Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Elo 2015 11:26

*
vaisuliini kirjoitti:*
Minulla olisi kysyttävää. Kun olin koko viikonlopuksi Helsingissä ja siten eilen kotimatkalla en osannut odottaa sitä yllätystä. Yhtäkkiä tunsin miten päässäni valui suloisen lämpimästi ja hitaasti, se valui lähes kasvoihini asti. Mutta mietin mitä tämä tarkoittaa? Kerro? :roll: :?:

Ai niin, siellä Helsingissä törmäsin hyönteisruokaan ja minulle suositeltiin hyönteisruoka. Mietin mitä Jumalan asettama ruokasääntö sanoo tästä ja siten yhtäkkiä muistin Johannes Kastajan joka söi heinäsirkkoja. :roll: :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Elo 2015 12:55

Minulla olisi kysyttävää. Kun olin koko viikonlopuksi Helsingissä ja siten eilen kotimatkalla en osannut odottaa sitä yllätystä. Yhtäkkiä tunsin miten päässäni valui suloisen lämpimästi ja hitaasti, se valui lähes kasvoihini asti. Mutta mietin mitä tämä tarkoittaa? Kerro? :roll: :?:

Ai niin, siellä Helsingissä törmäsin hyönteisruokaan ja minulle suositeltiin hyönteisruoka. Mietin mitä Jumalan asettama ruokasääntö sanoo tästä ja siten yhtäkkiä muistin Johannes Kastajan joka söi heinäsirkkoja. :roll: :?

Itse ajattelen näistä syömisistä Apt.11 mukaisesti:

5 "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni.
6 Ja kun minä katsoin sitä tarkasti, näin minä siinä maan nelijalkaisia ja petoja ja matelijoita ja taivaan lintuja.
7 Ja minä kuulin myös äänen, joka sanoi minulle: 'Nouse, Pietari, teurasta ja syö'.
8 Mutta minä sanoin: 'En suinkaan, Herra; sillä ei mitään epäpyhää eikä saastaista ole koskaan minun suuhuni tullut'.
9 Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'.
10 Ja tämä tapahtui kolme kertaa; sitten vedettiin kaikki taas ylös taivaaseen.

'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Elo 2015 13:36

*
Ok Mikko. Entä voiko syödä eläviä toukkia ja hyönteisiä? Söikö Johannes Kastaja eläviä heinäsirkkoja myös? Raamattu ei sano mitään että söi paistettuja heinäsirkkoja. Raamattu ei myös sano että Johanneksen ruokanaan olivat paistetut heinäsirkat. Mikäli tarkoittaa söikö hän oikeasti eläviä heinäsirkkoja?!?

Mark. 1:6 Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö, ja hän söi heinäsirkkoja ja luonnonhunajaa. RK

Matt. 3:4 Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö. Hänen ruokanaan olivat heinäsirkat ja luonnonhunaja. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Elo 2015 14:13

Ok Mikko. Entä voiko syödä eläviä toukkia ja hyönteisiä? Söikö Johannes Kastaja eläviä heinäsirkkoja myös? Raamattu ei sano mitään että söi paistettuja heinäsirkkoja. Raamattu ei myös sano että Johanneksen ruokanaan olivat paistetut heinäsirkat. Mikäli tarkoittaa söikö hän oikeasti eläviä heinäsirkkoja?!?

Mark. 1:6 Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö, ja hän söi heinäsirkkoja ja luonnonhunajaa. RK

Matt. 3:4 Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö. Hänen ruokanaan olivat heinäsirkat ja luonnonhunaja. RK

En tiedä oliko kypsiä vai raakoja, ei kai tuolla niin väliäkään?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Elo 2015 16:02

*
Kyllä on väliä :) Koska esim. sianlihaa pitää paistaa 100% kunnolla niin loinen kuolee. Siksi Jumala on asettanut ruokasääntöä joka kieltää syömästä sianlihaa sinä aikana kun silloin ei ollut antibioottikuuria tappaakseen loisia koska loisia on vaikea tuhota ja siihen ihminen voi kuolla. Sorkka- ja märehtivien eläimien lihaa voi paistaa puoliraakaa koska ne eläimet syövät vain ruohoa.

Jos Johannes Kastaja söi raakoja heinäsirkkoja niin on silloin turvallista syödä eläviä toukkia ja hyönteisiä pistämällä suoraan suuhun... :sick:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Elo 2015 17:33

Kyllä on väliä :) Koska esim. sianlihaa pitää paistaa 100% kunnolla niin loinen kuolee. Siksi Jumala on asettanut ruokasääntöä joka kieltää syömästä sianlihaa sinä aikana kun silloin ei ollut antibioottikuuria tappaakseen loisia koska loisia on vaikea tuhota ja siihen ihminen voi kuolla. Sorkka- ja märehtivien eläimien lihaa voi paistaa puoliraakaa koska ne eläimet syövät vain ruohoa.

Jos Johannes Kastaja söi raakoja heinäsirkkoja niin on silloin turvallista syödä eläviä toukkia ja hyönteisiä pistämällä suoraan suuhun... :sick:

Näin on Vaisuliini, sianlihaa ei kannata mennä syömään raakana, siinä voi käydä huonosti.

Trikinellat sianlihassa:

https://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/ ... inelloosi/

"Vastustaminen ja ennaltaehkäisy

Sikojen trikinelloosi on Eviralle kuukausittain ilmoitettava, lakisääteisesti valvottava eläintauti. Myös muiden eläinlajien trikinelloosi on ilmoitettava eläinlääkärin kuukausi-ilmoituksessa, vaikka tartunta ei niillä ole lakisääteisesti vastustettava.

Trikinellat tuhoutuvat kuumennuksessa. Sairaus ei siis voi tarttua, jos syödään kunnolla kypsennettyä lihaa, olipa siinä toukkia tai ei. Sianliha tulee tästäkin syystä aina nauttia kunnolla kypsänä kauttaaltaan. Lämpötila +70 °C riittää trikinellatoukkien tuhoamiseen.

Aikaisemmin suositeltiin käytettäväksi pakastusta toukkien tuhoamiseen lihasta. Suomessa tiedetään esiintyvän pakkasta kestävää trikinellalajia, joten pakastusta ei enää voida suositella keinoksi suojautua tartunnalta."

Tässä kuvassa potilas (joka on saanut trikinelloista tartunnan) lääkärin vastaanotolla:

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka » 24. Elo 2015 19:22

Mikko Murpatti kirjoitti:En tiedä oliko kypsiä vai raakoja, ei kai tuolla niin väliäkään?

Niin, makuasioista ei sovi kiistellä. Minusta kuitenkin tuntuu, että voissa paistettuina maistuisivat rapeammilta. Tämä on sitä mutu-päätelmää = musta tuntuu; maistanuthan en ole. Toivottavasti Palestiinan heinäsirkkalajit ovat kookkaampia kuin meidän? Olen kesän aikana kätsellut muutaman heinäsirkan hyppelyjä tuossa pihamaalla ja kyllä niitä pitäisi kerätä aika paljon, ennen kuin nälkä lähtisi.

jk. sianlihaa seremonialakia noudattaneet juutalaiset eivät syöneet, eli sitä kautta eivät saaneet trikiinimadon toukkia kehoonsa. Trikiiniä tavataan (hakukoneen mukaan) kaikissa lihaa syövissä eläimissä. Trikiini kuolee lihassa, kun sen sisälämpötila on noussut yli +80 c-asteen tai useinmiten myös, jos liha on ollut pakkasessa >-18 C yhtäjaksoisesti yli kuukauden ajan. Viimeinen trikiinitartunta Suomessa tavattiin 1970-luvulla.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Elo 2015 13:39

*
Joo... :)

No yksi kysymys jää vaille vastausta... Onko teille tapahtunut samaa mitä minulle kotimatkalla kun Jumalan kosketuksen yhteydessä päässäni valui suloisen lämpimästi ja hitaasti lähes kasvoihin asti? Se vielä mietityttää mitä tämä tarkoittaa?!? :roll:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 25. Elo 2015 15:39

vaisuliini kirjoitti:Jos Johannes Kastaja söi raakoja heinäsirkkoja niin on silloin turvallista syödä eläviä toukkia ja hyönteisiä pistämällä suoraan suuhun.

Historia kertoo heinäsirkkojen olleen köyhien ihmisten ruokaa menneinä aikoina (nykyisin ovat varakkaiden gurmeeta erikoisuuksiin panostavissa ravintoloissa). Löysin heinäsirkkoihin liittyviä 'valmistusohjeita' Radio Dein Israel-raportista 28.3.2013​/Kinneret Tours.

"Raamattu myös kertoo, miten Johannes Kastaja autiomaassa eläessään söi heinäsirkkoja. Paahtamisen lisäksi sirkkoja voidaan syödä auringossa kuivattuina"

Tuo viittaisi mielestäni oletukseen, että Johannes Kastaja kuivasi heinäsirkkoja auringossa. Ei yllättävää, sillä samalla periaatteella valmistettiin lihaa; suolattuna, siivuiksi leikattuna ja auringossa kuivatettua. Ehkäpä näin Johanneskin ruokansa valmisti. Suurimmat heinäsirkkalajit olivat 10 cm mittaisia ja tuskin helppoja syötäviä elävinä. Mutta hunajassa marinoituina ja auringossa kuivatettuja, nam :clap:
Jukka

ViestiKirjoittaja Lily » 25. Elo 2015 18:36

Ei kait toukkia ole terveellistä syödä.

3. Moos. 11:43-44

43 Älkää saattako itseänne inhottaviksi koskemalla matelevaan pikkueläimeen, mihin tahansa, älkääkä saastuttako itseänne niillä, niin että tulette niistä saastaisiksi.

44 Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä. Niin älkää saastuttako itseänne koskemalla mihinkään pikkueläimeen, joka liikkuu maassa.
Lily

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu