Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Maalis 2015 13:34

JHK kirjoitti:Kolminaisuuskaavan vastustajilla onkin melkoinen taakka selittää, mistä tuo on tullut, mikäli kaste heidän mielestään suoritettiin aina Jeesuksen nimeen. Mistä on peräisin tämä trinitaarinen lähetyskäsky? Monet ovat vakuuttuneita siitä että kyseessä on jonkinlainen katolinen väärennös, mutta harvan rohkeus riittää sanoa ääneen että se pitäisi poistaa raamatusta. Minusta olisi mukavaa että nämä tällaiset intoilijat olisivat johdonmukaisia uskossaan...

Toinen ongelma tässä on sitten siinä, mistä varhaiset kristityt keksivät kaavan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", jos se ei tullut Jeesukselta ja apostoleilta. Miksi ihmeessä jotain tuollaista olisi keksitty? Ja jos se olisi todella keksitty jälkeenpäin, apostolien kuoltua, on hankala selittää miksi se otettiin vastaan kaikkialla.

Oman kantani aiheeseen olen jo edellä ilmaissut, joten ei siitä sen enempää.

Niin, se on aika kummallinen juttu kun tuossa Matteus 28 luvussa Jeesus käskee kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen mutta sitten muissa Raamatun kohdissa joissa kerrotaan vesikasteen suorittamisesta niin opetus on, että tulee kastaa Jeesuksen nimeen. Mielestäni Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen tarkoittaa juuri Jeesuksen nimeen, se on vain eri tapa ilmaista tuo sama asia.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 25. Maalis 2015 13:57

JHK kirjoitti:Kolminaisuuskaavan vastustajilla onkin melkoinen taakka selittää, mistä tuo on tullut, mikäli kaste heidän mielestään suoritettiin aina Jeesuksen nimeen. Mistä on peräisin tämä trinitaarinen lähetyskäsky? Monet ovat vakuuttuneita siitä että kyseessä on jonkinlainen katolinen väärennös, mutta harvan rohkeus riittää sanoa ääneen että se pitäisi poistaa raamatusta. Minusta olisi mukavaa että nämä tällaiset intoilijat olisivat johdonmukaisia uskossaan...

Toinen ongelma tässä on sitten siinä, mistä varhaiset kristityt keksivät kaavan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", jos se ei tullut Jeesukselta ja apostoleilta. Miksi ihmeessä jotain tuollaista olisi keksitty? Ja jos se olisi todella keksitty jälkeenpäin, apostolien kuoltua, on hankala selittää miksi se otettiin vastaan kaikkialla.

Minusta kolminaisuuskaavan puolustajien tulisi pysähtyä miettimään miksi yhdessäkään kohtaan Raamatussa ei ole ketään käytännössä kastettu isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan Herran Jeesukseen nimeen. Samalla he voisivat pohtia sitä miksi missään kohdassa Raamatussa ei ole käytännössä käytetty sanoja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kun on julistettu evankeliumia. parannettu sairaita, ajettu riivaajia ulos, rukoiltu jonkun nimessä.

Sinä annoit vain yhden jakeen ihmeteltäväksi, niille jotka eivät usko tässä asiassa samalla tavalla kuin sinä. Minä annan sinulle puolestani lukemattoman määrän jakeita ihmeteltäväksi, että miksi niistä puuttuvat sanat Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

2Kor 13:1 Kolmannen kerran minä nyt tulen teidän tykönne. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.

Koska kahden tai kolmen todistajan (todistuksen) kautta kaikki Raamatun asiat on vahvistettava, niin sinulla on vain yksi todistus tässä asiassa ja siksi sinulla onkin suurin vastuu sekä velvollisuus pyrkiä todistamaan näkemyksesi oikeaksi.

Asiat, jotka ovat tehty Herran Jeesuksen nimessä ovat dokumentoitu Raamattuun lukemattomia kertoja sen todisteeksi, että kaikki mitä tehdään sanalla tai työllä pitäisi tehdä Herran Jeesuksen nimessä.

On selvää ettei Jeesus opettanut kastetta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, koska Hänen apostolinsa eivät kastaneet ketään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan Herran Jeesuksen nimessä.

Siksi uskallan epäillä, ettei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuulu alkuperäiseen UT:n tekstiin, vaan on ehkäpä katolinen lisäys.

Koska kerran Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on ristiriidassa Jeesuksen nimeen kanssa ja uskot kolminaisuuskaavaan, niin pidätkö sinä Jeesukseen nimeen kohtia väärinä tai aitoina ja jos pidät, niin millä perustelet sen?

Ystävällisin terveisin pp
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 25. Maalis 2015 16:30

Minusta todistajia ei ole kummallakaan sen enempää. Trinitaareilla Matteus ja "Jeesuksen nimeen" porukalla Apostolien teot.

Uskaltaisiko Petri leikata kolminaisuuskaavan raamatusta pois?
JHK

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 25. Maalis 2015 18:46

Minulle Jeesuksen nimi on todella kallis ja ymmärrän että hänen nimensä alle on kätketty tuo kaikki "Isä, Poika ja Pyhä Henki."
Jeesus on saanut nimensä ja sen Jumalallisen vallan Isältään ja koen,että kaikki on alistettu Jeesuksen nimeen.

Joh. 14:26
Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni,

Kol. 3:17
Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

Minua kyllä harmittaa jonkunverran, että joskus nuorenpana kun otin upotuskasteen niin luultavasti kastettiin "Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Koen kuitenkin, että kasteeni kelpaa Jumalalle.

Niin ja ehkä tyhmä kommentti,mutta eihän Isä, Poika ja Pyhä Henki, ole edes nimiä.
taivaltaja

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Maalis 2015 20:13

Evankeliumi Matteuksen mukaan 28:

18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

...................................

18. Ja Jesus tuli ja puhutteli heitä, sanoen: minulle on annettu kaikki voima taivaassa ja maan päällä.

19. Menkäät siis ja opettakaat* kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,

20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen! Biblia.

Ja tässä Novum jae jakeelta etenevä kommentaari - Matteus 28:18-20:

18. Jeesuksen lähetyskäskyä ei voitaisi milloinkaan toteuttaa ilman hänen valtaansa. Hänen läsnäolonsa (j. 20) puhui joka päivälle annettavasta voimasta. Hän oli voittanut kuoleman ja sen kautta kaiken muun vallan. "Valta (eksçsia)" kuvaa kaikenlaista auktoriteettia, arvovaltaa. Tässä sana tarkoittaa Jeesuksen Jumalalta saamaa toimivaltaa. Hän toimii yhteisymmärryksessä Isän kanssa.

19. Kasteen sisältönä on Herralle vihkiminen ja edellytyksenä evankeliumin julistaminen ja sen vastaanottaminen. Opetuslasten ei enää ollut mentävä ainoastaan Israelin huoneen kadonneitten lammasten luo (10:6), vaan heidän tuli julistaa pelastuksen sanomaa kaikille ihmisille. "Menkää siis" - siksi, että Herra on käskenyt, siksi, että hän on luvannut antaa heille tarvittavan voiman ja siksi, että hänen palvelijoidensa tulee tehdä kaikkensa hänelle.

20. Kastetta seuraa kaiken sen opettaminen, mitä Herra on käskenyt omiensa pitää. Jeesus ei lähettänyt opetuslapsiaan yksin. Hän jakoi taakan heidän kanssaan. Tätä osaa lähetyskäskystä kutsutaan lupaukseksi, mutta se on oikeastaan toteamus. Jokainen viimeisistä sanoista lausutaan painokkaasti. Sana "katso" edeltää ilmausta, johon tulee erityisesti kiinnittää huomiota, mikä tulee muistaa. Sekä Jeesuksen maanpäällisen toiminnan alussa, sen aikana että sen lopussa painotetaan sitä, että hän on omiensa kanssa. Jeesukselle oli annettava nimi Immanuel, »mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme» (1:23). »Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä» (18:20). »Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti» (28:20).
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Blum » 25. Maalis 2015 20:14

Itse en oikein tiedä, kummin ajattelisin. Vaikuttaisi siltä, että joko se, että kasteessa lausutaan sanat "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on kaste Jeesuksen nimeen tai sitten se, että kasteessa lausutaan sanat "Jeesuksen nimeen" on kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Ilmauksessa "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" kreikka on selkeää: sana nimi on yksikössä. Kävisi järkeen päätellä Apostolien tekojen perusteella, että tuo nimi on Jeesus. Tätä kyseenalaistamatta kuitenkin vilpitön kysymys tietämättömältä: Miten nimi Jeesus voi olla Isän nimi, kun kuitenkin yleensä opetetaan, että Jeesus ei ole Isä? Miten Pyhän Hengen nimi voi olla Jeesus, kun he ovat yleisen opetuksen mukaan eri persoonia?

Petri, se, että jokin asia mainitaan Raamatussa vain kerran tai yhdessä kohdassa, ei ole minusta vielä peruste sille, että kohta on pätemätön tai jopa Raamattuun kuulumaton. Minusta kaikki, joka on Raamatussa, on samalla tavalla Jumalan sanaa riippumatta siitä, kuinka monta kertaa jokin tietty asia on mainittu. Olen aika varma, että sinäkin ajattelet näin.

Ehkä nämä eri nimiä käyttävät kohdat ovat kuin ovatkin yhteensovitettavissa, kun tarkemmin tutkitaan?
Blum

ViestiKirjoittaja toni t » 25. Maalis 2015 21:26

Blum kirjoitti:Itse en oikein tiedä, kummin ajattelisin. Vaikuttaisi siltä, että joko se, että kasteessa lausutaan sanat "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on kaste Jeesuksen nimeen tai sitten se, että kasteessa lausutaan sanat "Jeesuksen nimeen" on kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Ilmauksessa "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" kreikka on selkeää: sana nimi on yksikössä. Kävisi järkeen päätellä Apostolien tekojen perusteella, että tuo nimi on Jeesus. Tätä kyseenalaistamatta kuitenkin vilpitön kysymys tietämättömältä: Miten nimi Jeesus voi olla Isän nimi, kun kuitenkin yleensä opetetaan, että Jeesus ei ole Isä? Miten Pyhän Hengen nimi voi olla Jeesus, kun he ovat yleisen opetuksen mukaan eri persoonia?

Petri, se, että jokin asia mainitaan Raamatussa vain kerran tai yhdessä kohdassa, ei ole minusta vielä peruste sille, että kohta on pätemätön tai jopa Raamattuun kuulumaton. Minusta kaikki, joka on Raamatussa, on samalla tavalla Jumalan sanaa riippumatta siitä, kuinka monta kertaa jokin tietty asia on mainittu. Olen aika varma, että sinäkin ajattelet näin.

Ehkä nämä eri nimiä käyttävät kohdat ovat kuin ovatkin yhteensovitettavissa, kun tarkemmin tutkitaan?

Ihmettelet miten Jeesus voi olla Isän nimi kun kuitenkaan Jeesus ei ole Isä... Eihän tuo ole mikään ongelma. Minäkin tiedän monia poikia joilla on isänsä nimi - he ovat kaksi eri persoonaa joilla on sama nimi - miten tämä voisi olla ongelma? Ja kun ajattelemme vielä tätä asia suhteessa Jumalaan joka sanoo olevansa yksi niin on myös loogista että on myös yksi nimi.

Jeesus nimen hebrealainen alkuperäinen merkitys on Herra pelastaa / Herrassa on pelastus. Ja koska Herra Jhwh on ainut pelastaja ja Raamatun mukaan niin Isä, Poika kuin Pyhä Henkikin ovat Herra Jhwh niin on selkeää että Isän, Pojan sekä Pyhän Hengen nimi on Jeesus - Jeshua - vaikka he ovat eri persoonia.

Joh.5:43 (Jeesus) Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.

Joh.14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Apt.16:6 Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta, sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa.
16:7 Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja uuhi » 29. Maalis 2015 13:47

Huomautus: jakeessa apt. 16:7 ei ole nimeä Jeesus byzanttilaisessa tekstissä.

ἐλθόντες κατὰ τὴν Μυσίαν ἐπείραζον κατὰ τὴν Βιθυνίαν πορεύεσθαι· καὶ οὐκ εἴασεν αὐτοὺς τὸ πνεῦμα· [Act 16:7 BYZ]

... he vaeltaa Bitynian lävitse; mutta ei Henki sitä sallinut

[jakeen apt. 16:7 loppuosa vuoden 1776 bibliakäännöksestä]

having gone toward Mysia, they were trying to go on toward Bithynia, and the Spirit did not suffer them,

[Act 16:7 young's literal translation]
uuhi

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Huhti 2015 09:50

Blum kirjoitti:Itse en oikein tiedä, kummin ajattelisin. Vaikuttaisi siltä, että joko se, että kasteessa lausutaan sanat "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on kaste Jeesuksen nimeen tai sitten se, että kasteessa lausutaan sanat "Jeesuksen nimeen" on kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Ei se tee Jumalan sanasta pätemätöntä, että jokin asia mainitaan Raamatussa vain kerran tai yhdessä kohdassa. Raamattu on kokonaisuus ja jokaisen Raamatun ilmoituksen, opetuksen ja asian tulee olla sopusoinnussa Raamatun kokonaisopetuksen kanssa.

Raamattu opettaa, että Jeesuksella on Isänsä nimi:

Joh 17:
6 ¶ Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9 Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun-
10 ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun-ja minä olen kirkastettu heissä.
11 ¶ Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Raamattu opettaa Joh 17:11,12 että Isä antoi Jeesukselle oman nimensä, että Herraan Jeesukseen uskovat olisivat yhtä, niin kuin Isä ja Poika on yhtä (yksi). Tämä nimi oli Jeesus. Jeesus sana tulee hepreankielen sanasta Jehoshua, joka tarkoittaa Jumala pelastaa. Jehoshua sana tulee sanoista JHVH ja Yasha. Jhvh tarkoittaa Herraa ja yasha tarkoittaa pelastaa ja pelastaja. Näin Herran Jeesuksen nimi on Isänsä nimi, sillä Jumala on Herra ja Herra Jeesus on Jumalan Pelastus ja Pelastaja.

Raamattu opettaa myös sen, että jokainen kaste käytännössä suoritettiin Jeesukseen nimeen, ei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämä tarkoittaa sitä ettei Jeesus käskenyt kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan omaan nimeensä, joka on myös Isän nimi.

Etheridgen arameankielestä englantiin kääntämä UT sanoo Matt 28:29:sta näin:

Matthew 28:19 - As the Father sent me, so also I send you. Go therefore, disciple all nations, and baptize them in the name (of) the Father, and (of) the Son, and (of) the Spirit of Holiness. Dr. John W. Etheridge's English Peshitta translation

Etheridgen teksti sanoo kastakaa heitä nimessä Isän ja Pojan ja Pyhyyden Hengen. Jos Etheridgen tekstiä ajattelee UT:n kokonaisopetuksen valossa, jossa kaikki mitä tehdään sanalla ja työllä tulee tehdä Herran Jeesuksen nimessä, niin Etheridgen Matt 28:29 sanoo, että kastakaa nimessä Isän ja Pojan (Jeesus, koska Isällä ja Pojalla on sama nimi) ja Pyhyyden Hengen tarkoittaa sitä, että Jumala on Pyhä, sillä Jumala on Henki, joka Pyhä. Tämä tarkoittaisi sitä, että Matt 28:19 kuuluu alkuperäiseen tekstiin, mutta ei muodossa kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, vaan kastakaa Isän ja Pojan nimessä, joka on Pyhyyden Henki ja siksi kaikki UT:n kasteet on käytännössä suoritettu Jeesuksen nimessä. Näin tämä asia ratkeaisi ja selittää sen miksi kaikki kasteet on suoritettu Jeesuksen nimessä, ei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.

Sitten vielä eräs tärkeä huomio kaikki UT:n olemassa olevat ja löydetyt käsikirjoitukset ja tekstit eroavat toisistaan toiset suuresti ja toiset vain vähän. Tämä tarkoittaa sitä, että Raamatun sanan kokonaisopetuksen valossa kykenemme ymmärtämään mikä kohta on Raamatun opetuksen mukainen ja mikä ei ole Raamatun opetuksen mukaista silloin kun kyseessä selkeä ristiriista ja erovaisuus tekstien kesken.

Minusta sellaisen ihmisen tulisi olla suuremassa vastuussa perustella oppinsa, joka uskoo ja kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, koska käytännössä siten ei ole ketään kastettu UT:ssa, mutta sen sijaan UT:ssa on käytännössä kastettu uskovia Jeesuksen nimessä useassa kohdassa. Tätä tarkoitin sanoessani, koska kahden tai kolmen todistajan (todistuksen) kautta kaikki Raamatun asiat on vahvistettava, ja jos on vain yksi todistus tässä asiassa ja siksi sellaisella onkin suurin vastuu sekä velvollisuus pyrkiä todistamaan näkemyksensä oikeaksi, joka nojaa yhteen kohtaan kun Raamatussa on käytännössä useita kaste kohtia, jossa kastetaan Herran Jeesuksen nimessä.

On selvää, että Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja Herran Jeesuksen nimeen eivät ole yksi ja sama asia, vaan asia joka on ristiriidassa keskenään. Etheridgen UT:n tekstin mukaisesti ristiriita poistuisi ja jäljelle jää ristiriidaton kaste Herran Jeesuksen nimeen. Se on kuitenkin kiistaton tosiasia, että käytännössä kaikki UT:n kasteet suoritettiin Herran Jeesuksen nimeen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen -käyttäminen?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Joulu 2015 11:25

Nämä viestit siirretty toisaalta tänne -Juha

*
En löytänyt tästä foorumista ketjun enkä ole varma onko tässä foorumissa sellainen ketju joka käsittelee 'kenen nimeen' tai jotain sinnepäin...

Meille kävi eilen uskova pariskunta. Niin mies halusi rukoilla kanssamme ennen lähtöä ja käytti edelleen sitä nimeä 'Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen'. Minä käytän aina Jeesuksen nimeä. En sanonut mitään ja hymyilin vaan. Annan Jumalan siinä tehtävässä.

Koska Jumala on voimallinen johdattamaan ja osoittamaan jossain asiassa totuuden joka avaa totuuden niin sen hylätään parannuksenteon ohessa ja tehdään seuraavasti oikein minkä Jumala osoitti. Jokainen istutus minkä Isä Taivaallinen ei ole istuttanut, revittävä juurineen.

Apostolien toiminnoissa näkyy voimakkaasti Jeesuksen nimen käyttäminen yhteen Matt. 28:19 kohtaan katsottuna. Matt. 28:19 on katolisoitunut eli lisääntynyt katolilaisen myötä. Jeesuksen nimi on yli kaikkea auktoriteetti ja on voimallinen nimi, johon kiteytyy Isän nimi jota apostolit käyttivät.

Se nainen on aktiivinen evankelista niin katson hyväksi antaa Jumalan hoitaa siinä tehtävässä eikä minun tarvitse oikaistaa häntä mitään. En halua pilata välejämme jos nostan asian esille siitä nimestä. Herra armahda minua kun jätän oikaisematta. Mutta Jumala kyllä johdattaa jokaista yksilöä kaikkeen totuuteen, sen uskon. Eikö ole viisasta jättää oikaisematta säilyttäen sisarellisia välejämme? :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu