Kunniaa Nimellesi!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kunniaa Nimellesi!

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Elo 2015 09:10

*
Olen aina luullut että Jeesuksen omina avioparit osaavat suojautua ja lujittua avio- ja rakkauselämässä. Ilman Jumalaa avioliitto on ikäänkuin helposti särkyvä lasi mutta Jumalan myötä avioliitto on ikäänkuin vahva ja särkymätön joka kestää kaikki iskut. Jaksan ihmetellä että avioparit ovat Jeesuksen omia mutta eivät osaa suojautua. Mikä heissä mättää? Mitä maailman ihmiset eli ei-uskovat ihmiset ajattelevat heistä jotka ovat eronneita? Anteeksi tällainen teksti koska en ymmärrä sekä se mietityttää että ihmetyttää minua :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 31. Elo 2015 10:07

Ymmärrän että tästä asiasta on erilaisia näkemyksiä riippuen siitä että ollaan erilaisissa uskon ja kasvun vaiheissa.Toiset ehkä pitkällä ja toiset vähän vielä pidemmällä.
Toisilla voi olla äskettäin tapahtuneita kipeitä asioita ,joita ei olla vielä päästy työstämään pahimmalta tuskalta.Toisilla pahimmat lieskat sammuneina...kitkerä savu jäljellä ja joillakin jo savukin Herran armosta häipynyt.
Omasta kokemuksestani voin kertoa, että ihan tanun lailla olin nuorempana kova uhkailemaan avioerolla tyyliin..."se tais olla nyt tässä,eiköhän lähdetä eri suuntiin" ...olin petetty moneen kertaan ja monet itkut itkenyt.Oli vihaa ja riitaa aikansa, mutta jostain syystä en pystynyt kokonaan päästämään irti,ja huomasin että ei miehenikään.
Rukoilin rakkautta häntä kohtaan ja anteeksiantamusta ja sain sitä.
Eräs hellari-veli vakuutti että olet vapaa hänestä huoruuden tähden, koska vanhassa liitossakin kivitettiin huorin tehnyt ja toinen veli huusi "kuka hänet on kivittäny(tappanut),tuo hellari-velikö" ?? Sielunvihollinen on tullut tuhoamaan ja tappamaan.
Mua edelleen siunaa tämän puolustaja veljen hätääntynyt huudahdus :)
Myös lapset näyttelivät suurta osaa tässä.Halusin lastenikin vuoksi yrittää, koska heillä oli hyvä suhde myös isäänsä,enkä tahtonut hajottaa heitä enempää,hekin olivat jo tarpeeksi kärsineet mm.vuoden pituisesta asumuserostamme.
Tämä kulunut vuosi on ollut ihmeellistä aikaa.Herra on avannut asioita ja opettanut siitä miten siunaus peritään.Me ollaan lähennytty toisiamme entisestään,riidellään hyvin vähän.Pystyn ottamaan vastaan kehuja, hymyjä ja kosketuksia enemmän kuin ennen ja myös jakamaan niitä.Voisin sanoa että nyt eletään avioliittomme parasta aikaa.
Itsekäs en osaa olla näissä asioissa,haluan olla vastuussa myös siitä että jokainen perheenjäseneni saisi jonain päivänä ottaa vastaan Jeesuksen omaan elämäänsä.Kaikki perheen naiset nuorinta myöden ovat tehneet uskon ratkaisun,miesväki on vielä ulkopuolella.
Yhä enemmän miestäni ovat alkaneet kiinnostaa Raamatun asiat...juttelen hänelle silloin tällöin niistä ja huomaan että kiinnostusta on toisin kuin ennen, vaikka uskonratkaisun jossain vaiheessa elämää tekikin,ehkä väärin perustein,siksi ei pysynyt.
Hän sanoo uskovansa Jumalaan omalla tavallaan..eli uskon että hän uskoo raamatun Jumalaan ja Jeesukseen ja rukoileekin, mutta ei oo uskaltanu vielä ottaa sitä ratkaisevaa askelta että pystyisi tunnustaa Jeesuksen Herrakseen.
Päivä päivältä mennään eteenpäin ja uskon että tämä kaikki on Jumalan suurta siunausta siitä, että ollaan haluttu rakentaa kaikesta huolimatta,ei hajottaa. Olen sitä mieltä että jos huorintehnyt osapuoli pyytää anteeksi ja lupaa tehdä parannuksen niin kannattaa antaa anteeksi ja ottaa takaisin.Oon itse erittäin tyytyväinen tähän elämäntilanteeseen, siihen että lapsillani on rakastava ja huolehtiva isä lähellä ja lapsenlapsillani rakastava paappa,ja myös ylpeä pitkästä liitosta :)

Täs kesken kirjoituksen oli pakko lähteä käymään kaupungilla ja tuos ajellessani tuli mieleen Raamatun paikka sydämmen kovuudesta ja luvatusta erokirjasta ,että kai se eroaminen huoruuden tähden on luvallista jos on tarpeeksi "kova" hylkäämään puolisonsa ,vaikka se puoliso katuisikin...hmmm hmmm.
systeri

ViestiKirjoittaja Lily » 31. Elo 2015 10:25

Itse näkisin asian näin.

On lupa hyljätä puoliso pettämisen tähden niin kuin raamattu ilmoittaa. Mutta jos haluaa olla kuuliainen Jumalalle ja luottaa (tai edes yrittää luottaa) Jumalan voimaan, tulee jatkaa avioliitossa jos pettäjä katuu ja on tehnyt parannuksen huoruuden synnistä ja haluaa avioliiton eheytyvän.

Pettäminen on asia joka rikkoo ihmisen ihan säpäleiksi ja maallisella viisaudella ja konsteilla, ei ihmistä enää ehjäksi saa.

Jumalan tahto on, että avioliitot ja perheet säilyisivät ja olisivat ehjiä. Sen takia kannattaa jatkaa avioliitossa, varsinkin jos on lapsia.

Kun päättää olla kuuliainen Jumalan tahdolle ja jatkaa liitossa ja on itse nöyrtynyt antamaan anteeksi ja herkällä tunnolla kuulostelee Jumalan tahtoa kaikissa asioissa, niin Jumala kyllä aivan varmasti hoitaa, sitoo ja parantaa pettämisen seurauksena syntyneitä haavoja.

Eli jos oikeasti haluaa saada voiton saatanan työstä joka yritti rikkoa parisuhteen ja perheen, niin ainut miten sen voi saada, on antaa Jumalan ennalleen asettaa avioliitto.

Se, että liitto tulee toimivaksi vaatii molemmilta paljon nöyryyttä Jumalaa kohtaan, kärsivällisyyttä, jatkuvaa anteeksiantoa, rakkautta, avoimuutta, rehellisyyden opettelua, ym. sellaisia asioita mitkä pitää saada toimimaan ja käytäntöön, että avioliitto voi hyvin.
Pettämisen rikkoessa liittoa ja sen osapuolia, on tärkeää muistaa olla kärsivällinen avioliiton eheytymis prosessissa. Mikään hyvä ei tule hetkessä ja saattaa kestää pitkääkin, että luottamus ja onni palautuu.

Voi toki hyljätä puolisonsa, mutta uskon että se on ihmisen oma päätös, ei niin että kuuliaisesti on antanut Jumalan päättää.

Uskon, että avioliitoissa uskovilla on niin vaikeaa johtuu siitä, että uskovat hyväksyvät niin paljon syntielämää ja maallisia syntihuvituksia elämäänsä, että eivät ole "täysin" kuuliaisia Herralle ja täten ei Jumala pysty suojelemaan ja johdattamaan perheitä, kun ensisijainen rakkaus uskovilla on maallisia asoita kohtaan eikä Jumalaa kohtaan, silloinhan ihminen ei kuule Jumalan tahtoa ja vaeltaa enemmän lihassa kuin hengessä...
Lily

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Elo 2015 10:32

*
Nyt pakko sanoa että minua viehättää kovasti se joka tekee kovasti töitä avioliiton puolesta pelastukseksi ja voittaa puolison takaisin anteeksiannolla siltä synniltä vaikka huoruudelta. Voi olen ihastumassa ihmiseen joka tekee töitä avioliiton puolesta pelastukseksi. Urheasti teko ja suuri sydän! :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 31. Elo 2015 10:35

Mahtavaa Systeri, että sinun avioliittosi on siunattu! Kiitos Herralle!! :)

Tuosta kovasydämisyydestä, et ole tainnut kovin tarkasti lukea Sanaa kun ajattelet että huorinteon tähden hylkääminen on kovasydämisyyttä. Fariseukset kysyivät Jeesukselta, onko vaimo lupa hyljätä minkä tahansa syyn vuoksi, ja Jeesus vastasi siihen että kovasydämisyyden tähden Mooses antoi siihen luvan. Eli kovasydämisyydellä Jeesus tarkoitti sitä, että hylkää puolisonsa minkä tahansa syyn vuoksi. Sitten Jeesus jatkoi ja sanoi, että puolisonsa hylkääminen on syntiä, PAITSI jos se tapahtuu puolison huorinteon vuoksi. Eli aivan selkeästi Jeesus antaa luvan hyljätä huorinteon tähden, ilman mitään puhetta kovasydämisyydestä.

Toki huorinteon jälkeen voi olla hylkäämättä ja yrittää jatkaa yhdessä, ja se on useimmiten varmasti Jumalan tahto. Mutta on ihan turhaa ja väärin syyllistää kovasydämiseksi sellaista, joka hylkää puolisonsa huorinteon tähden. Jeesus itse antoi vapauden ja oikeuden petetylle puolisolle hyljätä pettäjän, joten jos joku siitä syyllistää niin hän kapinoi Jeesusta vastaan. Ei sillä ole tekemistä uskon ja kasvun vaiheilla, vaan siitä mitä Jumalan Sana jokaiselle meistä sanoo.

Olen huomannut, että uskovat katsovat aika usein paperilta asioita, ja ajattelevat että tilanteessa kuin tilanteessa on aina parasta tehdä niin tai näin. Esimerkiksi olla eroamatta. Mutta kuvitellaanpa vaikka avioliitto joka alusta asti on vuosien ajan ollut ihan kauhea, ja molemmat puolisot kokevat sen pelkkänä ahdistavana vankilana ja haluaisivat päästä pois niin kovasti että toivovat vaan toisen puolison kuolemaa. Sitten toinen puolisoista kaiken päälle pettää toistuvasti. Tiedän tällaisen tapauksen, ja heidän kohdallaan molemmat puolisot kokivat eron pelkästään vapauttavana ja he ovat eron jälkeen pitkästä aikaa onnellisia. Olisiko heidän täytynyt jäädä yhteen, vaan sen takia että täytetään lain kirjain, vaikka kumpikin halusi koko sydämestään vaan päästä toisesta eroon?

Kuten sanoin, oon viime aikoina auttanut muutamaa avioparia jotka ovat eron partaalla, ja olen paljon rukoillut ja puhunut heidän kanssaan että heidän avioliittonsa voisivat pelastua. Eroaminen on äärimmäinen vaihtoehto, eikä huorinteon tähdenkään minusta pidä ensisijaisesti ajatella hylkäämistä. Mutta kun ongelmavyyhti kasvaa tarpeeksi suureksi, voi olla ettei vanhaa liittoa voi enää pelastaa. Silloin on kuitenkin toivo uudesta liitosta. Jumalahan itse hylkäsi Israelin ja kirjoitti erokirjan aviorikoksen tähden (Jer 3:8), mutta kutsui myöhemmin Israelin uuteen liittoon kanssansa. Eli Jumalalla on toivoa vielä silloinkin kun vanha avioliitto romahtaa kokonaan. Mutta joskus ehkä tien uuteen, parempaan liittoon täytyy mennä täydellisen kuoleman ja eron kautta.
hrmn2

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Elo 2015 11:01

*
No taivaan mukaan eronneet avioparit ovat yhä 'yksi liha' kunnes kuolema erottaa heidät toisistaan. Mitä tarkoitan tällä jutulla? Että Jumala on yhdistänyt heidät yhdeksi lihaksi, ei edes avioero voi erottaa heidät, eikä huoruus vaan ainoastaan kuolema vaikka he ovat jo eronneita mutta taivaan mukaan he ovat yhä yksi liha.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 31. Elo 2015 11:12, muokattu yhteensä 1 kerran
vaisuliini

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 31. Elo 2015 11:11

vaisuliini kirjoitti:*
No taivaan mukaan eronneet avioparit ovat yhä 'yksi liha' kunnes kuolema erottaa heidät toisistaan.

"Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin" (Matt 19:9)

Huoruuden tähden voi hyljätä puolisonsa ja naida toisen. Eli jos puoliso tekee aviorikoksen ja toinen puoliso hylkää hänet sen tähden, niin silloin avioliitto katkeaa samalla tavalla kuin jos toinen puolisoista kuolisi.
hrmn2

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Elo 2015 11:13

hrmn2 kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
No taivaan mukaan eronneet avioparit ovat yhä 'yksi liha' kunnes kuolema erottaa heidät toisistaan.

"Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin" (Matt 19:9)

Huoruuden tähden voi hyljätä puolisonsa ja naida toisen. Eli jos puoliso tekee aviorikoksen ja toinen puoliso hylkää hänet sen tähden, niin silloin avioliitto katkeaa samalla tavalla kuin jos toinen puolisoista kuolisi.

Sori minä äsken lisäsin hieman tekstiä... Lue uudestaan sori! :oops:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Elo 2015 11:30

*
Loppulauseen (....nai toisen, tekee aviorikoksen [ja joka nai hylätyn, tekee aviorikoksen]" Matt. 19:9 RK) mukaan menee naimisiin toisen kanssa, se tekee huorin. Mikäli tarkoittaa että ei ole lupa avioitua toisen kanssa. Toisen kohdan mukaan sen tulee pysyä eronneena tai palata hänen kanssa sopimalla.

1Kor. 7:11 Jos hän kuitenkin eroaa, pysyköön naimattomana (eronneena) tai sopikoon miehensä kanssa. Ei myöskään mies saa hylätä vaimoaan. RK

Sen kohdan Matt. 19:9 mukaan antaa luvan eroamiseen.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 31. Elo 2015 11:36

Mahtavaa Systeri, että sinun avioliittosi on siunattu! Kiitos Herralle!! :)

Tuosta kovasydämisyydestä, et ole tainnut kovin tarkasti lukea Sanaa kun ajattelet että huorinteon tähden hylkääminen on kovasydämisyyttä. Fariseukset kysyivät Jeesukselta, onko vaimo lupa hyljätä minkä tahansa syyn vuoksi, ja Jeesus vastasi siihen että kovasydämisyyden tähden Mooses antoi siihen luvan. Eli kovasydämisyydellä Jeesus tarkoitti sitä, että hylkää puolisonsa minkä tahansa syyn vuoksi. Sitten Jeesus jatkoi ja sanoi, että puolisonsa hylkääminen on syntiä, PAITSI jos se tapahtuu puolison huorinteon vuoksi. Eli aivan selkeästi Jeesus antaa luvan hyljätä huorinteon tähden, ilman mitään puhetta kovasydämisyydestä.

No myönnettäköön että en oo hetkeen lukenu tuota erokirja kohtaa ja voi olla etten oo koskaan sitä ymmärtäny sanatarkasti...mutta niin kuin kirjoitin,se vaan tuli mieleen tuos ajellessa ja kirjoitin sen tähän sen kummemmin tarkistamatta.Koen että omalla kohdallani se kuitenkin olis ollu jotain kovasydämmistä jos en olisi antanu puolisolleni vielä mahdollisuutta.

Toki huorinteon jälkeen voi olla hylkäämättä ja yrittää jatkaa yhdessä, ja se on useimmiten varmasti Jumalan tahto. Mutta on ihan turhaa ja väärin syyllistää kovasydämiseksi sellaista, joka hylkää puolisonsa huorinteon tähden. Jeesus itse antoi vapauden ja oikeuden petetylle puolisolle hyljätä pettäjän, joten jos joku siitä syyllistää niin hän kapinoi Jeesusta vastaan. Ei sillä ole tekemistä uskon ja kasvun vaiheilla, vaan siitä mitä Jumalan Sana jokaiselle meistä sanoo.

Tämä on sun mielipiteesi asiasta...en tokikaan halua syyllistää ihmistä joka on totaalisesti hajalla,sillä hetkellä.

Olen huomannut, että uskovat katsovat aika usein paperilta asioita, ja ajattelevat että tilanteessa kuin tilanteessa on aina parasta tehdä niin tai näin. Esimerkiksi olla eroamatta. Mutta kuvitellaanpa vaikka avioliitto joka alusta asti on vuosien ajan ollut ihan kauhea, ja molemmat puolisot kokevat sen pelkkänä ahdistavana vankilana ja haluaisivat päästä pois niin kovasti että toivovat vaan toisen puolison kuolemaa. Sitten toinen puolisoista kaiken päälle pettää toistuvasti. Tiedän tällaisen tapauksen, ja heidän kohdallaan molemmat puolisot kokivat eron pelkästään vapauttavana ja he ovat eron jälkeen pitkästä aikaa onnellisia. Olisiko heidän täytynyt jäädä yhteen, vaan sen takia että täytetään lain kirjain, vaikka kumpikin halusi koko sydämestään vaan päästä toisesta eroon?

Tähän sanoisin että mulle luettiin aikoinaan paperilta lakia ja yllytettiin eroamaan kaupungin sosiaalityöntekijöiden toimesta sanomalla että tuollainen ihminen joka pettää ei ikinä muutu.Kuuntelin sydämeni ääntä ja uskoin että jokainen voi muuttua.Uskon että se oli Jumalan ääni.

Kuten sanoin, oon viime aikoina auttanut muutamaa avioparia jotka ovat eron partaalla, ja olen paljon rukoillut ja puhunut heidän kanssaan että heidän avioliittonsa voisivat pelastua. Eroaminen on äärimmäinen vaihtoehto, eikä huorinteon tähdenkään minusta pidä ensisijaisesti ajatella hylkäämistä. Mutta kun ongelmavyyhti kasvaa tarpeeksi suureksi, voi olla ettei vanhaa liittoa voi enää pelastaa. Silloin on kuitenkin toivo uudesta liitosta. Jumalahan itse hylkäsi Israelin ja kirjoitti erokirjan aviorikoksen tähden (Jer 3:8), mutta kutsui myöhemmin Israelin uuteen liittoon kanssansa. Eli Jumalalla on toivoa vielä silloinkin kun vanha avioliitto romahtaa kokonaan. Mutta joskus ehkä tien uuteen, parempaan liittoon täytyy mennä täydellisen kuoleman ja eron kautta.

Onko kysymys pareista jotka ovat molemmat uskossa?
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu