan vastakohdaksi itse pimeydelle.

3Moos.10:3 Aaronin pojat Naadab ja Abihu tuovat vierasta tulta Herran eteen. Jumalan olemus ja pyhyys ei voi vastaanottaa Hänen tahtonsa vastaista suitsuketta, jota juuri Naadab ja Abihu toivat Herran eteen. Suitsuke tuli olla Herran tahdon mukaista että se vastasi Jumalan pyhyyden vaatimuksen. Ihminen ei siis voi oman mielensä mukaisesti tuoda Herran eteen ylistyksen, rukouksen ja kiitoksen mielessä mitä tahansa. Vieras tuli siis kuvasti Jumalan pyhyyden vastakohtaisuutta, jotain sellaista jota Herra itse ei missään muodossa voinut ottaa vastaan hengellisenä palveluksena. Seuraus voi jopa olla hengellinen ”kuolema” – ihminen alkaa palvoa Jumala omien sovellutustensa mukaisesti ja näin pahimmillaan jopa johtaa harhaan muitakin – opettamalla että me voimme yhdistellä ja luovasti soveltaa Jumalan evankeliumin sanomaa mielemme mukaisiin kuoseihin.

Tämä jo yksistään tulisi herättää meissä kaikissa uskovissa Herran pelon (kunnioituksen ja arvonannon) että emme lähtisi soveltamaan oman mielemme mukaisia sovellutuksia (musiikissa – opetuksessa – ylistyksessä), kuten juuri Daavidin kohdalla kävi – hänen ensikerralla yrittäessään tuoda Jumalan liiton arkkia Jerusalemiin. Daavid ei kysynyt Jumalan tahtoa – hän vain oletti, että Jumalan arkkia voidaan kuljettaa millä tavalla tahansa. Jumalan pyhyys ei tätä sallinut, aivan kuten Jumalan pyhyys ei sallinut myöskään Naadabin eikä Abihun vääristä lähteistä tuotua suitsutustakaan. Jumalaa tulee lähestyä Jumalan tahdon mukaisesti ei oman mielemme mukaisesti.

Keskustelu on mielestäni saanut tärkeä luonteen.

Mitä tarkoittaa että olemme uusi luomus Kristuksessa ?
2Kor. 5:17 ”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.”

Mitä tarkoittaa että Jumala on siirtänyt meidät pimeyden vallasta rakkaan Poikansa valtakuntaan ?
Kol. 1:13 ”..häntä (Jumalaa), joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.”

Mitä Raamattu sanoo hengellisestä musiikista ja ylistyksestä: (lähde : https://www.av1611.org/cqguide.html)

• Hengellinen musiikki ja ylistys tulisi korottaa Jeesusta Kristusta – ei ihmistä
”Herra on minun voimani ja kilpeni; häneen minun sydämeni turvasi, ja minä sain avun. Siitä minun sydämeni riemuitsee, ja
veisuullani minä häntä ylistän.” (Ps.28:7)

• Hengellinen musiikki ja ylistys on Herraa Jeesusta varten – ei maailmaa tai ihmisten huomiota aikaansaamiseksi
”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla,
kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.” (Kol.3:16)

• Hengellinen musiikki ja ylistys ovat uusi laulu Herralle – ei vanhan elämän mukaista
”Jumala, minä veisaan sinulle uuden virren, soitan sinulle kymmenkielisellä harpulla.” (Ps.144:9)

• Hengellisen ylistyksen sanoma tulisi olla selkeä – ei epämääräinen, kätketty tai jopa harhaanjohtava
”Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava
kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni” (1Kor.14:15)

• Hengellisen musiikin ja ylistyksen tulee painotttaa evankeliumin sanomaa – ei musiikkia eikä muusikkoa
”veisatkaa hänen nimensä kunniaa, antakaa hänelle kunnia ja ylistys” (Ps.66:2)

• Hengellinen ylistys tulisi tapahtua paikallisseurakunnan tiloissa – ei konserttisaleissa tai klubeissa
"Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä" (Hebr.2:12)

• Hengellinen musiikki ei saa olla lihallista viihdettä tai viihdytystä vaan hengellistä rakentumista varten
”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla,
kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla
, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne” (Kol.3:16)

Rukoukseni on että me kaikki ymmärtäisimme Jumalan pyhyyden ja sen että evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16) ja täten emme alkaisi soveltaa maailmallisia keinoja emmekä metodeja, mukamas saadaksemme evankeliumin suuremman kuulijakunnan tietoisuuteen. Evankeliumin "maallistaminen" (käytetään maailmasta omaksuttuja keinoja) ei tee kunniaa Jumalalle, eikä tee kenestäkään todellista Jeesuksen seuraajaa. Tällainen evankelioiminen – jossa sotketaan ihmismielen aikaan saamia ideoita Jumalan evankeliumiin - on itse asiassa Jumalan Sanan myyskentelemistä ja Jumalan pyhyyden halventamista - vieraan tulen tuomista Herran kansan keskuuteen. Mielestäni asia on suunnattoman vakava, ja siksi se tuleekin jakamaan (valitettavasti) monien veljien ja sisarten keskinäisen yhteyden.

- todael
todael

ViestiKirjoittaja Masa » 07. Elo 2011 06:55

On ollut mielenkiintoista seurata keskustelua ja sen rönsyilyä.

Yritän tehdä yhteenvetoa niillä "silmillä" jotka omaan

Pekka valitsee kuunneltavan musiikin levyn kansien mukaan, jos on tummaa sävyä niin ei se on huono ts. musiikki ei ole kuunneltavaa.

Toni laittaa rajan sanontaan "pienikin hapatus hapattaa koko taikinan", ts. vaikka laulun sanat ylistäisivät Jumalaa ja korottaisi Jeesusta, mutta jos itse musiikissa ilmenee esim, voimakkaita kohtia niin koko kappale on silloin hapatettu joka ei sovi kuunteluun.

Todel arkku ja kärryvertauksella samoilla linjoilla kuin Toni. Kylläkin sillä erotuksella että Todel antaa omasta mielestään oikean musiikkityylin meille eli veisut/ romaanimusiikki.

(itseäni kyllä ihmetyttää juuri tuo romaanimusiikki tässä yhteydessä.
Olin viime sunnuntaina kirkossa jossa romaani porukka lauloi, sanat olivat äärimmäisen hyvät ja koskettavat, mutta sävel oli lähes tanssimusiikkia)

Tässä kohtaa onkin hyvä siirtää musiikki ketjuissa oleva opetus elävään elämään.

Joten näiden opetuksien mukaan kirkossa kuulemani musiikki se ei voi olla Jumalan mielenmukaista, vaan pitää olla saatanasta sillä pienikin hapatus (sävel) kun hapattaa koko taikinan samoin taistelee arkku vertausta vastaan)

Petri taas on sitä mieltä, että raskas musiikki on pahasta, mutta toisaaltaan grenellä ei ole mitään väliä - kumpi näistä sitten loppujen lopuksi pitää paikkansa?
Masa

ViestiKirjoittaja Hessu » 07. Elo 2011 07:40

Veljet, välillä ihmettelen miksi ylläpidätte keskustelufoorumia, kun selvästi tarkoituksenne on vain julistaa. Olen tässä ketjussa kysynyt aika monta näkemyksenne haastavaa kysymystä, joihin en ole saanut minkäänlaista vastausta, vaan kiertelette koko ajan kysymyksiäni ja toistelette vaan samoja kysymyksiini liittymättömiä raamatunlauseita ja kaanaankielisiä lauseita. Ei siinä mitään, tehkää vaan niin jos se on kutsumuksnenne, mutta ihmettelen vaan miksi teillä sitten on tällainen foorumi, jonka tarkoitus kaiketi on että toiset saavat myös kysellä jos jokin asia ihmetyttää, eli vuorovaikutukselle.

Laitan tähän nyt vielä kysymykseni, jos joku niihin viitsisi oikeasti vastata suoraan ja selkeästi.

1. Olette sanoneet, että ihmisen joka kuunteli ennen uskoontuloaan maailmallista rockia, täytyy luopua sen kuuntelemisesta, myös ns. kristillisen rockin. Mutta entä ihminen, joka kuunteli esim. maailmallisia balladeja tai romaanimusiikkia? Miksei hänen täydy luopua ns. kristillisten balladien tai romaanimusiikin kuuntelemisesta? Vai koskeeko tuo opetus ainoastaan määrättyjä musiikkityylejä, ja jos koskee niin kertoisitteko mitä tyylejä ja miksi?

2. Olette sanoneet, että jotkut musiikkityylit ovat maailmallisia. Eli onko siis mielestänne myös musiikkityylejä, jotka eivät ole maailmallisia?

3. Olette sanoneet, että hengellisessä musiikissa on se sanoma joka koskettaa. Kysymys: Jos esimerkiksi ottaisin jonkun romaanilaulun jonka sanoma koskettaa, ja sovittaisin sen reggae-versioksi, eikö se enää olisi yhtä koskettava? Sanomahan ei muutu siitä miksikään, ja jos kerran se on nimenomaan se sanoma joka koskettaa, niin tarvitsen kyllä vähän selitystä miksi se sama sanoma ei enää kosketa jos musiikkityyli sen taustalla on hieman erilainen...?

PetriFB kirjoitti:Olen sitä mieltä että innoitus musikkiin kuten kaikkeen muuhunkin uskon asioihin tulee tulla Jumalalta sellaisena kuin Hän sen tahtoo antaa meille. olen sitä mieltä, että uskovien musiikin ei tulisi olla mitään genreä, vaan Jumalalta tullutta.

Petri rakas veljeni, ei ole olemassa musiikkia joka ei olisi mitään genreä. Kaikki musiikki luokitellaan johonkin genreen. Kun te esimerkiksi veisaatte keskenänne kitaran säestyksellä, luokitellaan sekin musiikkina johonkin tiettyyn genreen, tahdoitte sitä tai ette. Se ei tarkoita, että meidän tulisi välittää luokitteluista, mutta ei me voida kieltää että niin tehdään. Eli siis jos sanot, ettei uskovien musiikin tulis olla mitään genreä, tarkoittaa se ettei musiikkia tulisi olla ollenkaan.
Hessu

ViestiKirjoittaja Lumina* » 07. Elo 2011 08:09

Heh...heti aamusta virret mieles :)
Jos Raamatun mukaan puhutaan virsistä, niin miksi vapaat suunnat ja lähes kaikki kirkosta lähteneet ovat tahtoneet muuttaa virret hengellisiksi lauluiksi.On mm. hengellinen laulukirja??
Onko se siksi että ne virret ovat saaneet alkunsa vanhoista juomalauluista vai siksi että niitä lauletaan paikassa jossa palvellaan Jumalan sijasta epäjumalaa...josta, niinkuin kaikista muistakin "lahkoista" kehoitetaan lähtemään ulos.
Rönsyillään nyt kun on kerran alettu ;)
Lumina*

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu