Lasten fyysinen kurittaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jumalan Sana sanoo, ja mitä ei sano

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 28. Tammi 2015 17:24

toni t kirjoitti:Tietysti Raamatussa on yleispäteviä sääntöjä ja uskon vitsan myös kuuluvan niihin. Jumala on ihmisen Luoja ja tietää parhaiten miten ihminen tulee kasvattaa. Me ihmiset olemme mestareita vääristelemään asioita omien tavoitteidemme hyväksi mutta meidän vääristelyt ja eivät tee tyhjäksi Jumalan sanan yleispäteviä neuvoja.

Kaikkissa asioissa voidaan toimia väärin ja tyhmästä ja monet ovat varmasti käyttäneet myös vitsaa väärin ja tyhmästä mutta se ei kumoa sitä että oikein käytettynä vitsa on hyvä kuritusmuoto ihmiselle ja näin siksi että se lukee meidän Valmistajan käyttöohjeissa.

Tiedän, että Raamatussa on yleispäteviä sääntöjä ja ne ovat hyviä. En ole koittanut vääristellä mitään, vaan tutkia asiaa eri näkökulmista ja ihmetelly asioita.
Minä kirjotinkin, että Raamatussa ei vika voi olla.

Mut joo, en ajattele enempää.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Markareetta » 29. Tammi 2015 13:33

Lily kirjoitti:" Joka päivä minä olen kuoleman kidassa, niin totta kuin te, veljet, olette minun kerskaukseni Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Jos minä ihmisten tavoin olen taistellut petojen kanssa Efesossa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme". "

Siis Paavalihan puhuu tässä siitä, että hän on ollut kuoleman kidassa petojen tähden ja taistellut niitä vastaan ihmisten tavoin. Eli nuo pedot ovat olleet eläimiä, muutenhan Paavali olisi taistellut ihmisten tavoin ihmisiä vastaan, mikä on täysin Paavalin opetuksia vastaan. Paavaalihan nimen omaan sanoo, ettei meillä ole taistelu lihaa ja verta vastaan. Tuo kohta olisi Markareetan tulkinnan mukaan pahassa ristiriidassa muun Paavalin kirjeiden kanssa. Ja eikö nuo ihmiset olisi mainittu jonain muina kuin petoina. Esim. vastustajina, pilkkaajina ym. millaisina Paavali ne yleensä nimeää.

Saatana haluaa uskotella ihmisille, että ihminen on eläin muiden joukossa, ikävää että jopa suuri osa uskovista uskoo sen :(

Mark 1 Jeesus oli erämaassa ja siellä oli myös petoja, oliko nuo siis myös pahoja ihmisiä?

En yritä esiintyä Raamatun tulkitsijana, sillä en siihen kykene.
Hyvä on että luet Raamattua ja kirjoitat ymmärryksesi mukaan,
Niin minäkin yritän tehdä, täten saamme jakaa näkemyksiämme,
vaikka emme olisikaan saama mieltä kaikesta.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Markareetta » 29. Tammi 2015 14:01

Mikko Murpatti kirjoitti:
Lily kirjoitti:Raamattua tutkiessa ei puhuta siitä, että ihminen olisi peto, vaan alun perin tarkoitettu Jumalan kuvaksi jonka puhtauden synnin valitseminen tuhosi. Eläintä ei luotu Jumalan kuvaksi, vaan eläimeksi joista jotku muuttuivat pedoiksi samassa yhteydessä kun ihmisestä tuli synnillinen.

Pakko oli tarttua kyseiseen virkkeeseen, koska raamatun mukaan meidän tulee rakastaa lähimmäisiämme samalla tavalla kuin itseämme. Eli ei saa olla erotusta ihmisen tekojen perusteella. Suurinkin ja väkivaltaisin syntinen on raamatun mukaan yhtä rakas Herralle kuin siivosyntinen. Niinpä siis meillekkin tulee olla hänen jonka synnit ovat verituskeat yhtä rakas kuin Se paras ystävä joka meillä on. Siinä on Jeesuksen ilmoitus rakkaudesta.

Jos ajattelisin että ihminen on peto, niin silloin ajattelisin ja pitäisin häntä eläimenä, enkä rakkaana lähimmäisenä joka on Jumalan luoma. Meidän rakkautemme ei saa katsoa henkilöön, eihän Jeesuksen rakkaus katsonut henkilöön.

En sano tätä puollustaakseni "lasten hakkaajia". Sanon vain että meidän tulee olla rakastavia kaikkia kohtaan tasapuolisesti. Jumalan tahtohan ei ole että ihmiset hakkaavat toisiaan tai lapsiaan. Meidän tulee olla armahtavia ja laupeita muita kohtaan, tarvitsemmehan itsekkin armoa ja olemme yhtä syntisiä kaikki, tasapuolisesti.

Hyviä ja tarkkoja huomioita tässä Lilyllä. Ihminen joka kurittaa rakkaudella Raamatullisesti lapsiaan ei ole mielestäni soveliasta rinnastaa petoihin tai hulluihin väkivaltaisiin hakkaajiin.

Raamatun sana todistaa, että Jumala kehoittaa sanassaan kurittamaan lapsiaan, niin kuin Hänkin kurittaa meitä. Rakkaudessa ja taidollisesti.

Minua loukkaa keskustelun sävy, jossa kokoajan Raamatullista kuritusta rinnastetaan hakkaamiseen, pahoinpitelyyn ja vääryyteen, vaikka on kärsivällisesti ja taidollisesti esitetty pahoinpitelyn ja Raamatullisen kurittamisen täydellisen suuri ero. Ikäänkuin ne jotka noudattavat Raamatun opetusta kurittamisesta olisivat raivopäisiä mielipuoli lapsien hakkaajia jotka verta himoitan hakkaisivat heikkoja, kun kyse on sydän arkana ja raskain mielin tehtävästä ojentamisesta...

Minua loukkaa keskustelun sävy, jossa kokoajan Raamatullista kuritusta rinnastetaan hakkaamiseen, pahoinpitelyyn ja vääryyteen, vaikka on kärsivällisesti ja taidollisesti esitetty pahoinpitelyn ja Raamatullisen kurittamisen täydellisen suuri ero.

Toki täällä saa olla eriäviä näkemyksiä tästä asiasta, vai onko se
kiellettyä?

En ymmärrä tätä lasten kurituskohaa Raamatussa,
niin kuin moni täällä, ”rakkaudellisena ripi- rapi kurittamisena”.
Miksi pitäisi kurittaa lasta rakkaudellisellakaan lyömisellä,
kun muitakin keinoja on?
Markareetta

ViestiKirjoittaja toni t » 29. Tammi 2015 15:14

Markareetta kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:
Lily kirjoitti:Raamattua tutkiessa ei puhuta siitä, että ihminen olisi peto, vaan alun perin tarkoitettu Jumalan kuvaksi jonka puhtauden synnin valitseminen tuhosi. Eläintä ei luotu Jumalan kuvaksi, vaan eläimeksi joista jotku muuttuivat pedoiksi samassa yhteydessä kun ihmisestä tuli synnillinen.

Pakko oli tarttua kyseiseen virkkeeseen, koska raamatun mukaan meidän tulee rakastaa lähimmäisiämme samalla tavalla kuin itseämme. Eli ei saa olla erotusta ihmisen tekojen perusteella. Suurinkin ja väkivaltaisin syntinen on raamatun mukaan yhtä rakas Herralle kuin siivosyntinen. Niinpä siis meillekkin tulee olla hänen jonka synnit ovat verituskeat yhtä rakas kuin Se paras ystävä joka meillä on. Siinä on Jeesuksen ilmoitus rakkaudesta.

Jos ajattelisin että ihminen on peto, niin silloin ajattelisin ja pitäisin häntä eläimenä, enkä rakkaana lähimmäisenä joka on Jumalan luoma. Meidän rakkautemme ei saa katsoa henkilöön, eihän Jeesuksen rakkaus katsonut henkilöön.

En sano tätä puollustaakseni "lasten hakkaajia". Sanon vain että meidän tulee olla rakastavia kaikkia kohtaan tasapuolisesti. Jumalan tahtohan ei ole että ihmiset hakkaavat toisiaan tai lapsiaan. Meidän tulee olla armahtavia ja laupeita muita kohtaan, tarvitsemmehan itsekkin armoa ja olemme yhtä syntisiä kaikki, tasapuolisesti.

Hyviä ja tarkkoja huomioita tässä Lilyllä. Ihminen joka kurittaa rakkaudella Raamatullisesti lapsiaan ei ole mielestäni soveliasta rinnastaa petoihin tai hulluihin väkivaltaisiin hakkaajiin.

Raamatun sana todistaa, että Jumala kehoittaa sanassaan kurittamaan lapsiaan, niin kuin Hänkin kurittaa meitä. Rakkaudessa ja taidollisesti.

Minua loukkaa keskustelun sävy, jossa kokoajan Raamatullista kuritusta rinnastetaan hakkaamiseen, pahoinpitelyyn ja vääryyteen, vaikka on kärsivällisesti ja taidollisesti esitetty pahoinpitelyn ja Raamatullisen kurittamisen täydellisen suuri ero. Ikäänkuin ne jotka noudattavat Raamatun opetusta kurittamisesta olisivat raivopäisiä mielipuoli lapsien hakkaajia jotka verta himoitan hakkaisivat heikkoja, kun kyse on sydän arkana ja raskain mielin tehtävästä ojentamisesta...

Minua loukkaa keskustelun sävy, jossa kokoajan Raamatullista kuritusta rinnastetaan hakkaamiseen, pahoinpitelyyn ja vääryyteen, vaikka on kärsivällisesti ja taidollisesti esitetty pahoinpitelyn ja Raamatullisen kurittamisen täydellisen suuri ero.

Toki täällä saa olla eriäviä näkemyksiä tästä asiasta, vai onko se
kiellettyä?

En ymmärrä tätä lasten kurituskohaa Raamatussa,
niin kuin moni täällä, ”rakkaudellisena ripi- rapi kurittamisena”.
Miksi pitäisi kurittaa lasta rakkaudellisellakaan lyömisellä,
kun muitakin keinoja on?

Minkälaisena lyömisenä sinä sitten ymmärrät tämän lapsen kurittamis kohdan? Kyselet miksi pitäisi kurittaa rakkaudellisella lyömisellä? ETkö ole kuullut Jumalan sanoneen: "Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.

Oletko sinä Jumalaa parempi asiantuntija siinä mikä on lapsen oikeaa rakastamista? Tällaisen kuvan alkaa saamaan kun koko ajan arvostellaan sitä mitä Jumalan sana opettaa ja arvostelut perustuvat vain ja ainoastaan ihmisviisauteen."
Viimeksi muokannut toni t päivämäärä 29. Tammi 2015 15:34, muokattu yhteensä 3 kertaa
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Markareetta » 29. Tammi 2015 15:25

Kun voi kasvattaa ja laittaa lapsiansa ojennukseen ilman
vitsaa, onko se Raamatun Sanan mitätöimistä?
:shock:
Markareetta

ViestiKirjoittaja toni t » 29. Tammi 2015 15:32

Markareetta kirjoitti:
Kun voi kasvattaa ja laittaa lapsiansa ojennukseen ilman
vitsaa, onko se Raamatun Sanan mitätöimistä?
:shock:

Minusta sinä olet antanut selkeästi ja monesti ymmärtää ettei Raamatun opetus vitsasta kuulu enään tämän päivän lasten kasvatukseen. Olenko ollutkin väärässä ja hyväksyt siis Raamatun opetuksen vitsasta?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Tammi 2015 15:59

Markareetta kirjoitti:Toki täällä saa olla eriäviä näkemyksiä tästä asiasta, vai onko se
kiellettyä?

Markareetta, ylläpitoon on otettu yhteyttä siitä, että kirjoitat jatkuvasti Raamatun vastaisesti tästä rakkaudellisesta ohjaavasta lasten kurituksesta.

Saanko kysyä sinulta, että voisitko nyt miettiä tätä asiaa siltä kantilta, että miksi kirjoitat Jumalan sanan vastaisesti tästä rakkaudellisesta lasten kurittamisesta ja minkä tähden nouset Jumalan säätämystä vastaan tässä asiassa? Emmehän me voi alata kapinoimaan Jumalaa vastaan tässä(kään) asiassa.

Jumalan siunausta sinulle Markareetta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 29. Tammi 2015 16:16

Minä olen myös esittänyt täällä näkemykseni jonka mukaan lasta ei pidä koskaan eikä missään tilanteessa lyödä. Olen perustellut näkemystäni raamatullisella uskolla Jeesukseen. Mielestäni uskovien tulisi olla ehdottomassa väkivallattomuudessaan edelläkävijöitä tässäkin asiassa. Vaikka vanhan liiton aikaisissa kirjoituksissa on kehoituksia kurittaa lapsia ja muitakin ihmisiä lyömällä niin uudessa liitossa meidän sota-aseemme eivät enää ole lihalliset. Jos muuten tulee pidättäytyä lyömisestä uudessa liitossa niin mikä tekisi lasten lyömisestä oikeutettua? Ei mikään. Ja nyt en ymmärrä miksi markareettan mielipiteestä ollaan huolissaan mutta minun ei.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Tammi 2015 16:25

Aamu-Usva kirjoitti:Minä olen myös esittänyt täällä näkemykseni jonka mukaan lasta ei pidä koskaan eikä missään tilanteessa lyödä. Olen perustellut näkemystäni raamatullisella uskolla Jeesukseen. Mielestäni uskovien tulisi olla ehdottomassa väkivallattomuudessaan edelläkävijöitä tässäkin asiassa. Vaikka vanhan liiton aikaisissa kirjoituksissa on kehoituksia kurittaa lapsia ja muitakin ihmisiä lyömällä niin uudessa liitossa meidän sota-aseemme eivät enää ole lihalliset. Jos muuten tulee pidättäytyä lyömisestä uudessa liitossa niin mikä tekisi lasten lyömisestä oikeutettua? Ei mikään. Ja nyt en ymmärrä miksi markareettan mielipiteestä ollaan huolissaan mutta minun ei.

Ylläpito ei ole saanut sinusta Aamu-Usva yhteydenottoja tästä kurittamisasiasta.

Raamattu opettaa täysin selkeästi, että vanhemmat voivat omia lapsiaan rakkaudellisesti vitsalla kurittaa jos muu eli puhuminen ja kiellot ei näytä auttavan ja tehoavan ja lapsi jatkaa pahoilla teillään, esim. valehtelee tai varastaa niin silloin voidaan perheen sisällä ottaa käyttöön kovemmat konstit eli vitsalla muutama heilautus peppuun niin johan alkaa lapsella olemaan kuuliaisuutta vanhempien ohjeita kohtaan. Tämä on Jumalan tahto ja sitä meidän tulee noudattaa jos tarvetta siihen jossain perheessä ilmenee.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Tammi 2015 16:58

*
Minua häiritsee juttu siitä että housut alas ja annetaan piiskaa paljaalle pepulle. :thumbdown: :thumbdown: Minusta on oikein, että puhutaan ensin lapsen kanssa asiasta, mikä on väärin, niinkuin lempeä isä tai lempeä äiti puhuisi lapselle. Olen nähnyt ja se on tehonnut.

Minulla on lupa erehtyä asioista niin että kantapään kautta voin oppia omista virheistäni. Sama asia pätee lapsiin. Ensin puhutaan lapsen kanssa ja kerrotaan, mikä on väärin ja siten annetaan hänen olla. Hän ehkä toisen kerran tekee saman virheen mutta jälkeenpäin hän muistaa lempeän isän tai äidin jutun, mitä hän ensin puhui siitä, niin siten huomaa, miten asia meni huonoon valoon ja tajuaa tehneensä väärin ja oppii siitä kans. Se on tehokasta!!!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu