Kolminaisuuden puolustus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja pekka » 03. Loka 2014 21:32

Minä en piirtäisi Jumalasta myöskään mitään kolmiokuvaa koska Jumalasta ei saa Toisen Käskyn mukaan tehdä minkäänlaista kuvaa, ei siis myöskään kolmiokuvaa. Ei Jumala ole mikään piirretty kolmio vaan Jumala on Henki ja kukaan ihminen ei ole Häntä nähnyt.

Joh. 1:18

Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.

Tässä on piirretty Jumalasta tuo kolmiokuva jota ei siis minusta saisi tehdä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi

...........................

2. Moos. 20:4

Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Janne » 03. Loka 2014 22:19

Tuossa Siivettömän kolmio ajatuksessa oli kyseessä vertauskuvasta eikä kuva Jumalasta!

Jotain tolkkua ja ajattelua mukaan näihin keskusteluihin!
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Joel.A » 04. Loka 2014 00:20

Janne kirjoitti:Tuossa Siivettömän kolmio ajatuksessa oli kyseessä vertauskuvasta eikä kuva Jumalasta!

Vaikka näin olisikin ollu niin minusta Pekka ei tehnyt mitään tolkutonta tai ajattelematonta, koska on huomattavissa, että Pekka ei lainannut suoraan siivettömän kommenttia joten itse ymmärrän, että Pekalle nousi oma uusi ajatus tästä siivettömän kommentista ja kertoi sen tänne, ilman että hän olisi antanut suoraa vastalausetta siivettömän kommentille/näkemykselle.

Näin ainenkin itse ymmärsin Pekan kommentin ja sen tarkoituksen, voin toki olla väärässäkin. Pekkahan sen itse tietää parhaiten :)
Joel.A

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Loka 2014 04:26

*
Mitä Jumalan tuntemukseen tulee, vain Sanan kautta kasvaa Jumalan tuntemuksessa, ei vertauskuvia, eikä oikeita piirroskuvia vaan ainoastaan Jumalan Sana jonka mukaan me elämme joka tulee Isän suusta ja kasvaminen tapahtuu vain uskomalla Sanaan ~ Sanaa kohtaan. En nojaudu omaan ymmärrykseen etsimään vertauskuvia vaan Sanaan mitä se opettaa Jumalasta. Jumalan rauhaa ja lisää Jumalan tuntemusta tänne! :thumbup: Sorry!!!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 04. Loka 2014 07:48

Jeesus kertoo:
10. "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani.
11. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani.
12. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.'
13. Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
14. "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

Tämä tuli mieleeni ja siivetön joutuu vain pyytämään; "Jumala, ole minulle syntiselle ja kurjalle ja niin monin tavoin virheelliselle ja vajavaiselle ihmiselle armollinen?! Minä en tule koskaan yltämään näiden edellä olevien kirjoittajien täydellisyyteen, mutta minäkin tahdon ja yritän tällaisenani parhaani mukaan seurata Jeesusta."
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Loka 2014 10:06

*
:thumbup: Niin minä sain sellaisen kuvan meidän vajavaisuudestamme. Mitä vajavaisuuteen tulee, kai se voi verrata lihallisuuteen mitä Raamatussa sanoo, luulen niin. ks. 2Kor. 1:12. Siinä kohdassa puhutaan Jumalan armosta niin pysymällä Jumalan armossa saamme kyllä ymmärryksen ja viisauden Jumalalta. Koska Jumalan armo on meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi. Näin ymmärsin että ainoastaan armon kautta saamme oikean tuntemuksen, lisäksi ymmärrystä ja viisautta. Armo on ainoa asia niin nöyrtyessään saa ymmärryksen ja viisauden siinä Jumalan tuntemuksessa. Koska Raamatun mukaan Jumala antaa nöyrille armoa, se on juuri ainoa asia. Minä näin pyrin pysymään nöyränä Sanaa kohtaan ~ Jumalan armossa kans.

Ef. 1:8 Tätä armoa hän on antanut meille runsain määrin ja suonut meille kaikkea viisautta ja ymmärrystä.

2Kor. 1:12 Meidän kerskauksemme on tämä: omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan edessä pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa vaan Jumalan armossa. RK

Jaak. 4:6 Mutta vielä suurempi on armo, jonka hän antaa. Siksi Raamattu sanoo: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon. RK

2Piet. 3:18 Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänelle kunnia nyt ja aina iankaikkisuuden päivään! Aamen. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 04. Loka 2014 10:51

OK.... tunnustan..... tunnustan, että olen myöskin kovin lihallinen! :D
Siivetön

ViestiKirjoittaja pekka » 04. Loka 2014 11:45

Joel.A kirjoitti:
Janne kirjoitti:Tuossa Siivettömän kolmio ajatuksessa oli kyseessä vertauskuvasta eikä kuva Jumalasta!

Vaikka näin olisikin ollu niin minusta Pekka ei tehnyt mitään tolkutonta tai ajattelematonta, koska on huomattavissa, että Pekka ei lainannut suoraan siivettömän kommenttia joten itse ymmärrän, että Pekalle nousi oma uusi ajatus tästä siivettömän kommentista ja kertoi sen tänne, ilman että hän olisi antanut suoraa vastalausetta siivettömän kommentille/näkemykselle.

Näin ainenkin itse ymmärsin Pekan kommentin ja sen tarkoituksen, voin toki olla väärässäkin. Pekkahan sen itse tietää parhaiten :)

Kiitos JoelA, juuri tuosta oli kysymys.

Jumalaa ei saa kuvata/piirtää kolmioiden kautta. Ei mikään piirros voi oikeasti kuvata Jumalaa ja siksi Jumala on Toisessa Käskyssä kieltänyt, että Hänestä ei saa piirtää minkäänlaista kuvaa, ei myöskään kolmiokuvaa. Kaikki kuvat ovat valheellisia mitkä ihmiset Jumalasta piirtävät ja juuri sen takia Jumala on ne Sanassaan kieltänyt, kaikkien (piirrettyjen ja patsaiden jne.) kuvien tekemiset Jumalasta ovat syntiä Jumalaa vastaan, Toisen Käskyn rikkomista.

Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.

Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

Jumalan siunausta teille kaikille rakkaat uskonystävät.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Loka 2014 12:21

*
En yrittänyt syyllistää sinua. Se kirjoitukseni on muistutukseksi itselleni. Minäkin olen lihallinen kans.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 04. Loka 2014 13:14

pekka kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:

Kiitos JoelA, juuri tuosta oli kysymys.

Jumalaa ei saa kuvata/piirtää kolmioiden kautta. Ei mikään piirros voi oikeasti kuvata Jumalaa ja siksi Jumala on Toisessa Käskyssä kieltänyt, että Hänestä ei saa piirtää minkäänlaista kuvaa, ei myöskään kolmiokuvaa. Kaikki kuvat ovat valheellisia mitkä ihmiset Jumalasta piirtävät ja juuri sen takia Jumala on ne Sanassaan kieltänyt, kaikkien (piirrettyjen ja patsaiden jne.) kuvien tekemiset Jumalasta ovat syntiä Jumalaa vastaan, Toisen Käskyn rikkomista.

Jumalan siunausta teille kaikille rakkaat uskonystävät.

Voi Pekka hyvä, eihän tässä ole kukaan Jumalasta minkäänlaista piirrustusta yrittänytkään tehdä.

Minusta tuollainen on väärän todistuksen antamista lähimäisestään.

Tuntuu todella oudolta, että jos joku on eri mieltä jostain asiasta, aletaan häntä syyllistämään aivan ihmeellisen kaukaa haetuilla kriteereillä ja sitten porukalla käydään päälle kuin yleiset syyttäjät osoitellen soremella, että nyt olet tehnyt tällaisen kauhean teon.

Kolmio on yleiskielessä oleva käsite, eikä kuva Jumalasta.

Jos tuolla periaatteella mentäisiin, niin silloin ei saisi piirtää ihmisen kuvaakaan, saatika ottaa meistä kuvia ja esitellä niitä muille, koska meistä jokaisen Hän on luonut omaksi kuvakseen ja Sinullakin Pekka koreilee Jumalan kuva jopa profiilissasi, joten mitenhän tämä asia oikein on....?...??
Siivetön

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu