Kirjoittaja PetriFB » 14. Loka 2014 22:09
Matt 22:
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "‘Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Itse uskon näin, että nuo edellä mainitut käskyt sisältävät Kymmenen Käskyn sanoman, vaikkakin ne ovat myös Raamatussa ihan omina käskyinään. Perusteluni ja todiste asialle on seuraavanlainen:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
3. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
4. Muista pyhittää lepopäivä (Sapatti). Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
5. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
6. Älä tapa.
7. Älä tee huorin.
8. Älä varasta.
9. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
10. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
Kymmenen Käskyn neljä ensimmäistä käskyä kertovat ihmisen suhteesta Jumalaan ja siitä miten ihmisen tulee kunnioittaa ja rakastaa Jumalaa. Loput kuusi käskyä kertovat ihmisen suhteesta hänen lähimmäiseensä ja kuinka häntä tulee kunnioittaa ja rakastaa. Näin kaikki Kymmenen Käskyä sisältyvät Matt 22:37-40 kahteen käskyyn. Kymmenen Käskyä on Jumalan muuttumaton lain perusta, sillä Hän itse kirjoitti sen omakätisesti kahteen kivitauluun VT:n aikana.
Koska Kymmenen Käskyä on lain perusta, niin kaikki muut käskyt ja opetukset rakentuvat sen ympärille. Siksi Herra Jeesus sanoi, että näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.
Laki (torah) tarkoittaa ensisijaisesti opetusta ja neuvoa. Kaikki VT:n 613 muodostivat Jumalan lain opetuksen Israelin kansalle.
Herran Jeesuksen kautta on tapahtunut lain muutos, joka tarkoittaa sitä, että Uusi Liitto kumosi vanhan liiton järjestyksen sekä ison osan vanhan liiton käskyjä. Kymmenen Käskyä ovat yhä voimassa Uudessa Liitossa. Vanhasta liitosta on kuitenkin voimassa ne opetukset ja käskyt, jotka pitävät yhtä Uuden Liiton opetuksien kanssa ja joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa sekä tietysti UT:ssa oleva opetus, jota ei ole mainittu VT:ssa.
3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.
Lain muutos teki sellaisen muutoksen, että aviorikos on tietenkin edelleen syntiä Uudessa Liitossakin (UL), mutta UL:ssa on seurakunnalta poistettu kuolemanrangaistuksen täytäntöönpano. Tämä tarkoittaa sitä UL:n aikana seurakunta ei rangaista kuolemalla aviorikoksen syntiin syyllistynyttä ihmistä. 3 Moos 20:10 ei siis ole enää voimassa UL.ssa sillä lain muutos kumosi sen. UL:ssa on kaikki kuolemanrangaistukset kumottu, sillä Herran Jeesuksen kuoleman ja sovitustyön kautta on VT:n kuolemanrangaistukset kumottu.
Olisi ehkä hyvä päivittää ja selventää Jumalan laki kirjoitustani joiltakin kohdin. Ehkäpä teen sen jossakin välissä kun kerkeän.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!