Ajatuksia narsismista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 10:17

Näin ammattilainen osaa tuoda lyhyesti, ytimekkäästi ja selvästi esille kokonaisuuden tuon ongelman kanssa ja tuo selventää sitäkin, miksi narsisti diagnoosin antaminen on ammatti-ihmisellekin hyvin vaikea ja pitkäkestoinen prosessi, joten meidän maalikoiden ei tulisi missään nimessä leimata ketään tuollaisella leimalla.

Voi toki sanoa, että jossain on narsistisia piirteitä, mutta ei ole itsetunnoltaan / persoonaltaan ihan terve sellainenkaan ihminen, jolla niitä ei olisi ollenkaan, eli silloin on tosiaankin kysymyksessä Aamu-Usvan mainitsema altruistinen henkilö?

Erään ystäväni puolisosta voisi sanoa, ellei tiedä ihan kaikkea, että kyseinen henkilö on ilmiselvä narsisti, mutta hänellä on diagnoosina persoonallisuushäiriö ja on totta, että hänen kohdallaan eivät toteudu jotkut hyvin tyypilliset narsismiin kuuluvat piirteet.
Siivetön

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja Janne » 06. Heinä 2014 10:29

Rauhaa veljet ja sisaret

Itse olen kanssa miettinyt tätä narsisti asiaa ja keskustellut siitä monien veljien kanssa ja tuntui siltä ettei yhtään uskoon tullutta narsistia löytynyt. Mutta sitten yksi välähti mieleen joka ennen uskoontuloa oli selvästi narsisti. Henkilö oli entinen pahamaineisen rikollisjärjestön NBK:n pomo Lauri "late" Johansson. Jos yhtään tuntee miehen entistä historiaa niin voi hyvin huomata että hän oli erittäin pahasti narsistinen. Nyt kaveri palvelee muita ja levittää evankeliumin sanomaa tuhansille ihmisille Herran armosta. Kiitos Herralle
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Loka 2014 13:19

*
Miten voi tutkia itsensä etsiessään narsismin oireet joilla estää näkemästä asioita selvin silmin esim. ei huomaa syyttäneensä toisia eikä huomaa todistaneensa lähimmäisistä valheellisin sanoin...? Sauli (entinen kuningas) luuli palvelleensa oikein Jumalan edessä niin toimitti uhrin Jumalalle mutta se oli kauhistukseksi Jumalalle koska se tapahtui omasta lihasta mikäli viittaa omaan narsismiin.

Herra ilmoitti asiansa Samuelille ja sit Samuel meni tapaamaan Saulia. Saul katsoi oikeaksi kun toimitti uhrinsa Jumalalle ja oli tyytyväinen siihen. Samuel tuli niin Saul toivotti sanoen: 'Herra siunatkoon sinua!' Ja vielä sanoi täyttäneensä Herran käskynsä. Samuel sanoi; 'Mitä sitten on tämä lammasten määkiminen ja nautojen ammuminen, jonka kuulen korvillani?' Samuel käski tottelemaan Jumalaa mutta Sauli sanoi kuunnelleensa Herrn ääntä ja tehnyt sen matkan jolle Herra lähetti mutta väki otti parhaan osan tuhon omaksi vihitystä saaliista, lampaista ja naudoista, uhratakseen ne Herralle.

Niin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva. Niin Sauli ihmetteli koska hän oli narsistinen niin ei selvin silmin nähnyt samaa asiaa mitä Jumala näki. Yleensä tällainen narsistinen uskova on joka ei näe samoja asioita mitä muut uskovat näkee. Kun ne vihitään tuhoksi, niin uskova katsoo hyväksi ajatellen hengellisiä juttuja. Niin miten aletaan etsiä ja tunnistaa onko itsessään narsismin oireet?

Jos on kiinni omassa lihassa lainaten hengellisiä silmiä katsoakseen niitä asioita joita näkee hyväksi, eikö tarkoita että on itse narsistinen uskova? :roll: :?: Ne Raamatun kohdat puhuu tuhoksi vihittämisestä niin koska Jumalan silmissä ne ei ole hyväksi kenellekään uskoville mutta uskova ei näe samoja asioita mitä Jumala näkee. Eikö se tarkoita että on itse narsistinen? Hmm.... Mitä tuumitte? Minä rukoilin Jumalaa etsiessäni omat narsismin oireet mutta en tiedä miten tunnistetaan....
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 14. Loka 2017 14:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ketjujen yhdistys
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re: Miten voi tunnistaa omat narsismin oireet?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 17. Loka 2014 15:27

Olen usean vuoden ajan kantanut tämän kirjoituksen aihetta murheellisena sydämessäni. Tämän kirjoituksen aihe on erittäin ajankohtainen aina. Tämä kirjoitus kertoo Saulista Israelin kuninkaasta ja kuinka hänen sydämensä sokeutui Jumalan palvelijana. Tämä aihe koskettaa meitä kaikkia myös siksi, koska Saulin syndrooman vallassa on paljon uskovia, jotka palvellessaan Jumalaa ovat sokeutuneita ja palvelevat itseään enemmän kuin Jumalaa. Olen nähnyt monta uskovaa, joilla on Saulin syndrooma. Tämän olen havainnut palvellessani Jumalaa Venäjällä sekä Suomessa. Saulin syndrooma on vakava "tauti", joka hankaloittaa suuresti seurakunnan kokoontumista ja rakentumista. Sen tähden olen kokenut sydämessäni Jumalan kehotuksesta kirjoittaa tästä vakavasta aiheesta. Toivon että luet tämän kirjoituksen kokonaan, sillä me jokainen voimme löytää itsestämme sellaisia piirteitä, jotka eivät kuulu Jeesuksen Kristuksen opetuslapselle sekä tämän kirjoituksen sanoman tulisi saada meidät kavahtamaan sellaista vääryyttä, joka on puettu väärän nöyryyden valheasuun. Parannus on elämäksi, sanotaan Raamatussa. Tämä aihe on erittäin vakava ja aina ajankohtainen siksi toivon ja rukoilen, että meidän silmämme ja sydämemme avautuisivat totiseen Jumalan palvelemiseen Jumalan armosta Jeesuksen Kristuksen kautta Pyhässä Hengessä.

https://www.kotipetripaavola.com/saulinsyndrooma.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Loka 2014 17:49

*
Ok. Tuli mieleen Paavali joka oli lähellä ylpistyä siksi Jumala lähetti pirun rusikoimaan hänen lihaa. Eikö se tarkoita että Paavali oli lähellä sairastua "johtajan tautiin"? Kuka ihminen tahansa voi sairastua siihen tautiin, siinä linkissä lukee niin tuli mieleen Paavali kans. :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Loka 2014 10:35

Koetella omaa sisimpäänsä mistä lähteestä mahdollisesti mikäkin ajatus joka vähänkään arveluttaa on lähtöisin.Onko se syntynyt esim.rakkaudesta lähimmäiseen vai jotain muuta.Pyhä Henki paljastaa salaiset ajatuksemme ja koettelee meitä.

Psalmit 139

23 Tutki minut, Jumala, katso sydämeeni. Koettele minua, katso ajatuksiini.
24 Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä, ja ohjaa minut ikiaikojen tielle.
systeri

ViestiKirjoittaja Markareetta » 19. Loka 2014 15:57

PetriFB kirjoitti:Olen usean vuoden ajan kantanut tämän kirjoituksen aihetta murheellisena sydämessäni. Tämän kirjoituksen aihe on erittäin ajankohtainen aina. Tämä kirjoitus kertoo Saulista Israelin kuninkaasta ja kuinka hänen sydämensä sokeutui Jumalan palvelijana. Tämä aihe koskettaa meitä kaikkia myös siksi, koska Saulin syndrooman vallassa on paljon uskovia, jotka palvellessaan Jumalaa ovat sokeutuneita ja palvelevat itseään enemmän kuin Jumalaa. Olen nähnyt monta uskovaa, joilla on Saulin syndrooma. Tämän olen havainnut palvellessani Jumalaa Venäjällä sekä Suomessa. Saulin syndrooma on vakava "tauti", joka hankaloittaa suuresti seurakunnan kokoontumista ja rakentumista. Sen tähden olen kokenut sydämessäni Jumalan kehotuksesta kirjoittaa tästä vakavasta aiheesta. Toivon että luet tämän kirjoituksen kokonaan, sillä me jokainen voimme löytää itsestämme sellaisia piirteitä, jotka eivät kuulu Jeesuksen Kristuksen opetuslapselle sekä tämän kirjoituksen sanoman tulisi saada meidät kavahtamaan sellaista vääryyttä, joka on puettu väärän nöyryyden valheasuun. Parannus on elämäksi, sanotaan Raamatussa. Tämä aihe on erittäin vakava ja aina ajankohtainen siksi toivon ja rukoilen, että meidän silmämme ja sydämemme avautuisivat totiseen Jumalan palvelemiseen Jumalan armosta Jeesuksen Kristuksen kautta Pyhässä Hengessä.

https://www.kotipetripaavola.com/saulinsyndrooma.html

En ole ajatellut että Saul olisi narsisti.
Saul ei totellut Jumalan Sanaa, sitä mitä Jumala käski.
Saul valitsi itse, miten ja koska teki mitä oli käsketty.
Niinhän tänäänkin moni tekee, valitsee itse, kuinka Jumalaa
on palveltava, vaikka meillä on Raamatun Sana siitä, mikä Jumalan tahto
on, ja kuinka Hän haluaa että palvelemme Häntä.
Olisivatko nyt kaikki omantahdon tekijät sitten narsisteja,
en usko sitä, vaan asia on varmaan niin, että ei ole sitä Rakkautta Totuuteen,
mikä se sellainainen ihminen sitten olisi? Tavallinen pakanako? Uskosta osaton?
Markareetta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Loka 2014 17:23

Siinä mitä nykyään kutsutaan narsistiseksi persoonallisuushäiriöksi on kai paljolti kysymys sydämen kovuudesta ja katumattomuudesta. Narsistihan ei kadu vaikka kuinka tekee väärin toisia kohtaan, vaan saa ympärillään olevat ihmiset kokemaan itsensä syylliseksi. Narsisti voi esimerkiksi hakata vaimoaan ja kuitenkin kokea itse tulleensa väärin kohdelluksi, koska vaimo ajoi hänet siihen tilanteeseen, että hän joutui käymään käsiksi... Eli itsessään voi tunnistaa narsismin jos huomaa, että sydämessään syyttää toisia ihmisiä omista pahoista teoistaan.

Raamatussa puhutaan itsekkäistä ihmisistä, jotka eivät tottele totuutta vaan vääryyttä. Hengellinen narsismi on siis varmaankin juuri sitä, että ei näe syytä koskaan omassa tottelemattomuudessaan, vaan toisissa ihmisissä tai jopa Jumalassa. Paavali puhuu niistäkin, jotka julistavat Kristusta itsekkäistä motiiveista. Jonkun narsismi voi saada ruokaa siitä, että hänen kauttaan tulee ihmisiä uskoon tms.

Itsekkyyden vastakohta on se, että pitää toista parempana kuin itseään.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Loka 2014 19:52

vaisuliini kirjoitti:*
Ok. Tuli mieleen Paavali joka oli lähellä ylpistyä siksi Jumala lähetti pirun rusikoimaan hänen lihaa. Eikö se tarkoita että Paavali oli lähellä sairastua "johtajan tautiin"? Kuka ihminen tahansa voi sairastua siihen tautiin, siinä linkissä lukee niin tuli mieleen Paavali kans. :roll:

Onko Paavalin syndrooman ja Saulin syndrooman väliltä paljon eroa...? No lihassa voi paisua kuten Paavalille kävi niin Paavali kuritti ja alisti itsensä. Mutta ei se tarkoita että olisi ollut lähellä sairastua narsismiin? Lihassa paisuminen ei kai viita narsismiin?

1Kor. 9:27 vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 19. Loka 2014 20:44, muokattu yhteensä 1 kerran
vaisuliini

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 19. Loka 2014 20:34

Narsistinen persoonallisuushäiriö on psykiatrinen termi, eli sitä pidetään psykiatriassa sairautena johon kuuluu seuraavat oireet:

- ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet
- ei kykene myöntämään epäonnistumista
- on laaja-alaisia suuruuskuvitelmia joko mielikuvien tai käytöksen tasolla
- vaatii ihailua ja häneltä puuttuu kyky empatiaan
- haluaa välttää läheisiin ihmissuhteisiin kuuluvia kokemuksia

Itse en usko että se on sairaus, vaan niinkuin Aamu-Usva sanoi, pitkälti paatumusta. Mutta juuret ovat varmasti usein siinä että ei olla saatu rakkaudellista kasvatusta lapsena ja nuorena. Rakkaudella tarkoitan myös turvaa tuovia rajoja. Esimerkiksi oma kasvatukseni oli melko turvaton ja rajaton, ja ennen uskoontuloa minuun sopi monet narsismin oireet, etenkin empatian puute ja se että käytin ihmisiä hyödykseni. Jumala on paljon parantanut ja nyt pystyn tuntemaan myös empatiaa, se on aika ihmeellistä kun ei ole koskaan ennen pystynyt kuvitellakaan että oikeasti voisi tuntea myötätuntoa toisia kohtaan.
hrmn2

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu