Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Israel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 12. Loka 2014 12:11

Vaisuliini kirjoitti asiaa ;) kuten moni muu myös.
Nuo sanat on kyllä ihmeellisiä jo itsessään ja ihmisen aivot ,kuinka ne käsittelee sanan esim Armo ..tai sulous ...tai mielisuosio.Samoin on myös Raamatun sanoissa sellaista ,joka saa jotkun ajattelemaan asian ihan päinvastoin kuin teksti ja nimenomaan kokonaisuus selvästi osoittaa.
Kyllähän se lain ohjaus on olemassa ja sehän ohjaa pois vääryydestä ,mutta se ohjaaja meillä ei enää ole kivitauluissa vaan sydämmessä Jeesus Kristus Pyhän Hengen kautta.
Kenessä Pyhä Henki on niin se hellä kaunis ohjaus ohjaa ja opastaa meidät tuntemaan Jumalan sydämmen ....pois siitä maallisesta lihan ohjauksesta.

Taivaallinen ohjaus on herkkää ,kaunista ,kuin hypistelyä sormenpäissä ,joskus tuntuu kuin silkkihansikkain tulisi elää ja kuunnella siis sellaisella herkkyydellä .
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja JHK » 12. Loka 2014 15:25

11 Jos jo Leevin heimon pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin? 12 Jos pappisvirka muuttuu, muuttuu välttämättä myös laki. 13 Se, josta tässä on puhe, kuuluukin aivan toiseen heimoon, jonka jäsenistä ei yksikään ole toimittanut alttaripalvelusta. 14 Kaikkihan tietävät, että meidän Herramme on noussut Juudan heimosta, eikä Mooses ole puhunut mitään sille kuuluvasta pappeudesta.

Melkisedekin kaltainen uusi pappi

15 Asia käy vielä selvemmäksi silloin kun virkaan astuu uudenlainen pappi, joka Melkisedekin tavoin 16 ei ole saanut virkaansa inhimillistä syntyperää koskevan lain käskyn mukaan vaan häviämättömän elämänsä voimasta. 17 Hänestä kirjoitukset todistavat:
-- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.
18 Näin kumotaan aikaisempi määräys, koska se oli heikko ja hyödytön: 19 eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa.

20 On myös otettava huomioon Jumalan vala. Leevin heimon miehistä tuli pappeja ilman sitä, 21 mutta tämän toisen pappeus vahvistettiin valalla, näillä sanoilla:

-- Herra on vannonut valan eikä sitä peruuta: sinä olet pappi ikuisesti.
22 Tästä näemme, kuinka paljon vahvempi on se liitto, jonka takaajana Jeesus on.

23 Muiden pappien määrä on jatkuvasti kasvanut, kun kuolema on estänyt heitä pysymästä virassaan. 24 Mutta Jeesus pysyy ikuisesti, hänen pappeutensa on muuttumaton. 25 Siksi hän pystyy nyt ja aina pelastamaan ne, jotka hänen välityksellään lähestyvät Jumalaa. Hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan.

Mikä tässä kumotaan, jos ei juuri osaa Mooseksen laista? Englanniksi sana on joissain käännöksissä "anulled" - mitätöity. Toisissa taas "laitettu syrjään".
JHK

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2014 16:00

*
:shock: :? Käännösvirhe? Nyt vasta huomaan... :? Minun RK-käännöksessä on aika selkeämpi kieli jota on helppo ymmärtää.

Otsokkona: 'Melkisedekin järjestys'

14 Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka heimon papeista Mooses ei ole puhunut mitään. <----huom, monikko eli papeista Mooses ei puhunut mitään.

Hepr. 7:16 joka ei ole tullut papiksi maallista perimystä koskevan lain käskyn mukaan vaan katoamattoman elämän voimasta.

Maallisen pappeuden laki(?) :shock: :roll: :?: Näin kumoamalla maallisen pappeuden lakia pois ~ sijalle tuli iankaikkisesti ylipappi, itse Melkisedek. :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2014 16:03

*
Katsoin bibliaa. Näin ensimmäinen pappeuden laki lakkasi...

Hepr. 7:18 Sillä ensimäinen laki lakkaa, sen heikkouden ja kelvottomuuden tähden; :shock: :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja uuhi » 12. Loka 2014 16:07

Älkää luulko, että minä tulin tooraa tai profeettoja kumoamaan; en tullut kumoamaan, vaan täyttämään; for, verily I say to you, till that the heaven and the earth may pass away, one iota or one tittle may not pass away from the torah, till that all may come to pass. sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, least he shall be called in the kingdom of the heavens; but whoever may do and may teach [them], he shall be called great in the kingdom of the heavens

[matt 5:17-19 ylt käännöksestä ja suom. v. 1938 käännöksestä, pienin korjauksin]

tooranko siis lakkautamme läpi uskon? ei suinkaan, vaan tooran pysytämme-pystyssä.

[room. 3:31]
uuhi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2014 16:17

*
Joo Pyhässä Hengessä. Jeesus on itse laki eli toora, pystymällä lakia sisäisesti eli sydämessämme. Älä unohda että Jeesus on itse laki ks. Jes. 51:4 Pidän Jeesusta Toorana.

Room. 3:31 ---> Room. 8:3-4.

Room. 3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi vetoamalla uskoon? Emme tietenkään! Me vahvistamme lain.

Room. 8:3 Mikä laille oli mahdotonta, koska se lihan vuoksi oli heikko, sen teki Jumala. Hän lähetti oman Poikansa syntisen lihan hahmossa ja synnin tähden ja tuomitsi synnin lihassa,
4 jotta lain vanhurskauden vaatimus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan vaan Hengen mukaan. RK

Jes. 51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta on lähtöisin laki, ja minä säädän oikeuteni valoksi kansoille. RK
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2014 16:33

*
Mooses kehoitti kuuntelemaan hänen kaltaista profeettaa joka on tuleva, samoin profeetat jotka olivat VT:n aikana ja vielä apostoli Paavali käyttää sitä samaa Mooseksen lakia joka viittaa Jeshuaan. Ja vielä itse Jeshua käyttää sitä samaa Mooseksen lakia joka puhuu juuri Hänestä. Niin siksi pidän Jeshuaa Toorana joka on täynnä armoa ja totuutta. :angel:

Luuk. 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, jotka puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne. Kaken sen pitää käydä toteen, mitä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa."
45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään Kirjoitukset.

Apo 28:23 He määräsivät hänelle päivän, ja silloin heitä tuli vielä useampia hänen luokseen majapaikkaan. Aamuvarhaisesta iltamyöhään hän selitti heille Kirjoituksia, alkaen Mooseksen laista ja profeetoista, ja todisti Jumalan valtakunnasta yrittäen saada heidät vakuuttumaan Jeesuksesta. RK

Jes. 51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta on lähtöisin laki, ja minä säädän oikeuteni valoksi kansoille. RK
vaisuliini

ViestiKirjoittaja JHK » 12. Loka 2014 20:03

Kysyisin vielä uuhelta selitystä tuosta hebrealaiskirjeen luvun 7 jakeesta 18.

Mikä on lakkautettu/tehty tyhjäksi, jos ei jokin lain säädös?
JHK

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 13. Loka 2014 18:37

Erään opettajan mukaan "määräys" jakeessa heb. 7:18 viittaa seuraavaan asiaan: ordaining the Levitical priesthood.

Vaisuliini, koskien aikaisempaa viestiäsi sanoisin että mielestäni vuoden 1776 biblia käännöksessä jae hebr. 7:18 ei ole täsmällisesti käännetty. Kreikankielisessä tekstissä ei ole sanaa nomos, vaan sana entole.

[ Kreikan sana nomos on käännetty suomeksi sanalla laki uuden testamentin suomenkielisessä v.1938 käännöksessä
Thayerin lexiconin mukaan Septuagintakäännöksessä kreikan sana nomos on erittäin usein käännös hebrean sanalle towrah [toora]]
uuhi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Loka 2014 18:49

*
Ok. Yksi kysymys... Uskotko sinä Uuhi että Jeshua on itse Toora?
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu