Jasmiini kirjoitti:Leea kirjoitti:Psykologia ei tutki mielestäni koskaan ihmismieltä Raamatusta käsin. On aivan turha odottaa jos menee johonkin koulutukseen, että siellä saisi myös vapaasti tulkita ihmismieltä psykologian opinnoissa ja tehdä Raamatun mukaisia päätelmiä ihmisestä. Nämä koulutukset on vahvasti ylhäältä ohjattuja ja määritelmät psykologiaan on jo vuosien saatossa kehitelty, eikä ne todellakaan edusta Raamatun totuutta. Surullista on myös se että monet, valitettavasti myös uskovat tahtovat ottaa kaiken tieteenä mitä eri kouluissa opiskellaan, vaikka mukana on myös valhetiedettä.
Olen samaa mieltä siitä, psykologia ei tutki ihmismieltä Raamatusta käsin ja koulutuksissa ei saa vapaasti tehdä omia tulkintoja eikä Raamatun mukaisia tulkintoja.
Mutta jos koulutus, missä on psykologiaa vähänkään mukana kiellettäisi uskovilta, niin tällaisen mukaan pitäisi kieltää lääkäriksi tai sairaanhoitajaksi opiskelukin uskovalta ja eikä
uskova saisi olla mukana tällaisissa asioissa, missä on käytetty vähänkään jotakin, minkä juuret ovat filosofiassa tai muussa pahassa.
Uskovan ei ole pakko uskoa kaikkia juttuja, mitä psykologia opettaa.
PetriFB kirjoitti:Jotkut uskovat ajattelevat, että vaikka jumalattomat ihmiset ovat kehittäneet psykologian, niin ei sitä kuitenkaan tarvitse vastustaa kokonaan, sillä Jumala on luonut ihmisen mielen, joka tarvitsee hoitoa ja ymmärtämistä.
Tässä on vain se ongelma, että psykologia perustuu filosofiaan, ateistiseen maailmankuvaan sekä se kieltää Raamatun totuuden, synnin ja riivaajahenget. Minäkin olen sitä mieltä, että jokaisen uskovankin mieli tarvitsee hoitoa ja ymmärtämistä ja siihen on olemassa Jumalan sanan totuus, Pyhän Hengen uudistava ja muuttava voima sekä Jumalan antamat armoitukset että voimme uskovina kasvaa uskossa eteenpäin.
Ihmettelen sellaista asiaa kun monet uskovat vastustavat maailmanhenkeä sekä siellä vaikuttavia oppeja ja ajatuksia sekä Jehovan todistajia jne. mutta siitä huolimatta he hyväksyvät psykologian tai joitakin sen osa-alueita, vaikka psykologia on kehitetty nimenomaan vastustamaan Raamatun totuutta ihmisjärjen opeilla. Psykologia on täysin puhtaaksi viljelty maailmanhengen tuote, joka vastustaa Raamatun totuutta.
En siten ymmärrä sellaisia uskovia, jotka vastustavat kaikkea muuta maailmanhengestä nousevia oppeja, aatteita ja ismejä, jotka vastustavat Jumalan sanan totuutta, vaikka sielläkin voi olla ihan asiaakin joukossa, mutta psykologia tai sen osa-alueet hyväksytään. Kuulostaa kummalliselta sekä ristiriitaiselta. Herran Jeesuksen opetuslapsen ei tulisi ammentaa lähteistä, jotka synti on turmellut, vaikkakin siellä olisi jotakin hyvääkin, koska se hyvä johtaa synnin hyväksymiseen sekä vastustaa Raamatun totuutta. Täten maailmanhengen hyvä on petollista, koska se ei ole hyvää, vaikka näyttää siltä.
Jasmiini kirjoitti:PetriFB kirjoitti:Siivetön kirjoitti:
Minäkin olen Petri tästä asiasta eri mieltä.
Siksi toin esille tuolla edelle jaotteluja eripohjaisiin / -juurisiin psykologioihin, että voitaisiin nähdä, että kysymys on aina siitä, miltä pohjalta mikäkin psykologia lähtee.
Filosofiselta pohjalta lähtevä psykologia tosiaankin on ihmisviisauden ja -ymmärryksen pohjalta kehitetty psykologia:
Mutta Jumalan Sanaan pohjautuva psykologia on Jumalalliselta pohjalta lähtevää ja Raamatullista psykologiaa, eli Jumalan meihin luomaa psyykettämme käsittelevää teologiaa.
Aivan kuin fysiologiakin on meidän fyysistä ihmisyyttämme käsitellevää oppia.
Neuropsykologia käsittelee niitä psyykeeseemme liittyviä asioita, jotka lähtevät neurologisista syistä.
Jne. jne. jne.
Kaikki maalliset psykologian osa-alueet ovat filosofispohjaisia, jotka eivät tunnusta Raamatun sanan totuutta, vaan pyrkivät yksin ihmisjärjen kautta auttamaan ihmisiä.
Jumalan sanaan pohjautuva oppi ihmisen mielestä ja kuinka sitä hoidetaan perustuu yksin Jumalan sanan totuuteen, jossa ei ole tippaakaan filosofispsykologiaa mukana. Miksi meidän uskovien pitää sekoittaa uskon elämään käsitteitä, jotka edustavat synnin tukemista.
Joku voisi sanoa, että liberaalioteologia on hyvä juttu koska tarkoittaa sillä synnistä vapaata oppia. Jokainen tietää mitä liberaaliteolgia oikeasti edustaa, siksi ei ole viisasta koittaa omia sitä itselleen. On parempi sanoa, että Raamatun totuus on hyvä juttu, koska se ei tue syntiä, vaan kirkastaa totuutta, joka tekee vapaaksi.
Jos jokainen antaa jokaiselle sanalle omanlaisensa merkityksensä, niin kuka ottaa siitä selvää mitä milloinkin tarkoitetaan? Siitä tulee sekaannus. Siksi on hyvä pitäytyä niissä merkityksissä, jotka on kaikille yhteisesti määritelty.
Minun mielestä sinä Petri et ymmärrä tätä asiaa, kuin vähän.
On paljon lääkäreitä, jotka eivät tunnusta Raamatun sanan totuutta ja he ihmisjärjen kautta lääketieteellisesti ihmisviisauden kautta auttavat ihmisiä.
Tällainen peruste on aivan absurdi sille, että kaikki psykologia on pahasta ja kaikki psykologian osa-alueet ovat sellaisia, jotka pyrkivät auttamaan ihmistä ainoastaan ihmisviisauden kautta.
Sinä et omassa kirjoituksessasi käsitellyt näitä osa-alueita, mutta kommentoit täällä kuitenkin näitä osa-alueita ja leimaat kaikki psykologian osa-alueet pahaksi. Sinun viesteistä voi siis ymmärtää, että kaikki psykologian osa-alueet ovat pahasta, eikä uskova tarvitse niitä. Tästä olen kuitenkin jyrkästi eri mieltä.
Minun mielestä täällä on useimmat samassa käsityksessä psykologia sanan merkityksestä, enkä näe, että kukin olisi antanut sanalle psykologia oman merkityksensä.
Psykologia tulee kahdesta kreikankielisestä sanasta: ψυχή, psukhē, eli mieli, ja -λογία -logia, eli oppi.[2] Yksinkertaisesti oppi ihmisen mielen toiminnasta.
Sanot kirjoituksessasi, että uskovan ei tulisi mennä psykologin juttusille.Voiko uskova hakea apua maallisesta psykologiasta ja terapioista? Tätä kysymystä kysytään toistuvasti uskovien keskuudessa. Itse olen sitä mieltä ettei uskova ihminen tarvitse maallista psykologiaa ongelmiensa ratkomiseen, koska Kaikkivaltias Jumala haluaa auttaa Häntä Pyhän Hengen, Jumalan sanan totuuden, Jumalan armon ja rakkauden sekä toisten uskovien kautta (erikoisesti sielunhoidollisella armoituksella varustetun kautta).
Ymmärrätköhän kuitenkaan, miten tämä suomen mielenterveys järjestelmä toimii? Lääkäreiden ja erikoissairaanhoidon piiriin ei välttämättä pääse, kuin psykologin kautta, joka arvioi avun tarpeen jossain muussa yksikössä tai laittaa lääkärille, joka tämän arvioi. Sanomalla, että ei pitäisi mennä psykologin pakeille voi estää oikean avun saamisen muilta lääkäreiltä. Se apu siellä on paljon muutakin, kuin omista ongelmista höpisemistä.
Minun mielestä sen arvioiminen, miten esim. ihminen käyttäytyy, ei ole väärin, koska sitä käytetään yhdessä lääketieteen kanssa ja siitä ihan oikeasti voi päätellä paljon asioita. Esim. alzheimerin taudissa käytetään psykologiaa mukana. Jos ei saisi käyttää oppia ihmismielen toimimisesta lainkaan uskovan kohdalla, niin tällaiset tutkimukset esim. muistisairauksista olisivat silkkaa hömpän pömppää. Ei tämä nyt ihan näin mene.
Siitä olen samaa mieltä, että psykologiassa on paljon pahaa ja se paha näkyy myös niin psykiatrisen kuin muunkin sairaanhoidon parissa.
Jasmiini kirjoitti:Täällä on myös tullut esille se, että verikokeilla ei voida todistaa jotain psyykkistä sairautta. Psyykkisten sairauksien ohella on myös paljon muita sairauksia ja tiloja, joita ei voida todistaa verikokein. Kyseiset sairaudet ovat silti olemassa.
pekka kirjoitti:Ja näissä keskusteluissa viljellään jo nyt kaikenlaisia vieraskielisiä sanoja sikin sokin mitä (vieraskielisiä sivistyssanoja) ei löydy Raamatusta, että on tosi vaikeata tietää mitä eri kirjoittajat loppujen lopuksi tarkoittavat kun käytetään sellaisia sanoja mitä ei Raamattu tunne.
hrmn2 kirjoitti:pekka kirjoitti:Ja näissä keskusteluissa viljellään jo nyt kaikenlaisia vieraskielisiä sanoja sikin sokin mitä (vieraskielisiä sivistyssanoja) ei löydy Raamatusta, että on tosi vaikeata tietää mitä eri kirjoittajat loppujen lopuksi tarkoittavat kun käytetään sellaisia sanoja mitä ei Raamattu tunne.
Siinä asiassa sanakirja on Raamattua parempi apu. Sana 'psykologia' on kyllä tullut suomenkieleen toisesta kielestä alunperin, mutta on jo niin vakiintunut sana että ei sitä voi vieraskieliseksi sanoa. Tai sitten täytyy myös esimerkiksi sanat biologia, matematiikka, politiikka, sekä tuhat sata muuta sanaa julistaa pannaan....
Jasmiini kirjoitti:Minun mielestä Petri sinun kirjoitus on ympäripyöreä, koska et ota kantaa kuin ainoastaan peruspsykologin luona käymiselle ja perus psykologiaan.
Näitä haarautumia on muitakin, joita oikeasti tarvitaan ja joissa tutkitaan ihmisestä muutakin. Sille ei voi mitään, että heidän käyttämässään psykologiassa
on harhaan johtavia aineksia ja psykologiassa on paljon hmm.. p.. ahaa. Heidän työtään kuitenkin tarvitaan.
Olen nähny tällä saralla paljon. Paljon pahaa, mitä lääkärit, psykologit ja mielenterveyshoitajat saavat opeillaan ja sairaan hoidon järjestelmällään aikaan.
Mutta olen nähnyt myös sen, että on asioita, jotka eivät ole pahoja ja ihmisiä, jotka tarvitsevat oikeata apua sairauteen, joka ei ole pelkästään joku synnistä johtuva ahdistus tai masennus.
Minun mielestä ei ole lainkaan kummallista että uskova, joka vastustaa maailman hengestä nousevia oppeja, ymmärtää, että joku ihan oikea sairaus tai tila näkyy ulospäin käytöksenä tai
mielentilana, jota voidaan tutkia ja josta voidaan tehdä päätelmiä.
En minäkään kuitenkaan usko kaikenmaailman psykologia hömppää ja olen itsekin tästä asiasta eräänkin psykologin kanssa vääntänyt. Psykologian kokonaisvaltainen sotkeminen
uskon elämään on minunkin mielestä paha asia.
Suurin apu tulee Jumalalta, mutta entäs sitten, kun vaivat ei paranekaan itsekseen, vaan vasta sitten, kun on saanut apua mielenterveys hoidon puolelta?
Uskovakin voi tarvita konkreettista apua, mutta eipä monestikaan löydy sellaista apua uskovien taholta, eikä Jumalakaan ole parantanut.
Kyllä minun mielestä kaipaa paljon tarkennuksia, kun tätä asiaa aletaan käymään läpi.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa