Apt 18: 24 Ja Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä raamatuissa.
25 Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.
26 Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien.
Room 16:3 Tervehdys Priskalle ja Akylaalle, työkumppaneilleni Kristuksessa Jeesuksessa,
4 jotka minun henkeni puolesta ovat panneet oman kaulansa alttiiksi ja joita en ainoastaan minä kiitä, vaan myös kaikki pakanain seurakunnat,
5 ja seurakunnalle, joka kokoontuu heidän kodissansa. Tervehdys Epainetukselle, rakkaalleni, joka on Aasian ensi hedelmä Kristukselle.
Junia on käsittääkseni naisen nimi. Tämän tekstinpätkän voisi lukea sillä tavoin, että sekä Andronikus ja Junia ovat apostoleja, tai sitten niin, että apostolit antoivat heille suuresti arvoa. Taipuisin sille kannalle, että heidät tulee laskea apostolien joukkoon. Jos vanhassa israelissa nainen saattoi olla tuomari ja profeetta Jumalan niin tahtoessa, en näe mitään konkreettista syytä, miksei nainen voi olla apostoli, Herran tahdosta.Room 16:7 Tervehdys Andronikukselle ja Juniaalle, heimolaisilleni ja vankeustovereilleni, joilla on suuri arvo apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.
Mitä apostolien vaimot tekivät matkoilla mukana, jos eivät lähetystyötä? pesivät pyykkiä?1.kor 9:55 Eikö meillä olisi oikeus kuljettaa muassamme vaimoa, uskonsisarta, niinkuin muutkin apostolit ja Herran veljet ja Keefas tekevät?
16 Minä suljen teidän suosioonne sisaremme Foiben, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija,
Room 16:7 Tervehdys Andronikukselle ja Juniaalle, heimolaisilleni ja vankeustovereilleni, joilla on suuri arvo apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.
JHK kirjoitti:Junia on käsittääkseni naisen nimi. Tämän tekstinpätkän voisi lukea sillä tavoin, että sekä Andronikus ja Junia ovat apostoleja, tai sitten niin, että apostolit antoivat heille suuresti arvoa. Taipuisin sille kannalle, että heidät tulee laskea apostolien joukkoon. Jos vanhassa israelissa nainen saattoi olla tuomari ja profeetta Jumalan niin tahtoessa, en näe mitään konkreettista syytä, miksei nainen voi olla apostoli, Herran tahdosta.
JHK kirjoitti:Minä en kovin luota Petrin kreikankielen taitoihin. Jos juttu olisi noin yksinkertainen, ei siitä käytäisi väittelyä. Oudosti niissä teksteissä joita löydän netistä, ei kukaan ole käyttänyt tuota argumenttia...
https://en.wikipedia.org/wiki/JuniaAmong the early Church Fathers, the United Bible Societies The Greek New Testament only cites Jerome as having read the name "Julia" in Romans 16:7 and Chrysostom as having understood the name as the feminine "Junia". Chrysostom wrote: "O how great is the devotion of this woman that she should be counted worthy of the appellation of apostle!"[30] Although among the Fathers, "an almost universal sense that this was a woman’s name surfaces—at least through the twelfth century, ... this must be couched tentatively because although at least seventeen fathers discuss the issue (see Fitzmyer’s commentary on Romans for the data), the majority of these are Latin fathers,"[26] and "Junia", but not "Junias", was a common enough name in Latin. It has even been claimed that the first known mention of Junia as a male is by Aegidus of Rome (1245–1316), though this ignores the evidence of the Greek manuscripts about how the name was actually interpreted at least from the 9th century onward.
Maskuliinimuoto ei välttämättä todista sitä olivatko he mies ja mies, sillä avioparien kohdalla käytetään myös maskuliinimuotoa. Sen mistä tiedämme ettei Junias ollut naisapostoli on se, että apostoli on myös aina paikkakunnallaan yksi vanhimmista ja Raamatun opetuksen mukaan nainen ei voi toimia paimenena (vanhemmat) eikä siten apostolinakaan.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa