Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Huhti 2015 18:35

Blum

Loppuun vielä yksi uusi kysymys: Eli jos päättäisinkin äänestää, mutta en löytäisi ketään itselleni täysin sopivaa ehdokasta, vaan kaikki kannattaisivat vaalilupaustensa perusteella jotain kristillisten arvojen vastaisia asioita, olisiko minulla velvollisuus äänestää "pienintä pahaa", vai olisinko siinä tilanteessa vapautettu velvollisuudesta äänestää?

Tätä kannattaa kysyä Jumalalta sillä täällä tuskin on kenelläkään valtaa päättää toisen velvollisuuksista. Minun puolestani voit vapaasti olla äänestämättä. Toivoisin tosin että kaikki kristityt äänestäisivät kristillisten arvojen puolesta mutta jokainen tehköön niin kuin itse parhaaksi kokee.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja JHK » 08. Huhti 2015 19:20

Tehköön poliisi mitä parhaaksi näkee mutta olen sitä mieltä ettei kristityn tule toimia enään virassa jossa joutuu käyttämään väkivaltaa.

Tuossa kohtaa me olemme samaa mieltä. :thumbup:
JHK

ViestiKirjoittaja Blum » 08. Huhti 2015 19:29

toni t,

noista esimerkeistä aika moni on oikeastaan sellaisia, joita ajavaa ehdokasta kokisin itseni olevan vaikeaa kannattaa. Niistä monissa näkisin, että ei-kristittykin velvoitetaan mukautumaan kristillisten arvojen mukaisiin järjestelyihin. Tällaisia ovat mielestäni ainakin 5., 6., 13., 14. ja 17.–20. Näistä monet ovat sinänsä ihan hyviä asioita. Mutta jos niistä tehtäisiin lakeja, sitä vierastaisin itse jo jonkin verran.

Yksi sellainen asia, joka itselleni tuli mieleen ja jonka sinäkin mainitsit, oli juurikin sukupuolineutraali avioliittolaki. Estämällä sen lainsäädännöllä ovat homo- ja lesboparit tietyllä tavalla pakotettuja esimerkiksi olemaan adoptoimatta lapsia samoin kuin heteroparit.

Nyt älkää käsittäkö väärin, minusta ei myöskään ole hyvä asia, että uusi avioliittolaki meni läpi, enkä itse voi sitä myöskään kannattaa. Hassua tosiaan, kun minusta tuntuu, että en voi vakaumukseni tähden kannattaa kumpaakaan vaihtoehtoa.

Kuvittelisin, että ei-kristityissä saa aikaan vihaa se, että heidät velvoitetaan lainsäädännöllä mukautumaan kristillisten arvojen mukaisiin lakeihin, jotka ovat heidän vakaumuksensa vastaisia, jotka he kokevat vanhanaikaisina, pienen vähemmistön tuputtamina ahdasmielisinä käsityksinä. Nämä arvot ovat kyllä totuudenmukaisia, hyviä arvoja. Niiden noudattaminen on ainakin uskosta käsin ihmiselle ihan oikeasti hyväksi. Mutta maailman ihmiset eivät näe sitä, he ovat sokeita. Heitä raivostuttaa, kun heidät yritetään saada "rajoitettua" noiden "taantumuksellisten" arvojen alle. Ainakin itse koin toisinaan näin, kun en vielä ollut uskossa.

Mielestäni siis on parempi käyttää resurssejamme enemmän ollaksemme todistuksina Jumalan rakkaudesta, Hänen evankeliuminsa ja totuutensa julistajina enemmän kuin saadaksemme aikaan kristillisten arvojen mukaisia lakeja maanpäälliseen valtioon. Tämä on vain oma mielipiteeni asiasta, kallistun tähän suuntaan, vaikkakin myös toisen kannan puolesta on olemassa joitakin ajattelemisen arvoisia argumentteja.
Blum

ViestiKirjoittaja tanu » 08. Huhti 2015 19:37

Blum kirjoitti:tanu, eliniästä puheenollen, mitä sanot tästä Raamatun kohdasta:

Tämä on Aabrahamin elinvuosien luku: sata seitsemänkymmentä viisi vuotta. (1. Moos. 25:7)

Entä monista muista 1. Moos. 6:n jälkeisistä kohdista, joissa kerrotaan ihmisten eläneen enemmän kuin 120-vuotiaiksi?

Enpäs oikein tiedä mitä tuohon sanoisin.
Mutta se on varmaa että Raamattu ei valehtele, eikä ole ristiriidassa itsensä kanssa.

Eli voisiko olla vaikka niin, että ihmisen ikä on max.120v, jonkin tietyn tapahtuman jälkeen. Muun kuin vedenpaisumuksen.
Jeesuksen ristin työn jälkeen? Tai kenties on niin, että oikein Jumalan mielen mukainen ja hurskas ihminen saattoi elää
yli 120-vuotiaaksi myös vedenopaisumuksen jälkeen?

Kuitenkin nykyään on niin, että kukaan ei voi elää yli 120-vuotiaaksi.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja paa » 08. Huhti 2015 19:43

toni t kirjoitti:
JHK kirjoitti:
Vielä semmonen, että jos suomesta tulis kristillinen valtio ja lait persutuis Raamattuun jne, niin kuka
sitten tulkitsee Raamattua sielä?
Konservatiiviset ja liberaaliset kritityt vastakkain?? Minkä värinen sellainen hallitus olisi?
Musta-valkoinen?

(sori kirotusvireet, en jaksa korjata. Enkä tiiä, oliko nuo sivistysdanat ihan oikein)

Oivallinen pointti! Kuka teokraattisessa Suomessa saisi määritellä oikean raamatun tulkinnan? Minusta keskiajasta on syytä ottaa mallia, ja vain kertakaikkiaan unohtaa kristilliset valtiot. Jos koko kansa on kristillistä, ei lakeja tarvita. Jos taas koko kansa on pirun lapsia, ei laki hyödytä mitään. Reformaation historia on vakuuttanut minut siitä, että yritykset luoda kristillistä valtiota ovat sulaa hulluutta.

Tonille esittäisin kysymyksen, oletko vielä sitä mieltä (kuten olit muistaakseni 2012) että poliisi ei saa käyttää pamppua tai pyssyä rikollisen taltuttamiseen? (Voi olla että muistan kantasi väärin, mutta näin se hataran muistini mukaan meni.)

Tehköön poliisi mitä parhaaksi näkee mutta olen sitä mieltä ettei kristityn tule toimia enään virassa jossa joutuu käyttämään väkivaltaa.

Tiedän uskovia poliiseja. Ei se mahdoton yhtälö ole. Menee vähän samaan kastiin, kun jotkut ovat sitä mieltä ettei uskova voi olla hoitoalalla töissä. Eikä politiikassa. Eikä kaupan kassalla, kun joutuu myydä arpoja. Sitten päivitellään lahkomeininkiä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Huhti 2015 19:47

Kiitos kaikille kirjoituksistanne politiikkaan ja vaaleissa äänestämiseen liittyen. Politiikka on sotkuista peliä ja en minäkään luota politiikkoihin juuri pätkänkään vertaa, ehkä Päivi Räsäseen luotan jonkun verran mutta hän on niitä todella harvoja poikkeuksia...
mutta melkoista lottoarvontaa on mielestäni tuo äänestäminen koska itsekään en edes tunne henkilökohtaisesti luultavasti ketään ehdokasta joka on nyt näissä vaaleissa ehdokkaana joten se äänen antaminen jolle kulle on kuin heittäisi vettä kaivoon eli se ääni hukkuu johonkin, en tiedä minne :D ? Se äänen antaminen jollekin ehdokkaalle ei vain näy sitten vaalien lopputuloksissa useimmiten mitenkään...

Ryhmäkuri, kuten Tanukin kirjoitti pilaa monet poliittiset äänestystulokset, se on jo karvaasti nähty ja koettu monet kerrat.
Euroopan unioniin kuuluminen sotkee myös hyvin tehokkaasti asioita kuin asioita politiikan kentällä... vai mitä mieltä te olette?

Siitäkin on jossain ketjussa joskus kirjoitettu, että voiko edes Suomessakaan enää luottaa sataprosenttisesti ettei äänestystuloksia ole mitenkään muuteltu. Äänestystuloksien muuttelu kuulemma onnistuu todella helposti tänä päivänä jos jotkut tahot vain sen haluavat tehdä. Tästä on joskus joku maininnut tällä foorumilla.

PP kirjoittaa kotisivullaan muun muassa näin, lainaus:

https://www.kotipetripaavola.com/lopuna ... ot.html#10

" Lopunajan seurakunnan keskipiste tulee olemaan täysin Herrassa Jeesuksessa. Tämä on unohdettu, mutta vainojen keskellä ei ole enää mutta vaihtoehtoa ja keskipistettä kuin Herra Jeesus Messias.

Monet uskovat tänä päivänä nukkuvat ruususen unta ja puuhaavat asioiden parissa, jotka eivät kuulu heille. Monet uskovat koittavat parantaa maailmaa esim. politiikan keinoin jne. Raamatun sana profetoi, että koko maailma ajautuu pahuuden valtaan ja laittomuus täyttää maan. Uskon elämässä ei ole kyse siitä, että meidän tulisi muuttaa maailma ja sen lait, vaan siitä että yksilöihmiset pelastuisivat ja heidän sydämensä muuttuisivat.

Alkuseurakunta ei yrittänyt muuttaa maailmaa ja sen lakeja. He keskittyivät julistamaan Herraa Jeesusta ristiinnaulittuna ja ylösnousseena Herrana. Meidän tulee toimia samoin kuin alkuseurakunta toimi.

Raamatun sana profetoi, että maailman yhteiskunnat ajautuvat täyteen pahuuden valtaan ja lait tullaan muuttamaan pahuuden mukaisiksi. Emme voi uskovina tätä maailmaa ja sen yhteiskuntia pelastaa, sillä meidän tulee keskittyä julistamaan pelastussanomaa ihmisille, että he voisivat pelastua ja astua ulos pahuuden vallasta Jumalan lasten vapauteen.

Herran Jeesuksen opetuslasten tulisi nyt jo opettaa ja varustaa toinen toisensa lopunaikoja varten. Tämä tarkoittaa sitä, että joudumme koko ajan enemmän mm. luopumaan taloudellisista eduista, eli niitä ei tule yrittää saada lisää. Keskipiste tulee olla Herrassa Jeesuksessa ja sitä kautta sisäisen ihmisen rakentumisessa Pyhän Hengen ja Raamatun sanan kautta. Lopun aikana Herran Jeesuksen uskovien tulee tukea toinen toisiaan. Muista myös se, että meidät on kutsuttu tekemään evankeliumin työtä loppuun saakka, eli siihen päivään saakka kunnes Herra Jeesus tulee takaisin.

Seurakunnan, eli Herran Jeesuksen opetuslasten tulee pitää huolta toinen toisistaan, eikä yrittää pumpata yhteiskunnan varoja ja etuja itselleen, vaan luottaa Jumalan Pyhän Hengen voimaan. Lopun aikana Herran Jeesuksen opetuslapsilta evätään kaikki yhteiskunnan taloudellinen tuki sekä mahdollisuus kokoontua herätysliikkeinä tai yhdistyksinä. Tämän tähden Herran Jeesuksen opetuslasten tulisi jo nyt oppia elämään uskosta ja luottamaan Pyhän Hengen voimaan, että kykenemme selviytymään lopunajan haasteista.

Meillä on ollut osuutemme tässä maailmassa; työ sekä ihmisarvo jne. On ollut arvokasta täyttää oma osuutemme tämän maailman pyörittämisessä, mutta se tulee pian loppumaan ja päättyy. Laittomuuden vallassa oleva uusi saatanallinen maailmanjärjestys ei ole Herran Jeesuksen opetuslapsia varten, eikä meillä ole siellä osuutta, eikä meitä edes huolita sinne, emmekä saisi edes osallistua sen tukemiseen. Siksi nyt on aika herätä ja valmistautua Jeesuksen morsiamena odottamaan Ylkäämme, emmekä saa osallistua antikristuksen uuden maailmanjärjestyksen rakentamiseen.

Jos nyt koko ajan koitamme haalia itsellemme maailmasta etuisuuksia sekä kasvattaa uskovat riippuvaisiksi tähän maailmanjärjestykseen, joka pian muuttuu antikristuksen järjestykseksi, niin vaikeampaa on vainon päivinä luottaa Jumalaan, kun turva on ollut maailman antimissa, ei Jumalassa.

Olemme tulleet aikaan, jossa meidän uskovien tulisi alkaa opetella riisuuntumaan pois maailman turvasta, sillä se hyvin pian viedään meiltä pois kokonaan. Nyt on hyvä aika aloittaa harjaantuminen elämään uskossa, jossa tuki ja turva on yksin Jumalassa. Älä syyllistä itseäsi, vaan kysele Jumalalta, että miten Hän haluaa sinua henkilökohtaisesti harjaannuttaa elämään uskossa, joka on ankkuroitu yksin Herraan Jeesukseen. Hän vastaa sinulle. Hän opettaa sinua ja näyttää sinulle tien uskoon, jossa luottamus ja turva on yksin Jumalassa."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja paa » 08. Huhti 2015 19:52

Mitä enemmän tätä äänestämisasiaa mietin, sen varmempi oon etten tiedä yhtään mitä tehdä.
Mistä sen tietää kuka noista oikeasti on uskossa, ja vaikka oliskin, niin miksei ne voi sanoa
onko niillä Jumalan kehotus lähteä hommaan mukaan.
Tai ehkä äänestän sitä Aku Ankkaa. Tai joulupukkia.
Tosin eikö se Disneykin ollut suunnilleen saatanan ruumiillistuma ja joulupukkikin joku pakanajuttu.
Eli en voi äänestää ees niitä :roll:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja JHK » 08. Huhti 2015 19:54

Enpäs oikein tiedä mitä tuohon sanoisin.
Mutta se on varmaa että Raamattu ei valehtele, eikä ole ristiriidassa itsensä kanssa.

Eli voisiko olla vaikka niin, että ihmisen ikä on max.120v, jonkin tietyn tapahtuman jälkeen. Muun kuin vedenpaisumuksen.
Jeesuksen ristin työn jälkeen? Tai kenties on niin, että oikein Jumalan mielen mukainen ja hurskas ihminen saattoi elää
yli 120-vuotiaaksi myös vedenopaisumuksen jälkeen?

Kuitenkin nykyään on niin, että kukaan ei voi elää yli 120-vuotiaaksi.

Teksti ei kyllä vihjaa että tämä iän leikkaus alkaisi pätemään vasta jonkun tietyn tapahtuman jälkeen, ja tulvan jälkeisenä aikana moni Abrahamin esi-isä eli rutkasti yli tuon iän. Koska kirjoitukset itse kumoavat tulkinnan että tuo olisi jokin ehdoton maksimi tuosta hetkestä eteenpäin, on tulkintaa syytä muuttaa. Tietysti voi halutessaan ajatella että nämä ihmiset palkittiin pyhästä elämästä pitkällä iällä, mutta jälleen raamattu ei sano aiheesta mitään. Niinkin myöhään kuin aikakirjoissa Pappi Joojada eli 130 vuotiaaksi (2. aikakirja 24:15).

Entä jos joku elää todistetusti yli tuon iän? Suljetko silmät ja korvat todisteilta ja kieltäydyt uskomasta sitä? Mitä tapahtuu kun todellisuus on ristiriidassa raamatuntulkinnan kanssa - pidetäänkö kynsin ja hampain kiinni omasta tulkinnasta, luovutaanko uskosta, vai muutetaanko tulkintaa?

Mikko tarjosi yhden vaihtoehdon - nähdä 120 vuotta jonkinlaisena normina tai keskiarvona. Yksi perinteinen tulkinta tälle jakeelle on, että tuosta hetkestä on tulvan saapumiseen aikaa 120 vuotta. Sana sanoo että Jumala katui tehneensä ihmisen - yksikössä. Tämä on siten luontevaa tulkita ihmiskunnaksi, joten Jumala päätti hävittää ihmiskunnan reilun sadan vuoden kuluttua, Nooan perhettä lukuunottamatta siis. Kyseessä on yksi perinteinen tulkinta näistä jakeista.
JHK

ViestiKirjoittaja paa » 08. Huhti 2015 20:00

Joko tämä video on täällä ollut: https://vimeo.com/121128271
paa

ViestiKirjoittaja JHK » 08. Huhti 2015 20:02

toni t kirjoitti:
JHK kirjoitti:
Lainaa:
Vielä semmonen, että jos suomesta tulis kristillinen valtio ja lait persutuis Raamattuun jne, niin kuka
sitten tulkitsee Raamattua sielä? Konservatiiviset ja liberaaliset kritityt vastakkain?? Minkä värinen sellainen hallitus olisi?
Musta-valkoinen?

(sori kirotusvireet, en jaksa korjata. Enkä tiiä, oliko nuo sivistysdanat ihan oikein)

Oivallinen pointti! Kuka teokraattisessa Suomessa saisi määritellä oikean raamatun tulkinnan? Minusta keskiajasta on syytä ottaa mallia, ja vain kertakaikkiaan unohtaa kristilliset valtiot. Jos koko kansa on kristillistä, ei lakeja tarvita. Jos taas koko kansa on pirun lapsia, ei laki hyödytä mitään. Reformaation historia on vakuuttanut minut siitä, että yritykset luoda kristillistä valtiota ovat sulaa hulluutta.

Tonille esittäisin kysymyksen, oletko vielä sitä mieltä (kuten olit muistaakseni 2012) että poliisi ei saa käyttää pamppua tai pyssyä rikollisen taltuttamiseen? (Voi olla että muistan kantasi väärin, mutta näin se hataran muistini mukaan meni.)

Tiedän uskovia poliiseja. Ei se mahdoton yhtälö ole. Menee vähän samaan kastiin, kun jotkut ovat sitä mieltä ettei uskova voi olla hoitoalalla töissä. Eikä politiikassa. Eikä kaupan kassalla, kun joutuu myydä arpoja. Sitten päivitellään lahkomeininkiä.

Homma menee lahkomeiningiksi vasta siinä vaiheessa kun minä olen niin varma omasta tulkinnastani että alan syyttämään muita synnistä ja "hakkaamaan raamatulla päähän" siitä kuinka väärin nämä toiset tekevät, jotka toimivat oman omantuntonsa mukaan. Minä olen koettanut tietoisesti kehittää omaa ajatteluani ja ilmaisuani siihen suuntaan että emme koskaan tule olemaan täysin yksimielisiä tässä ajassa, täten on parasta opetella keskustelemaan asiallisesti, ja hyväksymään myös poikkeavat näkemykset. Perustelen tarvittaessa oman kantani, mutta en väitä sen olevan totuus. Kyseessä on erehtyväisen ihmisen erehtyväinen näkemys.
JHK

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu