toni t kirjoitti:2.Moos 24:12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi".
2.Moos 25:16 Ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
2.Moos 40:20 Sitten hän otti lain, pani sen arkkiin ja kiinnitti arkkiin korennot ja asetti armoistuimen arkin päälle.
5.Moos 10:2 Minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit; pane ne arkkiin.’
Jumala käski laittamaan lain, eli kymmenen käskyä liiton arkkiin, jota myös kutsutaan nimellä lain arkki, koska Jumalan laki oli siellä. Eli 10 käskyä jotka Jumala oli omalla sormellaan kirjoittanut laintauluihin laitettiin liiton/lain arkkiin. Jumalan laki laitettiin arkkiin. Jumala sanoi että Hän on kirjoittanut lain kivitauluihin jotka antoi Moosekselle. Lain (ne kymmenen käskyä) Jumala kirjoitti itse.
5:Moos.5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.
Herra puhui Moosekselle 10 käskyä lakinaan ja kirjoitti nämä 10 käskyä itse laintauluihin eikä silloin enempää puheeseensa lisännyt. Sillä 10 käskyä on Jumalan laki.
5.Moos.5:31 Mutta jää sinä tähän minun eteeni, niin minä puhun sinulle kaikki ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka sinun on opetettava heille, että he seuraisivat niitä siinä maassa, jonka minä annan heille omaksi.'
5:32 Niin noudattakaa siis tarkoin niitä, niinkuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt; älkää poiketko oikealle älkääkä vasemmalle,
5:33 vaan vaeltakaa aina sitä tietä, jota Herra, teidän Jumalanne, käski teidän vaeltaa, että eläisitte, menestyisitte ja elinpäivänne olisivat pitkät siinä maassa, jonka otatte omaksenne."
5.Moos.6:1 "Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne
Jumala kertoo Moosekselle paljon käskyjä ja säädöksiä jotka Mooseksen tulee opettaa Israelin kansalle (603) käskyä sen JÄLKEEN kun Jumala oli lakinsa jonka omalla sormellaan kirjoitti antanut Moosekselle. Jumala ei itse kirjoittanut näitä 603 käskyä vaan kertoi ne Moosekselle joka kirjoitti ne lainkirjaan.
5.Moos.31:24 Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti,
31:25 käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.
Mooses kirjoitti siis itse Jumalan sanelemat säädökset Israelin kansalle kirjaan. Tämä kirja laitettiin Jumalan liiton/lain arkin sivulle. Eli Jumalan liiton/lain arkin sisällä oli JUMALAN LAKI jonka Jumala itse omalla sormellaan kirjoitti. Jumalan liiton arkin sivulle laitettiin Mooseksen kirjoittamat käskyt jotka olivat Israelin kansalle että se eläisi ja erottuisi Jumalan kansana pakanoiden keskellä siinä maassa jonka Israelilaiset saa.
Eli Jumalan laki (10 käskyä) oli lain arkissa ja Mooseksen laki (603 käskyä) lainarkin sivulla. Jumalan laki 10 käskyä on aina voimassa kaikille ihmisille ja Mooseksen kirjoittamat 603 käskyä oli tarkoitettu vain vanhan liiton Israelin kansalle.
Herran Jeesuksen ristinkuolema lopetti vanhan liiton ja vanhan liiton säädöksen. Herran Jeesuksen ristikuolema ei kuitenkaan kumonnut Jumalan lakia eli 10 käskyä joka oli lain arkissa vaan ainoastaan Jeesus kumosi vanhan liiton sen säädöksineen. Uudessa liitossa on voimassa Jumalan laki (10 käskyä) ja ne käskyt jotka uusi liitto mainitsee (uusi testamentti).
Noin se kyllä näin menee mutta se sana kumoaminen on ristiriitainen Matt. 5:17 kohdan kanssa koska Jeesus omin sanoin sanoi ettei itse tullut kumoamaan paitsi täyttämään. Se kohta antoi ymmärtää että Kristus ei voinut kumota paitsi täyttää.
Hepr 9:
8 ¶ Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
JHK kirjoitti:Vaisuliinilta:Noin se kyllä näin menee mutta se sana kumoaminen on ristiriitainen Matt. 5:17 kohdan kanssa koska Jeesus omin sanoin sanoi ettei itse tullut kumoamaan paitsi täyttämään. Se kohta antoi ymmärtää että Kristus ei voinut kumota paitsi täyttää.
Jos Jeesuksen sanat otetaan sellaisinaan, törmätään melkoiseen ongelmaan. Hän sanoi että kuka ikinä purkaa pienimmänkin käskyn, on pieni taivasten valtakunnassa. Suuri on se, joka noudattaa kaikkia käskyjä. Mukaanlukienko siis juhla-aikoja, pukeutumis- ja peseytymissääntöjä? Entäpä ne kohdat, jossa joku käsketään kivittää? Silloinhan jätetään pois jotakin, jos niitä ei noudateta. Tuo tulkintamalli johtaa mielestäni valtaviin ongelmiin. Kuitenkin kristityt ovat vuosituhannet pitäneet tiukasti kiinni siitä, että lakia ei tarvitse noudattaa, ja niissä kuolemantuomiokohdissahan se on itseasiassa kiellettyä!
Lisäksi hebr 7:18 on nyt selvässä ristiriidassa Jeesuksen kanssa, jolloin raamatussa itsessään on ristiriita.
Jeesus toi opetuksessaan monin paikoin esiin sitä, kuinka periaatteet ovat lain kirjainta tärkeämmät. Jeesus kehitti esim. murhaa ja aviorikosta käsitteleviä kohtia paljon tiukempaan suuntaan. Toisaalta hän salli sapattina asioita, joita teknisesti ottaen ei olisi saanut sallia, sanomalla "sapatti on ihmistä varten, ei ihminen sapattia varten". Lisäksi oli kuoppaan pudonneen eläimen tapaus. Minä sen tähden tulkitsisin Jeesusta tässä yhteydessä sillätavoin, että VT:n laista ja profeetoista löytyy sellaisia periaatteita, joiden noudattaminen on ehdottomasti suotavaa ja hyvää, mutta pitäytyisin siinä että laki on täytetty, ja siten se laitetaan syrjään. Kuten Paavalin kirjeistä johdonmukaisesti voidaan tulkita. Tällöin myös hebr 7:18 voi sanoa, mitä se sanoo, olematta ristiriidassa Jeesuksen kanssa. Liian monet ovat kiinnittäneet silmänsä kohtaan "En minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään", ja jättäneet lukematta, mitä sen jälkeen seuraa. "Joka purkaa yhdenkin käskyn ja niin opettaa".Hepr 9:
8 ¶ Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa