Hautajaiset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hautajaiset

ViestiKirjoittaja Peppinella » 01. Huhti 2015 15:44

Leea kirjoitti: -snip- En nyt tässä sitä pohdi onko vainaja ollut uskossa vai ei. -snip-

Linkissäsi kylläkin oli kyse just, juuri, vain, ainoastaan ja nimenomaan siitä:

One of the hardest decisions a saved person will ever have to make is whether or not to go to a funeral of an unsaved relative or friend in an apostate church.

ja

Unless a person is born again than they are lost. There is no point sitting through a religious service for an unsaved person.

ja

Only saved people should conduct funerals for saved people that they personally know. (Non-Christians shouldn't be given Christian burials in churches either.) The thought of a saved person sitting and praying with unsaved people for an unsaved person is totally foreign to Scripture.
Peppinella

ViestiKirjoittaja Leea » 01. Huhti 2015 16:00

Peppinella kirjoitti:
Leea kirjoitti: -snip- En nyt tässä sitä pohdi onko vainaja ollut uskossa vai ei. -snip-

Linkissäsi kylläkin oli kyse just, juuri, vain, ainoastaan ja nimenomaan siitä:

One of the hardest decisions a saved person will ever have to make is whether or not to go to a funeral of an unsaved relative or friend in an apostate church.

ja

Unless a person is born again than they are lost. There is no point sitting through a religious service for an unsaved person.

ja

Only saved people should conduct funerals for saved people that they personally know. (Non-Christians shouldn't be given Christian burials in churches either.) The thought of a saved person sitting and praying with unsaved people for an unsaved person is totally foreign to Scripture.

Niin mutta minä en pohdi sitä tässä aiheessa, että onko vainaja ollut uskossa vai ei. Linkissä kyllä oli. Myönnettäköön että linkin teksti olisi voinut olla ihan yleisesti liittyen kirkkollisiin hautajaisiin. Laitoin linkin myös ihan mielenkiinnosta, koska aihetta käsitellään aika vähän missään. Ilmeisesti aihetta ei saisi käsitellä?
Leea

ViestiKirjoittaja paa » 01. Huhti 2015 16:12

Vähän ohis, mutta minäkään en kyllä ymmärrä miksi kristityn pitäisi mennä jonnekin muslimien kokoontumiseen tmv.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja tanu » 01. Huhti 2015 19:35

Pyydän uudemman kerran anteeksi.

Kirjoitin tuon oman kommenttini ajattelematta asiaa kovinkaan pitkälle.
En varmasti pystyisi itsekään olemaan(tuskin kovinkaan moni voisi) poissa jonkun läheisen
ihmisen kirkollisista hautajaisista kokonaisuudessaan.
Nykyään kun ei ole paljoa vaihtoehtoja, että miten ja missä ihminen haudataan.

Siinä ei tosiaan ole paljon papin puheilla ja seremonioilla väliä, kun jättää jäähyväisiä
rakkaalle ihmiselle.

Pitää yrittää jatkossa ajatella tarkemmin ennen kuin kirjoittaa tai sanoo asioita...

Mutta silti kirkolliset hautajaiset on ihmeellinen taikajuhla, jossa pappi puhuu kauniita ja
valehtelee ihmisille. Ihmiset saavat turhan turvallisuuden tunteen, että hyvin käy lopulta, elit
elämäsi sitten miten vaan.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Leea » 01. Huhti 2015 20:59

Vielä tuohon linkkiin, että ehkä sen olisin voinut jättää laittamatta. Vaikka muuten heillä kyllä ihan asiaakin sivustolla (mitä joitakin videoita seurannut).

Jos joku kirjoittaa aiheesta, joka ei miellytä toista niin vihjailut ”korkeampitasoiseen uskovaisuuteen”, vähän harmittaa. Uskovaisena kun mielellään haluaisi keskutella asioista ja itsellä varsinkin kun on hyvin vähän uskovaisia kavereita, niin tällaiset keskustelualueet on mielestäni tärkeitä.
Leea

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Huhti 2015 09:37

Leea kirjoitti:Vielä tuohon linkkiin, että ehkä sen olisin voinut jättää laittamatta. Vaikka muuten heillä kyllä ihan asiaakin sivustolla (mitä joitakin videoita seurannut).

Jos joku kirjoittaa aiheesta, joka ei miellytä toista niin vihjailut ”korkeampitasoiseen uskovaisuuteen”, vähän harmittaa. Uskovaisena kun mielellään haluaisi keskutella asioista ja itsellä varsinkin kun on hyvin vähän uskovaisia kavereita, niin tällaiset keskustelualueet on mielestäni tärkeitä.

Kyllä täällä saa keskustella tästäkin aiheesta, ole ihan huoletta.

Ole vapaa keskustelemaan asioista, jotka mieltäsi askarruttavat siksihän tämä foorumi onkin, että voisi keskustella ja ihmetellä uskonasioita. Aina ei tietenkään löydy kaikesta samanmielisyyttä, mutta keskustelua sentään irtoaa :).

Miuakin askarrutti vihjailu "korkeampitasoisista uskovista" , jäin ihmettelemään kehen se oli kohdistettu, sinuun vaiko yleisesti kaikkiin, jotka toimivat niin että ei osallistu ev.lutin kirkollisiin toimituksiin?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Huhti 2015 09:41

tanu kirjoitti:
Mutta silti kirkolliset hautajaiset on ihmeellinen taikajuhla, jossa pappi puhuu kauniita ja
valehtelee ihmisille. Ihmiset saavat turhan turvallisuuden tunteen, että hyvin käy lopulta, elit
elämäsi sitten miten vaan.

Näin on. Nimenomaan tuo valheellisuus, että kaikki jotka on tahtomattaan lapsi kastettu ilman omaa halua tulla kastetuksi tai pelastetuksi (vauva ei tiedä näistä mitään) annetaan valheellinen turvallisuuden tunne kuulijoille.

Jeesus ei pelasta kasteen kautta, vaan Jeesus pelastaa uskon kautta ja uskova tahtoo sitten kasteelle kun sen aika on Pitäisi vissiin ruveta tuommoisia T-paitoja myymään ;)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Joel.A » 02. Huhti 2015 10:11

Olen itsekkin pohtinut tätä suomalaista hautaamiskulttuuria jo jonkin aikaa sekä yrittänyt käsitellä Raamatun valossa tätä aihetta. Olen etenkin miettinyt näitä Raamatun kohtia.

Toinen hänen opetuslapsistansa sanoi hänelle: Herra, salli minun ensin mennä hautaamaan isääni. Niin Jesus sanoi hänelle: seuraa minua, ja anna kuolleet haudata kuolleitansa. Matteus‬ ‭8‬

Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa. Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät. Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta. Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. Roomalaiskirje‬ ‭12‬

Että jos Jeesus Jumalana meni varmasti ton Paavalin opetuksen mukaan :) niin miksi Jeesus ei tossa Matt 8 jakeen kohdassa asettunut tämän opetuslapsensa rinnalle kulkiaksi ja mennyt hänen mukanaan kans "hautaamaan" hänen lähisukulaistaan?

Olen itse tullut siihen lopputulokseen, että tuohon aikaan (kait) hautajaisissa oli paljon uskonnollisuutta mitä Herramme ja Jumalamme Jeesus ei hyväksynyt joten hän myös toivoi seuraajiltakin sitä, että he eivät osallistuisi sellaisiin tilaisuuksiin mikä ei ole Isästä.

Joten jos ajatellaan nyt tätä päivää ja suomen luterilaista hautaamisperinnettä (jossa valehdellaan melkeenpä ihan surutta sekä ilmassa on myös vainajaan kohdistuvaa palvontaa) niin en voisi itse olla mukana tälläisessä tilaisuudessa tai saatikka sitten järjestämässä sellaista.

Se että onko syntiä osallistua tai vaikkapa järjestää tälläinen luterilainen hautaamistilaisuus niin siihen en osaa sanoa, mutta uskon, että sellainen tilaisuus joka ylittää uskonnolliset piirteet, mutta eivät kuitenkaan ole Isästä, eivät ole soveliaita Jeesuksen seuraajalle.

Mutta tuskinpa kuitenkaan siitä menettää taivaspaikan vaikka osallistuukin Suomen luterilaiseen hautaamistilaisuuteen.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Markareetta » 02. Huhti 2015 10:15

Leea
Pahoittelen jos aiheen aloittaminen loukkasi sinua. Ajattelin että täällä saa keskustella vaikeistakin asioista. Jos aihe häiritsee niin voihan vaikka jättää ketjun lukematta. Tottakai läheisen menetys on aina todella surullinen asia, eihän tässä siitä ole kysymys ollutkaan. Joskus mietinkin että miten omaiset jaksaa järjestää hautajaisia ison surun keskellä. Jokainen tekee päätökset lopulta menemisestä tai menemättä jättämisestä.

Olen ymmärtävinäni että vaikeistakin asioista
kirjoiteltaessa saa ottaa huomioon
myös lukijoitten kannanotot.

Hautajaista puhuttaessa, vainajahan on jo matkansa
päässä ja häntä surevat jäävät tänne, se viimeinen
tilaisuus ei surua lievennä, mutta jää muistiin,
omaiset ja läheisethän eivät kokoonnu yhteen
sen kirkon tai papin takia.

Jos nyt jonkun uskovaisen Pyhyys
kärsii hautajaismenoista kirkossa tai muualla,
niin antaisi mennä ohi, ettei synti tai muu epäpyhä tartu,
on minun mielipiteeni.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Leea » 02. Huhti 2015 11:40

Markareetta kirjoitti:Olen ymmärtävinäni että vaikeistakin asioista
kirjoiteltaessa saa ottaa huomioon
myös lukijoitten kannanotot.

Hautajaista puhuttaessa, vainajahan on jo matkansa
päässä ja häntä surevat jäävät tänne, se viimeinen
tilaisuus ei surua lievennä, mutta jää muistiin,
omaiset ja läheisethän eivät kokoonnu yhteen
sen kirkon tai papin takia.

Jos nyt jonkun uskovaisen Pyhyys
kärsii hautajaismenoista kirkossa tai muualla,
niin antaisi mennä ohi, ettei synti tai muu epäpyhä tartu,
on minun mielipiteeni.

Niin en ehkä siihen suoranaisesti ota kantaa onko syntiä osallistua hautajaisiin, tuskin. Itsellä vain tuntuu hankalalta osallistua valheelliseen seremoniaan. Eikä tätä asiaa kannata sillä tavalla henkilökohtaisesti ottaa, että olisin kieltämässä jonkun osallistumista rakkaan läheisen hautajaisiin, osallistuu ken haluaa. Joillekin ei-uskoville on muuten aika tärkeää että tilaisuudessa on nimenomaan luterilainen pappi ja että järjestetään kirkossa, ettei se ihan kaikille yhdentekevää ole. Sitäkään en täysin käsitä että miten jopa jotkut uskovaiset haluavat papin paikalle, jos saavat järjestettäväkseen hautajaiset.

Joel.A kirjoitti:Olen itsekkin pohtinut tätä suomalaista hautaamiskulttuuria jo jonkin aikaa sekä yrittänyt käsitellä Raamatun valossa tätä aihetta. Olen etenkin miettinyt näitä Raamatun kohtia.

Toinen hänen opetuslapsistansa sanoi hänelle: Herra, salli minun ensin mennä hautaamaan isääni. Niin Jesus sanoi hänelle: seuraa minua, ja anna kuolleet haudata kuolleitansa. Matteus‬ ‭8‬

Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa. Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät. Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta. Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. Roomalaiskirje‬ ‭12‬

Että jos Jeesus Jumalana meni varmasti ton Paavalin opetuksen mukaan :) niin miksi Jeesus ei tossa Matt 8 jakeen kohdassa asettunut tämän opetuslapsensa rinnalle kulkiaksi ja mennyt hänen mukanaan kans "hautaamaan" hänen lähisukulaistaan?

Olen itse tullut siihen lopputulokseen, että tuohon aikaan (kait) hautajaisissa oli paljon uskonnollisuutta mitä Herramme ja Jumalamme Jeesus ei hyväksynyt joten hän myös toivoi seuraajiltakin sitä, että he eivät osallistuisi sellaisiin tilaisuuksiin mikä ei ole Isästä.

Joten jos ajatellaan nyt tätä päivää ja suomen luterilaista hautaamisperinnettä (jossa valehdellaan melkeenpä ihan surutta sekä ilmassa on myös vainajaan kohdistuvaa palvontaa) niin en voisi itse olla mukana tälläisessä tilaisuudessa tai saatikka sitten järjestämässä sellaista.

Se että onko syntiä osallistua tai vaikkapa järjestää tälläinen luterilainen hautaamistilaisuus niin siihen en osaa sanoa, mutta uskon, että sellainen tilaisuus joka ylittää uskonnolliset piirteet, mutta eivät kuitenkaan ole Isästä, eivät ole soveliaita Jeesuksen seuraajalle.

Mutta tuskinpa kuitenkaan siitä menettää taivaspaikan vaikka osallistuukin Suomen luterilaiseen hautaamistilaisuuteen.

Juuri tätä tarkoitan. Tämä hautajaisasia on nimenomaan vaivannut itseäni tuon takia että se on luonteeltaan uskonnollinen seremonia. Tuo Matt. 8:22 on itselläkin pyörinyt mielessä, tätä asiaa pohtiessa.
Leea

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu