Kysymys Keijo Lindeman:nista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymys Keijo Lindeman:nista

ViestiKirjoittaja JHK » 25. Marras 2014 21:39

https://www.tv7.fi/vod/player/?program=33239
En kyllä löytänyt Keijon suusta sanaakaan, joka viittaisi Mooseksen lain pitämiseen. Ellei Keijolla ole joku salainen lisäpöytäkirja opetuksiinsa, niin ainakaan TV7:lla pitämässään opetuksessa hän opetta juuri päinvastoin - Lain muutos on tapahtunut uuden ylipapin myötä, jolloin iso osa Mooseksen lakia on korvattu Uuden Liiton järjestyksellä. Keijon mukaan Tooraa tulee noudattaa Jeesuksen käskyjen ja tulkinnan pohjalta. Huomauttaisin että Apostolit kehottivat välttämään epäjumalia ja haureutta - näihin löytyyvät ohjeet toorasta, ja niihin pohjaa Paavalin opetus mm. homoseksuaalisuudesta. Lisäksi Keijo toteaa pelastuksen olevan yksin armosta, ilman lain tekoja.

En löydä tästä miehestä yhtäkään syytä.
Kenties kuulijat ovat ymmärtäneet hänet väärin?

edit: Keijon puhe on kyllä niin tanakan juutalaisen terminologian kyllästämää, että hänet todennäköisesti ymmärretään usein väärin!
JHK

ViestiKirjoittaja Blum » 25. Marras 2014 23:26

Vedän varmuuden vuoksi takaisin aiemmin esittämäni huomion Keijo Lindemanista ja pahoittelen. En ole lukenut hänen koko kirjoitustaan, ja täytyy tunnustaa, että en enää olekaan varma, vaatiiko hän Mooseksen Tooran noudattamista Uuden liiton pakanauskovilta (olin löytävinäni kohtia, jotka opettavat esim. ruokasäädösten ja VT:n juhlien noudattamisen olevan vapaaehtoisia pakanauskoville). Termistönsä vuoksi kirjoitus tosiaan vaikuttaa sangen alttiilta väärinymmärryksille. En ota nyt muuten kantaa siihen, onko Lindemanin opetus raamatullista, mutta älkää ottako aiempaa kommenttiani suorana totuutena, tarkemmin en ole asiaa tutkinut.
Blum

ViestiKirjoittaja JHK » 25. Marras 2014 23:44

Koko juttu menee ihan tyystin sekaisin Lindemanin erikoisen Toora määritelmän takia. Lindemanille Toora ei näet ole viisi Mooseksen kirjaa kokonaisuutena. Lindemanille Toora tarkoittaa ensisijaisesti opetusta, ja vasta sitten lakia tai viittä Mooseksen kirjaa. Lindeman toteaa mm. seuraavaa:

""Kaikki tämä merkitsee myös sitä, että pappeuden muuttuessa tuli myös lain muutos voimaan. Tämä ei tarkoita missään tapauksessa sitä, että Messias olisi kumonnut Jumalan Tooran, sillä se on voimassa niin kauan kuin taivas ja maa pysyvät, mutta uhri- ja seremonialain osalta muuttuivat vanhan liiton uhritoimitusesikuvat uuden liiton kertakaikkiseen Messiaan uhriin ristillä eikä vanhan liiton eläinuhreja enää uhrata (Mat.5:17-19).""

Lindemanille Toora on siis jotakin, joka voi muuttua. Toora on itseasiassa muuttunut melkoisen paljon Jeesuksen opetuksen pohjalta. Tällä määritelmällä Lindeman koettaa välttyä sanomasta Tooraa kumotuksi, mutta väistää samalla lainalaisuutta. Käsittääkseni Petri Paavola väistää samaa ansaa määrittelemällä 10 käskyä "Jumalan laiksi" ja muun "Mooseksen laiksi".

Jeshuan uhrikuoleman kautta tuli uusi liitto voimaan ja samalla vanha Mooseksen lain mukainen leeviläinen pappeus loppui ja uuden liiton melkisedekiläinen pappeusjärjestel­mä astui voimaan (Heb.9:15-17). Tässä uudessa melkisedekiläisessä pappeusjärjestel­mässä Jeshua on iankaikkinen ylimmäinen pappi, joka suorittaa pappispalvelusta taivaallisen ilmestysmajan kaikkeinpyhimmässä Isän edessä ja rukoilee alati omiensa puolesta (Heb.7:20-8:6). Uuden liiton järjestyksen mukaan jokainen Jeshuaan uskova on hengellisesti kuninkaallinen pappi (Ilm.1:4-6; 5:8-10). Kaikki tämä merkitsee myös sitä, että pappeuden muuttuessa tuli myös lain muutos voimaan. Tämä ei tarkoita missään tapauksessa sitä, että Messias olisi kumonnut Jumalan Tooran, sillä se on voimassa niin kauan kuin taivas ja maa pysyvät, mutta uhri- ja seremonialain osalta muuttuivat vanhan liiton uhritoimitusesikuvat uuden liiton kertakaikkiseen Messiaan uhriin ristillä eikä vanhan liiton eläinuhreja enää uhrata (Mat.5:17-19)
Osa Tooraa voi loppua, ja jäädä pois käytöstä - se korvautuu uudella säädöksellä, joka sekin on "Tooraa".

"Jeshua kuitenkin sanoi selkeästi, että Hänen Tooransa ei ole Hänen, vaan Hänen lähettäjänsä Jumalan Toora. Tämä merkitsee sitä, että Kristuksen laki on sama kuin Messiaan Toora eli Jumalan Toora. Ei ole siis mitään eroa Kristuksen lain ja Jumalan Tooran välillä, ne ovat yksi ja sama Toora."
Jumalan/Jeesuksen opetus = Toora Lindemanin systeemissä.

Armosta pelastuminen uskon kautta ilman lain tekoja tai omia ansoita ei kuitenkaan merkitse toimettomuutta uudessa liitossa. Meidät on pelastettu sitä varten, että me vaeltaisimme Jumalan edeltä meille valmistamissa hyvissä töissä, sillä usko ilman tekoja on kuollut ja puu, joka ei kanna Hengen hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen (Jaak.3:14-26; Mat.3:7-10). Pelastus armosta uskon kautta Messiaan sovitustyön perusteella ilman lain tekoja tai omia ansioita, ei myöskään merkitse sitä, että laki olisi tullut mitättömäksi, niinkuin valitettavan monet kristillisen maailman teologit ja Raamatun opettajat virheelisesti opettavat ja ovat näin saaneet suuren osan kristikuntaa suoranai­seen laittomuuden tilaan, joka elää valhearmossa ilman Tooraa.

Lainaukset osiosta: https://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm

Lindemanin valitsema määritelmä Tooralle on superharhaanjohtava, mutta hänen oppinsa on muutoin vapaa erheistä. Ei ihme että miehen opetus ymmärretään väärin!
JHK

ViestiKirjoittaja Markareetta » 26. Marras 2014 00:30

JHK kirjoitti:
ja monessa kohdin menee sivuun Raamatun ilmoituksesta

Missä kohden? Nopeuttaa omaa tutkimustani jos osaat nimetä jotakin oppeja tai sivuja joissa on erheitä.

Minua hymyilyttää tuo aiempi kommenttisi:
Minä en ainakaan ota Keijo Lindemannilta vastaan mitään.
Hän on aikaisemmin puhunut ja opettanut väärin,

Kaikki meistä ovat joskus uskoneet ja opettaneet jotain väärin :)

Otan yden tärkeän esimerkin Pyhän Hengen lahjasta, josta Keijo Lindeman opettaa väärin ja
pinnallisesti, kun hän sanoo:"Tämä Jumalan Hengen lahja on tarkoitettu
jokaiselle Jumalan lapselle voimaksi ja iloksi uskon tiellä."

Pyhän Hengen lahja on paljon syvällisempi ja enempi:

Kukaan ei voi jakaa Pyhän Hengen lahjaa niin kuin haluaa,
kätten päälle panemisen kautta, niin kuin monet tekevät,
lahjan antaja on Jeesus Kristus, ei ihminen. Apostolit
laittoivat kätensä niitten uskovien päälle, jotka eivät olleet
vielä saaneet Pyhän Hengen lahjaa, mutta HE eivät antaneet
lahjaa, vaan Jeesus Kristus sen vaikutti ja antoi itse kunkin kohdalla.

Nykyisin on mukamas sellainen armolahjakin, että rukoillaan pyhää henkeä
ihmisille ja varsinkin sitä kielilläpuhumista, joka on ihmistekoa alusta loppuun
asti ja se kielilläpuhuminen mikä siinä sadaan, on pelkkää huuhaata,
ja rukoilijat myös.

Apostolien teot
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman,
ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa
että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka."

Johannes:
14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun
nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta,
minkä minä olen teille sanonut.

15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä,
totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois.
Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen,
niin minä hänet teille lähetän.
16:8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin
ja vanhurskauden ja tuomion:
16:9 synnin, koska he eivät usko minuun;
16:10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
16:11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

Pyhän Hengen lahja annetaan Evankeliumin julistusta varten, että ihmiset
saisivat ottaa pelastuksen vastaan, sekä opettaa meitä muistamaan Raamatun Sanaa.
Koska Pyhä Henki on Totuuden Henki, tulemme yhä enenevästi totuudella
Täytetyksi, kun olemme Hänet vastaanottaneet, Hän myös opettaa ja ohjaa.
Pyhän Hengen lahjan saanut saa uuden voiman ja rohkeuden siinä tehtävässä
jonka Jumala on määrännyt itse kullekin, pääasiana voittaa toisia Jeesukselle Kristukselle.

Pyhä Henki vaikuttaa suurempaa rakkautta Totuuteen koska
Jumalan Henki on Totuuden Henki.
.
Myös Hengen hedelmän täytyy tulla näkyviin lisääntyvästi uskovan elämässä jos
on saatu Pyhän Hengen lahja.
Viimeksi muokannut Markareetta päivämäärä 26. Marras 2014 00:43, muokattu yhteensä 2 kertaa
Markareetta

Re: Re

ViestiKirjoittaja Markareetta » 26. Marras 2014 00:32

uuhi kirjoitti:Mielestäni keijo on eksyttäjä, koska hän vaatii uskovia gowjeja [pakanoita] noudattamaan mooseksen tooraa.
[Vaikuttaa siltä että keijo naamioi tämän harhaoppinsa ovelasti puhumalla vapaaehtoisuudesta ainakin joissain lauseissaan.]

Näin minäkin olen sen ymmärtänyt.
Markareetta

ViestiKirjoittaja JHK » 26. Marras 2014 08:40

Markareetta:Otan yden tärkeän esimerkin Pyhän Hengen lahjasta, josta Keijo Lindeman opettaa väärin ja
pinnallisesti, kun hän sanoo:"Tämä Jumalan Hengen lahja on tarkoitettu
jokaiselle Jumalan lapselle voimaksi ja iloksi uskon tiellä."

Pyhän Hengen lahja on paljon syvällisempi ja enempi:

Kukaan ei voi jakaa Pyhän Hengen lahjaa niin kuin haluaa,
kätten päälle panemisen kautta, niin kuin monet tekevät,
lahjan antaja on Jeesus Kristus, ei ihminen. Apostolit
laittoivat kätensä niitten uskovien päälle, jotka eivät olleet
vielä saaneet Pyhän Hengen lahjaa, mutta HE eivät antaneet
lahjaa, vaan Jeesus Kristus sen vaikutti ja antoi itse kunkin kohdalla.

Nykyisin on mukamas sellainen armolahjakin, että rukoillaan pyhää henkeä
ihmisille ja varsinkin sitä kielilläpuhumista, joka on ihmistekoa alusta loppuun
asti ja se kielilläpuhuminen mikä siinä sadaan, on pelkkää huuhaata,
ja rukoilijat myös.

Jos katsotaan Keijon tekstiä asiayhteydessään, niin eihän hänkään anna ymmärtää, että lahja tulisi ihmisiltä:

mutta miksi emme vastaanottaisi taivaalliselta Isältämme tätäkin ihanaa lahjaa. Monet ovat saaneet vastaanottaa sen yksinäisyydessä rukouksen ja kiitoksen kanssa, mutta useimmiten tämä lahja vastaanotetaan siten, että joku Jumalan lapsi rukoilee puolestamme kätten päällepanon kautta ja Pyhä Henki lankeaa yllemme, kuten Samariassa tai Efesossa (Ap.t.19:1-7). Ainoastaan tottelemattomuus ja synti voi olla esteenä tämän lahjan vastaanottamiselle (Ap.t.5:32). Tämä Jumalan Hengen lahja on tarkoitettu jokaiselle Jumalan lapselle voimaksi ja iloksi uskon tiellä.

Kun Jumala antoi Moosekselle seitsemänkymmentä vanhinta avuksi Israelin kansan hallitsemiseen ja tuomitsemiseen, tapahtui heidän virkaanasettamisensa siten, että Jumala otti Mooseksen yllä olevasta Hengestä ja antoi vanhinten ylle, pään päälle, niin että he joutuivat hurmoksiin (4.Moos.11:16-17, 24-29; hepr. Raamatun mukaan).
https://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm

Markareetta:Pyhän Hengen lahja annetaan Evankeliumin julistusta varten, että ihmiset
saisivat ottaa pelastuksen vastaan, sekä opettaa meitä muistamaan Raamatun Sanaa.
Koska Pyhä Henki on Totuuden Henki, tulemme yhä enenevästi totuudella
Täytetyksi, kun olemme Hänet vastaanottaneet, Hän myös opettaa ja ohjaa.
Pyhän Hengen lahjan saanut saa uuden voiman ja rohkeuden siinä tehtävässä
jonka Jumala on määrännyt itse kullekin, pääasiana voittaa toisia Jeesukselle Kristukselle

Keijo kirjoittaa suunnilleen samaa:
Messiaan lupaama Jumalan Hengen voima vuodatettiin noin kymmenen päivää Hänen taivaaseenastumisensa jälkeen Jerusalemissa odottavan ja rukoilevan opetuslapsijoukon ylle. Opetuslapset täytettiin Pyhällä Hengellä ja he saivat voiman olla Mestarinsa todistajia ja puhua Jumalan sanaa rohkeasti vainon keskelläkin (Ap.t.4:29-31). Pyhän Hengen täyteyden tärkein tarkoitus onkin olla voimana Messiaan todistajille. Pyhän Hengen lahja antaa myös sisäisen ilon ahdistusten ja vainojenkin keskellä (Ap.t.13:50-52). Valtava merkki todellisesta Pyhän Hengen täyteydestä on myös uskovien keskelle syntyvä rakkaus, yksisydämisyys ja huolenpito toinen toisistaan (Joh.13:35; Room.5:5; Ap.t.4:31-35).
https://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm

En minä löydä tästäkään osasta Keijon oppia mitään väärää.
JHK

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Marras 2014 10:40

*
Markareetta voisitko sinä suoraan ja henkilökohtaisesti kysyä Keijo Lindemanilta uskooko hän Jeesuksen Jumaluuteen? Ehkä se selviää paremmin mitä kirjoituksen perusteella väitettiin hänen opettavan toisin...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Markareetta » 26. Marras 2014 11:33

vaisuliini kirjoitti:*
Markareetta voisitko sinä suoraan ja henkilökohtaisesti kysyä Keijo Lindemanilta uskooko hän Jeesuksen Jumaluuteen? Ehkä se selviää paremmin mitä kirjoituksen perusteella väitettiin hänen opettavan toisin...

Olen todellakin päättänyt kysyä häneltä itseltään yhtä ja toista.
Hän nimittäin käy pitämässä kokouksia täällä meillä päin.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 26. Marras 2014 11:48

sitte vinkiksi Markareetalle,että ku menet tilaisuuteen ni jätä kaulipulikka kotiin ja rauhallisessa Hengessä keskustele,mitkä asiat mieltä painaa ja hyvä niin onkin kysyä...ei kysyvä tieltä eksy ja jokainen saarnamies täytyy olla tutkittavissa jokainen sana ,mitä puhuu ja kirjoittaa.Jos joku on sellainen ,että tuntee olevansa kaiken yläpuolella eikä taivu kyselyihin niin sitte muutama ?????????????????????????
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Markareetta » 26. Marras 2014 11:53

JHK kirjoitti:
En minä löydä tästäkään osasta Keijon oppia mitään väärää.

Taitaa olla niin, että sinä olet sitten Uusjudaismin kannalla,
ja myös seurakunnan ennalleen asettamisopin kannalla?

Miten ihmeessä Vanhantestamentin Tooraa pitäisi seurata,
kun nyt Uusitestamentti opettaa seuraamaan Jeesusta Kristusta?

Sitä paitsi, kaikki Keijo Lindemanin opetuskirjoitukset ja monet
alkutekstien käännökset on väännetty Keijo Lindemanin eduksi
ja tekemään hänestä suurta.

Hänen opetuksensa Pyhästä Hengestäkin tähtää ovelasti
hänen omien tarkoitusperiensä esiintuomiseen.
Uusjudaismista harhaoppia kierosti esitettynä.
Markareetta

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu