Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Loka 2014 10:08

Siivetön kirjoitti:
pekka kirjoitti:Kato mitä mä nyt löysin (Hymiö!)

Mitäs sanot Vaisuliini näistä Nyyti ry:n uniohjeista?:

https://www.nyyti.fi/tietoa/uni-ja-lepo ... i-ei-tule/

"Mitä tehdä, kun uni ei tule

Image

Jos et nuku riittävästi tai sinulla on vaikeuksia saada unen päästä kiinni, voit kokeilla seuraavia keinoja:

Pidä makuuhuoneen lämpötila viileänä, alle 20-asteisena.

Jos valo häiritsee, tummat verhot tai silmälaput auttavat.

Jos melu häiritsee, yritä vaimentaa sitä tai hanki korvatulpat.

Vuoteella ja vuodevaatteilla on merkityksensä. Tee nukkumispaikasta mieleisesi.

Mene vuoteeseen vasta, kun olet väsynyt.

Syö kevyesti ennen nukkumaanmenoa. Älä nauti mitään piristävää, kuten kahvia tai vahvaa teetä.

Alkoholin juominen saattaa auttaa nukahtamisessa, mutta uni ei ole levollista. Saatat herätä ennen aikojasi tai krapula häiritsee unesi laatua.

Älä tupakoi ennen nukkumaanmenoa.

Lyhyt ja kevyt iltalenkki ennen nukkumaanmenoa on hyväksi. Vältä rankkaa liikuntaa, sillä se piristää.

Liiku reippaasti päivällä tai mielellään 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Jos uni ei tule, nouse vielä hetkeksi lukemaan tai kuuntele rauhoittavaa mielimusiikkiasi.

Ota lämmin suihku ennen nukkumaanmenoa tai juo lasillinen kuumaa maitoa.

Lämpimät jalat ja kädet auttavat nukahtamaan.

Noudata säännöllisiä nukkumaanmeno- ja ylösnousuaikoja.

Tee nukkumaanmenosta rituaali: toista esimerkiksi yöpuvun pukeminen, hampaiden pesu ja kirjan lukeminen aina samassa järjestyksessä, se voi helpottaa nukahtamista.

Valmistaudu nukkumaan (tarvittaessa käy läpi päivän tapahtumat ja rauhoita ajatukset).
ol
Mielipaha estää unentuloa, joten ajattele mukavia asioita ennen nukkumaanmenoa. Jos sinulla on huolia työssä tai kotona, alkoholiongelmia tai jos olet hermostunut ja levoton, on luonnollista, että nukkuminen on vaikeaa. Yritä saada apua pulmien ratkaisemiseen.

Huomaatko muuten Pekka, että suuri osa noista ohjeista pohjautuu tutkimustietoon ja pitävät sisällään ns. mielen manipulointia, eli ns. psykologista tutkimustietoa jolla pyritään manipuloimaan mieltämme ja aivojamme uneliaisuuteen ja unirytmin saavuttamiseen?

Siis mielestäni se ei ole ollenkaan huono asia ja huonoa tutkimustietoa, mutta olen hyvin ristiriitaisissa tunnelmissa siitä, että miksi toisaalla tuota samankaltaista tieto taitoa vastustetaan jopa erittäin ikävällä tavalla ja toisaalla taas samoihin periaatteisiin perustuvaa tietoa jopa jaetaan ja suositellaan.

Minusta nuo ovat ihan perus maalaisjärjellä järkeltyjä vinkkejä nukkumista helpottamaan, ei psykologiaa.

ESIM:

Iltaisin palelataa --> Juo kuumaa ja laita enemmän vaatteita, ei tämä ole psykologiaa vaan ihan perus maalaisjärkeä...

Miksi teidän mielestänne nämä ovat psykologiaa? Mihin psykologian haaraan ne perustuvat ja mihin tutkimustuloksiin ne perustuvat? Vai onko se vain mutu eli musta tuntuu että ne ovat psykologiaa?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Loka 2014 10:25

Se on juuri sitä, että miten kukin määrittelee psykologian. Toisille termi on laaja ja pitää sisällään myös kaikenlaisen keittiöpsykologian. Toisille taas psykologia on nimenomaan tieteenala, jolloin se pitää sisällään kuuman maidon juomisen nukahtamiseksi vain jos se on useissa kaksoissokkokokeissa hyväksi havaittu keino :D

Ei siitä kenenkään tarvitse harmistua jos toinen määrittelee jonkun käsitteen eri tavalla...

Mutta usein maalaisjärki kyllä voittaa tutkitun tiedon mennen tullen. Yleistäminen liittyen ihmiseen on erittäin vaikeaa. Siksi olenkin laadullisen tutkimusperinteen kannalla. Yksilön kokemuksien tutkiminen on mielenkiintoista vaikkei tavoittelisikaan mitään koko maailmaa koskevia yleistyksiä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Loka 2014 11:27

Siivetön kirjoitti:
pekka kirjoitti:
Siivetön kirjoitti:pekka kirjoitti, lainaus:
"Hyvä Vaisuliini! Koirat tai kissat auttaa kans hyvin nukahtamises, niiden keskelle kun menee lepoasentoon niin uni alkaa aika pian tulemaan. Kannattaa kokeilla jos teillä on koiria tai kissoja."
Image

Miksi Pekka pariinkin otteeseen vakuutit minulle, että haet apua vain ja ainoastaan Jumalalta ongelmissasi ja jo seuraavassa hetkessä suosittelet toisille kaikkea muuta, mutta ei sanaakaan esim. Raamatun luvusta tai Jumalalta avun pyytämisestä?? :thumbdown: :( :?:

Voiko enää kehenkään luottaa?

Mulla on kyllä tosi ristiriitaiset tunnelmat psykologiaketjussa tapahtuneiden jälkeen..... tunnelmaani voisi kuvata kai pettymykseksi, ettei kaikki tosiaankaan ole sitä, mitä annetaan ymmärtää olevan.

No joo , mulla on ollut vähän kiireitä tässä nyt koko ajan tänään ja huomasin vasta ihan vähän aikaa sitten että tämmöinen Siivettömän kirjoitus on tänne foorumille tullut. Joten anteeksi että vastaan vasta nyt.

Eli en ole muuttanut kantaani psykologian suhteen vaan tuo Nyyti ry.n "uniohjeitten" laittaminen tänne Juttutupa-ketjuun Vaisuliinille oli pilke silmäkulmassa laitettu, sitä tarkoitti myös tämä hymiö (Hymiö!) jonka laitoin siihen kirjoitukseeni mukaan. Univaikeudet on vakava asia mutta sivulla oli kivoja ohjeita kuten juoda lasi kuumaa maitoa tai hankkia korvatulpat jne. Pyydän anteeksi että minun huumorini on ehkä joidenkin mielestä vähän omituista mutta Vaisuliini mielestäni ymmärsi että minulla oli pilke silmäkulmassa kun tuon lainatun kirjoituksen tänne laitoin hänelle.

Eli, Siivetön, en ole muuttanut kantaani psykologian suhteen (mitä olen siitä aikaisemmin kirjoittanut) mitenkään vaan satuit nyt ymmärtämään vain viestini väärin tässä ketjussa.

Joka tapauksessa Siunausta sinulle ja läheisillesi.

Minusta tämä viestisi on vain ja ainoastaan seli seliä, sillä minusta ei ole mitään merkitystä sillä, levitetäänkö täällä psykologiaa huumorilla vai ilman huumoria, kun juuri on "suureen ääneen" pidetty kovaa meteliä siitä, että minkäänlainen psykologia ei kuulu uskovalle ja kun parikin kertaa kysyin Sinulta, mistä haet apua omiin ongelmiisi ja sairauksiisi, vakuttamalla vakuutit, että vain ja ainoastaan Jumalalta ja nyt kuitenki sinulla on tällainen arsenaali psykologiaan perustuvia nukkumisrituaaleja täällä jaossa, eikä sanaakaan Jumalasta.

Siivetön, se viestini oli lähinnä Vaisuliinille tarkoitettu ja jos sinä et ymmärrä omintakeistani kuivakkaa huumoriani niin en minä sille mitään voi.

Jos ei nyt joka asiasta yritettäisi tehdä turhia riitoja ja väittelyitä, sopiiko tämä sinullekin?

Kaikki tämä epäsopu sinun ja minun välillähän alkoi siitä psykologia-ketjusta jossa olimme sinun kanssasi eri mieltä psykologia-sanan käytöstä ja mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa ja mitä se tarkoittaa minun mielestäni.

Eli edelleen: en ole muuttanut kantaani siihen mitä esim. psykologia-ketjussa kirjoitin psykologiaan liittyen. Siunausta sinulle Siivetön tähän päivään.

Ja tässä vielä lainaus psykologia-ketjusta kahdesta eri kirjoituksestani joka on siis kantani edelleen:

"Kiitos kirjoituksestasi Siivetön.

Jos kysyt minulta keneen turvaan ahdistuksissa ja hädässä niin vastaan sinulle, että turvaan ja turvaudun Jumalaan ja Hänen apuunsa, en psykologien "apuun".

Jes. 41:13

Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi, minä sanon sinulle: "Älä pelkää, minä autan sinua".[/quote]

Siivetön, tiedän (ymmärsin oikein mitä tarkoitit) kyllä että kysyit minulta mihin turvaan jos minun mieltäni ahdistaa ja vastasin sinulle, että turvaan ahdistuksissa (tarkoittaa tietysti myös mielenalueeni ahdistuksia, tuskaa ja hätää) Jumalan apuun koska olen uskovainen ihminen. Ja vastasin sinulle myös, että en turvaa psykologien apuun (jos mieltäni ahdistaa).

Sinä, Siivetön tunnut opettavan sellaista, että Raamattu opettaa meille psykologiaa mutta minä en usko siihen. Raamattu on Jumalan sanaa eikä mikään psykologian oppikirja, yksi monista.

Sinä opetat ”Raamatullista psykologiaa” mutta kuten äsken jo sanoin niin en usko sellaiseen koska ei ole olemassakaan mitään ”Raamatullista psykologiaa”. Jumalan sanan totuus ei opeta missään kohdin psykologiaa. Maailma kyllä opettaa psykologiaa mutta sitä ei saa sotkea Jumalan sanaan koska Jumalan sana ei opeta psykologiaa.

En ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt Raamatusta opetusta missä sanottaisiin että ”kun sinun mieltäsi alkaa ahdistamaan niin turvaudu psykologiaan ja mene psykologin vastaanotolle”.

Kun mieltäni alkaa ahdistamaan niin uskon vain ja ainoastaan siihen, että vain ja ainoastaan Jumala voi mielenalueeni ongelmat ja vaivat parantaa (tahtonsa mukaisesti) niin kuin tähänkin saakka on tapahtunut kun olen saanut uskossa vaeltaa. En ole koskaan uskonelämäni/vaellukseni aikana turvautunut psykologien ”apuun” vaan olen aina turvautunut Jumalan parantavaan voimaan kun minua on ahdistanut.

Silloin kun en vielä ollut uskossa niin mielessäni kävi useastikin, että pitäisi mennä psykologin kanssa juttelemaan mutta silloin en siis vielä ollut uskossa Herraan Jeesukseen.

Mutta suuri kiitos Jumalalle, että saan Hänen suuresta armostaan vaeltaa uskontiellä/taivastiellä ja turvata Hänen apuunsa aina kun minun mieltäni alkaa jokin asia ahdistamaan, eikä minun tarvitse ”turvautua” psykologien ”apuun”.

Jumalan siunausta sinulle Siivetön.

Jes. 41:13

Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi, minä sanon sinulle: "Älä pelkää, minä autan sinua". [/quote]
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 15. Loka 2014 11:55

Mikko Murpatti kirjoitti:Minusta nuo ovat ihan perus maalaisjärjellä järkeltyjä vinkkejä nukkumista helpottamaan, ei psykologiaa.

ESIM:

Iltaisin palelataa --> Juo kuumaa ja laita enemmän vaatteita, ei tämä ole psykologiaa vaan ihan perus maalaisjärkeä...

Miksi teidän mielestänne nämä ovat psykologiaa? Mihin psykologian haaraan ne perustuvat ja mihin tutkimustuloksiin ne perustuvat? Vai onko se vain mutu eli musta tuntuu että ne ovat psykologiaa?

Jos Matti Maallikko kulkee metsässä ja tekee siellä havaintoja eläimistä, niin eikö sitä voi sanoa biologiaksi? Tai jos hän alkaa kaivamaan ja tutkimaan itsekseen kiviä, niin eikö sitä voi sanoa gelogiaksi? Tietenkään se ei ole akateemista tutkimista vaan maallikon harrastamista, mutta silti se on biologiaa ja geologiaa. Sama koskee psykologiaan, ei pelkästään akateeminen psykologia ole psykologiaa.
hrmn2

ViestiKirjoittaja Lily » 15. Loka 2014 12:22

No ainakin kuuman maidon juominen perustuu ihan siihen, että maidossa oleva maitoproteiini, eli kaseiini lämpimänä on ihmiskehoa rentouttavampi kuin mitä kylmänä.

Se, että juo lämmintä ja laittaa lämmintä päälle on fysiologiaa, eikä psygologiaa. Eli just sitä maalaisjärkeä :)
Lily

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Loka 2014 12:38

hrmn2 kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Minusta nuo ovat ihan perus maalaisjärjellä järkeltyjä vinkkejä nukkumista helpottamaan, ei psykologiaa.

ESIM:

Jos Matti Maallikko kulkee metsässä ja tekee siellä havaintoja eläimistä, niin eikö sitä voi sanoa biologiaksi? Tai jos hän alkaa kaivamaan ja tutkimaan itsekseen kiviä, niin eikö sitä voi sanoa gelogiaksi? Tietenkään se ei ole akateemista tutkimista vaan maallikon harrastamista, mutta silti se on biologiaa ja geologiaa. Sama koskee psykologiaan, ei pelkästään akateeminen psykologia ole psykologiaa.

Ei minusta voi.

Jos hänellä olis joku lappu kädessä mihin hän keräilisi ja tilastoisi javaintojaan jotta voisi tieteellisesti verrata näitä dokumentoituja havaintoja, voisin kutsua sitä biologiaksi.

Eli jos hänen pyrkimys on tieteellisesti tehdä biologisia havaintoja tieteellisin menetelmin (vertailu, havaintojen tallennus, kokeilu). Biologia on luonnontiedettä ja tätä tehdään tieteellisin menetelmin päämäätänä ja tarkoituksena harrastaa biologian tiedettä.

Jos vain katselee metsässä eläimiä ilman tarkoitusta ja pyrkimystä tehdä tieteellisen biologian havaintoja on se vain eläinten katselua mielestäni.Ei vielä biologiaa, joka on luonnontiede.

"Luonnontieteellinen menetelmä edellyttää, että kuvattavat ilmiöt pyritään mahdollisuuksien mukaan esittämään eksaktissa muodossa eli numeroiden, kaavojen ynnä muiden avulla. Tämä tekee mahdolliseksi ilmiöiden mittaamisen, ja oletuksen seurausten johtamisen laskemalla."
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 15. Loka 2014 13:07

Mikko Murpatti kirjoitti:Jos hänellä olis joku lappu kädessä mihin hän keräilisi ja tilastoisi javaintojaan jotta voisi tieteellisesti verrata näitä dokumentoituja havaintoja, voisin kutsua sitä biologiaksi.

Jos vain katselee metsässä eläimiä ilman tarkoitusta ja pyrkimystä tehdä tieteellisen biologian havaintoja on se vain eläinten katselua mielestäni. Ei vielä biologiaa, joka on luonnontiede.

No alakoulussa opiskellaan biologiaa (ympäristöopin nimellä, mutta valtakunnallisessa opintosuunnitelmassa määritellään ympäristöoppi yhdistelmäksi biologiaa ja maantiedettä), ja se on ekalla luokalla pitkälti eläinten katselemista. Mutta tarkoitin siis nimenomaan sellaista eläinten havannointia joka määritellään biologiaksi. Pointtini oli, että ei biologia tai geologia tai psykologia ole vain sitä joka tapahtuu jossain tiedekunnassa vaan sitä voi tehdä kuka tahansa. Eikä harrastelijan tarvitse tietää mihin tieteen haaraan jokainen ajatus ja väite kuuluu.
hrmn2

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Loka 2014 14:36

hrmn2 kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Jos hänellä olis joku lappu kädessä mihin hän keräilisi ja tilastoisi javaintojaan jotta voisi tieteellisesti verrata näitä dokumentoituja havaintoja, voisin kutsua sitä biologiaksi.

Jos vain katselee metsässä eläimiä ilman tarkoitusta ja pyrkimystä tehdä tieteellisen biologian havaintoja on se vain eläinten katselua mielestäni. Ei vielä biologiaa, joka on luonnontiede.

No alakoulussa opiskellaan biologiaa (ympäristöopin nimellä, mutta valtakunnallisessa opintosuunnitelmassa määritellään ympäristöoppi yhdistelmäksi biologiaa ja maantiedettä), ja se on ekalla luokalla pitkälti eläinten katselemista. Mutta tarkoitin siis nimenomaan sellaista eläinten havannointia joka määritellään biologiaksi. Pointtini oli, että ei biologia tai geologia tai psykologia ole vain sitä joka tapahtuu jossain tiedekunnassa vaan sitä voi tehdä kuka tahansa. Eikä harrastelijan tarvitse tietää mihin tieteen haaraan jokainen ajatus ja väite kuuluu.

No me näemme tämän asian sitten vain erilailla.

Eipä se mitään ei kaikesta tarvitsekkaan olla samaa mieltä, meillä on kuitenkin sama Isä taivaissa ja olet arvokas ja rakas veljeni Herrassa, joten ollaan rauhassa erimieltä noista logioista, ja jatketaan eteenpäin rakentaen niille asioille joista olemme samaa mieltä, vaikkapa Jeesuksen Herruudelle.

Meillä on hyvä ja rakastava Herra taivaissa , jonka tahto meitä kohtaan on hyvä. Juuri viimeksi aamulla sain turvautua Häneen ja antaa kantamuksiani Hänen harteilleen, Jeesus auttaa meitä kantamaan taakkamme!

Kylläpä on tämä mukava asia ja lämmittää mieltä. :).
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Loka 2014 14:51

Mitä ja miten biologiasta opitaan
luokilla 1–6?
Varpu Eloranta
Turun opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto
Assistentinkatu 5, 20014 Turun yliopisto:

Luonnontieteiden opetus tukeutuu havainnointiin, kokemusten hankkimiseen,
ongelmanratkaisuun, johtopäätösten tekoon ja syy-seuraussuhteiden
tarkasteluun. Jo ennen kouluikää lapsi käyttää näitä tiedonhankintaprosesseja.
Nämä toiminnot rikastuttavat lapsen oppimisprosessia
informaalisina ja formaalisina myös biologian kouluopiskelussa.
Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten lasten oma kokemusmaailma
ja kouluopetus näkyvät heidän biologisen tiedon ja käsitteiden
oppimisessa ja osaamisessa luokilla 1–6 sekä millaista käsitteellistä
oppimista on todettavissa.

Oppimisen teoreettisessa tarkastelussa korostetaan sosiaalisen vuorovaikutuksen
tärkeyttä (Vygotsky 1978), sekä konstruktivistisen ja
kokemuksellisen oppimisen merkitystä (Driver 1988). Luonnontieteiden
opetuksessa Glynn & Duit (1995) korostavat mielekästä oppimista.

https://www.edu.helsinki.fi/malu/tutkim ... oranta.pdf

Ala-asteen biologia on luonnontiedettä ja perustuu luonnontieteeseen, ei ihmisen omaan määritelmään.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Loka 2014 14:52

Mikko Murpatti kirjoitti:
Meillä on hyvä ja rakastava Herra taivaissa , jonka tahto meitä kohtaan on hyvä. Juuri viimeksi aamulla sain turvautua Häneen ja antaa kantamuksiani Hänen harteilleen, Jeesus auttaa meitä kantamaan taakkamme!

Kylläpä on tämä mukava asia ja lämmittää mieltä. :).

Amen. Mahtava Jumala. Kiitos veli kun jaoit tämän.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu