Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 21. Maalis 2015 12:31

vaisuliini kirjoitti:*
Miten minä osaisin sanoa tämän? Se juttu välillä huoletti ja huolettaa yhä minua. Pelkään jos satun itse olemaan paikalla kun tämä asia alkaa. :? Kun ollaan jo sisällä vihanajassa. Liikkuminen on silloin mahdotonta eikä voi mennä kauempaan tapaamaan kastajaa. Ei ole ketään joka voisi kastaa vasta uskoontulleen ihmisen. Vain nainen joka on ollut pitkään uskossa, on itse asiassa paikalla. Eikö naisena pidä kastaa hänet...? Naisella ei ole pakko kastaa hänet? :? Tämä kyllä huolettaa. :oops:

Olen aina ollut siinä käsityksessä, että kastajan on oltava osallinen Herra jeesuksen sovituksesta ja Jumalan lapsi, ja nämä olisi ainoat vaatimukset, sille kuka voi kastaa.

En ole asiaa tutkinut, mutta tässä luulossa olen. Opettaako Raamattu jossain kohtaa, että kastajan olisi oltava mies?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Maalis 2015 15:14

Aamu-Usva kirjoitti:Toni kirjoitti: "Se että Jeesuksen nimessä toimiminen on myös paljon enemmän kuin vain käyttää sanoja "Jeesuksen nimessä" ei millään muotoa poista sitä etteikö meidän tulisi käyttää toimissaamme sanoja "Jeesuksen nimessä"."

Ei tietenkään niin. Mutta ihan aina meidän ei tarvitse kaikkea tehdessämme hokea "Jeesuksen nimessä", vaikka Raamatussa sanotaankin: "Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa (Kol.3:17)." Itse esimerkiksi rukouksessa paljon käytän sanojakin "Jeesuksen nimessä".

Ei tietenkään tarvitse kaikkea tehdessä hokea Jeesuksen nimeä mutta pointti olikin siinä milloin tarvitsee ja siihen Raamattu antaa selvät ohjeet.

Riivaajia ulos ajettaessa:

Apt.16:18 Ja tätä hän teki monta päivää. Mutta se vaivasi Paavalia, ja hän kääntyi ja sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä." Ja se lähti sillä hetkellä.

Sairaita parannattaessa:

Apt.3:2 Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pieleen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.
3:3 Nähdessään Pietarin ja Johanneksen, kun he olivat menossa pyhäkköön, hän pyysi heiltä almua.
3:4 Niin Pietari ja Johannes katsoivat häneen kiinteästi, ja Pietari sanoi: "Katso meihin."
3:5 Ja hän tarkkasi heitä odottaen heiltä jotakin saavansa.
3:6 Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
3:7 Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
3:8 ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.

Kastettaessa:

Apt. 10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Rukoiltaessa:

John.15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Maalis 2015 20:18

Kyllä uskokseni nainenkin voi ihan hyvin kastaa.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Maalis 2015 20:42

*
Niin eikö ole syntiä jättää kastamatta jos miespuolinen kastaja puuttuu? Jos nainen voi kastaa niin miten pitäisi lausua kaavan mukaan? Tällainenko lause pitää lausua näin: 'Anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi, Jeesuksen nimessä' ja siten upottaa hänet veteen...? :?: :oops: :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 21. Maalis 2015 21:01

vaisuliini kirjoitti:*
Niin eikö ole syntiä jättää kastamatta jos miespuolinen kastaja puuttuu? Jos nainen voi kastaa niin miten pitäisi lausua kaavan mukaan? Tällainenko lause pitää lausua näin: 'Anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi, Jeesuksen nimessä' ja siten upottaa hänet veteen...? :?: :oops: :roll:

Apostolitten teot, P. Luukkaalta kirjoitetut 2:

36. Niin pitää siis totisesti kaiken Israelin huoneen tietämän, että Jumala on tämän Jesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte, Herraksi ja Kristukseksi tehnyt.

37. Mutta kuin he nämät kuulivat, kävi se läpi heidän sydämensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: te miehet, rakkaat veljet! mitä meidän pitää tekemän?

38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Maalis 2015 21:30

Minä sanoisin vain, että "Kastan sinut Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen", kun ensin olisin selvillä siitä, että ihminen tietää, mistä kasteessa on jotakuinkin kysymys. Minäkään en ole koskaan kastanut ja jätän sen mielelläni veljien ja vielä mieluummin seurakunnan vanhinten ja opettajien tehtäväksi, jos mahdollista.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Maalis 2015 22:05

*
Pekka, minun on vaikea oppia ulkoa ne pitkät sanat kaavan kanssa lausumalla. :oops:
Minulla olisi toinen kysymys vielä sori. Kun Jumala kutsui minut konkreettisesti kasteelle,
ikäänkuin auktoriteetti olisi minulla koska Jumala suoraan taivaasta kutsui minut kasteelle
niin se tarkoittaa että on minulla auktoriteetti kastaa. Mutta pitää harjoittaa ulkoapäin ne
pitkät sanat kastekaavan kanssa. :x :shifty:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Lily » 21. Maalis 2015 22:38

Ei kai kastaessa tarvii osata mitään "kirkko liturgia kaavaa ulkoa". Tarkoitan tällä sitä, että eikö Se tosiaan ole ihan Jumalalle kelpaava jos sanomme, Kastan sinut Jeesuksen nimessä. Toiset meistä ovat tosi kaunopuheisia ja verbaalisesti "lahjakkaita" toiset taas hiljaisempia ja niukka sanaisempia, itse näkisin että jokainen voi kastaessaan sanoa sen mitä Henki sanottavaksi antaa.
Lily

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 21. Maalis 2015 22:59

Lily kirjoitti:Ei kai kastaessa tarvii osata mitään "kirkko liturgia kaavaa ulkoa". Tarkoitan tällä sitä, että eikö Se tosiaan ole ihan Jumalalle kelpaava jos sanomme, Kastan sinut Jeesuksen nimessä. Toiset meistä ovat tosi kaunopuheisia ja verbaalisesti "lahjakkaita" toiset taas hiljaisempia ja niukka sanaisempia, itse näkisin että jokainen voi kastaessaan sanoa sen mitä Henki sanottavaksi antaa.

Ei ole tarvetta liturgioille, riittää kun sanoo "kastan sinut Herran Jeesuksen nimessä".

Mielestäni kastamisessa tulee sanoa noin eikä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, mutta jos joku onkin kastettu näin niin ei ole tarvietta ottaa kastetta uudestaan , sillä kaste on sydämen ja hengen teko, eikä sanojen teko.

Mutta se mikä on tärkeää on , että kastettava tietää miten suuresta ja tärkeästä asiasta on kysymys.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Maalis 2015 08:00

*
Ok kuulostaa helpolta 'Kastan sinut Herran Jeesuksen nimessä!'.
Siitä Jeesuksen lähetyskäskystä... Kysyn, mainitaanko kreikan ja heprean
kielessä maskuliininen sana mikäli koskee vain ainoastaan miehiä?
Jos ei mitään mainitse niin nainen voi/saa kastaa.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu