Kristinusko ja merkitty iho

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Syys 2014 10:06

*
Vaarallinen on se vääristynyt usko joka saa pois armon tieltä noudattaakseen mitä Raamattu ei tarkoita ja uskova ymmärtää väärin luullen että pitää välttää vaatteita, meikkejä ja ulkonaisia asioita niin itseasiassa uskova on jo pois armon tieltä. Älkää unohtako että pääkohteena on se sydämen usko josta Raamattu puhuu ja kehottaa pitämään huolta ettei sydän kiintyisi niihen eikä pidä niitä tärkeänä asiana vaan että sydämessä Jumala tulee olla aina ykkönen.

Meidän tulee vatvoa sydäntä pitääksemme huolta että Jumala on siellä olla ykkösenä, se on pääkohteena, juuri sitä Raamattu tarkoittaa. Rukoilkaamme Jumalalta lisää viisautta ymmärtääksemme mitä ne kohdat tarkoittaa. Ne helposti antaa väärinkäsityksiä...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 28. Syys 2014 10:43

vaisuliini kirjoitti:
iinuliinu kirjoitti:
“Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita.” (1 Piet. 3:3)

Tuo hienoja vaatteita oli muistaakseni myös koreita..eli mitä vaatteita pitäisi välttää? Tarkoittaako se jotain kimaltevia, juhla tms. vaatteita :?

Ainoastaan tulee välttää ettei sydän kiintyisi niihen eikä kalliisiin vaatteisiin. En näe vääränä asiana että naisuskova pukeutuu hienoihin vaatteisiin kunhan hänen sydämessä Jumala on aina ykkönen eikä ne vaatteet ole hänelle ykkösiä, vaan kakkosia. :D

Elikkä summarum saa pukeutua kauniisti mutta se ei saa olla sydämen ykkösasia.

Voisiko väärää sydämen asennetta sitten verrata vaikka näihin muotiguruihin, joille vaatteet ja ulkonainen habitus ovat ykkösasia.
iinuliinu

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Syys 2014 12:21

iinuliinu kirjoitti:
“Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita.” (1 Piet. 3:3)

Tuo hienoja vaatteita oli muistaakseni myös koreita..eli mitä vaatteita pitäisi välttää? Tarkoittaako se jotain kimaltevia, juhla tms. vaatteita :?

1. Tim. 6:8

mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.

Pelkkää turhamaisuuttahan ja itsekkyyttä se loppujen lopuksi vain on jos ostaa itselleen vaikka todella kalliit ja hienot vaatteet (Aika harvoilla uskovilla on tosin edes varaakaan kalliisiin vaatteisiin, itsekin olen pienituloinen). Parempi on tyytyä vähään ja alhaisiin oloihin, ettei ole kenellekään pahennukseksi ja huonona esimerkkinä; siitä kuinka uskovan tulisi vaeltaa; sydän kiinnitettynä Kristukseen eikä maallisiin asioihin kuten vaikkapa kalliisiin vaatteisiin ja ihopiirroksiin ja muuhun turhuuteen.

Jos laitattaisin itseeni esim. tatuointikuvion niin kuinka voisin sen jälkeen sanoa muille uskoville uskottavasti, että minun sydämeni on kiinnitettynä Kristukseen eikä maallisiin turhuuksiin?

Kirje Titukselle 2:

1. Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu:

2. vanhat miehet olkoot raittiit, arvokkaat, siveät ja uskossa, rakkaudessa ja kärsivällisyydessä terveet;

3. niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,

4. voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa,

5. olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei Jumalan sana pilkatuksi tulisi.

6. Nuorempia miehiä samoin kehoita käyttäytymään siveästi.

7. Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta

8. ja puheesi tervettä ja moitteetonta, että vastustaja häpeäisi, kun hänellä ei ole meistä mitään pahaa sanottavana.

9. Kehoita palvelijoita olemaan isännilleen kaikessa alamaisia, heille mieliksi, etteivät vastustele,

10. etteivät näpistele, vaan kaikin tavoin osoittavat vilpitöntä uskollisuutta, että he Jumalan, meidän vapahtajamme, opin kaikessa kaunistaisivat.

11. Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille

12. ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

13. odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,

14. hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

15. Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 28. Syys 2014 14:11

Pelkkää turhamaisuuttahan ja itsekkyyttä se loppujen lopuksi vain on jos ostaa itselleen vaikka todella kalliit ja hienot vaatteet (Aika harvoilla uskovilla on tosin edes varaakaan kalliisiin vaatteisiin, itsekin olen pienituloinen). Parempi on tyytyä vähään ja alhaisiin oloihin, ettei ole kenellekään pahennukseksi ja huonona esimerkkinä; siitä kuinka uskovan tulisi vaeltaa; sydän kiinnitettynä Kristukseen eikä maallisiin asioihin kuten vaikkapa kalliisiin vaatteisiin ja ihopiirroksiin ja muuhun turhuuteen.

Jos laitattaisin itseeni esim. tatuointikuvion niin kuinka voisin sen jälkeen sanoa muille uskoville uskottavasti, että minun sydämeni on kiinnitettynä Kristukseen eikä maallisiin turhuuksiin?

Olet oikeassa, kyllä se ulkokuorikin omalla tavallaan puhuu missä sydän on kiinni.
Ostan myös halpoja vaatteita (alennusmyynneistä yleensä) milloin on varaa ja olen saanut niitä myös.
Mietin vaan sitä että mitä nuo "hienot ja koreat" pitää sisällään vaatteita ajatellen :)
iinuliinu

ViestiKirjoittaja paa » 28. Syys 2014 14:23

systeri kirjoitti:
paa kirjoitti:Näyttäis vähän etten saa tatuointien tuomitsijoilta vastauksia ihmettelyihini. No pysyn kannassani kunnes Herra avaa silmäni. Olen rukoillut asiaa Häneltä.

Oliko tää mulle :) ..sori että oon lukenu nyt huonosti näitä mutta mikä oli sun ihmettelys aihe? Sanotaanko näin että en ymmärrä kun meilläpäinkin monet uskovat ottavat itseensä tatuointeja ,mm.enkelin siipiä ja lasten nimiä??..mutta en halua myöskään tuomita,tehkööt kukin niinkuin sydämmessään oikeaksi kokee.

Ei, ihan yleisesti vaan kommentoin.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Syys 2014 14:32

Siivetön kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Siivetön saa pitää asiassa viimeisen sanansa, minä en tahdo lisätä enempää vettä myllyyn omalla vastineellani.

Jumala meille kirkastaa tahtonsa tässäkin ajallansa.

Mutta emmehän me kai Mikko kumpikaan olla sotimassa täällä toinen toistamme vastaan, eli ihmistä vastaan?

Ei minulla ole ainakaan ollut mitään sellaista kilpailua kanssasi, tai kenenkään muunkaan kanssa, että kuka meistä saa sanoa tässä asiassa viimeisen sanan.

Minähän olisin jo lopettanut koko keskustelun, mutta Sinä et sitä suvainnut, vaan vaatimalla vaadiit minua vastaamaan ja syytit minua jopa kiemurtelusta, kun minulla ei tahtonut olla aikaa ja voimavaroja enää käydä tätä keskustelua ja nyt sitten taas heität kelkan täysin toiselle laitaa, joten en nyt oikein tiedä, ollakko vaiko eikö olla?? :roll:

Mikko Murpatti kirjoitti Siivettömälle:
Etpäs kiemurtele tästä noin helpolla , vaan ole hyvä ja vastaa esittämiini kysmyksiin...

Nooh, sitten yritin kohteliaasti vastata, etten loukkaisi Sinua tai ettet kokisi, etten välitä tai halua keskustella kanssasi ja nyt sitten saan taas toisen suuntaista palautetta, joten.... tuntuu kuin tilanne olisi se, että "olin niin tai näin, niin olen joillekin aina väärin päin". :(

Pyydän siis anteeksi olemassaoloani, mutta siitä huolimatta uskon, että Jumalalla on jokin tarkoitus minunkin elämälleni, koska täällä vielä olen.

Ja me Jumalaan uskovina varmasti jokainen tiedämme, kuka tässäkin asiassa sanoo viimeisen sanan, sillä viimeisenä Hän on seisomassa meidän jokaisen multien päällä, joten ei meidän kannata tuollaisestakaan asiasta kilpailla.

Olet käsittänyt väärin monta asiaa ystävä hyvä.

En sanonut että kiemurtelet siksi ettet heti paikalla tullut vastaamaan (aika ) vaan siksi kun sinulla oli kyselyideni jälkeen aikaa kirjoittaa pitkä vastaus jossa kuitenkaan et vastannut kysymyksiini, vaan minusta yritit välttää vastaamasta kysymyksiini ja ohjata puheenaiheen toisille urille, että sinun ei tarvitsisi vastata. En arvannut , että sana kiemurrella saisi mielesi noin kovin pahoittumaan, pyydän anteeksi sanavalintaani.

Tuossa kun yritin antaa sinulle viimeisen sanan niin kunnioitin Pekan toivetta, joka halusi että jankkaaminen loppuisi ja samalla yritin opettaa itselleni keskustelutaitoja sillä , että vaikka minulla oli hirveä halu päästä myöskin sanomaan oma vastineeni kun sinäkin sait sanoa "viimeisen sanottavan" niin ajattelin, että näpäytän itseäni sillä että annan sinun saada tämän viimeisen sanan, jotta oppisin pois jankkaamasta asioita. :).

Semmoinen on vaan totuus foorumikirjoittelussa , että kun erimielisyyksiä tulee ja ihmiset kirjoittavat eri mielenvoimissa väsyneenä, nälkäisenä, tulistuneena, jne niin helposti jää asiat muotoilematta ruusuin ja hymiöin ja näin on väärinkäsityksille hienot mahdollisuudet päästä kukkimaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja paa » 28. Syys 2014 14:47

pekka kirjoitti:Pelkkää turhamaisuuttahan ja itsekkyyttä se loppujen lopuksi vain on jos ostaa itselleen vaikka todella kalliit ja hienot vaatteet (Aika harvoilla uskovilla on tosin edes varaakaan kalliisiin vaatteisiin, itsekin olen pienituloinen). Parempi on tyytyä vähään ja alhaisiin oloihin, ettei ole kenellekään pahennukseksi ja huonona esimerkkinä; siitä kuinka uskovan tulisi vaeltaa; sydän kiinnitettynä Kristukseen eikä maallisiin asioihin kuten vaikkapa kalliisiin vaatteisiin ja ihopiirroksiin ja muuhun turhuuteen.

No jaa, minusta on aika yhdentekevää, että onko päällä kalliimpi paita vai jokin halpa. Jotkut meistä tykkäävät vaatteista -hui sentään- ja kulahtaneet rytkyt eivät ihan riitä tuomaan hommaan tarpeeksi estetiikkaa. Uskovan ulkonäkö on kyllä kummallinen juttu, kun toiset sen perusteella tekevät päätelmiä lähimmäisensä Jumala -suhteesta :? Ihan kuin Jumala ei olisi elämäni ykkösasia, koska käytän kivoja vaatteita, mutta kun vedän ne haalistuneet pieruverkkarit päälle, niin yhtäkkiä olenkin hurskas ja täynnä rakkautta lähimmäisiä kohtaan :!:

Lakataan saman tien käyttämästä vaatteita ja ostetaan vaan 1 jätesäkkirulla per uskova ja verhoudutaan niihin. :hugehug:

No taidan siirtyä takavasemmalle seuraamaan keskustelua tästä lähin.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Syys 2014 14:55

Moni on laittanut UT:sta tällaisia Raamatunkohtia tukemaan kaikkien tatuointejen kieltoa syntinä:

1. Kor. 6:19

Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?

Nämä on harmillisesti irroitettu asiayhteydestä ja todella suuri osa kristityistä ei edes tiedä mistä puhutaan, vaan koska haluat asiayhteydestä irrotetuilla jakeilla puoltaa milloin mitäkin kantaansa käytetään tätä opetusta häikäilemättä väärin.

Asia yhteys ei tässä ole tatuointi , vaan haureus. Tämä opetus kertoo haureudesta ja Raamattu kertoo meille mikä on syntiä tätä temppeliä vastaan:

HAUREUS.

Miksi aina laitetaan vain osa jakeesta? Siksi että jos laittaisi yhden jakeen enemmän nähtäisiin , että tässä on määritelty tarkasti se synti jolla harjoitetaan syntiä omaa ruumista vastaan.

Laitan tähän kokonaisuudessaan tuon kohdan niin nähdään miten siinä erotellaan selkeästi että:

KAIKKI MUU SYNTI MITÄ IHMINEN TEKEE ON RUUMIIN (ELI TEMPPELIN) ULKOPUOLELLA VAIN HAUREUDEN HARJOITTAJA TEKEE SYNTIÄ OMAA RUUMISTANSA VASTAAN SANOO 1.kor.6. Mikään muu synti ei ole temppelin sisällä eikä näin siis tee syntiä temppeliä vastaan, sillä kaikki muu synti on ruumiin ulkopuolella ja täten temppelin ulkopuolella.

18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
20 Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.

Tässä vielä jakeita samasta luvusta jotka kertovat, että tässä saarnataan haureudesta eli asiayhteys on haureus:

Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita. Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten, ja Herra ruumista varten;Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se!
Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi".

Lisäksi koko minun argumentaationi ydin on se , että on olemassa mielestäni kahdenlaisia tatuointeja.

Synnillisiä ja semmoisia jotka eivät ole syntiä.

Tuntuu että kun asiasta keskustellaan ihmisten mielessä välkkyvät linnakundejen pääkallot, hämähäkit ja käärmeet taikka saatanan pentagrammit, en minä näitä puolusta vaan nämä ovat syntiä, sillä eivät kirkasta Jumalaa.

Mutta jos joku kirjoittaa ranteeseesa tatuoinnin "JEESUS ON HERRA" niin en saa millään mieleeni enkä ole nähnyt missään koko elämäni aikana Raamatullisia perusteluja sille , että JEESUS ON HERRA -tatuointi

1) halventaisi Jumalaa

2) olisi pakanallinen

3) olisi syntiä.

Päin vastoin tässähän kirjaimellisesti kirkastetaan Herra Jeesuksen Herruutta ilmoittamalla se kaikelle kansalle. KATSOKAA JEESUS ON HERRA!! Eikä tatuoinnilla tietenkään yritetä ketään evankeloida, mutta jos joku kysyy miksi sinulla lukee ranteessa Jeesus on Herra niin voit avata Raamatun ja Raamatun teksteistä näyttää toivosi perustan.

Toivon, että jos jatkamme tätä keskustelua niin pidätte mielessänne , että esimerkki tatuointini , jota puolusta on "Jeesus on Herra " -tatuointi eikä mikään pääkallokärrme lohikäärme.

Minun pointtini on , että Jeesus on Herra -tatuointi ei ole syntiä.

Kuka osaa sanoa ja selittää miksi Jeesus on Herra -tatuointi on syntiä ja mikä siitä tekee syntiä?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Syys 2014 15:02

Room 12

1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Tatuointi ei ole tämänmaailmanajan ja 2000-luvun uusi keksintö mihin on juuri näinä aikoina alettu mukautua vaan on tuhansia vuosia vanha tapa, eli ei tämänmaailmanajan vaan jo esi vanhatestamentillisen ajan, eli jo ajalta ennen vanhaatestamenttia.

Kyseessä ei ole täten tämänmaailmanajan uusi kekintö ja tapa, sillä tatuointi on vanhempi kuin tämä maailmanaika.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Syys 2014 15:16

pekka kirjoitti:

No mikä sinua estäisi sanomasta, että sydämesi on kiinnitettynä Kristukseen?

Entäpä jos tatuoinnissasi lukisi "Jeesus on turvani" , voisit antaa kaikkien ihan omin silmin nähä semmoisen tosiasian , että Pekan turva ei ole saatana, maailma taikka tiede , vaan Pekan tatuointi kertoo että Jeesus on pekan turva.

Niin kuin huomataan riippuu ihan minkälaisen tatuoinnin ottaa että mitä se tatuointi muille ihmisille kertoo. Jos se kertoo Jeesuksesta niin silloin se kertoo Jeesuksesta.

Tämänvuoksi minusta kaikki tatuoinnit eivät ole syntiä.
Mikko Murpatti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu