Hautajaiset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hautajaiset

ViestiKirjoittaja tanu » 31. Maalis 2015 18:30

Markareetta kirjoitti:
tanu kirjoitti:Anteeksi Markareetta jos loukkasin. Ei ollut tarkoitus. :oops:

En minä loukkaantunut.

On vain todettava, joillakin on
kai sitä korkeampitasoista uskovaisuutta.

Voisitko Markareetta ystävällisesti valottaa vähän, että mitä tyhmää ja korkeampitasoista uskovaisuutta osoittavaa
kirjoitin. Kun olen niin hölmö etten muuten tajua. Ja tulee sellainen tunne etten uskalla enää kirjoittaa mitään etten
sano jotain ihan väärin ja loukkaa jotakuta. Kiitos.

Ihan ystävällisessä ja rakkaudellisessa sävyssä tätä pyydän :hugehug:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja JHK » 31. Maalis 2015 20:02

Tuskimpa kukaan meistä kauheasti tykkää kuunnella kun pappi julistaa syntejä anteeksi sellaiselle, joka ei ole syntejään katunut, eikä parannusta tehnyt - kukaties edes Herraan uskonut. Mutta minusta ei ole tervettä se, että lähdetään syyllistämään ihmisiä hautajaisissa käymisestä. Hautajaiset eivät ole vainajaa varten, ikään kuin vainajan hyväksi voitaisiin enää mitään tehdä. Ei, hautajaiset ovat vainajan omaisia varten, ja heidän suruunsa osallistuminen, kirkossa tai ei, ei voi olla synti. Kannattaa pysyä erossa tuollaisesta todellisuudesta vieraantuneeesta opetuksesta, ettei ennen pitkään löydä itseään jonkun sairaan lahkon sisältä.
JHK

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 31. Maalis 2015 20:51

Olen samaa mieltä kuin JHK, ei tarvitse syyllistyä hautajaisissa käymisestä.
Hautajaiset on osa surutyötä ja on täysin Raamatullista itkeä itkevien kanssa
ja haudata ihmiset.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Leea » 31. Maalis 2015 21:31

Kiitos Tirlittan Raamatun paikoista, Vanhan testamentin kohdat ei niin tuttuja itselle vielä. Tuo tietenkin selvää että hautaaminen täytyy tehdä ja jonkinlainen muistotilaisuuskin on ok. Lähinnä nyt vaan tuota kirkollista seremoniaa mietin.

Lähimmäisiä voi muistaa muullakin tavalla surussa kuin osallistumalla hautajaisiin. Toki tiedän sen että osa saattaa pitää itsekkäänä sitä ettei osallistu hautajaisiin. Uskovana joutuu kuitenkin tekemään joskus päätöksiä, jotka ei kaikkia miellytä. Tuo on totta että Herra lopulta tietää oliko kuollut pelastunut vai ei. Lähinnä tässä vaan mietin tuota itse tilaisuutta. Vaikealta tuntuu istua uskonnollisessa tilaisuudessa, jos ei hyväksy luterilaisen kirkon opetuksia. Yhtälailla en osallistuisi kristittynä esim. katolisen kirkon, muslimien uskonnollisiin seremonioihin. Jotkut saattavat ajatella näitä tilaisuuksia hyvänä todistuspaikkana ja varmasti se sitäkin osaltaan saattaisi olla. Mutta sitten toisaalta antaako sille toiminnalle hyväksynnän, jos on paikan päällä. Vaikeita asioita.

Hautajaiset on mielestäni muutenkin isoa bisnestä, en jotenkin ymmärrä tätä rahastusta. Olen sanonut että sitten kun oma aika tulee täältä lähteä, niin ei mitään hautajaisia saa järjestää, paitsi hautaaminen. Läheiset voivat kukin tahollaan muistella tai olla muistamatta :D .

JHK kirjoitti:Tuskimpa kukaan meistä kauheasti tykkää kuunnella kun pappi julistaa syntejä anteeksi sellaiselle, joka ei ole syntejään katunut, eikä parannusta tehnyt - kukaties edes Herraan uskonut. Mutta minusta ei ole tervettä se, että lähdetään syyllistämään ihmisiä hautajaisissa käymisestä. Hautajaiset eivät ole vainajaa varten, ikään kuin vainajan hyväksi voitaisiin enää mitään tehdä. Ei, hautajaiset ovat vainajan omaisia varten, ja heidän suruunsa osallistuminen, kirkossa tai ei, ei voi olla synti. Kannattaa pysyä erossa tuollaisesta todellisuudesta vieraantuneeesta opetuksesta, ettei ennen pitkään löydä itseään jonkun sairaan lahkon sisältä.

En nyt tässä sitä pohdi onko vainaja ollut uskossa vai ei. Eihän se ole heti syyllistämistä jos haluaa pohtia asioita Raamatun kannalta. Käsittääkseni asioiden kyseenalaistaminen ja koetteleminen kuuluu ihan terveeseen uskoon. Tietääkseni tämä on myös keskustelualue.
Leea

ViestiKirjoittaja JHK » 31. Maalis 2015 22:02

Minä viittasin tuolla syyllistämisellä tuohon linkitettyyn englanninkieliseen artikkeliin, jonka kielenkäyttö on erittäin jyrkkää. Kaikkea saa ja pitää kyseenalaistaa, mutta on merkitystä myös sillä, miten se tehdään. Ei minulla ole valittamista sinun kirjoituksestasi.
JHK

ViestiKirjoittaja Leea » 31. Maalis 2015 22:54

JHK kirjoitti:Minä viittasin tuolla syyllistämisellä tuohon linkitettyyn englanninkieliseen artikkeliin, jonka kielenkäyttö on erittäin jyrkkää. Kaikkea saa ja pitää kyseenalaistaa, mutta on merkitystä myös sillä, miten se tehdään. Ei minulla ole valittamista sinun kirjoituksestasi.

No tuossa linkissä mielestäni ihan asiaakin, liittyen yleisesti kirkollisiin hautajaisiin. Ehkä joissakin kohti saattoi olla hieman jyrkkääkin. Ex-catholics for Christ sivua/videoita mitä olen seurannut niin aika Raamatullisella linjalla mennään (sen mitä itse englantia ymmärrän). Yhdessä asiassa olen ehkä Jamesin kanssa eri linjoilla, mutta se aihe ei tähän ketjuun liity.
Leea

ViestiKirjoittaja Blum » 31. Maalis 2015 23:46

Minun on vaikea nähdä sinänsä mitään pahaa siinä, että osallistuu tilaisuuteen, jossa on itselle vierasta uskonnollisuutta tai opetusta. Pelkkä tällaisessa tilaisuudessa oleminen on minusta vaikea tuomita vääräksi, sen sijaan jos osallistuu itse uskonnon harjoittamiseen tai hyväksyy tilaisuudessa mahdollisesti tapahtuvan vääryyden, on se eri asia. Itse en ole kokenut haitalliseksi seurata lähietäisyydeltä muslimien rukoushetkeä, katolista messua tai Jehovan todistajien kokousta. Olen vieraillut myös lukuisissa muissa eri kirkoissa ja liikkeissä. Minusta tärkeää tällaisten vierailujen suhteen on ajatella vierailun tarkoitusta: onko se kenties sen tutkiminen, löydänkö kirkosta toisia kristittyjä; puhdas omakohtaisen tiedon keräämisen halu vai esimerkiksi evankeliointi ja todistaminen. Itse en näe ongelmaa myöskään osallistua luterilaisiin hautajaisiin, kunhan en hyväksy niissä mahdollisesti esitettäviä valheita enkä osallistu sellaiseen uskonnonharjoittamiseen, joka ei ole raamatullista. En kuitenkaan suosittele vierasta hengellisyyttä sisältävissä tilaisuuksissa käymistä kaikille: täytyy olla uskossaan lujalla pohjalla ja vahva, jotta ei ajaudu vahingossa itse mukaan vieraaseen uskonnollisuuteen, ja jos tilaisuudessa käyminen osoittautuu uskoa hajottavaksi, kannattaa ehkä olla jatkamatta tällaisissa tilaisuuksissa käymistä.
Blum

ViestiKirjoittaja Markareetta » 01. Huhti 2015 09:04

tanu kirjoitti:
Markareetta kirjoitti:
tanu kirjoitti:Anteeksi Markareetta jos loukkasin. Ei ollut tarkoitus. :oops:

En minä loukkaantunut.

On vain todettava, joillakin on
kai sitä korkeampitasoista uskovaisuutta.

Voisitko Markareetta ystävällisesti valottaa vähän, että mitä tyhmää ja korkeampitasoista uskovaisuutta osoittavaa
kirjoitin. Kun olen niin hölmö etten muuten tajua. Ja tulee sellainen tunne etten uskalla enää kirjoittaa mitään etten
sano jotain ihan väärin ja loukkaa jotakuta. Kiitos.

Ihan ystävällisessä ja rakkaudellisessa sävyssä tätä pyydän :hugehug:

En eritellyt Sinun kirjoitustasi, vaan aloitusta ja koko asiaa.

Rakkaan omaisen kuolema on murtava, varsinkin oman lapsen,
ei siinä pysty keskittymään papin sanoihin ja seremoniaan.
Tilaisuushan on monelle hyvästijättö.
Koen, että on väärin tällaisessa tilanteessa
vääntää se joksikin muuksi.

Mutta, joka voi, niin odottakoon ulkona.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Markareetta » 01. Huhti 2015 09:10

JHK kirjoitti:Tuskimpa kukaan meistä kauheasti tykkää kuunnella kun pappi julistaa syntejä anteeksi sellaiselle, joka ei ole syntejään katunut, eikä parannusta tehnyt - kukaties edes Herraan uskonut. Mutta minusta ei ole tervettä se, että lähdetään syyllistämään ihmisiä hautajaisissa käymisestä. Hautajaiset eivät ole vainajaa varten, ikään kuin vainajan hyväksi voitaisiin enää mitään tehdä. Ei, hautajaiset ovat vainajan omaisia varten, ja heidän suruunsa osallistuminen, kirkossa tai ei, ei voi olla synti. Kannattaa pysyä erossa tuollaisesta todellisuudesta vieraantuneeesta opetuksesta, ettei ennen pitkään löydä itseään jonkun sairaan lahkon sisältä.

Asiallisesti sanottu. Kiitos.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Leea » 01. Huhti 2015 15:03

Markareetta kirjoitti:En eritellyt Sinun kirjoitustasi, vaan aloitusta ja koko asiaa.

Rakkaan omaisen kuolema on murtava, varsinkin oman lapsen,
ei siinä pysty keskittymään papin sanoihin ja seremoniaan.
Tilaisuushan on monelle hyvästijättö.
Koen, että on väärin tällaisessa tilanteessa
vääntää se joksikin muuksi.

Mutta, joka voi, niin odottakoon ulkona.

Pahoittelen jos aiheen aloittaminen loukkasi sinua. Ajattelin että täällä saa keskustella vaikeistakin asioista. Jos aihe häiritsee niin voihan vaikka jättää ketjun lukematta. Tottakai läheisen menetys on aina todella surullinen asia, eihän tässä siitä ole kysymys ollutkaan. Joskus mietinkin että miten omaiset jaksaa järjestää hautajaisia ison surun keskellä. Jokainen tekee päätökset lopulta menemisestä tai menemättä jättämisestä.

Blum kirjoitti:Minun on vaikea nähdä sinänsä mitään pahaa siinä, että osallistuu tilaisuuteen, jossa on itselle vierasta uskonnollisuutta tai opetusta. Pelkkä tällaisessa tilaisuudessa oleminen on minusta vaikea tuomita vääräksi, sen sijaan jos osallistuu itse uskonnon harjoittamiseen tai hyväksyy tilaisuudessa mahdollisesti tapahtuvan vääryyden, on se eri asia. Itse en ole kokenut haitalliseksi seurata lähietäisyydeltä muslimien rukoushetkeä, katolista messua tai Jehovan todistajien kokousta. Olen vieraillut myös lukuisissa muissa eri kirkoissa ja liikkeissä. Minusta tärkeää tällaisten vierailujen suhteen on ajatella vierailun tarkoitusta: onko se kenties sen tutkiminen, löydänkö kirkosta toisia kristittyjä; puhdas omakohtaisen tiedon keräämisen halu vai esimerkiksi evankeliointi ja todistaminen. Itse en näe ongelmaa myöskään osallistua luterilaisiin hautajaisiin, kunhan en hyväksy niissä mahdollisesti esitettäviä valheita enkä osallistu sellaiseen uskonnonharjoittamiseen, joka ei ole raamatullista. En kuitenkaan suosittele vierasta hengellisyyttä sisältävissä tilaisuuksissa käymistä kaikille: täytyy olla uskossaan lujalla pohjalla ja vahva, jotta ei ajaudu vahingossa itse mukaan vieraaseen uskonnollisuuteen, ja jos tilaisuudessa käyminen osoittautuu uskoa hajottavaksi, kannattaa ehkä olla jatkamatta tällaisissa tilaisuuksissa käymistä.

En kyllä ymmärrä tuota että mielellään on mukana seuraamassa jotain muslimien rukoushetkeä tai katolista messua. Uskovaisena toki hyvä tutkia ja perehtyä muihin uskontoihin, että pystyy vaikka keskustelemaan asioista. Mutta en kyllä näe hyvänä että pitäisi paikan päälle mennä noihin tiettyihin uskonnollisiin seremonioihin, siinä voi myös antaa muille sellaisen signaalin että tämä on sinusta ok (jos ei nyt todella ole sitten evankelioimassa). Jos vaikka ristiäisissä on mukana niin väistämättä siinä antaa hyväksynnän Raamatun vastaiselle toiminnalle, väärälle evankeliumille. Luulen myös että kristittynä et ole noihin tiettyihin paikkoihin todellakaan tervetullut, varsinkin jos evankelioit. Itse ainakin pysyisin tietyistä tilanteista kaukana, tutkia voi asioita muullakin tavalla.
Leea

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu