...Ja Herra nauroi

Raamatun tutkiminen

Re: Re:

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Heinä 2015 00:22

uuhi kirjoitti:Sanon vielä että mielestäni uskova ei saa puhua eikä kirjoittaa epäkunnioittavasti mistään raamatun lauseesta.

Ketä ja mitä ajattelit?
systeri

Re: ...Ja Herra nauroi

ViestiKirjoittaja paa » 07. Heinä 2015 06:13

Mikko Murpatti kirjoitti: Minua kummastuttaa, että me ihmiset tavallaan arvostelemme Jumalaa ikään kuin Hän olisi väärässä jossain asioissa tai tekisi jotain pahaa tai epäoikeudenmukaista aina silloin tällöin.

Jos Jumala pilkkaa niitä jotka punovat juoniaan Jeesusta ja Jumalan lapsia vastaan, niin se asia on oikein ja hyvä, eikä ole pahaa tai epäoikeudenmukaista, sillä näitä ominaisuuksia ei Jumalassa ole.

PS.37

12 Jumalaton miettii vanhurskaalle pahaa ja kiristelee hänelle hampaitansa;
13 mutta Herra nauraa hänelle, sillä hän näkee hänen päivänsä joutuvan.
14 Jumalattomat paljastavat miekkansa ja jännittävät jousensa, kaataaksensa kurjan ja köyhän, teurastaaksensa ne, jotka ovat oikealla tiellä.
15 Mutta heidän miekkansa käy heidän omaan sydämeensä, ja heidän jousensa särkyvät.
16 Vanhurskaan vähä vara on parempi kuin monen jumalattoman tavarain paljous.
17 Sillä jumalattomain käsivarret särjetään, mutta Herra tukee vanhurskaita.
18 Herra tuntee nuhteettomain päivät, ja heidän perintönsä pysyy iankaikkisesti.
19 Pahana aikana he eivät joudu häpeään, ja nälän päivinä heillä on kyllin syötävää.
20 Sillä jumalattomat hukkuvat, ja Herran viholliset ovat kuin niittyjen koreus: he katoavat, katoavat niinkuin savu.

samoin sananlaskut 3

33 Herran kirous on jumalattoman huoneessa, mutta vanhurskasten asuinsijaa hän siunaa.
34 Pilkkaajille hänkin on pilkallinen, mutta nöyrille hän antaa armon.
35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.

Herra on pilkkajille pilkallinen, mutta nöyrille Hän antaa armon.

Näin Raamattu opettaa monessa kohtaa, ja voimme olla varmoja että Herra ei ole epäoikeudenmukainen, paha tai Hänessä ei ole mitään pimeyttä, siksi itse päädyn vain siihen lopputulokseen että pilkkaajan palkka oli Herran pilkka.

Tummennus minun. Tämä oli hyvä kommentti, sillä jostain syystä me ihmiset olemme sellaisia että haluaisimme ikään kuin poimia Jumalastakin vain ne kivat ja mukavat puolet ja unohtaa itsellemme ei niin mieluisat ja toisinaan jopa selitellä niitä ikävältä tuntuvia asioita paremmaksi. Ehkä katsomme asioita liikaa inhimilliseltä kantilta emmekä aina raamatulliselta. Meidän täytyy nimittäin muistaa keitä olemme: Jeesuksen Kristuksen seuraajia ja Taivaallisen Isän lapsia. Minulle tulee aina mieleen kuinka jotkut puhuvat VT:n ankarasta Jumalasta ja UT:ssa Jumala olisi pelkkä rakkaus ja lempeys, mutta eihän se niin ole, koska Jumala on aina sama ja meidän pitää nöyrtyä siihen mitä ja millainen Hän on. Eli ennen kaikkea luottaa siihen, että Jumala tietää kyllä paremmin mikä kullekin on parhaaksi ja oikein, ja että Jumala tietää mitä tekee :)
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 07. Heinä 2015 08:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Lainuksen syntaksin korjaus.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 07. Heinä 2015 06:15

No niin, en osannut lainata oikein. Haluaakohan joku mode korjata? :-P
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 07. Heinä 2015 08:27

paa kirjoitti:No niin, en osannut lainata oikein. Haluaakohan joku mode korjata? :-P

Korjattu, boldaus merkki eli [b] oli jäänyt quoten hakasulkujen sisään ja siitä syntyi soppa :).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Heinä 2015 09:30

Pilkkasiko Jumala kuten ihmiset konsanaan, kun nuorempi lapsista tuhosi itsensä, saattoi itsensä häväistyksi?

Luukas 15
"Jeesus jatkoi: "Eräällä miehellä oli kaksi poikaa.
12 Nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna minulle osuuteni omaisuudestasi.' Isä jakoi omaisuutensa poikien kesken.
13 Jo muutaman päivän päästä nuorempi kokosi kaikki varansa ja lähti kauas vieraille maille. Siellä hän tuhlasi koko omaisuutensa viettäen holtitonta elämää. [Sananl. 29:3]
14 Kun hän oli pannut kaiken menemään, siihen maahan tuli ankara nälänhätä, ja hän joutui kärsimään puutetta. [Sananl. 23:21]
15 Silloin hän meni erään sikäläisen miehen palvelukseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen sikopaimeneksi.
16 Nälkäänsä hän olisi halunnut syödä palkoja, sikojen ruokaa, mutta niitäkään ei hänelle annettu.
17 "Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: 'Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään. [1. Kun. 8:47]
18 Ei, nyt minä lähden isäni luo ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. [Ps. 51:6]
19 En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi. Ota minut palkkalaistesi joukkoon.'
20 Niin hän lähti isänsä luo. "Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä. [Hes. 33:11]
21 Poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.'
22 Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan. [Jes. 61:10]
23 Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa!
24 Minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.' Niin alkoi iloinen juhla. [Ef. 2:1]
25 "Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin.
26 Hän huusi luokseen yhden palvelijoista ja kysyi, mitä oli tekeillä.
27 Palvelija vastasi: 'Veljesi tuli kotiin, ja isäsi käski teurastaa syöttövasikan, kun sai hänet terveenä takaisin.'
28 Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään. Isä tuli ulos ja suostutteli häntä,
29 mutta hän vastasi: 'Kaikki nämä vuodet minä olen raatanut sinun hyväksesi enkä ole kertaakaan jättänyt käskyäsi täyttämättä. Silti et ole koskaan antanut minulle edes vuohipahaista juhliakseni ystävieni kanssa.
30 Mutta kun tämä sinun poikasi tulee, tämä, joka on hävittänyt omaisuutesi porttojen parissa, sinä teurastat hänelle syöttövasikan!'
31 Isä vastasi hänelle: 'Poikani, sinä olet aina minun luonani, ja kaikki, mikä on minun, on sinun.
32 Mutta olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt.'""

Minulle Jumala on rakastava Isä, jonka luokse olen saanut mennä sellaisena kuin olen. Olen saanut parantua haavoistani, koska sain mennä Hänen luokseen sellaisena kuin olen. Rakastava Isä otti minut vastaan.

Jeesus ei pilkannut syntisiä, vaan sääli kansaa. Oli kansan keskellä ja kansa tuli kuuntelemaan Häntä. Ennemminkin fariseusten ja kirjanoppineiden kohdalla, Jeesus osoitti heidän sydämensä kovuuden.

Luukkaan alussahan fariseukset oikeastaan moittivat Jeesusta, kun Jeesus on tavallisten ihmisten joukossa, publikaanien ja syntisten, joita uskonnollisuus ylenkatsoi, ja fariseukset ja lainopettajat Häntä siitä paheksuvat ja Jeesus esittää heille vertauksia siitä, miten Jumalan valtakunnassa iloitaan syntisistä jotka löytyvät ja palaavat kotiin.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Heinä 2015 10:25

Uskoisin että se on opetuksista kiinni millä tavalla me nähdään Jumala.Itse oon saanu opetuksen rakastavasta Jumalasta joka ahdistustenkin kautta vetää ihmistä puoleensa, rakkauden köysin pitkämielisesti ja rakkaudellisesti.Jopa vielä uskovaakin joka pääsee ajautumaan välillä kauemmas.Sitten kun ihminen on päässyt Totuuden tuntoon, mutta alkaakin hylkiä (pilkata) Jeesuksen sovitustyötä ja Pyhän hengen voimaa,se katsotaan pilkaksi...oonko ymmärtänyt väärin? Tietämättömyyttä Jumala kärsii mutta ei sitä että on tullut tuntemaan Totuuden ja sitten tekee mitä tekee.

Ap 17

30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

1 tim 1

12 Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
13 minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa;
14 ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

Mark 3

28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."

1 joh 4

8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.

1 kor 13

4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
8 Rakkaus ei koskaan häviä;
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Heinä 2015 10:44

Ihmisellä kuva Jumalasta voi muotoutua sen kautta, millaista opetusta hän ottaa vastaan ja millaisessa ympäristössä hän kasvaa.

Koen, että Jumalan luonne tulisi oppia tuntemaan tämän vuoksi erityisesti Jeesuksen sanojen kautta.
Hän tuli lihaksi keskellemme, jotta oppisimme tuntemaan Isän.

Evankeliumi on ilosanoma. Se ilosanoma on tarkoitettu kaikille, kaikkialla... ja sitä Häneen uskovien tulisi viedä eteenpäin.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Heinä 2015 10:49

Tuli mieleen vielä tuosta "kuumasta kivestä" ,se oli silloin lapsena totista Jumalan pelkoa kun sanottiin, että jollet tee oikein niin Jumala heittää kuumalla kivellä...sehän oli ikäänkuin esimakua tulevasta.
Kun aikuisena sain ymmärryksen että jollen tee parannusta synneistäni, en tuu pääsemään taivaaseen.Samoin esim sodoman ja gomoran vertaus.Kun ihmiset elävät nyt niin Jumalattomasti niin loppu on tämä kun Ihmisen Poika ilmestyy mutta Jumala on pitkämielinen ja odottaa.

Luuk 17

28 Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat,
29 mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki,
30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Matt 9

35 Ja Jeesus vaelsi kaikki kaupungit ja kylät ja opetti heidän synagoogissaan ja saarnasi valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
36 Ja nähdessään kansanjoukot hänen tuli heitä sääli, kun he olivat nääntyneet ja hyljätyt niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta.
37 Silloin hän sanoi opetuslapsillensa: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän.
38 Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa."
Viimeksi muokannut systeri päivämäärä 07. Heinä 2015 10:52, muokattu yhteensä 1 kerran
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 07. Heinä 2015 10:50

Koen, että Jumalan luonne tulisi oppia tuntemaan tämän vuoksi erityisesti Jeesuksen sanojen kautta.

Näin minustakin.
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Heinä 2015 10:56

systeri kirjoitti:

Näin minustakin.

:)
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta