Kristinusko ja merkitty iho

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Syys 2014 10:42

Siirretty Siivettömän viesti tähän ketjuun.

Siivetön kirjoitti:Kyseinen puhe täytyisi ensinnäkin kuulla kokonaisuudessaan, ennen kuin siihen voisi paremmin ottaa kantaa.

Mutta mikä on oma näkemykseni tatuoinneista?

En minä kykenisi mennä ottamaan tatuointia puhtaalla omallatunnolla, vaikka nyt vasta ensimmäisen kerran kuulin tällaisen puheen kyseisestä asiasta.

Olen kauneutta rakastava ja ehkä hieman tateellinenkin ihminen ja muistan eräässä elämäni vaiheessa, kun jostain sain päähäni, miten jokin pienen pieni värillinen perhonen, sydän tms. saattaisi olla kaunis esim. nilkassa.

Kun tuon asian puolesta aloin rukoilla, että mikä on Jumalan näkemys tatuoinneista, huomasin vähitellen tatuointi-ajatukseni näyttävän ihan naurettavalta.

Eli aivan kuin Isä olisi nauranut minulle hyväntahtoisesti, että miten sinä ollenkaan kyselet tuollaista asiaa ja tulet eteeni ikäänkuin saamaan siunausta tuollaiselle teolle? Etkö tosiaankaan ymmärrä, että nyt vihollinen pyrkii viemää sinua, kuin pässiä narussa tuon asian kautta, tekemällä siitä mielessäsi kauniin asian.

Eli nyt kun kuulin tuon portti teoria, voin hyvinkin yhtyä tuohon, sillä jotain tuollaista koin Isän minullekin pyrkivän tuomaan julki, vaikkakin eri ilmaisulla, että tuon kautta vihollisella olisi ikäänkuin sidos minuun, jolla hän voisi kuljettaa minua kuin pässiä narussa.

Kun sitten Jeesuksen nimessä sanouduin irti tuosta ajatuksesta, silmäni avautuivat näkemään, miten sokea tosiaan olinkaan ollut tuon kiusauksen edessä ja miten saatana kykeni minunkin, jo pitkään uskossa olleen ihmisen silmiä sumentamaan kyseisen asian kohdalla.

Eli omalla kohdallani sanon myöskin totaalisen - EI - :n tatuoinnelle ja tuon nimenomaan omalla kohdallani, eli en näe oikeudekseni tuomita muita, mutta minulle henk.kohtaisesti ainakin Isä teki selväksi, että eivät ole Hänen mielensä mukaisia, eivät edes ristin kuvat tms.

Mutta näkisin, että tästä asiasta on aika tavalla turha mennä puhumaan uskosta osattomalle, koska hän ei kykene näkemään sitä siten, kuin uskovat sen näkevät.

Mielenkiinnolla odotan esim. Petrin näkemystä tähän asiaan, kuin teidän muidenkin ja ehkäpä tämän olisi voinut laittaa kokonaan jopa omaksi ketjukseen, mutta ylläpito tehköön sen, jos näkevät tarpeelliseksi.

Ja tässä vielä tuo Markku Veilon opetus tatuoinneista:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=d5r4tb3RN6k[/youtube]
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Syys 2014 17:57

Hyvinkäällä 15.9.2014 hengellisen kokouksen jälkeen keskusteltiin tatuoinneista. Keskustelussa Markku Veilo toi esille näkemyksensä tatuoinneista ja niiden alkuperästä. Kaikilta osin Veilon näkemys ei ollut Raamatun totuuden mukainen sekä se oli osittain yliliioiteltu.

Haluan tuoda esille heti aluksi ettei minulla ole henkilökohtaisesti mitään Veiloa vastaan, vaan kirjoitan puhtaasti siitä motiivista käsin, että Veilon näkemys tässä suhteessa on vääristynyt, joka voi johdattaa uskovia toimimaan uskonnollisesti, ei Raamatun opetuksen mukaisesti. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.

Kirjoitus on sivullani: https://www.kotipetripaavola.com/nakoku ... ntiin.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja paa » 23. Syys 2014 18:06

Mulla ei ole mitään tatuointeja vastaan, koska tässä ketjussa esiin tuodut Raamatun kohdat eivät niitä suoraan kiellä (siis mun mielestä). Tatuointien tarpeellisuudesta voidaan sitten olla montaakin mieltä.

Täällä mainittiin myös se, että tatuointi on huono homma, koska se on pysyvä ja siten meikkaaminen olisi ok, koska nehän pestään pois. Mutta sittenhän on kaikenmaailman kestopigmentoinnit yms, että onhan nekin aika pysyviä lopputuloksia, joilla halutaan huolitella/parantaa omaa ulkonäköä kuten meikkaamisellakin.. tai vaikka hampaidenvalkaisulla. Entä sitten hiusten värjääminen? Miksi olisi ok värjätä, vaikka hiusvärit voivat olla ihan hirvittävää myrkkyä ihmisen keholle.. eikö se vasta ole Jumalan temppelin turmelemista.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 24. Syys 2014 14:55

Hes. 8
7. Ja hän vei minut esipihan ovelle, ja minä näin, ja katso: seinässä oli jokin aukko.
.....
10. Niin minä menin ja näin, ja katso: kaikenkaltaisia inhottavia matelijain ja karjaeläinten kuvia ja kaikenkaltaisia Israelin heimon kivijumalia oli piirretty seinään yltympäri.
11. Ja niiden edessä seisoi seitsemänkymmentä miestä, Israelin heimon vanhimpia, ja näiden keskellä seisoi Jaasanja, Saafanin poika; ja kullakin heillä oli suitsutusastiansa kädessään, ja suitsutuspilvestä nousi tuoksu.
12. Niin hän sanoi minulle: "Näetkö, ihmislapsi, mitä Israelin heimon vanhimmat tekevät pimeässä, itsekukin kuvakammiossansa? Sillä he sanovat:
13. 'Ei Herra meitä näe; Herra on hyljännyt tämän maan'." Ja hän sanoi minulle: "Sinä saat nähdä vieläkin suurempia kauhistuksia, joita he tekevät".

UL temppeli olemme me, Jumalan omat ja tämä Hesekiel-kirjassa oleva ennustus näyttää käyvän vähitellen toteen meidän uskovienkin keskuudessa.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Juha » 24. Syys 2014 17:15

Tatuointien kieltoa on tunnuttu perustelevan tällä jakeella:

"Älkää viileskelkö ihoanne vainajan tähden älkääkä koristelko itseänne ihopiirroksilla. Minä olen Herra." 3. Moos. 19:28

Mutta minkä takia tuo vanhan liiton käsky olisi sellaisenaan meille voimassa? Olen ymmärtänyt, että tuon käskyn takana olisi ollut se ettei saa matkia pakanakansoja, jotka palvoivat epäjumaliaan ja käyttivät siinä tatuointeja ja heitä ei saanut matkia.

Mutta jos tuo jae on voimassa meille, niin minkä ihmeen takia sitten sitä edeltävä jae ei olisi voimassa meille?

"Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa." 3. Moos. 19:27

En ymmärrä miksi tuo tatuointikielto voidaan ottaa mukaan uuteen liittoon mutta jakeen 27 toimet olisivat sallittuja...

Jossain olen nähnyt perustelun että tatuointi turmelee uskovaa, eli Pyhän Hengen temppeliä. Mutta millä perusteella tatuointi turmelisi Pyhän Hengen temppeliä? Sanooko Raamattu niin jossain?

11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"
13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
14 Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus".
16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä." Matt. 15:11-20

Jeesuksen opetuksen perusteella väittäisin ettei mikään ulkoinen (tatuointi, hiusten leikkuu, epäterveellinen ruoka tai muu vastaava) saastuta ihmistä itsessään, vaan sydämestä lähtevät pahat ajatukset.

Kommentteja?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Siivetön » 24. Syys 2014 17:37

Mutta eikö ajatus tatuointiinkin lähde liikkeelle aina ihmisen mielestä ja sydämestä?
Siivetön

ViestiKirjoittaja Lily » 24. Syys 2014 18:56

Minusta on kyllä ihan selkeätä, että uskovan tulee erottautua kaikista pakanallista tavoista. Myös siitä, ettei leikkaa tukkaa pakanoiden tavalla, eli esim. irokeesiksi tai muiden pakana heimojen tavalla, samoin kun partaansa.

Ja jos kerta ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli, niin onko siis Jumalan mielen mukaista "koristaa" sitä pakanoiden tavalla. Koska tatuoinnit ovat syntyjään pakanoiden menoista, miksi siis noudattaisimme pakanoiden tapoja ja ottaisimme heiltä mitään tapaa toimia omaan elämäämme.

Tatuoinnit ovat olleet alkuisin hengellisiä toimituksia ja monet eivät tiedä, että esim. tribaalien muodoilla on onllut hengellisä merkityksä ja ne jopa antoivat erillaisia voimia ihmiselle johon niitä tatuoitiin.

Veilon mainitsema koukuista riippuminen on Suspension body modification nimellä kulkeva lävistysgenre, joka on lähtöisin Amerikan intiaaneilta, he ovat käyttäneet koukuista riippumista hengellisissä riiteissä.

Omissa kihlajaisissani kun en ollut uskossa vaan maailman teillä, erittäin pahoilla sellaisilla, roikkui 4 ihmistä koukuissa telineessä.

Tunne paljon lävistäjiä ja tatuoijia ja jonkin verran tiedän tatuointien historiasta, uskon vakaasti että ne eivät sovi Pyhän Hengen temppeliin :)

Itsellä on kuvia montakin , aika karmeakin sellainen, jos Herra suo niin poistan laaserilla jonain päivänä, kallista hommaa ja kuva on aika isokin...

Lävistyksiä riisuin pois 9 kun tulin uskoon. Tiedän ettei tatuoinneillani ole mitään hengellistä valtaa minuun, uudestisynnyttyäni, mutta koen kuitenkin että ne rumentavat sitä puhdasta ihoa jonka Jumala minulle loi.

Eli itse olen ymmärtänyt niin, että Jumala on luonut meidät Hänen kuvikseen ja jos "näytämme" pakanoilta, niin olemmeko enää ulkomaailmalle Jumalan kuva. Toki meidän pitää myös elämälllämme kirkastaa Jumalaa ja meistä tulisi tuoksua Kristuksen tuoksu. Eli miten paljon siis meidän tulisi pyrkiä kaikessa olemaan kunniaksi Jumalalle ja niin ettei Jumala tule meidän kautta pilkatuksi, tätä olen miettinyt omalla kohdalla kovastikkin....

Nykyinen ruoka teollisuus kyllä myrkyttää tätä Pyhän Hengen temppeliä, mutta ei saastuta, vaikka söisimme likaisilla käsilläkin, pöpöjähän siitä tulee, mutta ei se saastuta meitä :)

Ajatukset saastuttaa ja niinkuin Siivetön laittoi, niin tatuointien haluaminen uskovana ehkä kertoo siitä, että olemme jollain tapaa päästäneet ajatusmaailmaamme sellaisen ajatuksen joka saa meidät haluamaan pakanoiden tapaa koristaa itseämme, itse uskon että sellainen ajatus ei ole Jumalasta lähtöisin...

:hugehug:
Lily

ViestiKirjoittaja paa » 24. Syys 2014 20:24

Juha kirjoitti:Tatuointien kieltoa on tunnuttu perustelevan tällä jakeella:

"Älkää viileskelkö ihoanne vainajan tähden älkääkä koristelko itseänne ihopiirroksilla. Minä olen Herra." 3. Moos. 19:28

Mutta minkä takia tuo vanhan liiton käsky olisi sellaisenaan meille voimassa? Olen ymmärtänyt, että tuon käskyn takana olisi ollut se ettei saa matkia pakanakansoja, jotka palvoivat epäjumaliaan ja käyttivät siinä tatuointeja ja heitä ei saanut matkia.

Mutta jos tuo jae on voimassa meille, niin minkä ihmeen takia sitten sitä edeltävä jae ei olisi voimassa meille?

"Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa." 3. Moos. 19:27

En ymmärrä miksi tuo tatuointikielto voidaan ottaa mukaan uuteen liittoon mutta jakeen 27 toimet olisivat sallittuja...

Jossain olen nähnyt perustelun että tatuointi turmelee uskovaa, eli Pyhän Hengen temppeliä. Mutta millä perusteella tatuointi turmelisi Pyhän Hengen temppeliä? Sanooko Raamattu niin jossain?

11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
12 Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"
13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
14 Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä." Matt. 15:11-20

Jeesuksen opetuksen perusteella väittäisin ettei mikään ulkoinen (tatuointi, hiusten leikkuu, epäterveellinen ruoka tai muu vastaava) saastuta ihmistä itsessään, vaan sydämestä lähtevät pahat ajatukset.

Kommentteja?

Täysin samaa mieltä. Sanoit asian vaan paljon fiksummin kuin minä :thumbup:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 24. Syys 2014 20:42

Onko se ruumiin turmelemista, että nypin kulmakarvani? Koska jos nypin, enhän silloin tyydy Jumalan luomistyön lopputulokseen, vaan haluan parannella sitä itse? Tai jos käytän peitevoidetta häivyttämään tummia silmänalusia (jotka eivät johdu unenpuutteesta tms)?

Tavallaan missä se raja menee, että mitä ulkonäön suhteen saa tehdä ilman että turmelee ruumistaan?

Millaiset hiukset sitten saavat olla, että ne erottuisivat pakanoista? Korujen käyttökin on vissiin turhanpäiväistä? Entä vihki- ja kihlasormukset? Kaulassani on risti, onko se paha asia?

Ei minulla muuten tatuointeja ole. Tai lävistyksiä. Ei edes korvissa :D
paa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Syys 2014 20:45

Juha kirjoitti:Tatuointien kieltoa on tunnuttu perustelevan tällä jakeella:

Kommentteja?

Olen samaa mieltä.

Ei voida ottaa "rusinoita pullasta" , vaan jos tämä vanhentuneen testamentin käsky halutaan ottaa noudatukseen , niin toki se pitää ottaa kokonaan, se siis jatkuu tuon ihopiirroksen jälkeen ja myös parran reunan leikkaaminen ja päälaen keriminen on kielletty jos tatuoiminenkin on.

Tai sitten joudutaan huomaamaan, että opetuksen punainen lanka on epäjumalien palvontamenojen matkiminen hius,parta ja ihokuva tyyleillä siis kaikilla mahdollisilla tyyleillä. Fokus on epäjumalien palvontamenojen matkiminen/ihailu/hyväksyminen...
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu