petsku kirjoitti:Tässä keskustelussa psykologian vastustajien argumentit ovat todella ihmeellisiä.Antiikin filosofit pohtivat psykologisia ajatuksia, joten psykologia ei ole Jumalan tahdon mukaista
Ateisti x ja ateisti y ovat tutkineet ja kehittäneet psykologiaa, joten psykologia ei ole Jumalan tahdon mukaista.
Osa psykologian ajatuksia on selkeästi Raamatun vastaisia, joten uskovan pitäisi pysyä koko psykologiasta erossa
Käytetään paljon aikaa sen tutkimiseen, mistä sana psykologia tulee ja mitä se ei tarkoita
Psykologia on ihmisviisautta, joten uskovan pitäisi pitää näppinsä erosta siitä.
Sanaa psykologia ei ole Raamatussa, joten sitä ei tule käyttää
Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt jotain väärin.
Psykologian suuntaukset eroavat toisistaan ja monet ovat saatanasta esimerkiksi:
Esoteerinen psykologia
https://cdon.fi/kirjat/osho/esoteerinen ... a-14498928
Kuvaus:
"Sisäinen vallankumous Askel tyhjyyteen: meditaation mysteerio Seksi, rakkaus ja rukous: kolme askelta jumaluuteen Kundaliini-jooga - paluu juurille Esoteeriset leikit - kasvun este Unien psykologia Ihmisen seitsemän kehoa Oleminen ja haluaminen Tiedon harhat Ikkunat jumaluuteen Oikea kysyminen Rationaalisen ja irrationaalisen tasapaino Osho oli eräs 1900-luvun suurimpia henkisiä mestareita, jonka opetus käsittelee niin elämän tarkoituksen löytämistä kuin ajankohtaisia yhteiskunnallisia aiheita. Oshon työssä heijastuvat sekä idän ajaton viisaus että länsimaisen tieteen ja teknologian suuret mahdollisuudet. Sunday Times -lehti on nimennyt Oshon yhdeksi tuhannesta 1900-luvun vaikuttajasta."
Valtaosa psykologian suuntauksista katsoo ihmiseen ei Jumalaan. Ratkaisuja etsitään ihmisestä itsestään. Ohjataan kastomaan itseen eikä Jumalan puoleen.
Onko kaikki psykologian suuntaukset sitten perkeleestä? En tiedä , sillä minulla ei ole aikaa/älyä /halua käydä niitä kaikkia läpi.
Sen tiedän, että Raamattu kehoittaa rukoilemaan Jumalaa ja hengelliset asiat, pitää käsitellä hengellisesti (uskovan kanssa). Synti esimerkiksi on hengellinen asia mielestäni. Anteeksiantamattomuus on syntiä ja iso ongelma jne.
1.kor.2
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.
Mieli ja ajatukset ovat semmoista osa-aluetta joka ei ole kuin vaikkapa kemiaa taikka auton korjaamista, vaan mielnavulla sinä ohjaat kokolaivaasi siksi suhtaudun varovaisesti kaikkeen mikä vaikuttaa mieleeni, myös psykologiaan.
Nyt kun on kerrottu , että psykologia on ateistien ja Kreikan filosofien ajatuksista lähöisin (keksitö) niin suhtaudun siihen vielä varovaisemmin, sillä Raamattu varoittaa tämänmaailman viisaudesta ja varoittaa suoraan myös filosofiasta niin itse teen (enkä pakota muita tekemään) semmoisen vedon, että tulkitsen tämän olevan liikaa harmaalla alueella ja välttelen psykologiaa.
Olen itse ollut parikertaa lepositeissä ja sen jälkeen psykiatrisessa hoidossa noin puolivuotta. Jumalaa kohti ei koskaan näytetty, nappeja (3-4 eri lääkettä) ja ihmisviisautta kyllä tarjottiin. Eniten auttoi se , että joku kuunteli, mitään konkreettista apua en ole saanut kuin Jumalalta.
Minun pointtini ei ole tuomita ketään psykiatrilla käynneistä taikka saada kenenkään oloa huonoksi asiantiimoilta.
Vaan pointtini on saada teitä ajattelemaan tätä asiaa tarkemmin ja syvällisesti , sekä koettelemaan psykologian oppeja jos tämmöinen kohdalle tulee, niin ettei kaikkea purematta niellä.
Tarkoitus ei ole tuomita ketään, vaan tuoda esille niitä syitä miksi itse olen erittäin varautunut psykologiaa kohtaan.