systeri kirjoitti:Mä oon kyllä ennenkin lenkkeilly ilman sokeria tai ainakin vähällä sokerilla, eikä oo ihan samoja vaikutuksia ollu painon putoamiseen mutta oliko syynä sitten se sitruuna?? Laittoiko aineen vaihdunnan liikkeelle.Ja mistä johtui sitten se että jaksoin juosta lähes yhtä soittoa 4,5 kilometriä vaikken ollu juossu pitkiin aikoihin edes puolta kilsaa.En ollu pystyny
Oon kyllä lähes varma että mulla oli joku kilpparin toimintahäiriö...oliko ihan terveellistäkään juoksennella rytmihäiriöisenä."Se" vaan laittoi jaksamaan

Rauhaa päivään!
Sähän oot rautasessa kunnossa

En tiedä pystynkö itsekkään juosta noin pitkää matkaa kerralla

Taidan kokeilla tota sun sitruuna doupinkia itsekin
Mut laitan ihan yleisellä tasolla noita sisäilmaongelmien aiheuttamia oireita tähän listana. Tästä voi jollekkin olla apua jos on sellaisia selittämättömiä sairauksia nippu hallussa. Se että joku löytää tästä listasta muutaman sairauden/ongelman joka itsellä on, ei välttämättä kuitenkaan tarkoita että olisi altistunut sisäilma ongelmille, eli homeelle. Mutta jos listasta löytyy suurempi nippu oireita niin kannattaa ehkä kiinnittää asiaan huomiota ja nostaa se vaihtoehto esiin että voi olla altistunut homeelle.
Itse altistuin muutama vuosi sitten homeelle ja minulla oli kauhea määrä erilaisia vaivoja ja oireita joita ei pystytty diagnosoimaan. Eli lääkärin mielestä olin täysin terve, ja kaikki kokeet oli kunnossa mutta silti vaivoja oli yli toistakymmentä eikä kukaan pystynyt sanomaan mistä ne johtuu.
Pitkien tutkimusten jälkeen alettiin vihjailla jo että mulla on päässä vikaa. No mut sitten löytykin talosta hometta ja selvisi oireiden syyt. Sitten kun saatiin kämppä kuntoon niin oireet alkoi pikkuhiljaa ja yksitellen kadota. Nyt tästä on kulunut kaksi vuotta eteen päin ja vasta nyt alkaa kaikki oireet olla pois.
Kirjoitan tähän aluksi listan omista oireistani joita home minulle aiheutti. noin 1-2 vuoden ajalla.
- jatkuva kuumeilu
- yskä
- välillä kuivakurkku ja taas toisaalta kova limaneritys kurkussa
- vuotava nenä
- väsymys
- ruokahaluttomuus
- erilaisia iho oireita kuten nokkosihottuma
- suolistossa outo tunne/kipu
- 1 kerran keuhkokuume
- astma puhkesi
- kerran turposi puoli päätä
- hengitys ongelmia ja välillä palantunne kurkussa
- vuotavat silmät
- turvonneita rauhasia
- päänsärkyä
- elohiiriä ympäri kehoa
- joskus nivelsärkyjä
- Outoa alavatsakipua
- ja joskus sellaista outoa pulputuksen tunnetta aivan alavatsan alueella.
Ja varmaan lisääkin oli mutta en kaikkea muista
No mutta tässä tulee se toinen lista josta tuossa aiemmin kirjoitin.
Homeesta aiheutuvia oireita:Hengitystieoireet - yskä, limannousu, hengenahdistus, hengityksen vinkuna, kipu hengitysteissä, nenän ärsytys, tukkoisuus, nuha, nenäverenvuoto, käheys, kurkun kuivuus, poskionteloiden kirvely, suukivut
Yleisoireet ja neurologiset oireet - kuume, poikkeuksellinen väsymys, päänsärky, huimaus, pahoinvointi, keskittymisvaikeudet, muistihäiriöt, ärtyisyys, kiukunpuuskat, hermostuneisuus, ylivilkkaus, aloitekyvyttömyys, hengityskatkot, nukahtamisvaikeudet, heräily, sydämentykytys, rytmihäiriöt, epänormaali hikoilu/palelu, nivelkivut, lihaskivut, lihasheikkous, luusäryt, selkäkivut, kouristelu, lihasnykinät, oksentelu, pistely, raajojen puutumiset ja tunnottomuudet, kielen tunnottomuus, huulten tunnottomuus, kipu kainaloissa, vapinat, kasvojen turvotus ja punaisuus, korkea verenpaine ja muut sydän- ja verisuonioireet, migreeni, älykkyysosamäärän laskeminen ja vaikeus suoriutua neuro-kognitiivisista toiminnoista
Iho, silmä- ja limakalvo-oireet - nokkosrokko, urtikaria, ihottuma, mustelmataipumus, ihon kutina, paiseet, paukamat, ihomuutokset, silmäoireet, silmänpaineen nousu, näköhäiriöt, näkökentän sumentuminen, allerginen silmätulehdus, näön heikkeneminen, hajuaistin herkistyminen, limakalvojen rikkoutuminen (myös suoliston ja sukupuolielinten alueella), virtsatie-oireet/-tulehdukset, virtsankarkailu, yökastelu, korvaoireet, kuulon heikkeneminen, hiusten lähtö
Suolisto-oireet (hyvin yleisiä) - pahoinvointi, suolistokouristukset, suoliston limakalvon rikkoutuminen, vatsakivut, ripuli, verinen uloste, ruoka-intoleranssit ja allergiat, keliakia, vilja-intoleranssi
Hormonaaliset/aineenvaidunnalliset oireet/muut vakavat yleisoireet - keskenmenot ja sikiöepämuodostumat, hedelmällisyyden aleneminen, maidon eritys (synnyttämättömillä naisilla), kystat ja myoomat, kuukautiskipujen paheneminen, erilaiset gynekologiset vaivat, vakavat sairaudet vastasyntyneillä, muutokset rasva-aineenvaihdunnassa ja veren hyytymistekijöissä, jatkuvat verenvuodot, luiden haurastuminen, luuytimen toiminnan häiriöt, imusolmukkeiden toiminnan häiriöt, sisäiset verenvuodot, kilpirauhasen toiminnan häiriöt, aivopaiseet, immuunijärjestelmän häiriöt, autoimmuunisairaudet
Sairaudet:
-hengitystieinfektiot: poskiontelotulehdukset, keuhkoputkentulehdukset, flunssat
-homepölykeuhko eli alveoliitti, ODTS, keuhkokuume, pikkulasten verenvuotokeuhkokuume
-erilaiset allergiat ja muut pitkäaikaiset haitat kuten ruokaintoleranssit, hajuste- ja kemikaaliherkkyys, herkistyminen sähkölle
-astma, allerginen nuha
-erilaiset reumat
-suolistosairaudet kuten haavainen paksusuolen tulehdus ja Chronin tauti
-erilaiset kudos- ja elinvauriot
-sieni-infektiot
-haimavauriot
-diabetes
-epilepsia
-maksa- ja munuaisvauriot
-syövät
-alzheimerin tauti ja autismi
https://homepakolaiset.fi/terveyshaitat.html