Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Israel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Siivetön » 14. Loka 2014 13:52

vaisuliini kirjoitti:*
UT puhuu Jumalan laista (toora). Varmaan se tarkoittaa kymmenen käskyä. Kun Jumala Raamatun mukaan panee meidän mieleen ja Jumala kirjoittaa ne meidän sydämeen ks. Hepr. 8:10. Ja Henki tekee meissä eläväksi ks. 2Kor. 3:6

Hepr. 8:10 Tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan ne heidän sydämeensä. Niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

2Kor. 3:6 Hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen vaan Hengen. Kirjain tuottaa kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi. RK

AAMEN!

Meidän ei edes tarvitse "periaatteessa" tietää muuta kuin nämä, mitkä Jeesus itse opetti:

Matt. 22
36. "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta
sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.

38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Eli Jeesus sanoo, että tuossa on KAIKKI !!

Sillä vaikka tekisimme mitä tai olisimme tekemättä mitään,
ellei kaiken takana ole rakkaus Jumalaa ja lähimmäisiämme kohtaan,
kaikki on turhaa ja yhtä tyhjän kanssa.

Ei riitä olla tappamatta, ei riitä olla valehtelematta, ei riitä olla varastamatta.. jne.

Ja kun kaiken teemme niin kuin Jumalalle, niin se on silloin rakkautta
Jumalaa kohtaan, vaikka meidän ymmärryksemme Sanasta ei olisi vielä
edes harjaantunut erottamaan kaikkea sitä, mitä Jumalan laki pitää sisällään.

ps. Haluan vielä huomauttaa tuossa Matt. olevasta sanamuodosta: "Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki...."

Siinä ei sanota, näistä vaan näissä.
Kun "makustelette" tuota, löydätte siitä kyllä eron.
Ehkä tässä kohden on -92 käännös parempia: "Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 15. Loka 2014 06:57, muokattu yhteensä 5 kertaa
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Loka 2014 14:01

*
Uuhille: :)

Jeesus pitää kymmenen käskyä tärkeänä opetuksena kun eräs nuorukainen kysyi; 'Hyvä opettaja, mitä minun pitää tehdä, että perisin iankaikkisen elämän?' Niin Jeesus vastasi hänelle; 'Käskyt sinä tiedät: älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä sano väärää todistusta, kunnioita isääsi ja äitiäsi'.

Älä tapa, älä tee huorin, älä varasta jne, UT:sta löytyy monta kohtaa mikäli tarkoittaa että on yhä voimassa Uuden Liiton aikana. Eli kymmenen käskyä on yhä voimassa.

https://www.koivuniemi.com/raamattu?til ... &kirjat=ut

https://www.koivuniemi.com/raamattu?til ... &kirjat=ut
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Loka 2014 14:09

*
Room. 13:9 Sillä käskyt "Älä tee huorin", "Älä tapa"14, "Älä varasta", "Älä himoitse" ja mikä muu käsky tahansa sisältyvät tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." RK

14 13:9 Tai: "Älä murhaa".
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 14. Loka 2014 14:22

Sen lisäksi että mielestäni petri opettaa väärin siitä mikä on se laki jota jahuwšu'a ei kumonnut, niin mielestäni petri opettaa väärin siitä mitä lain vahvistaminen tarkottaa,

ja mielestäni seuraava petrin opetus on väärä: "uskova ... , on velvollinen ... elämään Kymmenen Käskyn mukaan".

Arvelen että tuo edellämainittu petrin opetus aiheuttaa hämmennystä uskoville gowjeille [pakanoille] sapatti-asiassa.

muista pyhittää päivä sapatin.
kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi,
ja päivä seitsemäs sapatti jhwh:lle elohimisi, silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
sillä kuutena päivänä jhwh teki taivaat ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi, sentähden jhwh siunasi sapatinpäivän ja pyhitti sen.

[2.moos. 20:8-11, vuoden 1933 käännös, muutamia korjauksia tehty]

Olen kertonut että teen töitä sapattina, ja uskon että se ei ole hairahdus [synti.]
Vaisuliini, en ole väittänyt, että 10 käskyä ei olisi voimassa. Uskon vaisuliini että tuotakaan ylläolevaa käskyä ei ole kumottu, mutta silti teen töitä sapattina.
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 15. Loka 2014 10:21, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Loka 2014 15:44

*
Äsken minulle tuli toinen ajatus siitä kumoamisesta ja Matt. 5:17 kohdasta. Mitä Jeesus tarkoitti kun tuli täyttämään, niin varmaan sen takia että uskonvanhurskaus tapahtuu eli vanhurskaus on elävä uskosta. Jeesus on lain loppu, täyttymys ja päämäärä vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo Häneen. Kyse on elävästä uskonvanhurskaudesta jonka Jeesus tuli täyttämään. :roll: Laki vaatimuksineen ja maallinen pappeuden laki on kumottu pois. ( ei kymmenen käskyä )

Laki ja profeetat on ennalta sanonut tulevasta Mooseksen kaltaisesta profeetasta joka viittaa uskonvanhurskauteen jolla me pelastumme ja Jeesus sen tuli täyttämään meidän puolesta että uskonvanhurskaus tapahtuu, ei lain teoilla voi enää pelastua vaan uskon kautta. Minulla oli tällainen ajatus. :roll:

Room. 10:5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka tulee laista, että ihminen, joka täyttää lain, elää siitä.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja JHK » 14. Loka 2014 19:44

Minusta on todella vaikea demonstroida, että laki = kymmenen käskyä.
Petri ampuu heti artikkelinsa alussa itseään jalkaan tällä Matteuksen evankeliumin kohdalla:

Matt 22:
36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Noista ensimmäinen käsky on 5.moos ja toinen 3.moos. Ai miten niin laki ei tarkoita tooraa? Laki ja profeetat riippuvat käskyjen varassa.

Lainaus Peterin kirjoituksesta:
Uudessa Liitossa ei Jeesuksen opetuslapset vaella käskyjä täyttäen, sillä Herra Jeesus on täyttänyt lain meidän puolestamme. Olemme vapaat lain ja käskyjen täyttämisestä, mutta emme vapaita elämään laittomuudessa ja vastoin Jumalan sanan opetusta. Jeesus ei kumonnut lakia. Jumalan laki ei ole 613 käskyä, niin kuin edellä kävi ilmi. Mikä on Jumalan laki, jota Jeesus ei kumonnut? Kymmenen Käskyä on laki, joka on Jumalan laki, jota Jeesus ei kumonnut. Kymmenen käskyä ja vanha liitto ei siis ole sama asia, vaikka Kymmenen Käskyä kuuluivatkin vanhaan liittoon.

https://www.biblegateway.com/quicksearc ... tnumber=26 Tässä on englanninkielinen lista hakutuloksista, jossa sana laki ("law") viittaa johonkin muuhun kuin kymmeneen käskyyn. Kymmenen käskyä ilman muuta kuuluvat lakiin, mutta niistä käytetään useammin ilmausta "käskyt" kuin "laki". Minusta Petrin artikkeli opettaa enemmän tietynlaista teologista tulkintaa, kuin sitä, mitä sana selvästi sanoo.

JHK, koska en ole mies, niin en opeta sitä asiaa omin sanoin. Mutta kerroin että uskon että tooraa [lakia] ei ole kumottu, ja silti syön sianlihaa, teen töitä sapattina, en vietä juutalaisia juhlia, [tai olen kylläkin joinakin vuosina viettänyt pesachia, mutta en tarkasti sillä tavoin kuin toorassa on käsketty, enkä pitänyt pesachin viettämistä välttämättömänä.

Toivottavasti et nyt loukaannu tästä uuhi, mutta minusta kaltaisillasi juutalaisuuden tuntijoilla on kaikilla yhteistä se turhauttava piirre, etteivät selityksenne koskaan tee mistään asiasta selveempää, vaan pikemminkin päinvastoin.
JHK

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Loka 2014 22:09

Matt 22:
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "‘Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Itse uskon näin, että nuo edellä mainitut käskyt sisältävät Kymmenen Käskyn sanoman, vaikkakin ne ovat myös Raamatussa ihan omina käskyinään. Perusteluni ja todiste asialle on seuraavanlainen:

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

2. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

3. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

4. Muista pyhittää lepopäivä (Sapatti). Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

5. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

6. Älä tapa.

7. Älä tee huorin.

8. Älä varasta.

9. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

10. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

Kymmenen Käskyn neljä ensimmäistä käskyä kertovat ihmisen suhteesta Jumalaan ja siitä miten ihmisen tulee kunnioittaa ja rakastaa Jumalaa. Loput kuusi käskyä kertovat ihmisen suhteesta hänen lähimmäiseensä ja kuinka häntä tulee kunnioittaa ja rakastaa. Näin kaikki Kymmenen Käskyä sisältyvät Matt 22:37-40 kahteen käskyyn. Kymmenen Käskyä on Jumalan muuttumaton lain perusta, sillä Hän itse kirjoitti sen omakätisesti kahteen kivitauluun VT:n aikana.

Koska Kymmenen Käskyä on lain perusta, niin kaikki muut käskyt ja opetukset rakentuvat sen ympärille. Siksi Herra Jeesus sanoi, että näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.

Laki (torah) tarkoittaa ensisijaisesti opetusta ja neuvoa. Kaikki VT:n 613 muodostivat Jumalan lain opetuksen Israelin kansalle.

Herran Jeesuksen kautta on tapahtunut lain muutos, joka tarkoittaa sitä, että Uusi Liitto kumosi vanhan liiton järjestyksen sekä ison osan vanhan liiton käskyjä. Kymmenen Käskyä ovat yhä voimassa Uudessa Liitossa. Vanhasta liitosta on kuitenkin voimassa ne opetukset ja käskyt, jotka pitävät yhtä Uuden Liiton opetuksien kanssa ja joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa sekä tietysti UT:ssa oleva opetus, jota ei ole mainittu VT:ssa.

3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.

Lain muutos teki sellaisen muutoksen, että aviorikos on tietenkin edelleen syntiä Uudessa Liitossakin (UL), mutta UL:ssa on seurakunnalta poistettu kuolemanrangaistuksen täytäntöönpano. Tämä tarkoittaa sitä UL:n aikana seurakunta ei rangaista kuolemalla aviorikoksen syntiin syyllistynyttä ihmistä. 3 Moos 20:10 ei siis ole enää voimassa UL.ssa sillä lain muutos kumosi sen. UL:ssa on kaikki kuolemanrangaistukset kumottu, sillä Herran Jeesuksen kuoleman ja sovitustyön kautta on VT:n kuolemanrangaistukset kumottu.

Olisi ehkä hyvä päivittää ja selventää Jumalan laki kirjoitustani joiltakin kohdin. Ehkäpä teen sen jossakin välissä kun kerkeän.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

Re: Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 15. Loka 2014 16:45

Jhk, vaikka mainitsin että olen joinakin vuosina viettänyt pesachia [pääsiäistä], niin en pidä itseäni juutalaisuuden tuntijana. En pidä pesachin [pääsiäisen] viettämistä välttämättömänä, enkä viettänyt sitä tarkalleen sillä tavoin kuin toorassa on käsketty. Enkä ole koskaan kehottanut ketään viettämään pesachia [pääsiäistä]. Mutta en myöskään usko että pesachin [pääsiäisen] vietto olisi minulta kiellettyä.

Itse pidän moshe z:n, keijo l:n sekä maunon ja teijan kaltaisia eksyttäjinä, ja olen surullinen siitä että he eksyttävät uskovia. Moshe z tietääkseni vääristelee sitäkin mitä apostolien tekojen 15. luvussa opetetaan.

I wonder that you are so quickly removed from him who did call you in the grace of christ to another gospel
that is not another, except there be certain who are troubling you, and wishing to pervert the gospel of the christ;

gal. 1:6-7

3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.

Seuraavasta petrin opetuksesta olen samaa mieltä: "aviorikos on tietenkin edelleen syntiä Uudessa Liitossakin (UL),... , UL:n aikana seurakunta ei rangaista kuolemalla aviorikoksen syntiin syyllistynyttä ihmistä."

... niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla. jakeesta 3.moos. 20:10

Itse uskon että tuota edelläolevaa osaakaan käskystä ei ole kumottu, mutta uskon myös edellämainitun petrin opetuksen " UL:n aikana seurakunta ei rangaista kuolemalla aviorikoksen syntiin syyllistynyttä ihmistä."

Kehottaisin pohtimaan mitä "vaikka tuntevat elohimin vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman arvoisia", jakeessa room. 1:32 tarkottaa.

3. moos.18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus
3.moos18:29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät

1:27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
1:32 jotka, vaikka tuntevat elohimin vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman arvoisia, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

[room. 1:27, 1:32, vuoden 1938 käännös hieman korjattuna]
uuhi

ViestiKirjoittaja JHK » 16. Loka 2014 00:09

Minunkin mielestäni tuossa jakeessa on selvä viittaus kolmanteen mooseksen kirjaan, joskin viittaus voidaan tulkita osoittavan myös (ellei jopa ensisijaisesti) jakeisiin 28-31.
JHK

ViestiKirjoittaja uuhi » 16. Loka 2014 13:21

kuule, jisrael, jhwh elohimme jhwh yksi.
ja rakasta jhwh:a elohimiasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.

[5.moos. 6:4-5, vuoden 1933 käännös, muutamia korjauksia tehty]

älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi kuin sinua. minä jhwh.

[3.moos. 19:18, vuoden 1933 käännös pienin korjauksin]

Opettaja, mikä käsky suuri toorassa?
Niin jahuwšu'a sanoi hänelle: rakasta jhwh:a, elohimiasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: rakasta lähimmäistäsi kuin sinua.
Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki toora ja profeetat.

[matt. 22:36-40, suom. vuoden 1938 käännös, muutamia korjauksia tehty]

Kun jahuwšu'alta kysyttiin opettaja, mikä käsky suuri toorassa [laissa], niin voitte huomata että ne käskyt joita hän siteeraa, eivät ole kymmenen käskyn joukossa, vaan ovat eräitä muita käskyjä toorassa [laissa].

En todellakaan usko että toora [laki] jakeessa matt. 5:17 viittaisi pelkästään kymmeneen käskyyn, eikä petrin viimeisimmässä viestissä oleva opetus todellakaan saanut mua muuttamaan kantaani.

Älkää luulko, että minä tulin tooraa tai profeettoja kumoamaan; en tullut kumoamaan, vaan täyttämään; for, verily I say to you, till that the heaven and the earth may pass away, one iota or one tittle may not pass away from the torah, till that all may come to pass. sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, least he shall be called in the kingdom of the heavens; but whoever may do and may teach [them], he shall be called great in the kingdom of the heavens

[matt 5:17-19 ylt käännöksestä ja suom. v. 1938 käännöksestä, pienin korjauksin]

Tosiaan toivoisin että täällä tutkittaisiin mm. jakeita 1.tim. 8-10, room. 6:14 ja apostolien tekojen jakeita 15:4-31 ja jakeita 21:20-26.
Että tutkittaisiin mitä tarkottaa:

mutta me tiedämme, että toora hyvä, jos joku sitä tooranmukaisesti käyttäisi
ja tiedetään, että vanhurskaalle tooraa ei aseteta , vaan väärille ja niskoitteleville, ja asebesseille ja hairahtuneille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, homoilijoille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä opetusta vastaan -

[1. tim. 1:8-10, v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin, kreikan sana asebes jätetty toistaiseksi kääntämättä]

sillä ette ole alla tooran vaan alla sulouden

[kirjeestä room. 6:14]

Emeal opettaa koskien apotolien tekojen 15 lukua:
...It was determined that Paul and Barnabas should go up to Jerusalem to meet with the apostles and elders in order to settle this dispute.
... the apostle Peter asked regarding this matter: "Why do you test elohim by putting a yoke on the neck of the disciples which neither our fathers nor we were able to bear?" [Acts 15:10]. It was then revealed by the holy spirit that the Gentile believers were not obligated to keep the law of Moses, but they, as well as the Jews, are delivered through the grace of the lord Jesus.

[vaihdoin sanan save sanaksi deliver emealin opetuksessa]

William opettaa:
Jewish christians continued to follow the law of Moses
Paul also kept the law. James bears witness that Paul was law observant in Acts 21:20-24

When Paul came to visit Jerusalem, James spoke of how the Jewish christians there were zealous for the law.
But, they had been told a rumor that Paul was teaching Jewish christians to forsake the law. To counter this, James had Paul publicly go through a Mosaic vow ceremony.
James says in v. 24, “Thus all will know that there is nothing in what they have been told about you, but that you yourself also live in observance of the law.”
uuhi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu