Siivetön kirjoitti:JHK kirjoitti:Tunnustan että Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat yksi/yhtä.
Tunnustan että ne kolme ovat yksi/yhtä.
Tunnustan kolmen olevan yhtä.
= Tunnustan kolmiyhteyden
(tri-unitas eli trinitas.)
Minä näen termin ainoastaan tiiviimpänä tapana ilmaista tuo ylin ajatus, jonka Petrikin tunnustaa. Jos jotakin epäraamatullista kolminaisuuteen lisätään, niin vastustan ehdottomasti sellaista kolminaisuutta.
Juurikin näin.
Eihän Raamattu mainitse sanaa: persoonakaan, mutta siitä huolimatta me tiedämme
Raamatun pohjalta esim. Pyhän Hengen olevan persoonan, jolla on mm. tahto ja tunteet, yms.
Ihmisestä käytetään nimitystä persoona, joka tarkoittaa ja kuvaa ihmistä, eli vaikka Paavalia, sillä Paavali on ihminen ja persoona. Jumala on suurempi kuin ihmispersoona. Jumala puhuu itsestänsä Jumalana, jolla on kasvot: Jumalaa ei voi rinnastaa ihmispersonaan siten kuin vajavaista ihmistä, koska Jumala on täydellinen, joka on Minä olen.
1 Moos 3:8 Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen (panim) edestä paratiisin puiden sekaan.
Ps 68:8 niin maa vapisi ja taivaat tiukkuivat Jumalan kasvojen (panim) edessä, Siinai vapisi Jumalan, Israelin Jumalan, kasvojen (panim) edessä.
VT:n hebr. käyttää sanaa panim, joka tarkoittaa kasvot, läsnäolo sekä persoona. Raamattu puhuu siis myös Jumalasta läsnä olevana persoonana, mutta ei ihmispersoonana, vaan Henkenä, joka on elämä, jossa on persoonallisuus ja joka on läsnäoleva.
Hebr 9:24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen (prosopon) eteen meidän hyväksemme.
UT puhuu Jumalan kasvoista käyttäen kreik. sanaa prosopon, joka tarkoittaa kasvoja, persoonaa, läsnäoloa.
Jumala on läsnäoleva, koska Hän on Minä olen, jossa on iankaikkinen elämä. Jumala on Henki, iankaikkinen Henki, joka on elävä ja jossa on elämä. Tässä suhteessa rinnastus persoonaan ei ole väärä, jos tarkoittaa sillä että Jumala on elävä ja läsnäoleva, jossa on elämä. Mutta rinnastaa Jumala samaan persoona käsitteeseen ihmisen kanssa on väärä ja epäraamatullinen. Tuskin kuitenkaan kukaan uskova sekoittaa Jumalaa ihmispersoona käsitteeseen.
Jumalan siunausta sinulle rakas sisareni.