Peppinella kirjoitti:En ole ollut parempi/oikeauskoisten hautajaisissa, joten en osaa sanoa miten se kuoppaaminen pitäisi tehdä oikein.
Ei tässä kukaan ole toista parempi, höpö höpö nyt. Jostain opista voidaan olla eri mieltä, mutta ei kukaan ole muita parempi.
Minä olen ollut monissa hautajaisissa. Minäkin olen joutunut hautaamaan omat vanhempani.
Äitini hautajaisissa oli "pappina" helluntaiseurakunnan pastori.
Kaavan mukaan mentiin, aika samalla tavalla, kuin jos siinä olis ollu luterilainen pappi. Sanat tais hieman poiketa siitä, mitä luterilainen pappi olisi sanonu.
Mieleen ei siitä jääny kuitenkaan muuta, kuin se vakio juttu; maasta olet sinä tullut ja maaksi olet jälleen tuleva. Muuta en muista, mitä se sano.
Tuossa tilanteessa oltiin niin väsyneitä ettei tullut edes mieleen, että hautajaiset olisi voinu järjestää jollain muulla tavalla.
Jonkun perinteisen kaavan mukaan oli helpompi, koska oikeasti äitini kuolemaa edeltänyt aika oli niin raskasta, että teki mieli lähinnä hypätä
sinne kuoppaan itsekin.
Hautajaisten järjestely ei ole mitään helppoa hommaa, puhumattakaan kaikenmaailman perintöjutuista, jotka tulee heti perään.
Saa juosta virastosta toiseen ja soitella puheluita ja tehdä sitä ja tätä ja tota.
Surutyö pitkittyy.
Minäkin näin kauheita painajaisia monta vuotta äitini kuoleman jälkeen.
Äitini kävi kerran yhden sukulaistädin hautajaisissa ja kun tuli takaisin, niin sanoi, että olipa hyvät hautajaiset.
Siellä oli ollu luterilainen pappi, joka oli elävässä uskossa ja oli pitäny koskettavan puheen sielä.
Olempa törmännyt sellaiseenkin, että eräs uskova mies oli järjestäny vaimolleen "valkoiset" hautajaiset.
Vieraita oli pyydetty pukeutumaan valkoisiin vaatteisiin, tai ainakaan mustia ei saanu laittaa.
Syy oli, että vaimo oli uskossa joten pääsi perille taivaan kotiin. Se oli kuulemma ilojuhla eikä surujuhla.
Jos minä olisin saanu kutsun tuommoisiin hautajaisiin, en olisi menny.
kuolema on kauhea, aina, olipa ihminen uskossa tai ei.
Kuolema on synnin seurauksena tullu maailmaan, minä en sitä juhli.
Siinä niitä hautajaisia kerrakseen. Löytyy jos minkälaisia.
Leealle sanoisin, että vaikka olen osallistunu ristiäisiin, ei ole huono omatunto,
enkä usko osallistuneeni mihinkään ikeeseen väärämielisten kanssa.
Uskon, että ihmiset siinä muodostivat minusta kuvansa sen perusteella, että halusin olla mukana
jakamassa iloa syntyneestä vauvasta, ja sen todistuksen perusteella, minkä Jumala antoi jaettavaksi kahvipöytäkeskustelussa.