Joel.A kirjoitti:Mikko Murpatti kirjoitti:
Minä uskon niin Raamatusta, että me emme voi mennä sitä pidemmälle kuin mihin olemme valmiita ja mihin Jumala antaa voimaa.
Sama pätee lähimmäisen rakastamiseenkin, emme voi pumpata rakkautta väkisin itsestämme, ainakin itselläni sen jää kunnioituksen taikka säälittävän esityksen tasolle jos yritän lihastani väkisin pumpata rakkautta, silloin kun sitä ei yksinkertaisesti ole.
Se ei ole aitoa rakkautta vaan esitys ja performanssi, silloin kun oikeasti rakastan jotain lähimmäistä eron tuntee itsessään eikä se ole onttoa ja esitystä.
Kun tulin uskoon ja pimeydestäni valoon, olin vastasyntynyt ja uskoni ja tekoni olivat sen mukaiset. Ei ollut Jumalalta tullut voimaa enempää...
Ensin Jumala paransi minun haavojani ja sydäntäni ja eheytti minua, ja tämän jälkeen Jumalan voimasta huomasin ajatuksieni muuttuneen ja huomasin että osasin kokea rakkauden tunnetta; Jumala opetti minut rakastamaan ja en enää vihannut ihmisiä. Tämä oli todella suuri muutos!
On ihan hyvä ojentautua sen mukaan mitä Raamattu opettaa, mutta kannattaa ottaa uskonkasvu aina huomioon, sillä Raamattu puhuu monen ikäiselle, niille jotka ovat jo täysiikäisyyteen kasvaneita, sekä myös niille jotka ottavat uskossa ensiaskeleita. Näiltä ei voi vaatia samoja asioita näiltä henkisesti vanhemmilta taikka vastasyntyneiltä.
Myös jos joku on erittäin pahasti kärsinyt ihmisten toimesta elämässänsä on hänellä vaikeampi rakastaa lähimmäistä kuin semmoisella joka ei ole kärsinyt. Joku uskon osa-alue on toiselle helpompi ja nopeampi kuin toiselle. Uskossa kasvaminen ja pyhittyminen ovat yksilöllisiä asioita ja sille antaa rajat moni asia.
*lisäys
Joel on siinä oikeassa, että uskovien tulee kyllä rakstaa lähimmäistä kuin itseämme ja ruokkia, vaatettaa ja huolehtia toisistamme ja pyrkiä ja kilvoitella siinäkin, se on ihan hyvä ja oikein.
Pointtini on siinä , että se tulee tehdä sen voiman mukaan mitä on Jumalalta saanut ja sen voiman mukaan mihin kykenee, eli uskossa täysi-ikäisyyteen päässeet ovat tässä pidemmällä kuin vastasyntyneet, ja heidän tekonsa voivat olla tässä suurempia. Tätäkin on hyvä rukoilla Jumalalta, ja on ihan viisasta myös mennä omien mukavuusrajojen ylitse joskus.
Eli rakastetaan lähimmäisiä sen voiman mukaan mitä on, eli tästä ei saa ottaa tekosyytä että ei rakasta lähimmäistä eikä tee heille laupeutta jos siihen jo kykenee. Vaikea selittää tätä selvästi...
Ajattelen juurikin näin miten Mikko ajattelet. Juuri sen voiman mukaan mennään mitä olemme Jumalalta saaneet ja se, että ei ketään tule rakastaa pakosta vaan juurikin puhtaasta ja aidosta sydämmestään.
Lisään vielä, että jos ei siis ole voimaa rakastaa lähimmäistään niin mielestäni kaikkein tärkein asia on elämässään tai siis uskonkasvussaan siihen, että etsii ja rukoilee herraan antamaan voimaa ja viisautta rakastaa lähimmäistään. Eli kaikki muu tieto ja taito on sinällänsä aivan turhaa ja tarpeetonta jos uskonkasvussaan/pyhityselämässään ei ensimmäisenä ja jatkuvana pyrkimyksenä ole se, että rakastaisi lähimmäistään päivä päivältä enemmän.
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi. 1. Korittolaiskirje 13
Eli jos me emme tavoittele rakkautta niin Jumalaa kuin lähimmäistämme kohtaan oli sitten uskonkasvussaan missä vaiheessa tahansa niin kaikilla muulla asioilla ei ole mitään merkitystä. Ensiksi tietysti pitää lähteä siitä liikkeelle mitä on Raamatullinen rakkaus, eli mitä se on ja mitä siihen kuuluu.
Kirje roomalaisille 12:
1. Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
3. Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
4. Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä,
5. niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;
6. ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
7. Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;
8. jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten.
9. Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni.
10. Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
11. Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa.
12. Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät.
13. Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta.
14. Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.
15. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
16. Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.
17. Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
18. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
19. Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".
20. Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".
21. Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.
Jumalan siunausta kaikille tähän päivään.