Minusta tuo Matt. 8 kohta liittyy samaan asiaan kun tämä Luuk. 14 kohta
16 Niin hän sanoi hänelle: "Eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui monta.
17 Ja illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: 'Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina'.
18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla'.
21 Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle'.
22 Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa'.
23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani'."
25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.Minä olen käsittänyt, että tuo Matteuksen kohta puhuisi vähän samasta asiasta. Opetuslapsi sanoi, että seuraisi Jeesusta, mutta tahtoisi ensin käydä hautaamassa isänsä.
Eli opetuslapsella oli vähän kuin este sille, että lähtisi Jeesuksen mukaan. Näen tässä siis hengellisen puolen niin, että Jeesukselle ei sanota, että seuraan sinua sitten, kunhan ensin olen tehnyt sitä ja tätä, kyllä minä sitten, ehkä..
Tuossa Matteuksen kohdassa oli ensin kirjanoppinut, jolle Jeesus sanoi, että ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla on pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole,
mihin päänsä kallistaisi. Eli tuon kirjanoppineen kohdallakin Jeesus näki, että silläkin oli joku este sydämessään. Se ei kyennytkään luopumaan maallisesta turvasta.
Eli minusta kyse ei ollut hautaamisesta, vaan siitä, että näillä oli esteitä sydämessään Jeesuksen seuraamiselle.
Jos Jeesus olisi tarkoittanut kirjaimellisesti, että antakaa kuolleiden, eli jumalattomien haudata kuolleet, niin se tarkoittaisi sitä,
ettei uskovien tarvitsisi haudata omaisiaan lainkaan.
Mutta tämä taas ei voi olla Jumalan tahto, että kun meiltä kuolee isä, äiti, lapsi tai puoliso, niin dumppaamme sen ruumiin lähimpään ojaan ja ajattelemme,
että joku jumalaton sen ruumiin sieltä ottaisi ja hautaisi jonnekin. Pelkkä ajatuskin tämmösestä nostaa hiukset pystyyn.
Leea kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tuota että mielellään on mukana seuraamassa jotain muslimien rukoushetkeä tai katolista messua. Uskovaisena toki hyvä tutkia ja perehtyä muihin uskontoihin, että pystyy vaikka keskustelemaan asioista. Mutta en kyllä näe hyvänä että pitäisi paikan päälle mennä noihin tiettyihin uskonnollisiin seremonioihin, siinä voi myös antaa muille sellaisen signaalin että tämä on sinusta ok (jos ei nyt todella ole sitten evankelioimassa). Jos vaikka ristiäisissä on mukana niin väistämättä siinä antaa hyväksynnän Raamatun vastaiselle toiminnalle, väärälle evankeliumille. Luulen myös että kristittynä et ole noihin tiettyihin paikkoihin todellakaan tervetullut, varsinkin jos evankelioit. Itse ainakin pysyisin tietyistä tilanteista kaukana, tutkia voi asioita muullakin tavalla.
Minun mielestä se, että on mukana ristiäisissä ei tarkoita automaattisesti sitä, että hyväksyy jonkun epäkristillisen seremonian.
Minä olen käynyt sukulaisten ristiäisissä, en osalistunut lauluihin, joissa laulettiin vauvakasteesta ja pelastumisesta sen kautta, enkä toiminallani
muihinkaan asioihin, mitä pidin vääränä. Rukoukseen osallistuin, koska minusta oli oikein rukoilla, varsinkin sitä, että se vauva jonain päivänä saisi oppia
tuntemaan Jeesuksen Vapahtajanaan ja että tällä matkalla Jumala siunaisi sitä lasta.
Mietin näitä juttuja silloin mutta en kokenut, että Jumala olisi kieltänyt menemästä sinne.
Minulla oli Raamattu mukana siellä, olisin kyllä "oikeaoppisena" "paasannut" papillekin, mutta Jumala ei suonut.
Joskus menee näinkin.
Monet kastaa lapsiaan pelkän perinteen vuoksi, ne on jotkut vauvajuhlat ja nimen julkistamis pippalot, joissa tärkeintä on se, että
täytekakku on varmasti tosi upee.
Sitten nämä ihmiset ei välttämättä usko edes Jeesukseen eikä Jumalaan ja niille taitaa olla aivan sama, että joku uskoo eri tavalla, kun mitä kirkokssa
on kuulutettu. Nämä on pelkkiä ulkokultaisia seremonioita monille.
Näissä jutuissa silti uskovilla pitää olla omantunnon vapaus ja asioita pitää saada tutkia. Ei myöskään saa tai tarvitse jäädä
isiltä perittyihin perinteisiin kiinni, jotka ovat epäraamatullisia.
Ja näissä hautajaisissa, myös häissä ja ristiäisissäkin voi tänä päivänä tulla vastaan ties mitä. Ihmiset järjestävät vaikka minkälaisia hautajaisia, kaikkeen ei ole pakko osallistua
vain siksi, että kunnioittaa jonkun tunteita.
Enempi on toteltava Jumalaa kuin ihmistä.