Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Maalis 2015 23:04

Palaan takaisin ketjun aiheeseen. Raamatussa ei ole yhdessäkään kohtaa käytetty sanoja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kun jotakin kastettiiin, parannettiin sairaudestaan tai julistettiin nimeä, jonka kautta pelastutaan jne. Sen sijaan Raamattu käyttää (opetuslapset käyttivät) Jeesuksen nimeä kaikissa edellä mainitsemissani asioissa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 23. Maalis 2015 23:21

Apt 15:2 Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin.

Apt 15:6 Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.

Apostolit olivat vanhimpia ja siksi he olivat yhdessä tutkimassa tätä asiaa muiden vanhinten kanssa, jotka eivät olleet apostoleja

Millä logiikalla "apostolit ja vanhimmat kokoontuivat" johtaa siihen lopputulokseen että apostoli on väistämättä vanhin?
Tulkintaa hankaloittaa se että "apostolia" käytetään sekä alkuperäisten 12:a apostolien nimityksenä, että myöhempien lähetystyöntekijöiden ("apostolien") nimityksenä, joten minä ainakaan en ole varma, missä mielessä "apostolien ja vanhinten tykö" pitäisi ymmärtää. "APOSTOLIEN" vai "apostolien".

En uskalla lausua lopullista mielipidettä siitä, onko Junia tässä ymmärrettävä apostoliksi sanan vahvimmissa merkityksissä, joskin todennäköisyydet ovat sitä vastaan. Lisäksi kreikankielen gurut eivät tunnu pääsevän lopulliseen johtopäätökseen siitä miten "apostolien joukossa" tulee ymmärtää. EDIT (poisto).
Viimeksi muokannut JHK päivämäärä 23. Maalis 2015 23:31, muokattu yhteensä 1 kerran
JHK

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Maalis 2015 23:31

Tässä olivat koko perusteluni:

1 Piet 5:1 Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:

Apostoli Pietari oli yksi vanhimmista, vaikka hän olikin apostoli. Pietari ei ollut Jerusalemin seurakunnan johtaja, vaan yksi vanhimmista muiden vanhimpien kanssa. On kai itsestään selvää, että apostoli on myös yksi vanhimmista paikkakuntansa seurakunnassa, sillä apostolin palvelutehtävä on paimenellinen tehtävä.

Apt 15:2 Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin.

Apt 15:6 Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.

Apostolit olivat vanhimpia ja siksi he olivat yhdessä tutkimassa tätä asiaa muiden vanhinten kanssa, jotka eivät olleet apostoleja

1 Tim 3:2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,

Kaitsijan tehtävässä (paimenet ja vanhimmat) tulee olla mies (yhden vaimon mies) ei yhden miehen nainen.

Miesapostolius on Raamatun perusasioita, koska se on paimenellinen tehtävä.

Raamatun sanan opetuksen mukaan apostolius on paimenellinen tehtävä ja siksi apostolit ovat myös paikkakuntansa vanhimpia kuten Raamattu tuo sen esille. Nykyinen lähetystyöntekijän titteli ei ole sama kuin kuin apostolin armoitus ja palvelutehtävä. Raamattu opettaa apostolin tunnusteoista, jotka todistavat kyseessä olevan apostoli. Suurimmassa osassa nykyisistä lähetystyöntekijöiden palvelutehtävissä olevilla ei ole näkyvissä apostolien tunnustekoja. Minun puolestani nainen voi lähteä aviomiehensä kanssa lähetystyöhön, mutta se ei tee kenestäkään apostolia, että lähtee lähetystyöhön, sillä vasta apostolien tunnustekojen tapahduttua on kyse oikeasta apostolista. Paljon on ollut valheapostoleja Raamatun päivistä aina tähän päivään asti. Se on kuitenkin kiistaton tosiasia, ettei nainen voi olla apostoli.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 23. Maalis 2015 23:37

Raamatun sanan opetuksen mukaan apostolius on paimenellinen tehtävä ja siksi apostolit ovat myös paikkakuntansa vanhimpia kuten Raamattu tuo sen esille. Nykyinen lähetystyöntekijän titteli ei ole sama kuin kuin apostolin armoitus ja palvelutehtävä. Raamattu opettaa apostolin tunnusteoista, jotka todistavat kyseessä olevan apostoli. Suurimmassa osassa nykyisistä lähetystyöntekijöiden palvelutehtävissä olevilla ei ole näkyvissä apostolien tunnustekoja. Minun puolestani nainen voi lähteä aviomiehensä kanssa lähetystyöhön, mutta se ei tee kenestäkään apostolia, että lähtee lähetystyöhön, sillä vasta apostolien tunnustekojen tapahduttua on kyse oikeasta apostolista. Paljon on ollut valheapostoleja Raamatun päivistä aina tähän päivään asti. Se on kuitenkin kiistaton tosiasia, ettei nainen voi olla apostoli.

Olen suurin piirtein samaa mieltä.
Siunausta ja hyvää yötä.
JHK

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Maalis 2015 00:03

JHK kirjoitti:

Olen suurin piirtein samaa mieltä.
Siunausta ja hyvää yötä.

Öitä ja siunausta.
PetriFB

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Maalis 2015 07:20

*
Nykyään on niitä naispappeja. Ja surffaillessani törmäsin helluntailaiseen joka on itse naispappi. Mietin jos uskova haluaa kasteen mutta naispappi "tarjoutuu" kastamaan niin miten voisi sanoa hienovaraisesti että haluaa miespuolisen kastajan? Voiko pyytää miespuolista kastajaa loukkaamatta naispappia? Anteeksi vaan...! :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Maalis 2015 08:14

vaisuliini kirjoitti:*
kreikassa pappeus - ἱερατεία (nominatiivi) on feminiinimuotoinen (esim. Luuk.1:9; Hebrs.7:5), sekä neutri 1Piet.2:5;9. Tämä ei tietenkään merkitse että kyseessä on naispappeus, vaan kreikassa määrätyillä nominatiiveilla on feminiinisukuinen pääte, vaikka ne eivät tarkoita naisia sisältävää ryhmää. Leeviläinen pappeus ei tunteunut naispappeutta, vaikka Hebr.7:5 "pappeus" on feminiinimuotoinen sana [τὴν ἱερατείαν] --- 1Piet.2:5 on ns. UT:n yleisen pappeuden osoitus, joskin sekin toimii vain niiden seurakunnallisten palvelutehtävien kautta, joissa naisella on erilainen tehtävä kuin miehelle. Naispappeutta sinällään, ei ole UT:ssa.

1Piet.2:5 puhuu koko uuden liiton kansasta pyhänä papistona, mutta se ei määrittele mitkä tehtävät tässä uuden liiton pappeudessa kuuluu miehelle mikä naiselle. Se täytyy lukea muualta UT:sta. Nainen ei mielestäni ole oikeutettu suorittamaan uskovien kastetta, kuten ei myöskään olemaan seurakunnan vanhin/paimen.

Niin kysyn olisiko seurakunnan sisällä naisille kuuluvia tehtäviä...? Millaisia tehtäviä ne on naisille asianmukaisesti mitä Sanassa sanotaan? Uskoakseni Jumala käyttää kyllä naisia asianmukaisesti mitä Sanassa sanotaan kunhan naiset pysyvät Sanassa ja toimivat Sananmukaisesti ~ palvellen Herraa eikä naiset jää toimettomiksi seurakunnan sisälläkin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Maalis 2015 08:26

*
Naisena olin itse jonkin aikaa raamattupiirin vetäjä ja yhteyshenkilö koska vanhin valitsi minut siihen tehtävään. Eikö se ole sananmukaista? :oops:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Maalis 2015 12:28

PetriFB kirjoitti:Palaan takaisin ketjun aiheeseen. Raamatussa ei ole yhdessäkään kohtaa käytetty sanoja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kun jotakin kastettiiin, parannettiin sairaudestaan tai julistettiin nimeä, jonka kautta pelastutaan jne. Sen sijaan Raamattu käyttää (opetuslapset käyttivät) Jeesuksen nimeä kaikissa edellä mainitsemissani asioissa.

Näinhän se asia on kuten Petri tuossa yllä kirjoitti.

Mutta varmaan tämän seuraavan Raamatun kohdan perusteella ihmisiä kastetaan myös Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen:

Evankeliumi Matteuksen mukaan 28:

18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

...................................

18. Ja Jesus tuli ja puhutteli heitä, sanoen: minulle on annettu kaikki voima taivaassa ja maan päällä.

19. Menkäät siis ja opettakaat* kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,

20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen! Biblia.

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja JHK » 25. Maalis 2015 08:21

Kolminaisuuskaavan vastustajilla onkin melkoinen taakka selittää, mistä tuo on tullut, mikäli kaste heidän mielestään suoritettiin aina Jeesuksen nimeen. Mistä on peräisin tämä trinitaarinen lähetyskäsky? Monet ovat vakuuttuneita siitä että kyseessä on jonkinlainen katolinen väärennös, mutta harvan rohkeus riittää sanoa ääneen että se pitäisi poistaa raamatusta. Minusta olisi mukavaa että nämä tällaiset intoilijat olisivat johdonmukaisia uskossaan...

Toinen ongelma tässä on sitten siinä, mistä varhaiset kristityt keksivät kaavan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", jos se ei tullut Jeesukselta ja apostoleilta. Miksi ihmeessä jotain tuollaista olisi keksitty? Ja jos se olisi todella keksitty jälkeenpäin, apostolien kuoltua, on hankala selittää miksi se otettiin vastaan kaikkialla.

Oman kantani aiheeseen olen jo edellä ilmaissut, joten ei siitä sen enempää.
JHK

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu