Psykologia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Loka 2014 22:09

hrmn2 kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Minä olen koko ajan keskustellut Jumalan näkökulmasta, en ihmisviisaudesta käsin. Meidät on kutsuttu Jumalan armosta julistamaan Jumalan hyviä ja täydellisiä tekoja, ei ihmisviisautta.

Minun nähdäkseni kukaan ei ole tässä keskustelussa ylistänyt ihmisviisautta. Ainakaan minä en ole, vaan olen puhunut terveen maalaisjärjen puolesta. Psykologia ei itsessään edusta yhtään mitään, vaan se on tieteen ala johon sisältyy lukemattomia erilaisia näkemyksiä ja teorioita. Minä suhtaudun myös epäilevästi tai vastustan niitä psykologisia näkemyksiä joita sinä ja jotkut muut ovat tässä ottaneet esille. Mutta ne edustavat vain yhtä psykologian koulukuntaa, eikä koko tieteenalaa. Jos sanoo että esimerkiksi antiikin filosofiasta polveutuneet psykologiset opit edustavat yksinoikeudella Psykologiaa itseään, on se sama kuin sanoisi että jokin tunnustuskunta edustaa Teologiaa. Jokaisella tunnustuskunnalla on oma teologiansa, ja ne voivat poiketa toisistaan, osa on enemmän Raamatun linjassa ja osa vähemmän, mutta ei yhdenkään niistä voi sanoa edustavan koko Teologiaa.

Mutta jos tämä asia ei avaudu, niin sitten se täytyy jättää suljetuksi. Siunausta sinulle ja perheellesi.

Psykologia tulee kreikan sanoista psykhe ja logos. UT.n teksti antaa psykhe sanalle merkityksen sielu, tosin sillä on vähäisenä merkityksenä mieli, mutta pääasiassa se tarkoittaa sielua. Logos tarkoittaa UT:n kreikassa sanaa. Jeesus oli Logos, joka oli Jumalan tykönä ja Logos oli Jumala. UT:ssa nous sanaa käytetään eniten mielestä. UT:ssa logia sana tarkoittaa kokoelma ja kokous. UT:ssa oppi ja opetus ovat didakhe ja didaskalia sekä didasko on opettaa.

Minulla on nykykreikan sanakirja, joka antaa logos sanalle merkityksen sana, myös lekse ja logia tarkoittavat sanaa nykykielessä, joista logia sanallista viestiä. Nykykielen sanakirja antaa psykhe sanalle merkityksen sielu. Nykykielen sanakirja antaa sanalle diathese merkityksen mieli. Nykykielen sanakirja antaa sanoille dogma, didaskalia. didagma merkityksen oppi.

https://www.mv.helsinki.fi/home/olappi/ ... ologia.htm: Sana "Psykologia" periytyy kreikan kielen sanoista psykhe, joka tarkoittaa henkeä, mieltä, sielua tai elämänvoimaa, ja logos joka tarkoittaa tietoa, selitystä tai oppirakennelmaa. Psykologia on siis "psykheen logos", ts. oppijärjestelmä tai teorioiden kokonaisuus jonka tarkoituksen a on järkiperäisest selittää mitä henki on, millaisista osista se koostuu, miten nämä osat on toisiinsa yhdistetty, ja miten se toimii. Siis lyhyesti sanoen "sielutiede". Tällaiseksi Aristoteleskin ymmärsi psykologian tavoitteet. Aristoteleen keskeisin ihmisen henkistä elämää käsittelevä kirjoitus on De Anima, joka usein suomennetaan "Sielusta".

Linkin teksti on siinä oikeassa, että psykologia tulee sanoista psykhe ja logos. Psykhen yleisin merkitys on sielu ja pneuma tarkoittaa henkeä. Logos sanan merkitykset ovat sitten pitkälle meneviä johtopäätöksiä mitä logos tarkoittaa.

Ehkä sittenkin psykologia sanan lähin merkitys suoraan kreikasta olisi sielu sana tai sielun sanat, mutta hyväksyn sen mitä psykologialla nykyään tarkoitetaan, enkä ala opettamaan sitä sielun sanoina. . Antiikin kreikassa sanalla logos näyttää olevan erilaisia merkityksiä riippuen siitä kuka sitä käyttää, mutta sen perusmerkitys on kuitenkin sana, kuten UT:n tekstikin siitä käyttää merkitystä sana.

Psykolgia on tieteenala, joka edustaa monia erilaisia näkemyksiä ja teoriota ja kaiken psykologian perusta on filosofiassa. Psykolgialla on juurensa antiikin kreikassa filosofian kautta. Yleisesti psykologia on määritelty kaikille samalla tavalla ja se edustaa tieteenhaaraa, joka perustuu ihmisviisauteen. Yleisesti kukaan ei yhdistä sitä mihinkään muuhun. Ymmärrän kyllä mitä sinä ajat takaa ja olen kanssasi jossakin määrin samaa mieltä, mutta myös eri mieltä. Kaikkein parasta olisi kun pysyisimme niissä määritteissä mitä on yleisesti hyväksytty, niin ei tule väärinymmärryksiä.

Otan tähän vielä esimerkin. Jos määrittelen liberaaliteologian tarkoittamaan synnistä vapaata opetusta, niin sekoitan muita, koska liberaaliteologia ymmärretään yleisesti asiaksi, jonka kautta vääristellään Raamatun totuutta. Siksi on hyvä pysyä aina sanojen ja käsitteiden yleisissä merkityksissä, koska siten ei tule väärinymmärryksiä ja kykenemme heti tietämään mitä toinen ajattelee, eikä meidän tarvitse yrittää arvuutella, että mitäköhän tällä kertaa tarkoitetaan.

Jumalan siunausta myös sinulle ja perheellesi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Loka 2014 22:16

Janne kirjoitti:Itse ajattelin että en osallistu keskusteluun mitenkään koska en pidä aihetta niin tärkeänä, mutta luonnollisesti olen kuitenkin lukenut koko ketjun läpi ja äsken humpsahti päähäni sellainen ajatus että:

Jos uskovilta on kaikki psykologiaan liittyvä kielletty niin tämähän tarkoittaisi sitä että Suomessa ei tulevaisuudessa olisi yhtään uskovaa lähi-/sairaanhoitajaa tai tätä pidemmälle lukenutta hoitoalan opiskelijaa/työntekijää, koska jo pelkkä koulutukseen pääseminen edellyttää psykologisia testejä.

Eli toisin sanoen, jos haluat hoitoalalle töihin joudut käymään psykologin juttusilla ja tekemään myös erilaisia psykologisia testejä joiden kautta soveltuvuuttasi hoitoalalle puntaroidaan.

Tässä oli yksi esimerkki psykologiasta ja mihin sitä käytetään.

Ei kukaan kiellä uskovilta psykologiaa, eikä opiskelemasta aloille, jossa jodutaan tekemään psykologisia testejä tai opiskelemaan psykologiaa. Hoitotyö on tärkeää sekä sairaanhoitajan työ on erittäin tärkeää työtä.

Otan itsestäni esimerkin. Jos nyt lähtisin opiskelemaan sairaanhoitotehtäviin, niin todennäköisesti joutuisin opiskelemaan ehkä jotakin psykologiasta ja sun muusta. Mutta työssäni en soveltaisi psykologiaa, vaan toimisin Jumalan sanan pohjalta sekä rakastaisin lähimmäistäni ja pyrkisin hoitamaan häntä hyvin.

Olen sanonut vain sen, että uskovan tulisi pyrkiä hakemaan apua ongelmiinsa Jumalalta ja Jumalan viisauksista, ei ihmisviisaudesta. Jos joku uskova menee psykologille syystä tai toisesta, en ole siitä vihainen, enkä tuomitse häntä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Loka 2014 22:28

Jasmiini kirjoitti:Ei kai sitä järkeä tarvitse kokonaan heittää romukoppaan uskoon tullessa.
Onhan sitäkin lupa käyttää.

Olen käynyt istuskelemassa psykologien penkeillä lähes 20 vuoden ajan(useimmiten en omasta tahdostani). Voisin kirjoittaa aiheesta sen 10 kirjaa.
Olen nähnyt kaikenlaisia lääkäreitä, psykologeja, psykiatreja, sairaanhoitajia, mielenterveyshoitajia ym.. Näin paljon pahaa ja näin paljon sitä henkeä, mikä siellä
vaikutti ja mikä ei ollut Jumalan Henki. Minua on esim. kielletty puhumasta Jeesuksesta muille ihmisille ja kielletty etten saa ottaa heitä mukaani kokouksiin. Olen saanut myös joukon vääriä diagnooseja käteeni ja tiedän, kuinka heppoisin perustein niitä kirjoitellaan. Tiedän myös kuinka heppoisin perustein lyödään pilleri resepti tai lääkettä suoraan käteen käteen ja sanotaan että syö, kun olet harhainen hullu. On tullu nähtyä paljon muutakin, mutta en viitsi kirjoittaa.

Koko sairanhoidon järjestelmässä on paljon vikaa. Mutta sitä myös tarvitaan. On oikeita sairauksia, joihin tarvitan apua ja lääkkeitä.
Paras apu on tietenkin Jumalalta tullut apu, mutta sen ohelle tarvitaan myös muuta apua.
Tällä hetkellä ei ole muuta kuin sen sairaanhoito järjestelmän kautta tullut oheis apu.

En ole nähnyt yhtään uskovaa, joka menisi vapaaehtoisesti skitsofreenikon luo joka päivä auttamaan päivittäisissä toimissa.
En ole myöskään nähnyt tai kuullut, että joku on parantunut esim. skitsofreniasta kokonaan ainoastaan rukouksen voimin.
Varmasti heitäkin on, mutta ei ole tullut vastaan.
Empä ole minäkään uskovien taholta sympatioita saanut, sormella osoittelua ja tuomioita ja tarjouksia ihmeparantumisista, kun ihmiset ei voi sietää, että joku ei olekaan samanlainen terve heidän seurassaan. Erilaisuutta ei haluta sietää, ei edes oikeaa sellaista, se on suljettava pois silmistä, opeilla tai hokkus pokkus tempuilla.
En puolustele mitään sekulaaria psykologiaa mutta sanon, ettei ne asiat nyt ihan niin mustavalkoisia ole. Mielenterveystyötä tarvitaan.
Olen onnellinen kaikesta näkemästäni pahasta huolimatta, että on ollut sellaisiakin lääkäreitä, jotka ovat oikeasti auttaneet ja tutkineet muutakin, kuin sitä
että oliko näkemäni sokerimuurahainen oikea vai kuviteltu.

Vaikka vastustatte Jumalan tahdon vastaista psykologiaa, mikä on ihan oikein, niin älkää vastustako hoitoon pääsemistä silloin, kun oikeasti sille on tarve ja sitä
että mitään ihmisen käyttäytymistä tai ajattelumaailmaa, tunteita ja aivoja ei saisi tutkia. Ihan yhtä paljon pahaa voi uskovat saada aikaan sillä, että syyllistetään sairasta väärin syytöksin synnistä tai ajetaan demoneita pois silloin, kun tämmöisistä ei ole kyse tai että ei saa tutkia, kun on oikeasti ongelmia, joiden taustaa pitäisi selvittää.

Lopetan osaltani tähän.

Siunausta ja Jeesus kanssanne. :hugehug:

Kirjoitit viisaita sanoja ja paljon asiaa. Olen ihan samaa mieltä siiinä, että mielenterveystyö on tärkeää, vaikkakin suurin osa siitä työstä tehdään ihmisviisauden varassa. Mutta olen myös sitä mieltä, että uskovan olisi hyvä hakea apua ongelmiinsa Jumalan viisaudesta. Ei ihmisviisauskaan ihmistä vahingoita, ellei hän ime itseensä sen vahingollisia vaikutuksia. Olen kyllä sitä mieltä, että uskovien keskuudessa on liian vähän sellaista armoitusta, jossa voidaan auttaa ihmistä Jumalan viisauden avulla.

Itse ajattelen, että jos vain Jumala avaa ja antaa ymmärrystä tuoda asioita oikealla tavalla esille, niin voisin ehkä joskus kirjoittaa Raamatun sanan perusteella ohjeita, neuvoja siitä miten Jumala, Jumalan sanan totuus, Pyhän Hengen voima, Jumalalta tuleva viisaus uskovan kautta sekä oma ojentautuminen uskossa tuo sen ulottuvuuden elämäämme, että Jumala pääsee hoitamaan meidän mieltämme ja eheyttämään meitä. Tälle aiheelle on ainakin tilausta ja tarvetta.

Harmi kun lopetat tämän aiheen kommentoimisen, sillä sinulla on ollut tässä ketjussa paljon arvokasta sanottavaa.
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Loka 2014 22:42

hrmn2 kirjoitti:Minusta olisi tosi hienoa, jos löytyisi uskovia psykiatreja ja terapeutteja ihan sekulaarissa lääketieteessä. Miettikää nyt mikä määrä ihmisiä menee hakemaan apua heiltä ja laittaa kaiken toivonsa siihen että saavat sieltä apua. Sitten sensijaan että uskomaton psykiatri vain sekoittaisi asioita entisestään Jumalan tahdon vastaisilla keinoilla, niin vastassa olisikin uskova psykiatri joka soveltaisi Raamatusta ammentamaansa ymmärrystä ja viisautta ihmisten ongelmiin, ja auttaisi heitä sen avulla.

Tietenkään psykiatri (joka on palkattu) ei varmaan voi todistaa suoraan uskosta hoidettaville, mutta eipä voi myöskään suurimmassa osassa ammateista todistaa uskosta työajalla asiakkaille. Kuitenkin näkisin todella paljon parempana ja hyödyllisempänä, että psykiatrilta apua hakevat ihmiset saisivat oikeasti apua eikä mahdollisesti vain pahentavaa "hoitoa". En tarkoita että kaikki uskomattomat psykiatrit ja terapeutit pahentavat asioita, mutta vaara on aina olemassa.

Ja sitten jos uskova psykiatri toimii itsenäisesti, on vielä vapaammat kädet todistaa avoimesti uskosta ja käyttää suoraan Raamattua hoitotyössä. Minusta olisi tosi hienoa, jos uskovia alkaisi enemmän hakeutumaan mielenterveyshoidon työhön.

En minäkään sitä vastusta, jos uskova terapeutti tai psykologi auttaa ihmisiä. Itse en näe itseäni sellaisella paikalla, mutta jos olisin, niin toimisin Jumalan tahdon, Raamatun totuuden ja Jumalan viisauden mukaisesti. Olisinko silloin enää psykologi sanan varsinaisessa merkityksessä? Olisin paperilla, mutta en käytännössä. Jos näin toimittaisiin, niin sehän olisi hienoa.

Minä toivon ja rukoilen, että seurakunnissa, eli uskovien yhteydessä vaikuttaisi paljon enemmän sellaista armoitusta, jonka kautta kyetään kohtaamaan mielenterveysongelmasta kärsiviä Jumalan rakkauden, armon, totuuden ja voiman kautta, niin että ihmisen mielet eheytyvät.

Jes 61:
1 ¶ Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa (basar) nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3 panemaan Siionin murheellisten päähän-antamaan heille-juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet," "Herran istutus," hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.

jakeessa 1 on särjettyjen sydämien sitominen. Jeesus Messiaan tehtävä on sitoa särjettyjä sydämiä, joka tarkoittaa sitä että Herra Jeesus eheyttää ja parantaa ihmisen mielen ja ajatusmaailman, jonka synti on täysin rikkonut. Hepreankielen sana sydän (lev) tarkoittaa sydäntä, mieltä, sisäistä ihmistä, tahtoa ja ymmärrystä. Evankeliumin tehtävänä on pelastaa ihminen synnin ja saatanan orjuudesta iankaikkiseen elämään, mutta myös se että synti, joka on pettänyt ja rikkonut ihmisen mielen eheytyisi ja parantuisi. Ihmisen mieli eheytyy ja parantuu siten, kun ihminen saa syntinsä anteeksi ja antaa Jumalan muuttaa (prosessi) hänen ajatusmaailmansa Jumalan tahdon mukaiseksi.

Tätä armoitusta minä tahtoisin nähdä, sillä sana lupaa että Jeesus eheyttää ja parantaa ihmisen mielen. Herra Jeesus toimii myös omiensa kautta antaen heille armoituksia, jonka kautta ihmisen mieli parantuu Jumalan viisauden ja voiman avulla.
PetriFB

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 07. Loka 2014 22:50

PetriFB, ymmärtääkseni päätteellä -logia tarkoitetaan erittäin yleisesti oppia. Tässä muutamia esimerkkejä wikipediasta:

- Geologia (kreikan sanoista γη- (ge-, "maa") ja λογος (logos, "tiede"))
- Sana biologia on johdettu kreikan sanoista βίος (bios), ja λογία, (logia) jonka kirjaimellinen suomennos on oppi elämästä.
- Astrologia (muinaiskreikaksi άστρον, astron, tähti ja λόγος, logos, oppi; ei pidä sekoittaa astronomiaan eli tähtitieteeseen)

UT:n kreikan tai edes nykykreikan sanakirjalla ei tee mitään määriteltäessä sitä mitä termillä psykologia yleisesti tarkoitetaan, sillä todella harvat lukevat niitä. Eiköhän esimerkiksi englanninkielinen wikipedia ole aikalailla parempi lähde kun selvitetään termin psykologia yleistä merkitystä nykyihmiselle.

PetriFB kirjoitti:Otan tähän vielä esimerkin. Jos määrittelen liberaaliteologian tarkoittamaan synnistä vapaata opetusta, niin sekoitan muita, koska liberaaliteologia ymmärretään yleisesti asiaksi, jonka kautta vääristellään Raamatun totuutta. Siksi on hyvä pysyä aina sanojen ja käsitteiden yleisissä merkityksissä, koska siten ei tule väärinymmärryksiä ja kykenemme heti tietämään mitä toinen ajattelee, eikä meidän tarvitse yrittää arvuutella, että mitäköhän tällä kertaa tarkoitetaan.

Tottakai. Mutta tuollainen vääristely tulee ilmi kun lukee vaikkapa wikipediasta liberaaliteologian määritelmän joka on siellä selkeästi esitetty, on helppoa nähdä että se ei tarkoita synnistä vapaata opetusta. Mutta psykologian kohdalla siellä ei kerrota "mitä psykologia opettaa", vaan siellä on pitkä lista erilaisia psykologian osa-alueita ja suuntauksia, ja kun klikkaa näitä linkkejä niin voi nähdä niissä olevan paljon eroavaisuuksia. Eli tuo liberaaliteologia-vertaus ei toimi, sillä liberaaliteologia on yksi teologian suuntaus, mutta psykologia ei itsessään ole suuntaus vaan sen alla on lukuisia suuntauksia. Liberaaliteologia-vertaus toimisi jos puhuttaisiin jostain psykologian suuntauksesta, sillä suuntauksista löytyy tarkat määritelmät mitä ne opettavat samoin kuin teologian eri suuntauksista. Mutta Teologia tai Psykologia itsessään eivät opeta yhtään mitään, ne ovat vain termejä joka kertoo mistä niiden alla olevat eri suuntaukset ja osa-alueet opettavat.
hrmn2

ViestiKirjoittaja Leea » 07. Loka 2014 23:19

Janne kirjoitti:Jos uskovilta on kaikki psykologiaan liittyvä kielletty niin tämähän tarkoittaisi sitä että Suomessa ei tulevaisuudessa olisi yhtään uskovaa lähi-/sairaanhoitajaa tai tätä pidemmälle lukenutta hoitoalan opiskelijaa/työntekijää, koska jo pelkkä koulutukseen pääseminen edellyttää psykologisia testejä.

Eli toisin sanoen, jos haluat hoitoalalle töihin joudut käymään psykologin juttusilla ja tekemään myös erilaisia psykologisia testejä joiden kautta soveltuvuuttasi hoitoalalle puntaroidaan.

Tämän asian olen itse kokenut surullisena että nykyään jos haluaisi vaikka opiskella näitä aloja niin näissä on mukana psykologisia oppeja. Eikö ihmistä voi kohdata aidosti muutenkin lähimmäisenrakkaudella, opiskelematta psykologiaa. Luulen että psykologia on ehkä osalle sen takia myös arka aihe, koska tämä kuuluu moniin ammatteihin eikä haluta tavallaan asiaan puuttua eikä ainakaan luopua uratoiveista, voin toki olla väärässäkin tässä.

Jasmiini kirjoitti:Ei kai sitä järkeä tarvitse kokonaan heittää romukoppaan uskoon tullessa. Onhan sitäkin lupa käyttää.

Tottakai uskovainen saa järkeäkin käyttää ja on paljon tärkeitä tieteenaloja. Mutta jos mennään sellaiselle alueelle kuin ihmismielen tutkiminen, ei voi tulla mitenkään oikeisiin (Raamatullisiin) päätelmiin, koska näiden oppien kehittelijät ovat olleet esim. ateisteja. Psykologiaa ei voi mielestäni edes sanoa tieteeksi, voisin jopa verrata evoluutioon.

hrmn2 kirjoitti:Minusta olisi tosi hienoa, jos löytyisi uskovia psykiatreja ja terapeutteja ihan sekulaarissa lääketieteessä. Miettikää nyt mikä määrä ihmisiä menee hakemaan apua heiltä ja laittaa kaiken toivonsa siihen että saavat sieltä apua. Sitten sensijaan että uskomaton psykiatri vain sekoittaisi asioita entisestään Jumalan tahdon vastaisilla keinoilla, niin vastassa olisikin uskova psykiatri joka soveltaisi Raamatusta ammentamaansa ymmärrystä ja viisautta ihmisten ongelmiin, ja auttaisi heitä sen avulla.

Luulen että tässä kävisi niin että uskova terapeutti sekoittaisi oppimaansa psykologiaa ja vähän Raamatun oppeja keskenään, siinäpä sekamelska. Jos taas psykologi pelkästään toisi esiin Raamatun oppeja, luulisin että olisi hyvin pian entinen psykologi.
Leea

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Loka 2014 23:30

Tietenkään psykiatri (joka on palkattu) ei varmaan voi todistaa suoraan uskosta hoidettaville, mutta eipä voi myöskään suurimmassa osassa ammateista todistaa uskosta työajalla asiakkaille. Kuitenkin näkisin todella paljon parempana ja hyödyllisempänä, että psykiatrilta apua hakevat ihmiset saisivat oikeasti apua eikä mahdollisesti vain pahentavaa "hoitoa". En tarkoita että kaikki uskomattomat psykiatrit ja terapeutit pahentavat asioita, mutta vaara on aina olemassa.

Ja sitten jos uskova psykiatri toimii itsenäisesti, on vielä vapaammat kädet todistaa avoimesti uskosta ja käyttää suoraan Raamattua hoitotyössä. Minusta olisi tosi hienoa, jos uskovia alkaisi enemmän hakeutumaan mielenterveyshoidon työhön.

Niin mutta Jumala ei pane palkkatöihin vaan että parantumisen pitää Jumalan tahdon mukaan tapahtua ilmaiseksi. Jos maalliset avut loppuu niin siten rahalla ei voi saada parantavaa jostain. Niinku Raamatun kertomuksen mukaan eräs nainen kärsi verenjuoksusta ja ajatteli koskettaa Jeesuksen vaippaan niin hänen ruumis yhtäkkiä tervehtyi - ihan ilmaiseksi ja rahatta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Loka 2014 09:03

toni t kirjoitti:Siivetön viittaatko tässä maalliseen psykologiaan vaiko Raamatun opetukseen ihmismielestä? "minulla nousee ihan niskakarvat pystyyn, kun aletaan puhumaan siitä, ettei uskovaisen tulisi hakea apua tai hoitoa psykologisissa ongelmissaan".

Kumpaahan psykologiaa maallista vaiko Raamatullista nyt tarkoitat lainauksessasi sillä sitä on todella vaikea tuosta eroittaa. Jos tarkoitat Raamatullista psykologiaa niin tarkoitatko että olet vain yhdesti hakeutunut keskusteluun ihmisen kanssa jossa asioita tutkitaan Raamatun pohjalta? Minä sain tästä lainauksestasi kuvan että tarkoitat ihan niitä psykologeja jotka löytyvät meidän jokaisen puhelinluetteloista ja sairaaloista eli ns, maallisia psykologeja.

Eli tässä lainauksessasi puollat psykologien puoleen kääntymistä eikä lainauksestasi tule mitenkään ilmi että tarkoittaisit Raamatun opetukseen (Raamatun psykologian) puoleen kääntymistä vaan saa kuvan normaaleista sairaaloissa jne.. työskentelevistä psykologeista. Ja siitähän tässä on keskusteltu että tulisiko ihmisen hakea apua sekulaareilta psykologeilta.

Myöhemmin sitten kerroit että "Kysymys on mielestäni juurikin siitä, että maallisen puolen psykologiaa ei pidä sekoittaa Raamatullisen ihmiskäsityksen kanssa, ja että nämä ovat selkeästi eroteltavissa!" No minä ainakin sain kuvan että yllä tarkoitit lainauksessa nimenomaan maallista psykologiaa eikä lainaus viitannut mitenkään Raamatun opetuksen puoleen kääntymistä. Jotenka meillä menee todellakin puurot ja vellit sekaisin jos alamme käyttämään Raamatun opetuksista jotka opettavat ihmismielen toimintaa nimitystä psykologia koska silloin ei enään tiedetä mitä kukin oikein tahtoo tarkoittaa.

Lisäksi minusta näyttää että sinä siivetön todellakin alussa puolustelit nimenomaan maallista psykologiaa mutta nyt keskustelun edetessä oletkin alkanut puhumaan Raamatullisesta psykologiasta ja että se tulisi eroittaa maallisesta psykologiasta vaikka itse et tuossa ensimmäisessä viestissäsi tähän ketjuun tehnyt mitään eroitusta maallisen ja Raamatullisen psykologian kanssa vaan puhuit vain psykologiasta.

Tässä on Toni ensimmäinen viestini tähän ketjuun:

Hyvä kirjoitus tosiaankin Hrmn2:lta! . :thumbup:

Enempi vain tarvittaisiin kristittyjä psykologeja, jotka osaisivat nähdä ja ymmärtää myöskin ihmisten hengelliset tarpeet ja siltä alueelta tulevat ja olevat ongelmat.
Siivetön

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 08. Loka 2014 09:18

vaisuliini kirjoitti:Niin mutta Jumala ei pane palkkatöihin vaan että parantumisen pitää Jumalan tahdon mukaan tapahtua ilmaiseksi. Jos maalliset avut loppuu niin siten rahalla ei voi saada parantavaa jostain. Niinku Raamatun kertomuksen mukaan eräs nainen kärsi verenjuoksusta ja ajatteli koskettaa Jeesuksen vaippaan niin hänen ruumis yhtäkkiä tervehtyi - ihan ilmaiseksi ja rahatta.

Käsittääkseni useimmiten ne jotka hakeutuvat terapiaan saavat kelalta tai vastaavalta taholta korvauksen eli eivät itse joudu maksamaan kalliita hoitomaksuja. Ymmärrän myös että yksi syy miksi ihmiset kokevat voivansa puhua psykiatreille on, että heillä on vaitiolovelvollisuus eli se on turvallinen paikka jakaa kipeitäkin asioita ilman pelkoa että ne leviävät.

Mutta pointtini lähinnä oli, että kun ihmiset kuitenkin hakevat paljon apua "ammattiauttajilta", niin on tosi hyvä että sieltä "ammattiauttajien" joukosta löytyy myös uskovia. Tuskin siitä ainakaan haittaa on! Jos vaikka joku uskonveli tai sisar pohtii uravalintaansa, ryhtyäkö rekkakuskiksi tai "ammattiauttajaksi", niin minusta on ihan hyvä että pohtii asiaa eikä ryhdy heti rekkakuskiksi.

Laitan tähän vielä yhden uskovan psykoterapeutin kirjoituksen, voitte koetella ja arvioida että onko tämä ihmisviisautta vai mitä:

Anteeksiantamuksen kautta vapauteen syyllisyydestä

Pehmeä sydän

Jumalan sanassa kehotetaan meitä juurtumaan Kristukseen ja vaeltamaan Hänessä, kasvamaan uskossa ja olemaan kiitollisia. Meitä varoitetaan ihmisestä itsestään nousevista asioista, jotka johtavat meitä saaliiksi tämän maailman menoon ja petetyiksi. Maailman alkeisvoimat, jotka ovat aina muuta kuin Kristuksen mielen laatua, hiipivät eteemme kompastukseksi liian helposti, jos emme pysy Kristuksessa.

Kol 2:6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä, 7. juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen. 8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.

Matt 6: 12. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme; 13. äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen]. 14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; 15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Joskus on vaikea antaa anteeksi ja varsinkin silloin, kun unohdamme valvoa ja pitää sydämemme pehmeänä. Pehmeä sydän on nöyrä ja pysyy nöyränä vain armossa ja rakkaudessa totuuteen. Kun kohtaamme koettelemuksia, niin pehmeä sydän, Kristuksessa oleminen, Pyhälle hengelle antautuneena, voi elää myös anteeksiannossa lähimmäisiään kohtaan ja itseään kohtaan. Pehmeä sydän viedään myös Kristuksessa vapauteen menneisyyden kipeistä kokemuksista.

Kun antaudumme olemaan Kristuksessa, joudumme kokemaan samoja asioita kuin Hän, maan päällä ollessaan. Hänen omansa pitivät Häntä arvottomana, hänen omansa hylkäsivät hänet, hänen omansa eivät arvostaneet häntä, hänen omansa syyttivät häntä, hänen omansa tekivät hänet turvattomaksi niin, että hän hikoili verta Getsemanessa. Hän koki epävarmuutta, mutta ei kuitenkaan lopulta jäänyt yksin, vaan rukoili avukseen Isää. Jeesus ymmärsi kutsumuksensa ja tehtävänsä. Hänen sydämensä oli valmistettu PEHMEÄKSI kestämään kutsussaan loppuun asti.

Sydämen maaperää valmistetaan myös sielunhoidon kautta siten, että jokainen istutus joka ei ole Taivaallisen isän istuttama, revitään juurineen pois. Ne väärät istutukset kun pitää meitä kiinni vanhassa, eikä uutta mahdu sydämeen. Ihmismieli on niin vahva, että se ei päästä irti meitä edes vahingoittavista asioista muuten, kuin Sanan miekalla leikkaamalla irti. Juurien pois saamiseen menee aikaa. Tarvitaan totuutta, mutta EI ILMAN RAKKAUTTA. Lääkkeet väärään syyllisyyteen ovat siis totuus, rakkaus, aika ja anteeksiantaminen.

Ef 3:16. että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta 17. ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne, 18. niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on, 19. ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä. 20. Mutta hänelle, joka voi tehdä enemmän, monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa, 21. hänelle kunnia.

Kasvutavoitteet

Kasvutavoitteeksi itsellemme saamme asettaa sen, että alamme ymmärtämään ja olemaan se ihminen, joksi Jumala on meidät tarkoittanut ja luonut, arvokas Jumalan kuva.

On tärkeää, että alamme tuntemaan Jeesuksen yhä paremmin ja saamme syvyyttä suhteeseen. Jos opimme tuntemaan rakkauden kolmoiskäskyn ja täyttämään oman paikkamme (talentit käyttöön) alamme kantamaan hedelmää ja kirkastamaan Jumalan nimeä. Opimme palvelemisen kautta lepäämään armossa ja pysymään Kristuksessa. Se synnyttää iloa, kiitollisuutta, ylistystä sydämissä pelastuksesta ja kaikesta hyvyydestä.

Millainen maaperä olen

Jos otamme vastaan Sanan, niin sydämen maaperä pehmenee hyväksi maaksi ja Siemen alkaa kasvaa. Jumalan lasten on opittava imemään Jumalan armoa ja rakkautta ja kasvaa ihmisenä. Meissä vaikuttaa vahvasti kulttuurillinen ja geneettinen perimä. Mallit ja sanat ovat ohjanneet meitä monesti ylivastuullisuuteen liian varhaisessa iässä, tai haavoittaneet. Eihän seitsenvuotias tulisi huolehtia vanhemmistaan vaan, saada olla lapsi loppuun asti. Tunne ilmasto onkin koko ajan kannatteleva ja arvioiva, että mitähän pahaa seuraavaksi tapahtuu. Mikä järkyttävä turvattomuuden kasvupaikka, joka heijastuu vielä tänäänkin ja niin kauan, kun tuon turvattomuuden takana oleva syy käsitellään, tiedostetaan ja eheydytään. Kyse on vapautuminen hylkäämisestä ja sen seuraamuksista.

Oma vastuumme

Kun opimme kantamaan vastuumme, niin elämä alkaa muuttua. Armossa ja oikeassa hengellisessä ilmapiirissä voi alkaa muuttumaan syvältä. Alkaa sydämen pellon raivaaminen, kääntäminen ja kuokkiminen, puhdistaminen, kitkeminen rikkaruohoista. Pyhän Hengen voitelussa lannoitetaan ja kastellaan. Aletaan nähdä kasvu alusta, PEHMEÄÄ SYDÄMEN MAAPERÄÄ, joka tarkoittaa vahvaa perustaa, eli Kristus Kalliota.

On muistettava että ei ole toivotonta maaperää, on vain toivottomia ihmisiä. On tärkeä nähdä, että uudet koettelemukset sielumme samalla alueella, saattaa uudelleen kovettaa ja katkeroittaa sydämen. Me kasvamme inhimillisesti ja hengellisesti kun me toimimme sen uskon mukaan mikä meillä jo on. Eihän voi olla niin, että kun olen ja täynnä uskoa niin vasta sitten lähden toimimaan.

Anteeksiantamattomuus

Anteeksiantamattomuus on kuin loukku ihmislapsen elämässä. Se vie meitä elämään negaatiossa, jossa helposti lähetään tuomitsemaan. Ilo menetetään, kun sydän valittaa. Ihmisestä tulee toisia syyttelevä ja moittiva. Silloin ei pysty näkemään omia vikojaan eikä ottamaan vastuuta. Se vie omavanhurskauteen ja korottaa itsensä muiden yläpuolelle. Monesti anteeksiantamattomuus vie meitä moneen suuntaan, jossa hedelmä on huonoa. Seuraa ylpeyttä, uhoamista itsesäälissä rypemistä ja uhriutumista, eikä uhrautumista. Anteeksiantamaton ihminen ei käsittele tunteitaan, eikä ole avoin. Silloin loukkaannutaan herkästi ja aletaan luulotella ja tulkitsemaan toisten loukkaantuneen. Se tekee ihmisestä piikikkään ja alttiin itsekin loukkaantumaan.

Anteeksiantamattomuuden huonoa hedelmä on vetäytyminen yksinäisyyteen ja erakoitumiseen terveistä sosiaalisista suhteista tai tällainen henkilö etsii katkeruuskaverin, jolloin syntyy kimppakatkeruus. Silloin ihminen ”imuroi” luottamuksen ja ilon pois, sen sijaan että hän lataisi uskoa ja luottamusta. Anteeksiantamattomuus tuomitsee lähimmäisensä ja hylkää tai kokee tulleensa hylätyksi, väärinymmärretyksi tai ulkopuoliseksi. Tällöin ihminen on vaarassa toimia arvojensa ja Jumalan sanan vastaisesti. Ihminen hukkaa silloin aikaa, energiaa ja voimiaan, ja kadottaa yöunensa. Vaarana on, että ruumis tai mieli sairastuu kun myrkyttää itseään ja ympäristöään.

Anteeksiantaminen ei ole, vaan Anteeksiantaminen on

- Ei helppo pikaratkaisu, vaan sydämen valinta
- Ei ole muistin menetystä eli unohtamista, vaan asian käsittelemistä
- Ei ole vääryyden hyväksymistä, vaan oikaisemista ja vastuullisuutta
- Ei edellytä toisen anteeksipyytämistä, vaan sydämen ohjausta Sanan mukaan
- Ei ole lupa jatkaa vääriä tekoja, vaan toteuttaa vihollisen rakastamista
- Ei ole ehtojen tai vaatimusten sanelemista, vaan hyväksymistä
- Ei ole alistumista, eikä alistamista, vaan nöyrtymistä Sanan mukaan
- Ei onnistu pakottamalla, vaan vapaasta tahdosta
- Ei ole takuu ystävyyden ja yhteyden palautumisesta, vaan tie uuteen kasvamiseen
- Ei ole ratkaisu väärään syyllisyyteen, totuuteen astumista

Anteeksiantaminen on lisäksi

- Valinta, jonka tahdon tehdä, riippumatta tunteista, syistä tai sen suuruudesta
- Valinta jonka teen riippumatta pyydetäänkö minulta anteeksi tai ei
- Valinta jonka teen tarvittaessa aina uudelleen= prosessi joka voi kestää vuosiakin tai niin kauan, että tunnen olevani vapaa
- Luopumista oikeudestani ja pyrkimyksestä syyttä, tuomita, rangaista tai kjostaa väärintekijälle
- Valinta armahtaa
- Päästämistä irti loukkauksesta ja siihen hautautumisesta
- Etten halua jäädä toisten ja menneisyyden vangiksi
- Ottamista vastuun omasta hyvinvoinnista
- Kulkemista kohti omaa vapautumista, kohti valoa
- Usein loukkaajakin saa vapauden lahjan hengessä
- Valinta joka näkyy ajatuksissani, asenteessani, sanoissani ja teoissa
- Lopulta se tuntuu tunteissani, että olen vapaa

Anteeksiannon seurauksia

En enää tuomitse loukkaajaa, vaan hänen tekonsa, Hän ei olekaan läpimätä vaan näen hyvääkin hänessä.

(Lähde: https://www.kristillinenterapiapalvelu.fi/13)
hrmn2

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Loka 2014 10:04

hrmn2 kirjoitti:- Ei ole muistin menetystä eli unohtamista, vaan asian käsittelemistä

Ok, mutta tuo lause mietityttää. Entä jos ei muista mitään mitä on itse kärsinyt? Minulle kävi näin kun ensin Sana tuli ja Sana sanoi minulle: 'Lapsuuteni kaipaa vapautusta'. Ja siten Jumalan aikataulu koitti ja siten Jumala nosti asiat esiin enkä mitään muistanut niitä asioita ja siten muisti palautui ja kipuilu alkoi...

Siinä linkissä puhutaan sydämen maaperästä ja anteeksiantamattomuudesta. Niin mutta ei se tarkoita että minulla olisi kova maaperä sydämessäni vaan että en itse mitään muistanut kärsimiäni. Ensin Sana tuli ja siten Jumalan aikataulun mukaan asiat tuli esiin ja siten muisti palautui. Anteeksiantamuksen vaihe tuli lopulta.

No minulla kesti lähes koko vuoden kunnes lopulta pystyin antamaan anteeksi, en omin voimin vaan Jumalan avulla koska oma voima ei riittänyt siihen. Se jätti minuun hyvin syvemmän haavan jota Jumala yksin näki ja siksi Häneltä tuli ensiksi sana 'minun lapsuuteni kaipaa vapautusta'. Koska kukaan ihmisistä ei pysty omin voimin antamaan anteeksi jos haava on hyvin syvempi ja vaikeampi...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu