Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Israel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Huhti 2014 16:10

Murpatti: Jes 54 on NIIN ihana ja minulle juuri tähän hetkeen erittäin lohduttavaa sanaa, joten hyvä, että jätit edes maininnan siitä jäljelle! :hugehug:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja uuhi » 13. Huhti 2014 12:45

kun oli puhe veljeen vihastumisesta, niin huomasin että suomalaisen vuoden 1938 käännöksen pohjatekstistä jakeesta matt. 5:22 näyttää puuttuvan kreikan sana eike, eikä sitä ole siis vuoden 1938 käännökseen käännetty.
kyseinen sana jakeessa matt. 5:22 löytyy byzanttilaisesta tekstistä ja myös textus receptuksesta. toivo koilon käännöksessä se on käännetty sanalla syyttä, ylt:ssä without cause ja kjv:ssä without a cause
uuhi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Huhti 2014 20:42

Eli vähän niin kuin, että vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 13. Huhti 2014 23:27

Se kenessä Pyhä Henki on ja on Herran oma,että kuulee Hänen äänensä.Hän silloin ymmärtää oikean ja väärän .Ymmärtää pyytää voimaa jolla voittaa kyseinen synti ,,,saada voimaa kaikkea pahaa vastaan .Kaikki kuuluu sisällä ja ihminen on uudessa liitossa silloin vahvoilla.
Ensimmäisiä ja viimeisiä asioita on Jeesuksen tunnustavalle ,että uskossa Rukoilee voiman tulevan isältä niin ,että olisi täyteys ,joka pysyy.Silloin voittaa ja pysyy voittajana aina.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Loka 2014 10:13

PetriFB kirjoitti:Otan kantaa tähän myöhemmin ehkä ensi viikolla, sillä nyt on niin paljon kiireitä, etten ehdi syventymään tähän ketjuun. Palaan kuitenkin asiaan myöhemmin.

et ole vielä ottanut kantaa.

olet siis käyttänyt oppisi "tukena" jakeissa 2.moos. 25:16, 2.moos. 40:20 , 2.moos. 25:22 ja 2.moos 31:18 suomalaisessa vuoden 1933 käännöksessä olevia käännösvirheitä.
[vuoden 1776 biblia käännöksessä, young's literal translationissa ja kjv:ssä ei ole kyseistä käännösvirhettä kyseisissä jakeissa]

[foorumin ylläpidolle: tämä ei ole riitelyä, mutta mua surettaa ja harmittaa se että petri levittää harhaoppia. siksi toivonkin että tätä asiaa tutkittaisiin. ]
uuhi

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Loka 2014 11:50

uuhi kirjoitti:minusta on myös erittäin outoa ja surullista että petri ei ole poistanut elohimin lakia käsittelevästä opetuskirjoituksestaan vuoden 1933 suomenkielisessä käännöksessä jakeissa 2mo 25:16, 2mo. 40:20 ja 2mo 25:22 olevaa käännösvirhettä , vaan käyttää yhä edelleen kyseisiä käännösvirheitä "tukena" opilleen siitä mikä on se laki joka ei ole kumottu, vaikka asiasta on huomautettu.

[hebrean sana eduwth on väärin käännetty sanaksi "laki" vuoden 1933 käännöksessä jakeissa 2mo 25:16, 2mo. 40:20 ja 2mo 25:22. [eduwth, todistus].

Otetaan asia kerrallaan.

Jeesus sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen. Mikä oli tuo laki, jonka Jeesus jätti voimaan ja jota Hän ei kumonnut? Tämä laki on Kymmenen Käskyä, jotka olivat liitonarkin pohjalla:

2Mo 25:
16 Ja pane arkkiin laki (eduwth), jonka minä sinulle annan.
.........
21 Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki , jonka minä sinulle annan.
22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain (eduwth) arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän (tsavah).

Tässä Raamatun kohdassa käytetään hepreankielistä sanaa eduwth, joka tarkoittaa todistusta. Herra siis sanoi antavansa käskynsä Israelin kansalle armoistuimen päältä kahden kerubin välistä. Jumalan laki, eli Kymmenen Käskyä olivat liitonarkissa. Kymmenen Käskyä ovat myös Herran todistus Israelin kansalle.

5 Moos 10:
1 ¶ "Silloin Herra sanoi minulle: ‘Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, ja nouse vuorelle minun tyköni; tee myös itsellesi puusta arkki.
2 Minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit; pane ne arkkiin.’
3 Niin minä tein arkin akasiapuusta ja veistin kaksi kivitaulua, entisten kaltaista. Ja minä nousin vuorelle, kädessäni ne kaksi taulua.
4 Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, ne kymmenen (eser) sanaa (davar), jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne minulle.

Jumala antoi Moosekselle uudet laintaulut, sen jälkeen kun Mooses oli ne rikkonut. 5 Moos 10:1-4 kohdasta tulee selkeästi ilmi, että Jumala antoi Moosekselle samat käskyt, jotka olivat olleet rikkoontuneissa kivitauluissa. Raamattu sanoo Jumalan kirjoittaneen kahteen kivitauluun kymmenen sanaa tai asiaa, sillä davar tarkoittaa sanaa sekä asiaa. Kymmenen asiaa on tässä kohtaa oikeampi tapa ymmärtää 5 Moos 10:4:ssa oleva opetus, koska kyseessä oli nimenomaan Kymmenen Käskyä, jotka muodostuivat Kymmenestä asiasta, joissa Jumala ilmoittaa tahtonsa ja käskynsä kansalleen. Täten on ilmiselvää ja kiistatonta, että arkissa ollut kahden kivitaulun todistus (eduwt) tarkoittaa Jumalan Kymmentä Käskyä.

Tällä tavalla sana eduwth ei tarkoita ainoastaan todistusta, sillä silloin kun se on yhdistetty liiton arkissa oleviin Kymmenen Käskyyn, niin se tarkoittaa myös Jumalan lakia (torah), koska Kymmenen Käskyä on kaiken Jumalan lain käskyjen perusta. Jumalan Kymmenen Käskyä on Jumalan todistus kansalleen sekä koko ihmiskunnalle, siksi Jumala itse valitsi sanan todistus (eduwth) kertomaan Jumalan Kymmenen Käskyn todistuksesta ihmiskunnalle.

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen kautta tuli voimaan lain muutos. Herra Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia, joka on Kymmenen Käskyä. Herran Jeesuksen kautta kuitenkin kumottiin vanhan liiton jumalanpalvelusjärjestys.

Uusi Liitto kumosi vanhan liiton järjestyksen sekä ison osan vanhan liiton käskyjä. Kymmenen Käskyä ovat yhä voimassa Uudessa Liitossa. Vanhasta liitosta on kuitenkin voimassa ne opetukset ja käskyt, jotka pitävät yhtä Uuden Liiton opetuksien kanssa ja joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa sekä tietysti UT:ssa oleva opetus, jota ei ole mainittu VT:ssa.

Jumalan laki, jota Jeesus Kristus ei kumonnut oli ja on Kymmenen Käskyä sekä ne käskyt, joiden mainitaan olevan voimassa Uudessa Liitossa ja niiden jotka eivät ole vastoin Kymmenen käskyn opetusta. Otan tähän esimerkkejä mitkä VT:n käskyt ovat kumottuja Uudessa Liitossa:

3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.

5 Moos 21:
18 ¶ Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: ‘Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari’.
21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.
22 Jos joku on tehnyt itsensä syypääksi rikkomukseen, josta rangaistaan kuolemalla, ja hänet surmataan, ja sinä ripustat hänet hirteen,
23 niin älköön hänen ruumiinsa jääkö hirteen yöksi, vaan hautaa hänet samana päivänä, sillä Jumalan kiroama on se, joka on hirteen ripustettu; älä saastuta sitä maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi."

3Mo 21:9 Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon tulessa.

Uudessa Liitossa ei ole voimassa kuolemanrangaistusta synnintekijälle, jossa Jumalan seurakunnan jäsenten tulisi tappaa polttamalla tai kivittämällä synnintekijä. Emme saa kivittää kuoliaaksi uppiniskaista juomari poikaa. Et saa hirttää syypäätä rikkomukseen. Synti on edelleen voimassa Uudessa Liitossa, mutta ei seurakunnan toimesta synnintekijän surmaamista.

4 Moos 1:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Käske israelilaisia ja sano heille: Pitäkää vaari siitä, että tuotte minulle minun uhrilahjani, ruokani, suloisesti tuoksuvat uhrini, määräaikanaan.
3 Ja sano heille: Tämä on se uhri, joka teidän on tuotava joka päivä Herralle: kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa jokapäiväiseksi polttouhriksi.
4 Uhraa toinen karitsa aamulla, ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä
5 ja ruokauhriksi kymmenesosa eefa-mittaa lestyjä jauhoja, sekoitettuna neljännekseen hiin-mittaa survomalla saatua öljyä.
6 Tämä on jokapäiväinen polttouhri, joka toimitettiin Siinain vuorella suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.
7 Ja siihen kuulukoon juomauhrina neljännes hiin-mittaa viiniä kumpaakin karitsaa kohti. Pyhäkössä vuodata Herralle höysteviiniuhri.
8 Ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä ja toimita siihen kuuluva ruoka- ja juomauhri samalla tavoin kuin aamullakin, suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.

Meidän ei tarvitse Uudessa Liitossa joka päivä polttouhrata kahta karitsaa, eli ei ole voimassa

3 Moos 4:
27 ¶ Jos joku rahvaasta erehdyksestä rikkoo jotakuta Herran käskyä vastaan tekemällä sellaista, mitä ei saa tehdä, ja niin joutuu vikapääksi,
28 ja hän sitten saa tietää rikkomuksensa, jonka hän on tehnyt, niin tuokoon rikkomuksensa tähden, jonka hän on tehnyt, uhrilahjanaan vuohen, virheettömän naaraspuolen,
29 ja laskekoon kätensä tämän syntiuhriteuraan pään päälle ja teurastakoon sen polttouhripaikalla

Tätäkään ei saa ehdottomasti tehdä Uudessa Liitossa, silloin halventaisimme Kristuksen (Messiaan) uhrin. Ei ole tämäkään käsky voimassa Uudessa Liitossa.

Toorassa on 101 käskyä uhreista ja uhraamisesta. Jeesuksen Kristuksen (Messiaan) uhri Golgatalla päätti kaikki vanhan liitot uhrit sekä niihin liittyvät käskyt uhraamisista vanhan liiton järjestyksen mukaan. Vanhan liiton pappeudesta on annettu 33 käskyä. Uudessa Liitossa on kumottu vanhan liiton pappeus sekä tietysti myös pappeuteen liittyvät lait. Vanhan liiton temppelin ja temppelin esineistä on annettu 32 käskyä. Uudessa Liitossa Jeesuksen opetuslapset ovat Jumalan temppeleitä. Uudessa Liitossa ei ole voimassa yksikään vanhan liiton temppeliä koskeva käsky, sillä Uuden Liiton temppeli ei ole ihmiskäsin rakennettu, vaan Pyhässä Hengessä uudestisyntyneen uskovan sydämeen rakennettu Jumalan voiman kautta.

VT:n 613 käskyä eivät ole enää kaikki voimassa, vaan iso osa niistä on kumottu, kuten Raamattu sen todistaa.

Huom! Olen tehnyt selvennyksen ja korjauksia sivulleni https://www.kotipetripaavola.com/Jumalanlaki.html

Kuten voit itsekin nähdä niin sana eduwth ei kumoa sitä opetusta, että vain 10 Käskyä olivat liiton arkissa. 5 Moos 10:1-4 todistaa kiistattomasti, että nimenomaan ja ainostaan Kymmenen Käskyä olivat Liiton arkissa kultaisen manna-astian, sekä Aaronin viheröitsevan sauvan kanssa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 11. Loka 2014 12:44

Hyvää tekstiä Petriltä ja alkaa tuollainen teksti kelvata opiksi ja selvennykseksi monelle kristitylle ,jotka on liukunut hitaasti väärään harmaaseen tilaan ja ottanut omassa väärässä armonopissaan vallan itselleen päätellä omat syntiasiat itse .
Hyvää tekstiä.
Tuli lukiessa mieleen ,että sellainen taito ku vielä löytyis tuonne tekstin loppuun ,että olisi sellainen "puristus ,paketointi ,tiivistelmä asiayhteydestä ,joka edellä on kirjoitettu niin se voisi olla arvoltaan ..n Puhdasta Kultaa ja kenties enemmänkin.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Loka 2014 13:35

PetriFB kirjoitti:Kuten voit itsekin nähdä niin sana eduwth ei kumoa sitä opetusta, että vain 10 Käskyä olivat liiton arkissa. 5 Moos 10:1-4 todistaa kiistattomasti, että nimenomaan ja ainostaan Kymmenen Käskyä olivat Liiton arkissa kultaisen manna-astian, sekä Aaronin viheröitsevan sauvan kanssa.

kyllä minä tuon lauseesi uskon, en ole tuota asiaa kieltänyt.

ja sinun pitää paneman arkkiin sen todistuksen, jonka minä sinulle annan. [2. moos. 25:16 1776 bibliakäännös]

Ja sinun pitää asettaman kapporeth arkin päälle, ja paneman arkkiin sen todistuksen, jonka minä sinulle annan. [ 2. moos 25:21 v.1776 käännös, korjattu kapporeth]

ja siinä minä sinulle olen saapuvilla, ja puhuttelen sinua kapporethiltä, kahden kerubimin väliltä, jotka ovat todistuksen arkin päällä, kaikista mitä minä sinun käsken sanoa israelin pojille.

[2.moos. 25:22, v. 1776 bibliakäännös, korjattu kapporeth ja pojat ]

Siteerasit vastauksessasi jakeita 2. moos. 25:16, 21 ja 22. Huomauttaisin että myös jakeessa 2.moos. 25:21 on sana eduwth, suomeksi todistus, vaikka se onkin käännetty sanalla laki vuoden 1933 suomalaisessa käännöksessä myös kyseisessä jakeessa 21.
Ja vaikka toit esille sen että jakeissa 16 ja 22 on sana eduwth, niin yhä käytit sanaa laki noiden jakeiden 2.moos 25:16, 21 ja 22 käännöksessä. Väärinymmärrysten välttämiseksi olisi mielestäni tärkeää kääntää sana eduwth sanalla todistus jakeissa 16, 21 ja 22, eikä käyttää vuoden 1933 käännöksessä näissä jakeissa olevia käännösvirheitä. Et ole vieläkään korjannut tätä asiaa opetuskirjoitukseesi elohimin laista.

Käytit sanaa laintaulu. Huomauttaisin että sellaista sanaa ei löydy raamatusta.

Eräs mies opettaa että tanakin sisällön voi jakaa kolmeen osaan: toora, profeetat ja kirjoitukset.

Eräs mies opettaa että "The Torah is the Law, commonly known as the first five books of the Old Testament: Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers, and Deuteronomy.”
suomennettuna: ”toora on laki, yleisesti tiedetty ensimmäisenä viitenä vanhan testamentin kirjana: genesis [1.moos.] , exodus [2. moos.] , leviticus [3.moos.] , numbers [4. moos.] ja deutoronomy [5.moos.].

Juhani kuosmanen opettaa että: ”laki sanonnan laki ja profeetat yhteydessä tarkoitti kaikkia viittä Mooseksen kirjaa. ” ja että "Jopa laki viittasi koko Vanhaan testamenttiin. Tässä merkityksessä Jeesus käytti laki-sanaa lainatessaan Psalmeja [Joh. 10:34] ja Paavali Jesajaa [1. Kor. 14:21]."

Väitän että sinä petri opetat väärin siitä mikä on se laki jota ei ole kumottu. Sinulla ei ole todisteita opillesi.

3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.

Uskon että tätäkään käskyä ei ole kumottu. [Mutta älköön kukaan luulko että kannattaisin kuolemanrangaistuksen täytäntöönpanoa tuollaisessa tapauksessa]

jotka, vaikka tuntevat elohimin vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman arvoisia, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät

[room. 1:32, vuoden 1938 käännös hieman korjattuna]

Väitän että sinun oppisi ei sovi myöskään yhteen jakeiden 1.Tim. 1:8-10 kanssa
uuhi

ViestiKirjoittaja JHK » 11. Loka 2014 18:56

Monet teologit jakavat VT:n lain kolmeen osaan:
1.Moraalilaki sis. kymmenen käskyä
2.Seremoniallinen laki juhla-ajat, puhdistautumissäännät ym.
3.Yhteiskuntalaki Rikosten ja rangaistusten määritelmät.

Heidän tulkintansa on, että Moraalilaki on voimassa sen yleismaailmallisen luonteen kautta, mutta muut osat lakia on täytetty ja siten "kumottu".

Moraalilaki oli olemassa ennen kymmentä käskyä, ja on niistä riippumattomana voimassa senkin jälkeen.
Näin minäkin asian ajattelen nykyään.
JHK

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Loka 2014 19:16

en löydä raamatusta tukea sellaselle opille että muut osat lakia olisi muka kumottu.

Älkää luulko, että minä tulin tooraa tai profeettoja kumoamaan; en tullut kumoamaan, vaan täyttämään; for, verily I say to you, till that the heaven and the earth may pass away, one iota or one tittle may not pass away from the torah, till that all may come to pass. sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, least he shall be called in the kingdom of the heavens; but whoever may do and may teach [them], he shall be called great in the kingdom of the heavens

[matt 5:17-19 ylt käännöksestä ja suom. v. 1938 käännöksestä, pienin korjauksin]
uuhi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu