Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Joulu 2012 11:18

Miksi kaikki uskovaiset eivät näe tätä samalla tavalla miksi tämä asia ei avaudu kaikille samalla tavalla?
En halua loukata ketään, en lyödä ketään, minulla ei ole pahoja ajatuksia kenestäkään. Koen että seuraavat ajatukset tulee tuoda esille pohdittavaksi. Olen ollut paljon rukouksessa tämän ketjun kohdalla ja tuon esille ajatuksia, joita olen rukouksessa saanut. Tutki ja koettele mitä kirjoitan, sillä on kyse vakavasta asiasta.

Laajennan tämän koskemaan kahta käskyä Kymmenestä Käskystä, joissa uskovaiset uskovat eri tavalla.

300- luvulla Rooman katolinen kirkko (RKK) "kumosi" Raamatullisen sapatti opetuksen vaihtaen viikon viimeisen päivän lepopäivän viikon ensimmäiselle päivälle, eli sunnuntaille.

787 jKr. Rooman katolinen kirkko "kumosi" Jumalan tekemisen kiellon pääajatuksenaan opettamalla, että Jumalan kuvan saa tehdä, kunhan ei palvo kuvaa.

Historiallinen fakta on että RKK on ujuttanut kristikuntaan kaksi väärää opetusta koskien Kymmentä Käskyä. Ensimmäinen niistä on sapatin "kumoaminen". Suuri osa uskovaisista hyljeksii sapattia luullen, että sapatti on kumottu Uudessa Liitossa, vaikka Herra Jeesus ei kumonnut Kymmenen Käskyn laista yhtäkään käskyä, ei edes sapattikäskyä.

Historiallinen fakta on se että Jumalan kuvan tekemisen kiellon RKK "kumosi" ja suuri osa uskovaisista uskoo Jumalan kuvien tekemisen olevan sallittua.

Suuri osa uskovaisista uskoo varmastikin vilpittömästi näiden kahden käskyn kohdalla luullen uskovansa Raamatullisesti, vaikka todellisuudessa he uskovat väärin näiden kahden käskyn kohdalla.

He uskovat väärin koska ne yleisesti opetetaan väärin ja nämä kahden käskyn väärät vaikutukset ovat koko ajan läsnä ihmisten elämässä. Joka viikko sunnuntaina ihmiset luulevat, että on lepopäivä. Kirkkojen ja seurakunta rakennusten seinät ovat "täynnä" jumalankuvia, kirjat ovat "pullollaan" jumalankuvia, ihmisten seinillä roikkuu jumalankuvia, monin eri taiteen keinoin kuvataan jumalankuvia.

Ikävin piirre on se että sapatin ja jumalankuvien kohdalla on uskovaisten keskuudessa vallalla RKK:n väärän opetuksen kyllästämä teologinen ja opillinen ymmärrys, joka ohjaa ihmisiä pois totuudesta näidenkin käskyjen kohdalla.

Suurin osa uskovaisista on aluksi vilpittömiä näiden käskyjen kohdalla ja uskovat perinteisen väärän opetuksen "totuutena", koska ne pääosin kaikkialla opetetaan väärin. Kun uskova kasvaa uskossaan, niin Jumala haluaa ohjata omiaan totuuteen näidenkin kahden käskyn kohdalla.

Jumala ei syyllistä, vaan haluaa auttaa meidät totuuteen näissäkin asioissa, sillä Hän tietää millaisen sekasotkun ihmiset ovat saaneet aikaan näissä asioissa. Näyttää siltä, että tämä asia ei avaudu kuin ajan kanssa, sillä niin takkuun ja sotkuun se on vedetty ihmisten toimesta. Onneksi Jumala on pitkämielinen ja kärsivällinen.

Muutamia havaintoja miksi kaikille ei asia avaudu:

Useat uskovaiset ovat vilpittömiä, mutta väärin opetettuja, siksi he eivät näe tätä asiaa.

Väärä opetus on niin syvään juurtunut, että uskova antaa itsensä sokaista näille asioille.

Jotkut uskovat ovat niin ylpeitä etteivät halua tehdä parannusta, koska he eivät halua myöntää olleensa väärässä.

Jotkut pelkäävät ihmisiä ja ihmispelon tähden menevät enemmistön mukana, vaikka saattaisivat tietää totuuden.

Miten nämä asiat voisivat avautua?

Ensimmäiseksi kannattaa laittaa omat oletuksen ja tietyn opin kautta Raamatun sanaan lähestyminen syrjään. Kun uskova tutkii asiaa Raamatun sanan pohjalta antaen Jumalan sanan opettaa ja ohjata, eikä jonkin tietyn opin, niin silloin sana avautuu, koska esim. näissä kahdessa kyseessä olevassa käskyssä opetus on niin selkeä ettei niissä voi eksyä tai harhautua, jos todella haluaa tietää mikä on totuus.

Monet sanoo että heillä on rauha asiassa ja että he ovat vilpittömiä. Heillä voi olla rauha asian suhteen ja he voivat ja ovatkin usein vilpittömiä, mutta eräs asia kuitenkin klikkaa mihin he aina kompastuvat. He lähestyvät asiaa aina tietyn opin kautta, joka on väärä ja siksi he päätyvät aina väärään opetukseen näiden käskyjen kohdalla.

Uskovaisetkaan eivät aina ymmärrä sitä kuinka voimakkaasti tietty oppi vaikuttaa ihmisen mieleen ja siihen kuinka hän lukee ja ymmärtää Raamattua.

Kun ja jos uskova on valmis heittämään tietyn opin syrjään ja lähestyy Raamattua sen mukaan mitä Raamattu opettaa, niin silloin asiat avautuvat.

Kun heittää sunnuntai opin syrjään mielestään, niin silloin voi nähdä ettei Raamattu ole kumonnut sapattia, eikä missään kohdassa UT:a sanota sunnuntain olevan Uuden Liiton lepopäivä.

Kun heittää mielestään pois opin, että saa tehdä Jumalasta kuvan kunhan sitä ei palvo, niin silloin huomaa, että Toinen Käsky kieltää ettei saa tehdä Jumalasta kuvaa, sillä Käskyn ensimmäinen osa sanoo, että älä tee jumalankuvaa ja 5 Moos 4 luvusta käy selkeästi ilmi, että kyse oli nimenomaan ettei Jumalasta saanut tehdä minkään muotoista kuvaa.

Minä olen aikoinani itsekin uskonut että sunnuntai on UL:n lepopäivä ja että Jumalasta saa tehdä kuvan, kunhan ei kumarra ja palvo kuvaa. Miten sain asiaan ymmärryksen? Jumala ei jättänyt minua "rauhaan" näiden käskyjen kohdalla, vaan toi ne eteeni aina tietyin väliajoin avaten totuutta. Minä kompastuin asiassa siihen kun lähestyin asiaa RKK:n ujuttaman väärän opin kautta. Jumala ei kuitenkaan hellittänyt vaan uudelleen toi asiat eteeni. Kun ymmärsin sen, että lähestyn asiaa ilman mitään ennakkokäsityksiä ja opetuksia vain sen mukaan mitä Raamattu opettaa, niin silloin ymmärsin asian.

Olen saanut paljon pilkkaa ja ivaa uskovaisilta siitä kun uskon sapattiin ja Jumalan kuvan tekemisen kieltoon. En kuitenkaan välitä siitä enää, ehkä kuitenkin joskus pelkäsin mitä uskovat sanovat ja ehkäpä pelkäsin ja siksi en uskaltanut uskoa enkä nähnyt totuutta asiassa.

Kun ihmispelko väistyi ja heitin syrjään väärän opin kautta lähestymisen sekä uskalsin ottaa päälleni pilkan siitä kun uskon totuuden mukaisesti, niin sitten asia avautui.

Kymmenen Käskyn väärin opettaminen pienimmässäkin käskyssä johtaa siihen että Käskyn rikkojaa tai väärin opettajaa kutsutaan Jumalan valtakunnassa pienimmäksi. Käskyn rikkoja tai väärin opettaja kyllä pelastuu, mutta joutuu kantamaan iankaikkista taakkaa jollakin tavalla Jumalan valtakunnassa väärän opetuksen takia. Siksi Jumala ei halua että yksikään eksyisi Kymmenen Käskyn kohdalla ja siksi Hän yhä uudelleen tuo tämän asian esille kunnes me uskovina ymmärrämme Kymmenen Käskyä oikein ja toimimme niiden opetusten mukaisesti.

Alussa uskova voi olla ja usein onkin vilpitön esim. uskoessaan sunnuntain olevan lepopäivä ja että Jumalan kuvia saa tehdä. Mutta kun Jumala yhä uudelleen ja uudelleen tuo nämä asiat uskovaisen eteen ja uskovainen torjuu totuuden näissä asioissa, niin uskovainen asettuu tietoiseen epäuskoon ja kapinaan näiden Kahden Käskyn kohdalla. Siksi Jumala ei jättänyt minuakaan rauhaan näiden Käskyjen kohdalla, vaan toi ne uudelleen ja uudelleen eteeni kunnes hylkäsin väärät istutukset ja otin vastaan totuuden, Jumalan armosta.

Jumala ymmärtää sen sekasotkun, joka on näiden Kahden Käskyn kohdalla ja siksi Hän tuo ne eteesi yhä uudestaan, sillä Hän rakastaa sinua, rakastatko sinä Häntä? Jumala on kärsivällinen ja pitkämielinen, eikä Hän pakota, mutta haluaa sinun ojentautuvan tässä asiassa. Siksi rukoile ja tutki asiaa yksin Raamatun sanan valossa.

Kysymys on myös siitä loppupelissä, että ketä todellisuudessa rakastamme, sillä Jumala ei halua jättää ketään tietämättä siitä mitä Kymmenen Käskyä todellisuudessa opettaa.

1 Joh 5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.

1 Joh 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

Älköön tämän ketjun aihe aiheuttako riitaa kenenkään välille, ei loukkaantumista, ei syyttelemistä, painostamista, sillä meidät on kutsuttu rakastamaan toisiamme.

Fil 3:
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 ¶ Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Joulu 2012 11:30

Herman kirjoitti:Äh poistin viestin, loppuun kaluttu luu tämä aihe omalta osaltani. Paitsi mielenkiinnolla odottelen Petrin ajatuksia ja näkemyksiä epäjumalista ja epäjumalanpalvonnasta.

Yksi kysymys äsken heräsi tähän kuva-asiaan liittyen, jos jaksatte vielä vastata. Eli tämän jakeen perusteella:

Niin Herra ilmestyi majassa pilvenpatsaassa, ja pilvenpatsas seisahtui majan ovelle. (5.Moos.31:5)

Onko pilvenpatsaan piirtäminenkin käskyn rikkomista?

On koska siinä hahmossa Jumala ilmestyi. Siitä tulikin mieleeni, että olen aikoinani uskonut että Jumalankuvan saa tehdä ja siksi myös kotisivuillani on ollut tiettyjä "Jumalankuvia". Tästä tulikin mieleeni, että sivullani on pilvenpatsas kuva ilmestysmajan päällä. Tässä kohden teen parannuksen ja käsittelen kuvaa siten, että poistan sen pilvenpatsaan kuvasta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 18. Joulu 2012 11:52

Rauhaa!

Tähän on hyvä toistaiseksi ainakin päättää keskusteluketju jumalankuvatekokiellosta, josta minäkin olen saanut ja monesta muustakin tehdä parannusta. Ei ole häpeä tehdä parannusta tai myöntää olleensa väärässä.

Siunausta KAIKILLE veljille ja siarille Herrassa :hugehug: :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Elo 2015 08:53

Siirrettyjä viestejä toisaalta. -Juha

pekka kirjoitti:
Joh. ilm. 9:

20. [u]Ja jäljelle jääneet ihmiset, ne, joita ei tapettu näillä vitsauksilla, eivät tehneet parannusta kättensä teoista, niin että olisivat lakanneet kumartamasta [b]riivaajia ja kultaisia ja hopeaisia ja vaskisia ja kivisiä ja puisia epäjumalankuvia, jotka eivät voi nähdä eikä kuulla eikä kävellä.

Nyt minulle asia on vahvistettu tuon lauseen kohdalla 'riivaajia'. Muistelin äsken miten se suuttui minulle kun revin Jeesuksen kuvan kahtia ja se huusi minulle sanoen: 'Sinähän kiellät Jeesuksen'. Minä katsoin ihmetellen kuvaa ja ajattelin 'hei, sehän on pelkästään paperia'. Kuka se suuttui ja huusi minulle? Se oli nimittäin saatana. Ennen sitä sain profeetallisen näyn erään pastorin vaimon kautta silloin vuonna 2010.

Kuva silmien eteen, jonkun seinällä on kuva, idoli, jota Jumala ei halua sen olevan.
Jumalasi siunaa kun irrotat viimeisenkin siteen.

Se näky sanoi näin ja mietin aluksi mitä näky tarkoittaa siteellä. Myöhemmin kun siten sain sen revitettyä niin se paljastui että saatana oli sen takana eli se suuttui ja huusi minulle niin ymmärsin mitä side tarkoittaa.

Tuon kohdan ilm. 9:20 vahvisti ihan äskettäin minun juttuni. Juuri Jumala meinasi varoittaa minulle siitä siteestä näyn kautta. No ennen sitä kuvaa hommasin itselleni Jeesuksen kuvan kehyksineen ja siten törmäsin iäkkääseen pariskuntaan ja näytin rouvalle kuvan. Niin yhtäkkiä ääni sanoi meille molemmille: 'Älä pidä muita jumalia rinnallani'. Rouva sai myös sanan ja sanoi minulle sen. Katsoin ihmetellen kuvaa ja siinä oli Jeesus. Ihmettelin myös rouvaa koska hän ei ollut uskossa ja silti Jumala puhui hänelle saman sanan.

Jeesus ei käskenyt pysyä kuvassa vaan Jumalan Sanassa, Sanaan meidän usko perustuu eikä kuvaan. Jumalan voima on Sanassa, ei kuvassa. Me saimme Jumalan aikaansaaman uskon itseemme vain Sanan kautta, ja edelleen meidän usko perustuu yksin Sanaan. Ei kuvaan. Jos pitää kuvaa, se on sama asia kuin pitää toista jumalaa Jumalan rinnallaan. Minä kirjoitin tämän saman jutun fb:ssa ja huomasin että kaikki siis minun fb-kamut tekivät parannuksen eivätkä enää laittaneet kuvan fb:n seinälle.

Olen silti kiitollinen Jumalalle että Jumala paljasti minulle siitä. Kymmenen käskyä on yhä voimassa, ainakaan uuden liiton aikana, siinä on myös kuvankielto. Varmaan ilm. 9:20 tarkoittaa Jeesuksen kuvia ja tauluja.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 02. Elo 2015 20:59

Niin noista kuvista ...Ei mitään kuvaa yms.Eikä pidä kumarrella minkään edessä muuta kuin Jumalan .
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Elo 2015 01:03

*
No miksi hommasin itselleni kuvan? Koska halusin että vieraat tulevat meille kylään, näkisivät taulun ja tietäisivät että Jeesus on minun Herrani ja Jumalani. Olin kyllä tietoinen kumartamisesta ja olin myös tietoinen että se oli pelkästään kuva ja siten kun kuva on jo hommattu niin siten ääni tuli varoittamaan meitä sanoen: 'Älä pidä muita jumalia rinnallani!'. Niin olin ihmeissäni. Jälkeenpäin aloin ymmärtää asiaa paremmin.

Koska mitä pitämiseen tulee niin Raamatun mukaan jos pitää Sanansa, ettei ikinä näe kuolemaa. Jumala sanoo: 'Älä pidä muita jumalia rinnallani'.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 03. Elo 2015 09:09

Kuten tiedämme on niitä uskonhaaroja ,jotka polttaa kynttilöitä taulujen edessä ja tekevät ristinmerkkejä ja polvistuvat ihmiskäsin tehtyjen patsaiden eteen rukoilemaan "patsaalta voimaa ja suojelusta ?? He siis puhuvat patsaille ja tauluille ,niinkuin niissä olisi joku voima.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja paa » 11. Joulu 2015 20:18

Ihmettelen jumalankuva-asiassa sitä seikkaa, että miksei Jeesuksesta saa tehdä kuvaa, kun kerta hän eli ihmisenä eli monet tiesivät miltä hän näytti (jos nyt oletetaan että joku olisi hänet piirtänyt tms).
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 11. Joulu 2015 21:40

paa kirjoitti:Ihmettelen jumalankuva-asiassa sitä seikkaa, että miksei Jeesuksesta saa tehdä kuvaa, kun kerta hän eli ihmisenä eli monet tiesivät miltä hän näytti (jos nyt oletetaan että joku olisi hänet piirtänyt tms).

Jos Jeesusen aikaan olisi ollut kameroita, niin oliskohan ne kuvat ollu kiellettyjä ja kuvaaminenkin kiellettyä?

Raamatussa sanotaan, en muista kohtaa, että Jeesus ei ollut kaunis tai jotenkin sillei.
Mitenkähän se olis vaikuttanu?

Enää kukaan ei varmaankaan tiedä, miltä Jeesus näytti ja muuttuiko Jeesuksen ulkonäkö kuoleman jälkeen ja taivaaseen menon jälkeen, kun ne naiset ei tunteneet
Jeesusta sen jälkeen, kun Jeesus nousi kuolleista. Kun Jeesus tuli niitä vastaan. Jeesusta kuvataan Raamatussakin eri tavoin.
Sen hiuksia sanotaan jossain valkeiksi. :think2:
Tirlittan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2015 22:03

*
Jos kuva ei olisi kielletty niin siinä tapauksessa saisi Jumalan aikaansaama usko kuvan kautta niinkuin Jumalan Sanan kautta. Sana menettäisi arvovallan jos kuva ei olisi kielletty. :wise3: <----oi minä kaipaan sitä hymiötä. Kiva että se tuli takaisin. :D
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu