Kristillinen reggae

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Elo 2011 11:29

Minun mielestäni todealin kirjoituksessa on todella tärkeää asiaa ja hyviä pointteja. Entisenä vapaiden suuntien nuorisotyöntekijänä olen nähnyt paljon sitä kuinka monet ( ei kaikki) nuoret tullessaan uskoon jatkavat rokkilinjalla siten, että musiikki vaihtuu gospel-rokiksi, mutta nuoret yhä fiilistelivät rock-musiikilla, eivätkä antautuneet palvelemaan Herraa Jeesusta, vaan itseään ja omia mieltymyksiään. Monet näistä nuorista ovat nyt uskonnollisia ja osa uskosta luopuneita, kun olen saanut seurata heidän elämäänsä pitkän ajan jälkeen. Toivon mukaan jotkut heistä olisivat saaneet armon uskoa Jeesukseen siten kuin Raamattu opettaa.

Tätä ei nyt tietenkään pidä yleistää kaikkiin uskoviin nuoriin. Mutta uskon, että todaelin ajatus ja pointti oli siinä, että kun ihminen valjastaa Jeesuksen ja uskon omatekemiin vaunuihin, ei Jumalan tahdon mukaisiin, niin sen lopputuloksena on uskonnollisuus sekä uskosta luopuminen, ei lihan kuoleman tie Pyhässä Hengessä, joka johtaa Jumalan tahdon tekemiseen.

Minusta todaelin ajatuksia kannattaisi pohtia niihin todella syventyen, sillä niissä on viisautta, joista huokuu terve Pyhän Hengen tuoreus ja raikkaus, joka kirkastaa Jumalaa, Herran Jeesuksen kautta.

Ps. tunnen ja tiedän todaelin henk.koht. joka on ystäväni monen vuoden takaa. Todael on todella lahjakas musiikillisesti, jonka kitaransoitto taito on huimaa luokkaa ja hänen tekemänsä hengelliset laulut ovat olleet mahtavia. Todaelin kanta musiikkiasioissa ei siis lepää sen varassa, että hän kritisoisi musiikkia siksi, koska ei ymmärrä siitä mitään, vaan päinvastoin hän on todella lahjakas musiikillisesti.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 12:19

Rock-musiikin suhteen minullakin on hieman varautuneempi kanta. Mutta tässä aiheessahan on kyse tyystin toisenlaisesta musiikista. Avausviestissä linkitetyt laulut ovat musikillisesti aika kaukana rockista.
Viimeksi muokannut Hessu päivämäärä 06. Elo 2011 12:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Hessu

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 12:26

Petrin viestiin sellainen ajatus, että luultavasti mainitsemillesi tapauksille on musiikki ollut tärkeämpää tai tullut tärkeämmäksi kuin Jumala. Niin voi käydä yhtä hyvin sekä rockista että rauhallisemmasta musiikista pitäville. Herra yksin tietää, kuinka moni sunnuntaisin perinteisissä seurakunnan tilaisuuksissa käyvistä ovat siellä vain sielullisesti nauttimassa kauniista musiikista, eikä ylistämässä ja palvomassa Herraa niinkuin tulisi. Nuorten kohdalla sielullisuus on usein vain läpinäkyvämpää, mutta aikuiset ovat taitavempia peittämään sen hengellisyyden kaapuun.

Minun nähdäkseni on yhtä perusteltua sanoa esimeriksi romaanimusiikkia evankeliumin valjastamiseksi, kuin jotain toista musiikkityyliä. Romaanimusiikki on myös maailmasta lähtöisin, ja sitten sitä ovat alkaneet uskovat tehdä kristillisillä sanoilla. Voisitteko vastata ja selittää, miksi mielestänne se on jotenkin eri asia, niin ehkä voisin tulla ymmärtämään asian. (Romaanimusiikki on tässä esimerkkinä vain koska se otettiin esimerkiksi aiemmissa viesteissä, mutta sen tilalle voi laittaa kaikki muutkin vanhoillisten uskovaisten hyväksymät musiikkityylit).

Jos Todaelin ja sinun pointti on se, että pitää aina Jumalan ja evankeliumin tärkeämpänä kuin itse musiikin, niin olen siitä asiasta erittäin samaa mieltä. Mutta en pidä teidän tavoin (ilmeisesti, kun ette ole asiaa oikaisseetkaan) mitään musiikiityyliä sinänsä pyhänä tai hengellisenä. Annan kuitenkin tässä asiassa jokaiselle vapauden ajatella omassa sydämessään toisin.

Siunausta kaikille!
Hessu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Elo 2011 12:45

Hessu kirjoitti:Petrin viestiin sellainen ajatus, että luultavasti mainitsemillesi tapauksille on musiikki ollut tärkeämpää tai tullut tärkeämmäksi kuin Jumala. Niin voi käydä yhtä hyvin sekä rockista että rauhallisemmasta musiikista pitäville. Herra yksin tietää, kuinka moni sunnuntaisin perinteisissä seurakunnan tilaisuuksissa käyvistä ovat siellä vain sielullisesti nauttimassa kauniista musiikista, eikä ylistämässä ja palvomassa Herraa niinkuin tulisi. Nuorten kohdalla sielullisuus on usein vain läpinäkyvämpää, mutta aikuiset ovat taitavempia peittämään sen hengellisyyden kaapuun.

Jos Todaelin ja sinun pointti on se, että pitää aina Jumalan ja evankeliumin tärkeämpänä kuin itse musiikin, niin olen siitä asiasta erittäin samaa mieltä. Mutta en pidä teidän tavoin (ilmeisesti, kun ette ole asiaa oikaisseetkaan) mitään musiikiityyliä sinänsä pyhänä tai hengellisenä. Annan kuitenkin tässä asiassa jokaiselle vapauden ajatella omassa sydämessään toisin.

Siunausta kaikille!

Siitä tästä on ollut kyse minun puoleltani, että joku asia on tärkeämpää ihmiselle kuin Jumalan tahto. Sekä myös se on erittäin tärkeä pointti, jonka todael toi esille, että millaisessa astiassa Jumalan tahtoa ja evankeliumia tulee viedä eteenpäin, Hänen tahdossaan vai itse valitulla tiellä.

Laajennan sielullisuuden ongelmaksi joka on hyvin yleistä kirkkokunta uskoville ja niiden ulkopuolella oleville uskoville. Tämä sielullisuus on näkyvissä niin nuorissa kuin aikuisissa ja tulee esille monella tavalla ei vain musiikin kautta. Toki kaikki kirkkokunnissa tai niiden ulkopuolella eivät ole sielullisia uskovia, vaan joukossa on myös niitä, jotka ovat antautuneet Jumalan tahdon mukaisen uskonelämän kasvuun.

Hengellinen ihminen näkee Jumalan armosta senkin sielullisuuden, jonka aikuinen ihminen yrittää peittää. Ongelma ei ole siis siinä, että joku pystyisi sen peittämään, kun tosiasiassa hän ei kykene peittämään sitä Jumalalta ja niiltä uskovilta, jotka ovat antautuneet elämään Jumalan tahdon mukaan. Suurempi ongelma on se kuinka saada se sielullisuus kukistetuksi, jota meissä kaikissa on enemmän tai vähemmän. Tiedän Raamatun opettavan siitä, mutta pelkkä teoria ei riitä, vaan tarvitaan Pyhän Hengen voima lihan kuolemiseen, että Jumalan tahto tapahtuu ja siinä Jumala auttakoon meitä kaikkia.

Minusta todaelilla on ollut tässä ketjussa tosi hyviä ajatuksia, joita ei ehkä heti ymmärrä ellei pysähdy rukoillen tutkimaan sitä mitä Herra haluaa puhua meille todaelin kautta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 13:22

PetriFB kirjoitti:Sekä myös se on erittäin tärkeä pointti, jonka todael toi esille, että millaisessa astiassa Jumalan tahtoa ja evankeliumia tulee viedä eteenpäin, Hänen tahdossaan vai itse valitulla tiellä.

Saisinko vielä perustelut sille, miksi mielestäsi maailmasta alunperin lähtöisin oleva romaanimusiikki on Jumalan tahdon tiellä kulkemista, mutta reggae on itse valittu tie.
Hessu

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Elo 2011 14:03

Kun lukee Wikipediasta mitä reggae on ja pitää sisällään niin olisi vaikea ajatella, että reggae-musiikki olisi hengellistä musiikkia. Ei voi sekoittaa pimeyden voimia ja Jumalan tahdon mukaisia asioita keskenään. Pyhä Henki varoittaa minua sekaantumasta reggae-musiikkiin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 14:27

pekka kirjoitti:Kun lukee Wikipediasta mitä reggae on ja pitää sisällään niin olisi vaikea ajatella, että reggae-musiikki olisi hengellistä musiikkia. Ei voi sekoittaa pimeyden voimia ja Jumalan tahdon mukaisia asioita keskenään. Pyhä Henki varoittaa minua sekaantumasta reggae-musiikkiin.

Kannattaa olla tosiaan varovainen, sillä on paljon reggae-musiikkia jossa julistetaan rastafari-uskontoa, ja varmasti vähintään yhtä paljon jossa korotetaan maallisia himoja. Niinkuin aivan kaiken musiikin suhteen on tärkeää koetella sanoma.

Mutta jos asiaa ihan yksinkertaisesti ajattelee, niin ei sillä ole oikeastaan minkäänlaista vaikutusta itse sanomaan, soittaako esimerkiksi kitaraa näppäillen vai reggae-kompilla. Sanoma on ja pysyy täysin samana, joko pimeyttä tai valkeutta korottavana. Minulla on yksi Herran innoittamana tekemäni laulu, jota soitan joskus reggae-kompilla ja joskus näppäillen. Joskus saatan soittaa säkeistön näppäillen ja kertosäkeen reggae-kompilla. Muuttaako kitaransoittotapa laulun niin, että yhtäkkiä se palveleekin pimeyttä, ja yhtäkkiä taas valkeutta? Minusta mennään hieman jo taikauskon puolelle, jos aletaan tuollaista väittämään.
Hessu

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Elo 2011 14:40

En sanonut Hessu, että et saa kuunnella tai soittaa reggae-musiikkia vaan sanoin, että Pyhä Henki varoittaa minua reggae-musiikista. Minun puolestani saat olla tekemisissä reggae-musiikin kanssa jos haluat. Omia valintojahan me itse kukin teemme ja vastaamme itse seurauksista, jos niitä tulee, Jumalalle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hessu » 06. Elo 2011 14:53

pekka kirjoitti:En sanonut Hessu, että et saa kuunnella tai soittaa reggae-musiikkia vaan sanoin, että Pyhä Henki varoittaa minua reggae-musiikista. Minun puolestani saat olla tekemisissä reggae-musiikin kanssa jos haluat. Omia valintojahan me itse kukin teemme ja vastaamme itse seurauksista, jos niitä tulee, Jumalalle.

Ymmärsin toki, että et kieltänyt minua, vaan puhuit omasta valinnastasi. Halusin vain kertoa vastaukseksi oman näkemykseni, jotta voit halutessasi koetella uudestaan omaa näkemystäsi asiasta. Minäkään en ole tekemisissä reggae-musiikin, tai minkään muunkaan musiikin kanssa, joka julistaa ja korottaa pimeyden tekoja. Ja kehoitan rakkaudessa jokaista veljeä ja sisarta toimimaan siinä suhteessa samoin kuin minä.
Hessu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Elo 2011 15:39

Hessu kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Sekä myös se on erittäin tärkeä pointti, jonka todael toi esille, että millaisessa astiassa Jumalan tahtoa ja evankeliumia tulee viedä eteenpäin, Hänen tahdossaan vai itse valitulla tiellä.

Saisinko vielä perustelut sille, miksi mielestäsi maailmasta alunperin lähtöisin oleva romaanimusiikki on Jumalan tahdon tiellä kulkemista, mutta reggae on itse valittu tie.

Minä ajattelen asiaa niin, että uskovien musiikki ei tulisi olla minkään maailmallisen genren mukaan tehtyä, vaan se tulisi olla tehty taivaassa sen mukaan kuinka Jumala tahtoo ja vaikuttaa sen tekemiseen. Silloin musiikki kuulostaa miltä kuulostaa ja se on varmasti Jumalan mielenmukaista.

Tällöin uskova ei myöskään valjastaisi musiikkia itsetehdyksi tai jonkun mieltymyksen tai genren mukaan. Itse uskon niin yksinkertaisesti, että Jumalan tahto on, että Hän saisi ohjata uskovia tekemään juuri sellaista musiikkia kuin Hän itse haluaa ja millaisella musiikilla Hän itse haluaa, että ihmisiä evankeloidaan. Tarkoitan siis tietenkin niin sanoitusta kuin sävelmää.

Ihmisiä ei tulisi koittaa evankelioida ihmisten mieltymysten mukaisella evankeliumilla, vaan Jumalan tahdon mukaisella evankeliumilla. Minulle hengellinen musiikki edustaa made by Heaven, ei sitä mitä genreä se edustaa. En siis itse näe asioita siten, että on olemassa hengellistä rokkia, tangoa, reggaeta, iskelmää, poppia jne, vaan näen että tulisi olla hengellistä musiikkia, joka on tehty taivaassa (made by Heaven).
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu