Vähäsen hämmentää mihin pitäisi vastata kun täällä on kaksi viestiketjua samasta aiheesta, mutta vastaan tähän alkuperäiseen vaikka viesti johon vastaan on siinä toisessa. Jos ylläpitäjät näette aiheelliseksi yhdistää ketjut niin sitten nämä menevät loogiseen järjestykseen.
Minä ymmärrän psykologian tarkoittavan sitä mitä se sananmukaisesti tarkoittaa, eli oppia ihmisen mielestä, siitä miten ihmisen mieli toimii. En ole vieraskielisten sanojen ystävä ja varsinkin nykyaikana vierastan kovasti sitä kun (englannin kieltä) sekoitetaan suomen kieleen, mutta tällaiset sanat kuin psykologia ja teologia ja filosofia ovat jo niin vakiintuneita sanoja kielessämme, ja luontevampia käyttää kuin vaikkapa "oppi ihmismielestä" tai "oppi Jumalasta/jumaluusoppi", että käytän mielummin sanoja psykologia ja teologia. Samoin kuin biologia, geologia, arkeologia, astrologia jne.
No niin sitten aiheeseen. Toisessa ketjussa esitettiin, että psykologian juuret ovat antiikin filosofiassa joka syntyi alle 3000 vuotta sitten. Näen asian itse eri tavalla, sillä uskon että ihmismielen toimintaa on pohdittu ja siitä on opetettu myös sitä ennen. Aikojen alusta lähtien. Eli psykologiaa on ollut aina olemassa, tosin ei sillä termillä, mutta mielestäni terminologia ei ole merkityksellistä vaan sisältö.
Raamatusta löytyy paljon psykologiaa. Pelkästään Raamatusta voi ammentaa hyvin paljon ymmärrystä ja oppia siitä, miten ihmisen mieli toimii. Myös PetriFB:n psykologiaa vastustava kirjoitus sisältää itsessään psykologiaa, tässä esimerkiksi yksi lainaus kirjoituksesta jossa selkeästi esitetään psykologisia väittämiä eli opetetaan miten ihmismieli toimii:
Lopputuloksena on se että ihminen tiedostaa anteeksiantamuksen olevan ratkaisu, mutta ihminen ei kykene vapautumaan negatiivisista tuntemuksistaan, koska ihmisellä ei ole kykyä antaa anteeksi toiselle ihmiselle kokemaansa kauhistuttavaa vääryyttä. Ihminen voi omissa voimin antaa ihmiselle anteeksi siten, että hän sanoo antaneensa anteeksi, mutta sydämessään kantaa silti anteeksiantamattomuutta, joka voi esiintyä pelkona väärintekijää kohtaan. Kun sanotaan, että on annettu anteeksi niin se viestittää väärintekijälle, että älä enää koske minuun, koska olen antanut anteeksi. Todellisuudessa ei ole tapahtunut anteeksiantamusta, vaan pelko väärintekijää kohtaan tuo valheellisen kokemuksen anteeksiantamuksesta.
Siunauksin Herman.