Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Israel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja JHK » 11. Loka 2014 21:12

Tämä "lain kumoaminen" on terminä aika ongelmallinen. Kun joku tulee ja kiistää sen että laki on kumottu, niin siitä seuraa heti se oletus, että hänen mielestään lakia on edelleen pyrittävä noudattamaan. Lakiahan ei tarvitse "kumota", jos toteamme, ettemme ole lain alla. Tällöin kuitenkin on laki käytännössä meille kumottu.

hebr. 7
15. Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
16. joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
17. Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
18. Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
19. - sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi - mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
20. Ja niinkuin tämä ei tapahtunut ilman valan vannomista - nuo taas ovat papeiksi tulleet ilman heistä vannottua valaa,
21. mutta tämä hänestä vannotulla valalla, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole katuva: 'Sinä olet pappi iankaikkisesti'" -
22. niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
JHK

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2014 21:35

*
Se toora eli laki on lähtöisin yksin Jeesuksesta niin siksi Jeesus ei voinut kumota tooraa eli lakia, paitsi täyttää. Siion tarkoittaa kai varmaan seurakuntaa. UT:n mukaan Jeesus on itse seurakunta niin opetus eli toora on lähtöisin Siionista. Niin siksi Jeesus ei voinut kumota paitsi täyttää. Toorana Jeesus ei voi kumota itsensä vastaan eli Toorana Jeesus tooraa vastaan, se on mahdotonta. Mutta Jeesus täynnä armoa ja totuutta täytti kans ks. Joh. 1:14 :thumbup:

Jes. 51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta on lähtöisin laki, ja minä säädän oikeuteni valoksi kansoille. RK

Jes. 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan huoneeseen, että hän opettaisi meille teitään ja että me vaeltaisimme hänen polkujaan. Sillä Siionista lähtee opetus Jerusalemista Herran sana." RK

PS. laki ja opetus tarkoittaa tooraa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Loka 2014 21:43

JHK, mielestäni ei ole oikein väittää että laki olisi käytännössä meille kumottu.

Eräs ben opettaa että tooraa ei ole mitätöity, mutta että meidät kuoleman kautta mitätöitiin irti toorasta

niin että veljeni, myös teidät kuoletettiin tooralle läpi messiaan ruumiin

[kirjeestä room.7:4]

mutta nyt lakkautettiin-meidät irti toorasta kuolleina in which we were held, so that we may serve in newness of spirit, and not in oldness of letter.

[kirjeestä room 7:6, lauseen loppuosa ylt käännöksestä]
uuhi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2014 21:50

*
Mooses kehoitti kuuntelemaan hänen kaltaista profeettaa joka on tuleva, samoin profeetat jotka olivat VT:n aikana. Ne kertoo juuri Jeesuksesta ks. Matt. 5:17. Jeesus on itse laki eli Sana lihaksitulleeksi, joka ei koskaan katoa paitsi maa ja taivas. Raamatun mukaan Sana ei koskaan katoa paitsi maa ja taivas. Se tarkoittaa Jeesusta, ei Hänestä pieninkään kirjain ja piirto koskaan katoa. ks. Matt. 5:18 "ennen kuin kaikki on tapahtunut" viittaa siihen että ilman Jeesusta ei mikään voi syntyä koska Raamatun mukaan kaikki syntyy Jeesuksen kautta ks. Joh. 1:3.

Matt. 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan vaan täyttämään.
18 Totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. RK

Joh. 1:3 Kaikki on syntynyt hänen kauttaan, ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2014 21:57

*
No kyllä pikkuaivolla ymmärrän näin että laki on hyvä koska se synnyttää synnintuntoa niin sille laille kuoleman kautta uudestisyntyminen tapahtuu juuri ja tällä tavalla kannetaan hedelmää vain ainoastaan Jumalalle ~ Pyhässä Hengessä. Lain kirjain tuottaa kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja JHK » 11. Loka 2014 22:15

Mikä on tuo hebr 7:18 säädös joka kumotaan?
JHK

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2014 22:35

*
Säädös oli voimaton ja hyödytön niin sitä lakia oli mahdotonta toteuttaa omin päin niin Jumala lähetti oman Poikansa syntisen lihan hahmossa ja synnin takia ja tuomitsi synnin lihassa jotta lain vanhurskauden vaatimus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan vaan Hengen mukaan.

Room. 8:3 Mikä laille oli mahdotonta, koska se lihan vuoksi oli heikko, sen teki Jumala. Hän lähetti oman Poikansa syntisen lihan hahmossa ja synnin tähden ja tuomitsi synnin lihassa,
4 jotta lain vanhurskauden vaatimus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan vaan Hengen mukaan. RK
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 11. Loka 2014 22:44, muokattu yhteensä 1 kerran
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2014 22:39

*
Luulen että säädös oli vastenkohtainen sille uskon vanhurskaudelle eli meidät vanhurskaudetaan uskomalla Jeesukseen. Säädös toteutui vain teoilla suoritettavaksi, ei vanhurskaudella. :roll:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2014 22:59

*
Oho ompa tämä tosi mielenkiintoista... Minulla on parempi käännös jota on helppo ymmärtää.

Hepr. 7:16 joka ei ole tullut papiksi maallista perimystä koskevan lain käskyn mukaan vaan katoamattoman elämän voimasta. :thumbup:

Maallinen pappeus vaihtui ylipappeuteen joka on itse Melkisedek, iankaikkinen pappi joka vanhurskauttaa meitä uskomalla Häneen. Teoilla suorittaminen päättyi siihen kans. :clap:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2014 23:29

*
Olisi helposti ymmärrettävää näin että Jeesus on tullut täyttämään lain vaatimuksineen pois että Jeesukseen uskomalla uskonvanhurskaus toteutuu ja teoilla suorittaminen siihen päättyy. Niin vanhurskas on elävä uskosta.

Gal. 3:11 On selvää, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain avulla, sillä vanhurskas elää uskosta. RK
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu