Jasmiini kirjoitti:Voi käyttää, mutta käyttääkö? Auttavatko nämä kristilliset terapeutit vapaa-ajallaan ilman maksua? Antavatko he muillekin istuntoja, mutta ilman maksua? Ei ainakaan tuossa ilmoituksessa ollut mainintaa sellaisesta..
Jasmiini kirjoitti:Enkä minä nyt tiedä tuollaisesta luottamusta herättävästä tittelistä. Jos jollain on seurakunnassa parantamisen armolahja, niin herättääkö se luottamusta, jos tällä samalla henkilöllä on sairaanhoitajan koulutus? Veikkaan, ettei sillä olisi yhtään mitään merkitystä, onko sillä sairaanhoitajan titteli vai siwan kassan nimikyltti rinnassa. Huomio olisi siinä, että Jumala parantaa. Kiitos menee myös silloin Jumalalle, eikä ketään ihmistä koroiteta siinä.
Jasmiini kirjoitti:Mitä jos sellainen uskova, jolla on parantamisen armolahja ja olisi samalla sairaanhoitaja, perustaisi sairaanhoito vastaanoton, jossa saisi maksullista parannusta vaivoihinsa ja hänellä olisi lupa tehdä niin, koska on kouluttautunut sairaanhoitajaksi. Kyllä voisin ihmetellä nettisivustoa pariin kertaan, että onks tää nyt ihan totta..![]()
Seurakunnan seinältäkin vois löytyä ilmotus maksullisesta palvelusta ja ilmaisesta auttamisesta Jumalan tahdon mukaan. Hmm.. kumpaankohan menisin.. köyhien jono toiselle, rikkaitten toiselle..hmm.. köyhien jonoon joo.
Jasmiini kirjoitti:Mutta apu, joka tulee Jumalalta ja jos sanotaan sen olevan Jumalalta, ei saa olla maksullista Raamatun mukaan. Jos sanon, että Jumala tahtoo auttaa sinua minun kauttani, niin saat apua, kunhan ensin maksat mulle kuuskymppiä, niin se mielestäni ei ole oikein ja Raamatun mukaista.
Jasmiini kirjoitti:Ei se kela ihan mitä vaan korvaa. Varmaan aika nihkeästi kukaan lääkäri laittaa lähetteen kristilliseen terapiaan sen enempää kuin yksityisillekään, kirjottaa jonkun diagnoosin, että sais täyden ilmaishoidon sieltä. Kunnalliselle ne ohjaa ja sinnekin on pitkät jonot. Eikä ne korvaukset tule yleensä omalle tilille, kela hoitaa kunnallisen kanssa keskenään ne laskut. Kelan lääkäri voi katsoa korvaus hakemusta hieman pitkään, jos pyydellään korvauksia kristilliseen psykoterapiaan. Empä usko..
Jasmiini kirjoitti:No kun onhan se kumma, jos toinen sais myydä uskovan palvelujaan ja toinen ei. Toisella on lupa myydä, koska ne palvelut on otettu osin maailmasta ja toinen ei myy, koska kaikki on Jumalalta. Kyllä vähän kutkuttaa päätä, että rapsutella pitää, ei oikein mee jakeluun.
Jasmiini kirjoitti:Heitän parit kysymykset.
Nuori ihminen, alaikäinen, näkee kolarin ja menee shokkiin ja se laukaisee psykoosin. Miten tämä seurakunnassa pitäisi hoitaa?
Onko kyse hengellisestä puolesta vai fyysisestä? Miten tässä tilanteessa tarjottaisi syntiä tai jotain muuta sellasta. En kyllä oikein menis tuolle kannalle.
Tämmösissä tilanteissa ihmiset varmaan alkaa puolustaa sitä psykologiaa. Säälistä.
Kyllähän se ihan varmasti säälittää. Voisko sattua omalle kohdalle?
Mielenterveys hoidossa tää hoidettais lääkityksellä ja terapialla. Tämmöset kysymykset on varmaan monen ihmetyksen taustalla.
toni t kirjoitti:hrmn2 kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että kaikki psykologian vastustajat tarkoittavat psykologialla sitä psykologiaa jota yliopistossa opiskellaan. Mutta muistakaa että yliopisto ei ole ainoa opetusta tarjoava taho maailmassa
Tätä keskustelua voi verrata siihen, että puhutaan maidosta, mutta osa tarkoittaakin maidolla ainostaan Valion maitoa. Eivätkä voi uskoa, kun toiset sanovat että Valiolla ei ole yksinoikeutta maitoon (edes Suomessa)
Vertauksesi ei ole mielestäni pätevä koska esimerkiksi minä ja sinä käsitämme sanan psykologia täysin erinlailla. Sinä pidät sitä vain oppina ihmismielestä kun minä pidän sitä ihmisviisautena. Emme siis puhu samasta asiasta (maito) vaan näemme psykologian tarkoittavan eri asiaa.
pekka kirjoitti:pekka kirjoitti:Siivetön kirjoitti:Raamatullinen psykologia tarkoittaa
Kiitos kirjoituksestasi Siivetön.
Jos kysyt minulta keneen turvaan ahdistuksissa ja hädässä niin vastaan sinulle, että turvaan ja turvaudun Jumalaan ja Hänen apuunsa, en psykologien "apuun".
Jes. 41:13
Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi, minä sanon sinulle: "Älä pelkää, minä autan sinua".
hrmn2 kirjoitti:Vielä koen sanoa, että aika mutkikkaaksi alkaa mennä, kun ihan yksinkertaisia suomen kielen sanoja tulkittaessa aletaan tutkimaan muinaiskreikan sanojen syvällisiä merkityksiä![]()
Sana "psykologia" on niin vakiintunut sana suomen kielessä, että ei sen ymmärtämiseksi tarvita sanakirjaa. Järjestään kaikkien yleisten määritelmien mukaan se tarkoittaa oppia ihmismielestä. Kyse oli tässä nyt siitä, mitä nykyajan ihmiset yleisesti ymmärtää sanan "psykologia" tarkoittavan - ei siitä, mitä antiikin kreikan filosofit ajattelivat ja opettivat. Nykyään psykologia tarkoittaa ihmisen mieltä ja sen toimintaa tutkivaa tiedettä ja opetusta, ja sen alla on erilaisia näkemyksiä ja opetuksia, joista osa on ristiriidassa toisten psykologian suuntausten kanssa. Jos psykologia olisi jokin yhteinen oppikokonaisuus, niin ei kai sen eri suuntaukset voisi olla ristiriidassa keskenään...
Siivetön kirjoitti:toni t kirjoitti:hrmn2 kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että kaikki psykologian vastustajat tarkoittavat psykologialla sitä psykologiaa jota yliopistossa opiskellaan. Mutta muistakaa että yliopisto ei ole ainoa opetusta tarjoava taho maailmassa
Tätä keskustelua voi verrata siihen, että puhutaan maidosta, mutta osa tarkoittaakin maidolla ainostaan Valion maitoa. Eivätkä voi uskoa, kun toiset sanovat että Valiolla ei ole yksinoikeutta maitoon (edes Suomessa)
Vertauksesi ei ole mielestäni pätevä koska esimerkiksi minä ja sinä käsitämme sanan psykologia täysin erinlailla. Sinä pidät sitä vain oppina ihmismielestä kun minä pidän sitä ihmisviisautena. Emme siis puhu samasta asiasta (maito) vaan näemme psykologian tarkoittavan eri asiaa.
Kuka on Toni antanut ihmiselle viisauden ja tiedon?
Eikö tuo kaikki ole tullut Jumalalta ja minusta on todella hyvä vertaus tuo maito vertaus, eli se tulee aina lehmästä, mutta sen jatkojalostajina on eri tahoja, esimerkiksi Valio, Ingman jne.
Uskomattomienkin ihmisten viisaus on tullut ja tulee Jumalalta ja tämän todistaa Raamattu, jonka kohdan Sinulle jo tuolla aiemmin laitoin, eli kaikki viisauden ja tiedon aarteet ja lähteet ovat Hänessä.
Näin on psykologisenkin viisauden ja tiedon kanssa, eli senkin kohdalla tieto ja viisaus tulee Jumalalta, eri asia on sitten se, miten ihmiset niitä käyttävät, eli jatkojalostavat, ottavatko siinä huomioon Jumalan Sanan ihmiskäsityksen, vain esim. jonkun Freudin tahi Jungin luoman ihmiskäsityksen.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa