Lasten fyysinen kurittaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jumalan Sana sanoo, ja mitä ei sano

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 25. Joulu 2014 21:29

En minä ole sinua, Isoäiti, tai ketään muutakaan täällä syytellyt, että ihan rauha vain minun puolestani :angel: Olen vain pohtinut tätä asiaa ja tullut yhä varmemmaksi siitä, että lasten ja kaikkien ihmisten lyöminen kaikissa tilanteissa uudessa liitossa elävälle uskovalle on aina ehdottomasti väärin. Onhan se selvääkin, että huono omatunto siitä tulisi jos lastaan joutuisi jotenkin fyysisesti kurittamaan. En minä kuitenkaan ole mikään mallikasvattaja, joka voisin toisia kohti syyttävän sormen nostaa. Olen välillä hyvinkin ärtynyt lapsille jostain ihan mitättömästä sotkemisesta tms... Joskus olen suuttunut jopa puhtaista vahingoista, kuten maitolasin kaatumisesta...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja systeri » 25. Joulu 2014 21:50

Varmaan useampi vanhempi on napannu joskus lastaan hiuksista tai ripsauttanu kintuille kun on ollu oikeen päätöntä menoa,mutta mulle tuli mieleen ennemminkin semmonen että otetaan oikeus jatkuvaan piiskaamiseen ja kurittamiseen Raamatusta ja hoidetaan huolella että lapsi kasvaa varmasti Herran kurissa ja nuhteessa.Tälläisiä uskovia vanhempia on olemas!!
systeri

ViestiKirjoittaja oletus » 25. Joulu 2014 22:34

Aamu-Usva kirjoitti:En minä ole sinua, Isoäiti, tai ketään muutakaan täällä syytellyt, että ihan rauha vain minun puolestani :angel: Olen vain pohtinut tätä asiaa ja tullut yhä varmemmaksi siitä, että lasten ja kaikkien ihmisten lyöminen kaikissa tilanteissa uudessa liitossa elävälle uskovalle on aina ehdottomasti väärin. Onhan se selvääkin, että huono omatunto siitä tulisi jos lastaan joutuisi jotenkin fyysisesti kurittamaan. En minä kuitenkaan ole mikään mallikasvattaja, joka voisin toisia kohti syyttävän sormen nostaa. Olen välillä hyvinkin ärtynyt lapsille jostain ihan mitättömästä sotkemisesta tms... Joskus olen suuttunut jopa puhtaista vahingoista, kuten maitolasin kaatumisesta...

Hyvin sanottu :cool:
oletus

ViestiKirjoittaja oletus » 25. Joulu 2014 22:41

Tässä on kaikki VITSA sanat mitkä löytyivät Raamattuhausta:

2.Samuelin kirja:
7:14 Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään;

Job:
9:34 ja ottaisi hänen vitsansa pois minun päältäni, niin ettei hänen kauhunsa peljättäisi minua;
21:9 Heidän kotinsa ovat rauhassa, kauhuista kaukana; ei satu heihin Jumalan vitsa.

Psalmit:
23:4 Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.

89:33 niin minä rankaisen vitsalla heidän rikoksensa ja heidän pahat tekonsa vitsauksilla;
Sananlaskut:
10:13 Ymmärtäväisen huulilta löytyy viisaus, mutta joka on mieltä vailla, sille vitsa selkään!

13:24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.
14:3 Hullun suussa on ylpeydelle vitsa, mutta viisaita vartioivat heidän huulensa.
22:8 Joka vääryyttä kylvää, se turmiota niittää, ja hänen vihansa vitsa häviää
22:15 Hulluus on kiertynyt kiinni poikasen sydämeen, mutta kurituksen vitsa sen hänestä kauas karkoittaa.

23:13 Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta.

23:14 Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa pelastat.

26:3 Hevoselle ruoska, aasille suitset, tyhmille vitsa selkään!

29:15 Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.
Jesaja:
9:3 Sillä heidän kuormansa ikeen, heidän olkainsa vitsan ja heidän käskijänsä sauvan sinä särjet niinkuin Midianin päivänä;

10:5 Voi Assuria, joka on minun vihani vitsa ja jolla on kädessään minun suuttumukseni sauva!

10:15 Korskeileeko kirves hakkaajaansa vastaan, tai suurenteleeko saha heiluttajaansa vastaan? Ikäänkuin vitsa heiluttaisi kohottajaansa ja sauva saisi koholle sen, joka ei ole puuta!

10:24 Sentähden sanoo Herra, Herra Sebaot, näin: "Älä pelkää, minun kansani, joka Siionissa asut, Assuria, kun hän sinua vitsalla lyö ja kohottaa sauvansa sinua vastaan Egyptin tavalla.

14:5 Herra on murtanut jumalattomain sauvan, valtiaitten vitsan,

28:27 Sillä ei mustaa kuminaa puida puimaäkeellä eikä puimajyrän tela pyöri höystekuminan yli, vaan musta kumina lyödään irti sauvalla ja höystekumina vitsalla.

30:31 Sillä Herran äänestä peljästyy Assur. Hän lyö vitsalla.
Valitusvirret:
3:1 Minä olen se mies, joka olen kurjuutta nähnyt hänen vihastuksensa vitsan alla.
Hesekiel:
7:10 Katso, päivä! Katso, se tulee! Vuoro on tullut, vitsa kukkii, julkeus versoo.

7:11 Väkivalta on noussut vitsaksi jumalattomuudelle, ei mitään jää heistä, ei heidän pauhaavasta joukostansa, ei heidän melustansa; poissa on heidän komeutensa.

21:10 Teurasta teurastamaan se on teroitettu, salamoitsevaksi se on hiottu. Vai iloitsisimmeko? Vitsa, joka lyö minun poikaani, pitää halpana kaiken, mikä puuta
on.

21:13 Sillä vitsaa on jo koeteltu. Mutta entäpä, jos vitsa pitääkin halpana tämän kaiken? Se ei tapahdu, sanoo Herra, Herra.

Miika:
6:9 Herran ääni huutaa kaupungille - ja ymmärtäväisyyttä on, että sinun nimestäsi otetaan vaari. Totelkaa vitsaa ja häntä, joka on sen määrännyt.
Habakuk:
3:9 Paljas, paljastettu on sinun jousesi: valat, vitsat, sana. Sela. Virroilla sinä halkaiset maan.
oletus

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Joulu 2014 22:42

Heprealaiskirje 12:

4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,

5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;

6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".

7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?

8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.

9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?

10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.

11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.

Jumalan siunausta ja varjelusta kaikille.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Markareetta » 26. Joulu 2014 10:47

uuhi kirjoitti:Kerroit markareetta että paloheimon tutkimuksessa kerrottiin että yli puolet vangeista tuli perheistä joissa oli kuritettu lyömällä ja hakkaamalla.

Arvelen että jos joku olisi tehnyt samaan aikaan tutkimuksen samanikäisistä ihmisistä jotka eivät koskaan ole olleet vankilassa vankina, niin arvelenpa että myös heistä suuri osa on saanut osakseen ruumiillista kuritusta lapsena, eivätkä he silti olleet joutuneet vankilaan. Uskon että piiskan antaminen kuritukseksi ja kepillä lyöminen kuritukseksi ei ole haitaksi vaan hyväksi.
En tarkoita liian kovakouraista ja ilman aiheellista syytä tapahtuvaa lyömistä.

Kotivammaiset eli "Miten sinua kohdeltiin lapsena"byMartti Paloheimo

“Tilastomiehet ovat väittäneet, että ihmisen koti on kaikkein vaarallisin ympäristö tapaturmariskien kannalta. Niin saattaa ollakin. Varhaisen psyykkisen vammautumisen kannalta se ainakin on kaikkein tärkein. Sen havainnollistaminen ja todistaminen onkin kaikkein tämän kirjoitukseni varsinainen tarkoitus.

Kokemukseni ja havaintoni osoittavat näet, että ilmeisesti tarvitaan vain lapsestaan kiinnostumaton ja välinpitämätön äiti ja/tai ärtyisä, joka suhteessa lapseensa tyytymätön isä, niin on jo oikeus olla hienokseltaan huolissamme perheessä kasvavien lasten tulevan mielenterveyden puolesta.

Kehotanpa vain tarkkailemaan väkijoukossa ja valintamyymälöissä pienten lasten kasvoja ja heidän katseitaan. Mikä vastakohta onkaan hyväntuulisten ja veitikkamaisten terveiden lasten ja noiden ilmeettömien, jo uhan alla elävien lasten välillä. Entä koululaiset? Peruskoulun ala-asteen opettajat kertovat, että keskimäärin joka viides syksyllä kouluun tuleva ekaluokkalainen on jo selvästi häiriintynyt, joko levoton ja agressiivinen tai sameakatseinen ja poissaoleva.

Voimme vain aavistaa minkälainen kasvuympäristö on maamme n. 200 000:n alkoholin suurkuluttajan perheissä sekä siellä, missä harrastetaan perheväkivaltaa ja missä lapsi joutuu tavallaan vasaran ja alasimen väliin.”
― Martti Paloheimo, Kotivammaiset, eli, "Miten sinua kohdeltiin lapsena?"

“Ennakolta ehkäisevän mielenterveystyön ja psykiatrisen tutkimuksen ja hoidon kannalta keskeinen merkitys varsinkin tuon kaikkein laajimman ja käytännössä tärkeimmän neuroosiryhmän, eli ahdistuneisuusneuroosien synnylle on kuitenkin lapsen osaksi tullut kohtelu. Sillä tarkoitan kokonaisvaltaisesti kaikkea sitä puhuttelua ja käyttäytymistä jonka aikuiset, lähinnä tietysti lapsen omat vanhemmat, kohdistavat lapseensa jokapäiväisessä perhe-elämässä. Jos se on rakkaudellista, lapsella ei ole mitään hätää. Mutta jos kohtelulle on leimaa-antavana piirtenä eri muodoissa ilmenevä rakkaudettomuus, joko paljaana tai salakavalasti naamioituna, -- selvästi ja avoimesti ilmaistusta vihasta puhumattakaan -- on lapsen mielenterveys heti vaarassa.”
― Martti Paloheimo, Kotivammaiset eli "Miten sinua kohdeltiin lapsena"

tags: ahdistus, mielenterveys, neuroosi, rakkaudettomuus

Täällä on lisää aiheesta, jos kiinnostaa
https://www.ihminentavattavissa.net/pdf ... haavat.pdf

Suora lainaus kirjasta
sivulta 14 koskien suomalaista luonnetta: ”Heidät
tiedetään toisaalta hieman
alemmuudentuntoisiksi, he tiirailevat metsän
puiden varjosta ympärillä Suuressa Maailmassa
pyörivää elämää, jossa he tuntevat itsensä
hieman epävarmoiksi…

Se.. on sairas heimo, jolla on maailman ehkä
korkeimmat itsemurhaluvut, jonka miesten
enemmistö on joka viikonloppu tolkuttomassa
humalassa, jonka joukossa kaikkia tunteiden
ilmaisuja pidetään häpeällisinä ja jonka tarve
erilaisiin mielenterveyspalveluihin on jo nuoresta
lähtien pohjaton.

Sen kansallisase on puukko ja sitä myös käytetään.
Kukaan ei tarkoin tiedä tämän sairaan
kansanosan suhteellista määrää. Kukaan ei ole
aivan tarkoin selvillä kumpaan hän itse kuuluu.
Raja on äärimmäisen epäselvä, makuasia. Siitä
olen kuitenkin vakuuttunut, että huonosti voivia
on paljon enemmän kuin yleensä on luultu.
Kysymys on siis tosiasiassa kohtalokkaasta
kansallisesta murhenäytelmästä, jonka
olemassaolosta on tähän mennessä lähes täysin
vaiettu.

En tarkoita sitä, etteikö sitä toki olisi
tunnettu. Murhenäytelmällä ei ole ollut vielä
varsinaista nimeä. Juha Siltala on sanonut sitä
suomalaiseksi ahdistukseksi. Psykiatrina olen
rohjennut antaa sille psykiatrisen nimityksen.
Sanon sitä suomalaiseksi kotivammaisuudeksi.”

”Ihmeparantuminen”

”Oli kesä 1939, olin 26-vuotias, tiesin, että
haluan psykiatriksi. Olin amanuenssina
Lapinlahden sairaalassa. Sinne tuotiin kerran
paareilla makaava, täydessä sekavuustilassa
oleva nuorehko mies. Tiedettiin papereista, että
hän oli ollut tuossa tilassa jo pitkään. Hän oli
ulissut kuin eläin jo pian kolmatta vuorokautta.
Sitä hän teki nytkin, taukoamatta. Hän ei
reagoinut ympäristöönsä millään tavalla eikä
vastannut mihinkään puhutteluyrityksiin, vaan
jatkoi uikutustaan. Emme tienneet, mitä
olisimme voineet tehdä.
Silloin – jostakin oudosta päähänpistosta –
tein jotain hyvin epäsovinnaista: menin aivan
hänen vierelleen, silitin hiljaa hänen otsaansa ja
sanoin hellällä äänellä: ”Poikani, onko sinun
pääsi kipeä?”
Sanojeni vaikutus oli yllättävä,
ihmeenomainen. Uikutus vaikeni kuin veitsellä
leikaten, mies nousi istumaan ja katseli
ympärilleen ihmeissään. Hän oli ”parantunut!”.
Aikaa oli kulunut kymmenen sekuntia.
En ole koskaan unohtanut tätä kokemusta.
”Ihmeparannus”! se muutti kokonaan
aikaisemman näkemykseni sekä psykiatrian että
psykiatrin tehtävästä – ja oikeastaan koko minun
elämäni suunnan. Lyhyesti, ymmärsin mitä piti
tehdä: on oltava ihminen ihmiselle!
Myöhemmin, ollessani erikoistumassa samassa
sairaalassa, olin kuulemma opettanut
nuoremmille: ”Muistakaa, että potilaat ovat
edelleen ihmisiä, vaikka ovatkin sairaita.”

Lapsetkin ovat ihmisiä, heille on oltava myös ihmisiä.
Aitinä ja Isänä oleminen ei ole omavaltaista vallankäyttöä,
silloinkaan, kun sitä on itse saanut osakseen. On paras hakea apua
ajoissa, ettei kenenkään kasvattajan oma vamma teetä lisää vammaisa.
Terveisin Markareetta
Markareetta

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 26. Joulu 2014 11:42

Markareetta, ethän sekota piiskalla kurittamista ja huonoa kohtelua keskenään. Se mitä lapsen huono kohtelu aiheuttaa lapselle, on mielestäni ihan eri asia kuin se mitä vaikutusta piiskalla kurittamisella on.
uuhi

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 26. Joulu 2014 17:26

Se on valitettavaa ,että kaikki ei usko Raamatun sanaan ja Pyhän Hengen sanan avaamiseen .Luetaan kaikkea muuta ja aletaan vielä väittämään maallisilla Raamatun sanaa vastaan .
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Joulu 2014 19:58

Mutta vanhan liiton tekstit eivät ole niin yksioikoisesti sovellettavissa kaikilta osin uuden liiton uskovien elämään. Se tulee aina muistaa. Ei ole siis Raamatun sanaan uskomattomuutta jos ei usko lyömisen olevan oikea tapa kasvattaa lasta nyky-yhteiskunnassa. Pyhän Hengen sanan avaamiseen toki uskon ja koen hengen tämän asian minulle avanneenkin ihan tässä niin kuin aiemmin selitin, että meidän aseemme ovat nyt hengelliset emmekä voi koskaan missään tilanteessa tarttua fyysisiin aseisiin. Jos voimme tarttua piiskaan lyödäksemme lastamme niin voimme myös tarttua aseeseen tappaaksemme "isänmaamme vihollisen". Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Joulu 2014 20:37

Aamu-Usva kirjoitti:Mutta vanhan liiton tekstit eivät ole niin yksioikoisesti sovellettavissa kaikilta osin uuden liiton uskovien elämään. Se tulee aina muistaa. Ei ole siis Raamatun sanaan uskomattomuutta jos ei usko lyömisen olevan oikea tapa kasvattaa lasta nyky-yhteiskunnassa. Pyhän Hengen sanan avaamiseen toki uskon ja koen hengen tämän asian minulle avanneenkin ihan tässä niin kuin aiemmin selitin, että meidän aseemme ovat nyt hengelliset emmekä voi koskaan missään tilanteessa tarttua fyysisiin aseisiin. Jos voimme tarttua piiskaan lyödäksemme lastamme niin voimme myös tarttua aseeseen tappaaksemme "isänmaamme vihollisen". Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu.

Epistola Hebrealaisille 12:

4. Sillä ette ole vielä hamaan vereen asti kilvoitellen syntiä vastaan olleet,

5. Ja te olette jo unohtaneet sen manauksen, joka teille niin. kuin lapsille puhuu: minun poikani, älä katso ylön Herran kuritusta, ja älä näänny, koskas häneltä rangaistaan,

6. Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän myös rankaisee; mutta jokaista poikaa hän pieksää, jonka hän korjaa.

7. Jos te kurituksen kärsitte, niin Jumala taritsee itsensä teille niinkuin lapsillensa; sillä kuka on se poika, jota ei isä kurita?

8. Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osalliset olleet, niin te olette äpärät ja ette lapset.

9. Ja kuin meillä ovat lihalliset isät olleet kurittajana, niin me olemme niitä kavahtaneet: eikö meidän siis paljoa enemmin pidä hengelliselle Isälle alamaiset oleman, että me eläisimme?

10. Sillä ne tosin ovat meitä kurittaneet harvoina päivinä luulonsa jälkeen; mutta tämä meidän tarpeeksemme, että me hänen pyhyytensä saisimme.

11. Mutta koska kaikkinainen rangaistus käsissä on, niin ei se näy meille iloksi, vaan murheeksi; mutta sitte antaa hän rauhallisen vanhurskauden hedelmän niille, jotka siinä harjoitetut ovat.

Tämä on aika tylsä ja kamalakin aihe tämä lasten kurittamisasia ja kuinka se tulisi tehdä jos lapsi tosissaan alkaa tekemään pahaa ja kapinoimaan isäänsä ja äitiänsä vastaan.

Mutta joka tapauksessa minusta Raamattu opettaa, että rakkaudellinen kurittaminen on Jumalan tahto. Jos lapsi esimerkiksi kiroilee ja näpistelee toistuvasti kaupasta tavaroita ja ei usko puhetta, että niin ei saa tehdä niin siinä tapauksessa minusta voi lasta ojentaa fyysisen kurittamisen kautta mutta rajat pitää siinäkin hommassa muistaa tarkoin ettei liian lujaa lapsen takamuksille piiskaa anneta, vastuullista hommaa siis on kaikin puolin tuo fyysinen kurittaminen ja palautuksen antaminen lapselle pahoista töistään ja tekosistaan.

Onko sitten parempi jos lapsen pahoihin tekoihin ei puututa tarpeeksi jämäkästi ja lapsi kun kasvaa aikuiseksi niin löytää joku kaunis päivä itsensä vankilasta kun varastamisen kierrettä ei aikanaan saatu poikki jo lapsena kun omat vanhemmat eivät puuttuneet tarpeeksi jämäkästi asioiden kulkuun.

Mutta edelleen sanon sen että ihmislapsen kasvattaminen on hyvin vaikeata, varsinkin sen jälkeen kun murrosikä lapsella alkaa. Silloin alkavat todelliset vaikeudet kun lapsi ei kuuntele ketään vaikka poikkeuksiakin tietysti on, onneksi.

Jokainen kasvattakoon omat lapsensa niin kuin parhaaksi näkee ja haluan toivottaa Jumalan siunausta jokaiselle jolla on lapsukaisia kasvatettavanaan, toivottavasti kaikki menee mahdollisimman hyvin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu