Hautajaiset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hautajaiset

ViestiKirjoittaja paa » 02. Huhti 2015 21:30

Tuohan on hyvä idea, että pukeutuivat valkoisiin hautajaisissa. En missään nimessä sano, että kuolemassa mitään iloista tai hyvää on, mutta jotenkin Suomessa oppii jo lapsesta saakka siihen, että kuolema on totaalinen loppu, ero, kauhistus ja ties mitä. Liikaa pelottelua. Inhoan hautajaiskukkia ja synkkää urkumusiikkia, mustaa vaatemassaa ja ennen kaikkea sitä toivottomuutta. Enemmän pitäisi puhua kuolemanjälkeisestä elämästä, johon Jeesuksen ansiosta meillä on mahdollisuus, ja siitä kuinka pääsemme tästä synnin kahlitsemasta maailmasta eroon, jos uskomme Häneen. Minä en enää pelkää kuolemaa, itse kuolemista jonkin verran. Että miltä se tuntuu kun sielu lähtee ihmisestä. Olen yliherkkä ihminen ja ennen uskoontuloani kärsin 24/7 niin kamalista kuolemanpelkotiloista, että ahdistus vei lopulta suljettujen ovien taa. Olen myös ollut ev.lut.kirkoissa töissä ja yhden kerran vastaan tuli pappi, joka pyysi saada käyttää valkoista stolaa. Hän sanoi, että vaikka kuolema onkin synnin seurauksena tullut maailmaan, hän ei halua jäädä pelkästään tähän ajatukseen, koska Jeesuksessa meille on tarjolla iankaikkinen elämä, ikuisuus Jumalan kanssa, mikäli se meille vain kelpaa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 02. Huhti 2015 21:39

Peppinella: ...esim. ev.lut.kirkon sisällä järjestettävistä hautajaisista tekee hirvityksen kauhistuksen The Oikeaoppiselle Uskovalle? Jopa niin, että ulos pitäisi jäädä seisomaan? Miksei vaan jää suosiolla pois, ei ainakaan pahoittaisi muiden, surevien mieltä. Vaikka nykyään aina harvinaisemmaksi käykin niin siellä saattaa olla mukana jokunen muukin "oikeasti" uskova. Sinä osoittaisit ulkonaseisoskelullasi olevasi heitä parempi, alleviivaisit oikein.

Tästä kommentista tulikin mieleen se, että jos meidän Jeesuksen seuraajien tulee aina varoa sitä, että me varomme kaikella tavalla sitä, että emme anna yhtään lähimmäiselle sitä kuvaa, että me olisimme jotenkin pyhempiä ja parempia kuin toinen niin se johtaisi (ja monella on jo johtanutkin) siihen, että Jeesuksen seuraaja alkaakin miellyttää enemmän ihmistä kuin Jumalaa. Esim Jeesuksen seuraaja ei voi millään tavalla sanoa toiselle, että toi mitä sä teet on syntiä josta tulee tehdä parannusta tai jos on monenlaista kaveri jotka tykkää synnillisesti asioista ja sitten nämä kaverit pyytää näihin syntisiin juttuihin mukaan niin siitäkään ei voisi kieltäytyä koska tekemättä jättäminen tai jäädäkseen ulkopuolelle syntisestä jutuista, voi antaa kavereille silloin sellaisen kuvan, että on jotenkin parempi ihminen kuin he. yms. Jne.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 02. Huhti 2015 21:54

Niin paa. Minä ajattelin nuorempana ihan samalla tavalla. Mutta kun sitten tuli
omalle kohdalle, ei ollukaan niin hyvä idea.
Kun ihmiset suree, kun niillä on ikävä.
Olen minäkin ollu helpottunu, kun äitini pääsi kotiin, kun oli uskossa.
Ikävä oli silti ja olisin vielä tarvinnu äitiä. Ei se ollu kovin iloista.
Ja jos toiset pitää ilosia kekkereitä arkun äärellä ja toiset suree vieressä, voi olla aika erikoinen tilanne.

Tuo sun metsään hautaaminenkin on tuttu ajatus.
Minäkin joskus ajattelin, että paras olisi, jos joku kuoppaisi jonnekin puun juurelle.
Sitten sain tietää, ettei sekään ole niin helppoa.
Sääntösuomi täynnä byrokratiaa ja pitää olla se maanomistajan lupakin ja mistäs löytyy maanomistaja, joka tahtoisi
ruumiin mailleen kuopattavaksi? :D

Jos jollain uskovalla olisi maata, niin siinä ideaa senkin käytölle, samaten bisnes ideaa jollekin, että voisivat vaikka
pistää firman pystyyn, joka auttelee uskovaisia hautajaisjärjestelyissä, ilman taikamenoja ja kukkasetkin vois keräillä pellolta,
jos tahtoo.
Ja toimittaisivat arkkuja, jotka on ekologisia, eikä niin hirveen kalliita.

Minäkin olen sanonu läheisille, että mitään kallista arkkua ei mulle tarvii. Voi tilata ulkomailta sellasen pahvilaatikko arkun, ovat jotain
muotiakin. tai jos löytyy jostain, niin voi vaikka lyödä laatikon raakalaudasta.
Eikä ruumisautoilla tarvii kuskata. Pistävät vaikka auton kattotelineelle, jos pitää jonnekin raahata.
Hienon auton kyytiin minäkin mielummin menisin elävänä kuin kuolleena.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Leea » 02. Huhti 2015 23:00

Peppinella kirjoitti:Toistelet sanomani mutta vain eri sanoilla.

Minun silmiini sinä kyllä korotat itseäsi, anteeksi vain, ja saman sanoi täällä jo Markareetta ja joku muukin. Lisäksi teet siitä hirveän ison numeron! Sinä et voi osallistua hautajaisiin, kun olet niin paljon puhtaampi ja parempi (pyhempi, enämpi Jumalalle mieleen) kuin muut hautajaisvieraat. Väärää oppia on hautajaismenoissa, hyihyi. Et ehkä sitä tarkoita, mutta se tästä henkii. Ja vähintään sinun pitäisi päästä hautajaistilaisuudessa evankelioimaan muille, niinkö? Sinäkö olet jokin mittapuu???
Uskossaan varma pystyy olemaan mukana, "painamaan pahkaansa" ja osoittamaan myötätuntoaan. Esim. Saksassa osallistuin katoliseen messuun, kun en "omaa" kirkkoa siihen hätään löytänyt. Jätin vain ylistämättä Mariaa ja sillä sipuli.

Pitäisikö sinun nyt kertoa minulle ja ehkä muillekin tätä keskustelua seuraaville tietämättömille, että mikä esim. ev.lut.kirkon sisällä järjestettävistä hautajaisista tekee hirvityksen kauhistuksen The Oikeaoppiselle Uskovalle? Jopa niin, että ulos pitäisi jäädä seisomaan? Miksei vaan jää suosiolla pois, ei ainakaan pahoittaisi muiden, surevien mieltä. Vaikka nykyään aina harvinaisemmaksi käykin niin siellä saattaa olla mukana jokunen muukin "oikeasti" uskova. Sinä osoittaisit ulkonaseisoskelullasi olevasi heitä parempi, alleviivaisit oikein.

Onneksi Jeesus oli meille esimerkkinä eikä seurustellut syntisten, vääräuskoisten ja sairaiden kanssa. Vai miten se meni?

Aisaparina vääräuskoisen kanssa oleminen (johon täällä aikaisemmin viitattiin) on muuten ihan eri asia. Aisoitettuna tehdään TYÖTÄ ja silloin ei ole hyvä "pelata eri päätyihin".

En todellakaan ole toisia parempi tai puhtaampi. Ehkä en osaa sitten kirjoittaa tarpeeksi hyvin että kun jää tällainen käsitys. Yritän pohtia aihetta Raamatun valossa. Saan toki omassa elämässäni päättää menenkö hautajaisiin vai en? Jokainenhan meistä päättää lopulta menemisistään. Itseasiassa seuraaviin hautajaisiin en mene ollenkaan. Vainaja oli kyllä minulle rakas sukulainen ja muistelen ja suren häntä mielessäni.

Olisiko muuten väärin että hautajaisissa kuuluisi evankeliumi? Senhän tarvii jokainen kuulla aikanaan.

Tottakai meidän tulee olla ei-uskovien kanssa tekemisissä esim. töissä, harrastuksissa. Mutta uskonnolliseen tilaisuuteen osallistuminen on aivan jotain muuta. Joku muu osaisi tämän varmasti paremmin selittää kuin minä.
Leea

ViestiKirjoittaja pekka » 02. Huhti 2015 23:42

Tirlittan kirjoitti:Ja toimittaisivat arkkuja, jotka on ekologisia, eikä niin hirveen kalliita.

Minäkin olen sanonu läheisille, että mitään kallista arkkua ei mulle tarvii. Voi tilata ulkomailta sellasen pahvilaatikko arkun, ovat jotain
muotiakin. tai jos löytyy jostain, niin voi vaikka lyödä laatikon raakalaudasta.

Olen samaa mieltä kanssasi, haluaisin kans halvat hautajaiset ja tässä alla olevassa kuvassa on mainitsemasi pahviarkku:

Image

Tietääkö joku paljonko tuo pahviarkku maksaa?

"Hautaan pääsee myös ympäristöystävällisesti"

https://yle.fi/uutiset/hautaan_paasee_m ... ti/5658078

"Omaisen hautaamisen voi hoitaa nykyisin myös ekologisella periaatteella. Ympäristöystävällisessä hautauksessa puinen arkku kierrätetään, maahan tai polttoon päätyy vain kartonkinen sisäarkku.

Nousiaisten Hautauspalvelu on tuonut ensimmäisenä Suomessa markkinoille konseptin, jossa käytetään kahta arkkua sisäkkäin. Siunaustilaisuudessa pahviarkku on puisen arkun sisällä.

- Se on ollut tarkoituksena, että kartonkia voidaan polttaa tai haudata, mutta itse puinen siunausarkku eli päällikuori on uudelleenkäytettävä, kuvaa toimitusjohtaja Joonas Hyppönen.

Hautaustoimistonkin tulee Hyppösen mukaan tänä päivänä elää ajan hermolla. Välttämättä liikkeeseen kävelevä tavallinen asiakas ei ole tietoinen näistä vaihtoehdoista.

- Tarkoituksenamme on tarjota asiakkaille erilaisia vaihtoehtoja; myös niille jotka ovat tietoisia ympäristöasioista. Yleensä ekologisesta hautauksesta kiinnostuneet ovat selvitelleet asiaa jo internetin kautta, ja sitä kautta törmänneet meihin ja näihin siunausarkkukäsitteisiin, kertoo Hyppönen.

Pahviarkku on Hyppösenkin mukaan vielä niin uusi asia Suomessa, että tietoa siitä on vain harvalla.

- Tämä on vielä marginaalinen tuote, mutta varmasti yleistyy jossain mittakaavassa. Pääkaupunkiseudulla käytetään jo tiettyjä ekologisia tuotteita, mutta tämä ekologinen siunausarkku on sielläkin vielä tuntemattomampi tuote.

Ekologisten hautaustuotteiden tuonti Suomeen on alkanut viime keväänä. Siunausarkku on aktiivikäytössä vain Turun seudulla, mutta muutama muukin toimisto eri puolilla maata testaa jo niitä.

Uudelle tuotteelle myönnettiin taannoin kunniamaininta Valonian ja Varsinais-Suomen yrittäjien Ympäristöteko-kisassa.

Toimitusjohtaja Joonas Hyppönen myöntää, että monille omaisille ajatus pahvisesta ruumisarkusta on vielä liian kova pala purtavaksi.

- Siunaus on hyvin arvokas tilanne, ja se on aika suuri kynnys ehdottaa pahviarkkua. Ihan ensimmäisten joukossa en ehdota tätä vaihtoehtoa, jos on selvästi perinteisiin hautajaisin orientoituneet ihmiset asiakkaina.

Omaisten asioidessa hautaustoimistossa tilanne on luonnollisesti herkkä, eikä siinä lähdetä Hyppösen mukaan tyrkyttämään alan uusimpia virtauksia.

- Siinä ei parane millään tavoin ottaa kantaa tai olla liian myyvä. Se on ennenkaikkea kuuntelutilanne, jossa he saavat jakaa omaa suruaan ja käsitellä surua järjestäen läheiselleen arvokasta hautajaistilaisuutta, niin kyllä siinä ihmistuntemus on aika kovilla aina."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja paa » 03. Huhti 2015 11:35

Ekologinen siunausarkku sopisi omaan arvomaailmaani hyvin :D
Tuntuu vähän haaskaukselta haudata maahan jotain siihen epäsopivaa.

Tirlittan, ymmärrän. Ennen kaikkea sen, että mieli voi tosiaan muuttua kun sattuu omalle kohdalle. Luottakaamme Herraan, että hän ohjaa ajatuksemme oikeaan.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Huhti 2015 11:56

Olisi hienoa, jos voisimme ottaa toinen toisemme tunteet huomioon ja koittakaamme pitäytyä semmoisista termeistä ja sanoista, jotka turhaan kiihdyttävät keskustelun sävyä.

Tämä pyyntö on osoitettu kaikille, myös itsellenikin ja on yleinen pyyntö ja neuvo kaikkiin keskusteluihin, ei pelkästään tähän.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja JHK » 03. Huhti 2015 13:49

JHK:lle kysymys:
Kaverisi on ollut kova käymään seksiorgioissa. Kaveri on kyllä hyvin uskonnollinen ja monesti kuulitkin kaverin kielen päältä Jeesus-nimen. Tämä kaveri kuolee ja hänen toiveensa on ollut, että hänen hautajaisensa olisivat seksiorgiahautajaiset, jossa pappi puhuu samaan aikaan Jeesuksesta.
Hänen viimeinen toiveensa oli, että sinä JHK tulisit paikalle.
Kunnioittamalla ystävääsi ja hänen toivettaan, menisitkö paikalle?

En menisi, niinkuin en menisi myöskään jos tilaisuudessa murhattaisiin ihmisiä tms. Minkään maailmanuskonnon hautajaismenoissa ei tietääkseni harjoiteta orgioita.
JHK

ViestiKirjoittaja uuhi » 03. Huhti 2015 13:55

let no corrupt word out of your mouth go forth, but what is good unto the needful building up, that it may give grace to the hearers

[eph 4:29 , ylt]

mikään lause kelvoton suustanne älköön lähtekö, vaan jos jokin hyvä rakennukseksi tarpeen, että antaisi suloutta kuuleville

[ef. 4:29]

sananne aina suloudessa suolalla ...

[jakeesta kol 4:6]

your word always in grace -- with salt being seasoned -- to know how it behoveth you to answer each one.

[col 4:6, ylt]

Ja hedelmä hengen on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, hyväntahtoisuus, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä

[gal. 5.22-23]
uuhi

ViestiKirjoittaja Leea » 03. Huhti 2015 14:09

JHK kirjoitti:
JHK:lle kysymys:
Kaverisi on ollut kova käymään seksiorgioissa. Kaveri on kyllä hyvin uskonnollinen ja monesti kuulitkin kaverin kielen päältä Jeesus-nimen. Tämä kaveri kuolee ja hänen toiveensa on ollut, että hänen hautajaisensa olisivat seksiorgiahautajaiset, jossa pappi puhuu samaan aikaan Jeesuksesta.
Hänen viimeinen toiveensa oli, että sinä JHK tulisit paikalle.
Kunnioittamalla ystävääsi ja hänen toivettaan, menisitkö paikalle?

En menisi, niinkuin en menisi myöskään jos tilaisuudessa murhattaisiin ihmisiä tms. Minkään maailmanuskonnon hautajaismenoissa ei tietääkseni harjoiteta orgioita.

Voisi ehkä sanoa että tietynlaista hengellistä haureutta kylläkin viitaten seremoniaan.
Leea

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu